och patientsäkerheten är nog inte heller
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    och patientsäkerheten är nog inte heller

    nu hotad
    http://www.hd.se/2016-10-21/hotet-mo...ller-laggs-ner
    Åter, jag hävdar igen att jag tror att många invånare inte förstår hur illa vården håller på att bli och redan är. Jag är förvånad kanske att man inte som medborgare protesterar mer då vi redan nu i Sverige som är en direkt eller indirekt konsekvens av personalbrist.
  2. 1
    och patientsäkerheten är nog inte heller nu hotad
    http://www.hd.se/2016-10-21/hotet-mo...ller-laggs-ner
    Åter, jag hävdar igen att jag tror att många invånare inte förstår hur illa vården håller på att bli och redan är. Jag är förvånad kanske att man inte som medborgare protesterar mer då vi redan nu i Sverige som är en direkt eller indirekt konsekvens av personalbrist.
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    redan nu i Sverige har dödsfall ska det stå.....
  4. 2
    redan nu i Sverige har dödsfall ska det stå.....
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Vi får väl hoppas att det forskas ordentligt på det här. Inget annat "utvecklat" land har haft denna snabba och radikala minskning av antalet vårdplatser som Sverige. Vi är helt unika...
  6. 3
    Vi får väl hoppas att det forskas ordentligt på det här. Inget annat "utvecklat" land har haft denna snabba och radikala minskning av antalet vårdplatser som Sverige. Vi är helt unika...
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    japp och på ett mycket tragiskt vis.
    Det som berör mig så illa är att alla egentligen vet hur illa det är ställt och egentligen också vet vad som skulle kunna lindra fallet. men det känns som det finns så mycket prestige i den här frågan. Man skickar hellre som nu ex födande mammor till Danmark än att försöka lösa problemet här på ett ändå rätt rimligt vis.
  8. 4
    japp och på ett mycket tragiskt vis.
    Det som berör mig så illa är att alla egentligen vet hur illa det är ställt och egentligen också vet vad som skulle kunna lindra fallet. men det känns som det finns så mycket prestige i den här frågan. Man skickar hellre som nu ex födande mammor till Danmark än att försöka lösa problemet här på ett ändå rätt rimligt vis.
  9. Medlem sedan
    Nov 2015
    #5
    Det som är hemskt är att inget annat kommit istället. En massivt ökad hemsjukvård med ökade resurser vore på sin plats. Och någon slags plan. Men det blir ju billigare så här. Undra hur länge det dröjer innan det börjar synas statistiskt. På dödstal/medellivslängd m.m.
  10. 5
    Det som är hemskt är att inget annat kommit istället. En massivt ökad hemsjukvård med ökade resurser vore på sin plats. Och någon slags plan. Men det blir ju billigare så här. Undra hur länge det dröjer innan det börjar synas statistiskt. På dödstal/medellivslängd m.m.
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    Dödsfall finns ju redan som man direkt eller indirekt kan relatera till personalbrist och bristande organisation. Forskning finns också som påvisar samband mellan hög mortalitet på avdelningarna med färre sjuksköterskor .
    ( Precis samma fenomen som gör att patienterna dör i händelse av ex hjärtstopp på natten eller helgen mot vardagar på dagen)
  12. 6
    Dödsfall finns ju redan som man direkt eller indirekt kan relatera till personalbrist och bristande organisation. Forskning finns också som påvisar samband mellan hög mortalitet på avdelningarna med färre sjuksköterskor .
    ( Precis samma fenomen som gör att patienterna dör i händelse av ex hjärtstopp på natten eller helgen mot vardagar på dagen)
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Jo då, det är uppenbart att det är mycket illa och blir värre och värre. Jag vet dock inte hur jag som medborgare ska kunna protestera på ett bra sätt. Har du några bra råd?
  14. 7
    Jo då, det är uppenbart att det är mycket illa och blir värre och värre. Jag vet dock inte hur jag som medborgare ska kunna protestera på ett bra sätt. Har du några bra råd?
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Jadu uppenbarligen...

    vill inte svenska folket lägga mer pengar på vården eftersom ingen verkar vilja höja rösten förutom dom som då själva jobbar inom vården. Invandringen kostar oss numera gigantiska summor så det finns inte så mycket utrymme kanske heller att då satsa på vården.

    Här går boende för flyktingar och hemsjukvården under samma budget och flyktingboendet kostar enorma summor så hemsjukvården får inte en spänn mer utan ska snarare spara istället på en redan utarmad och pressad vård.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Jadu uppenbarligen... vill inte svenska folket lägga mer pengar på vården eftersom ingen verkar vilja höja rösten förutom dom som då själva jobbar inom vården. Invandringen kostar oss numera gigantiska summor så det finns inte så mycket utrymme kanske heller att då satsa på vården.

    Här går boende för flyktingar och hemsjukvården under samma budget och flyktingboendet kostar enorma summor så hemsjukvården får inte en spänn mer utan ska snarare spara istället på en redan utarmad och pressad vård.
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Vårdplatser är inte allt

    Ett skäl till att vi kan dra ner på antalet vårdplatser är ju att man behöver färre i takt med att titthålsoperationer gör att patienter kan gå hem snabbare än vid en vanlig bukoperation och diverse andra framsteg i den stilen. Sedan kan man förstås inte dra ner antalet platser hur mycket som helst men att de har minskat är inte i sig alarmerande.

    Jag tycker att artikeln under den du länkar till är väl så intressant. Barnmorskorna jobbar alltså redan idag drygt 7h/dag och krävde att få gå ner till 5,2 h/dag. med bibehållen lön antar jag? I så fall förvånar det mig inte att sjukhusledningen sade nej. Det vore en extrem lönehöjning. Må vara att man behöver se över lönerna men skattkistan är inte outtömlig heller.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Vårdplatser är inte allt Ett skäl till att vi kan dra ner på antalet vårdplatser är ju att man behöver färre i takt med att titthålsoperationer gör att patienter kan gå hem snabbare än vid en vanlig bukoperation och diverse andra framsteg i den stilen. Sedan kan man förstås inte dra ner antalet platser hur mycket som helst men att de har minskat är inte i sig alarmerande.

    Jag tycker att artikeln under den du länkar till är väl så intressant. Barnmorskorna jobbar alltså redan idag drygt 7h/dag och krävde att få gå ner till 5,2 h/dag. med bibehållen lön antar jag? I så fall förvånar det mig inte att sjukhusledningen sade nej. Det vore en extrem lönehöjning. Må vara att man behöver se över lönerna men skattkistan är inte outtömlig heller.
  19. Medlem sedan
    Nov 2015
    #10
    Det är ju samma utveckling i resten av Europa och västvärlden när det gäller operationsmetoder och det är ju inget annat land som kommer i närheten av denna minskning.
  20. 10
    Det är ju samma utveckling i resten av Europa och västvärlden när det gäller operationsmetoder och det är ju inget annat land som kommer i närheten av denna minskning.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Befolkningen ökar och...

    den gigantiska invandringen med allehanda sjukdomar/krämpor + den egna åldrande befolkningen gör att trycket ökar enormt på vården.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Befolkningen ökar och... den gigantiska invandringen med allehanda sjukdomar/krämpor + den egna åldrande befolkningen gör att trycket ökar enormt på vården.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    utan att räkna och granska men snabbt, men ska komma ihåg att tre skift ( vilket jag gissar och tror det handlar om) inom många områden genererar i arbetstidsförkortning.
  24. 12
    utan att räkna och granska men snabbt, men ska komma ihåg att tre skift ( vilket jag gissar och tror det handlar om) inom många områden genererar i arbetstidsförkortning.
  25. Medlem sedan
    Jun 2004
    #13
    Min dotter är väldigt engagerad i det, så jag har läst mkt av det hon delar, många artiklar om barnsjuksköterskorna och tidigare barnmorskorna. Dottern läser till barnmorska nu. Jag tycker som ngn skrev i en av artiklarna att för skiftjobb på sjukhusen borde det vara inte mer än 30-32-timmars arbetsvecka, skäliga arbetsförhållanden måste till med möjlighet till återhämtning mellan arbetspassen.
  26. 13
    Min dotter är väldigt engagerad i det, så jag har läst mkt av det hon delar, många artiklar om barnsjuksköterskorna och tidigare barnmorskorna. Dottern läser till barnmorska nu. Jag tycker som ngn skrev i en av artiklarna att för skiftjobb på sjukhusen borde det vara inte mer än 30-32-timmars arbetsvecka, skäliga arbetsförhållanden måste till med möjlighet till återhämtning mellan arbetspassen.
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14
    Det är pga att det sliter ngt enormt på kroppen att arbeta treskift som många gör. Det ska absolut inte vara mer än 30-32-timmars-vecka, risken för cancer och andra sjukdomar är vetenskapligt fastlagd för nattjobb, och treskift ger stora sömnrubbningar ibland för resten av livet.
  28. 14
    Det är pga att det sliter ngt enormt på kroppen att arbeta treskift som många gör. Det ska absolut inte vara mer än 30-32-timmars-vecka, risken för cancer och andra sjukdomar är vetenskapligt fastlagd för nattjobb, och treskift ger stora sömnrubbningar ibland för resten av livet.
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Det trista är att det hade kunnat lösas, utan att det kostat massor, om personalen hade blivit lyssnad till. Jag läste att i Kristianstad hade de ändrat om scheman och fixat, så att alla var nöjda (OK de flesta då) men nix, så fick man inte ha det, det skulle vara lika över hela regionen.

    Jag kanske är för optimist, men jag inbillar mig att om t,ex barnmorskor och barnssk fick själva lägga schemorna (eller så mycket de kunde påverka), så hade man troligen haft all personal kvar och folk som trivdes bättre. Det hade blivit billigare för alla och framför allt, personal som hade velat stanna
  30. 15
    Det trista är att det hade kunnat lösas, utan att det kostat massor, om personalen hade blivit lyssnad till. Jag läste att i Kristianstad hade de ändrat om scheman och fixat, så att alla var nöjda (OK de flesta då) men nix, så fick man inte ha det, det skulle vara lika över hela regionen.

    Jag kanske är för optimist, men jag inbillar mig att om t,ex barnmorskor och barnssk fick själva lägga schemorna (eller så mycket de kunde påverka), så hade man troligen haft all personal kvar och folk som trivdes bättre. Det hade blivit billigare för alla och framför allt, personal som hade velat stanna
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Lös problemet istället

    Björn Zachrisson ger jag inte mycket för.

    Han förstår ju inte problemet.
    Han arbetar inte kvällar,nätter eller helger.

    Jag har flera sjukskrivna i min närhet.

    Dags att tänka om.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    Lös problemet istället Björn Zachrisson ger jag inte mycket för.

    Han förstår ju inte problemet.
    Han arbetar inte kvällar,nätter eller helger.

    Jag har flera sjukskrivna i min närhet.

    Dags att tänka om.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar