Rädd!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2012
    #1

    Rädd!

    Hittar inget på nätet...än en gång vet att jag ska gå till doktorn,men ogillar verkligen det så jag söker lite info här först..
    Ibland (olika ofta) så rusar mitt blodtryck upp till 155/90 och har varit uppe i 170/109!!
    Det håller i sej i en 1/2 timme upp till en 1 timme.
    Kan inte hitta någonstans något om detta.
    Någon som vet vad det kan vara?
  2. 1
    Rädd! Hittar inget på nätet...än en gång vet att jag ska gå till doktorn,men ogillar verkligen det så jag söker lite info här först..
    Ibland (olika ofta) så rusar mitt blodtryck upp till 155/90 och har varit uppe i 170/109!!
    Det håller i sej i en 1/2 timme upp till en 1 timme.
    Kan inte hitta någonstans något om detta.
    Någon som vet vad det kan vara?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Har du nån underliggande sjukdom eftersom du kollar ditt blodtryck så?
  4. 2
    Har du nån underliggande sjukdom eftersom du kollar ditt blodtryck så?
  5. Medlem sedan
    Jun 2012
    #3
    Min man är på gränsen till högt blodtryck,därför skaffadevi en mätare.
    Har känt mej konstig i mellanåt och kom på att kolla trycket,då vi har en mätare nu.
    Fick en chock....tar tabletter för depp och Levaxin.
    Det provet visar högt just nu.
  6. 3
    Min man är på gränsen till högt blodtryck,därför skaffadevi en mätare.
    Har känt mej konstig i mellanåt och kom på att kolla trycket,då vi har en mätare nu.
    Fick en chock....tar tabletter för depp och Levaxin.
    Det provet visar högt just nu.
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4
    Har ni köpt en bra mätare från apoteket eller någon billig? Hade du druckit kaffe eller rökt innan mätning? Hur länge hade du vilat ? Var du sittande eller liggande? Hade du benen (låren) korslagda? På riktigt önskar jag att de där egna mätarna togs bort från marknaden. Tänk så mycket onödig oro de skapar när folk ska mäta själva.
    Boka tid till din distriktssköterska!
  8. 4
    Har ni köpt en bra mätare från apoteket eller någon billig? Hade du druckit kaffe eller rökt innan mätning? Hur länge hade du vilat ? Var du sittande eller liggande? Hade du benen (låren) korslagda? På riktigt önskar jag att de där egna mätarna togs bort från marknaden. Tänk så mycket onödig oro de skapar när folk ska mäta själva.
    Boka tid till din distriktssköterska!
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Ja, gå till doktorn!

    Usch och fy för att vara orolig. Kommer du in i apparaten så blir du så väl omhändertagen så ring!
  10. 5
    Ja, gå till doktorn!

    Usch och fy för att vara orolig. Kommer du in i apparaten så blir du så väl omhändertagen så ring!
  11. Medlem sedan
    Feb 2016
    #6
    Blodtrycket kan påverkas av allt möjligt. Stress/oro, vad man ätit och druckit, hur man sovit, hur man suttit/legat/stått m m. Om du är bekymrad kommer du liksom inte undan att kontakt med sjukvården är vad som behövs, låt makens mätare vara och ring imorron bitti.
  12. 6
    Blodtrycket kan påverkas av allt möjligt. Stress/oro, vad man ätit och druckit, hur man sovit, hur man suttit/legat/stått m m. Om du är bekymrad kommer du liksom inte undan att kontakt med sjukvården är vad som behövs, låt makens mätare vara och ring imorron bitti.
  13. Medlem sedan
    Nov 1998
    #7
    Håller helt med dig om "önskar jag att de där egna mätarna togs bort från marknaden. Tänk så mycket onödig oro de skapar när folk ska mäta själva". Far hade en sådan och mätte, inte bara på sig själv, utan andra personer också. Jag gjorde en gång tre mätningar i följd och resultat var det inget system i, ungefär så här: 1. 140/70, 2. 200/95, 3. 115/60.
    Som tur var, var det nån som snodde apparaten.

    En gång stod Hjärt-och lungfonden på köpcentrat Maxi i Laholm när jag var där och mätte folk med en sån billig apparat och skrämde upp dom med höga värden (Blev folk mer villiga att skänka pengar då?). Jag kunde inte låta bli att säga till dom att dom skulle lägga av.
  14. 7
    Håller helt med dig om "önskar jag att de där egna mätarna togs bort från marknaden. Tänk så mycket onödig oro de skapar när folk ska mäta själva". Far hade en sådan och mätte, inte bara på sig själv, utan andra personer också. Jag gjorde en gång tre mätningar i följd och resultat var det inget system i, ungefär så här: 1. 140/70, 2. 200/95, 3. 115/60.
    Som tur var, var det nån som snodde apparaten.

    En gång stod Hjärt-och lungfonden på köpcentrat Maxi i Laholm när jag var där och mätte folk med en sån billig apparat och skrämde upp dom med höga värden (Blev folk mer villiga att skänka pengar då?). Jag kunde inte låta bli att säga till dom att dom skulle lägga av.
  15. Medlem sedan
    Nov 2015
    #8
    Ja det är verkligen konstigt. Samma på vissa Apotek där det sitter en mätare i slusden mellan entredörrarna. Hur ska man få en rättvis mätning där ?
  16. 8
    Ja det är verkligen konstigt. Samma på vissa Apotek där det sitter en mätare i slusden mellan entredörrarna. Hur ska man få en rättvis mätning där ?
  17. Medlem sedan
    Nov 2015
    #9
    *slussen
  18. 9
    *slussen
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Hur ligger du normalt i blodtryck? Att blodtrycket stiger i vissa situationer är helt normalt och inget jag skulle oroa mig för. Att ligga på 170/109 under månader är givetvis inte bra och behandlas med blodtryckssänkande men enstaka höga mätvärden är helt normala. Har du rejält ont, ångest, nervositet osv så kan t.ex blodtrycket vara skyhögt (min man hade t.ex 240/140 när han hade intensiv smärta). Minns att du tidigare skrivit om din problematik och om jag minns rätt så väntade samtalskontakt? Får du hjälp med detta? Utifrån vad jag läst här på forumet så tror jag det är bättre för dig att slänga ut blodtrycksmätaren och istället söka sig till din vc för blodtryckskontroller för då får du direkt svar på dina frågor och slipper onödig oro.
  20. 10
    Hur ligger du normalt i blodtryck? Att blodtrycket stiger i vissa situationer är helt normalt och inget jag skulle oroa mig för. Att ligga på 170/109 under månader är givetvis inte bra och behandlas med blodtryckssänkande men enstaka höga mätvärden är helt normala. Har du rejält ont, ångest, nervositet osv så kan t.ex blodtrycket vara skyhögt (min man hade t.ex 240/140 när han hade intensiv smärta). Minns att du tidigare skrivit om din problematik och om jag minns rätt så väntade samtalskontakt? Får du hjälp med detta? Utifrån vad jag läst här på forumet så tror jag det är bättre för dig att slänga ut blodtrycksmätaren och istället söka sig till din vc för blodtryckskontroller för då får du direkt svar på dina frågor och slipper onödig oro.
  21. Medlem sedan
    Jun 2012
    #11
    Citat Ursprungligen postat av Nike1234 Visa inlägg
    Hur ligger du normalt i blodtryck? Att blodtrycket stiger i vissa situationer är helt normalt och inget jag skulle oroa mig för. Att ligga på 170/109 under månader är givetvis inte bra och behandlas med blodtryckssänkande men enstaka höga mätvärden är helt normala. Har du rejält ont, ångest, nervositet osv så kan t.ex blodtrycket vara skyhögt (min man hade t.ex 240/140 när han hade intensiv smärta). Minns att du tidigare skrivit om din problematik och om jag minns rätt så väntade samtalskontakt? Får du hjälp med detta? Utifrån vad jag läst här på forumet så tror jag det är bättre för dig att slänga ut blodtrycksmätaren och istället söka sig till din vc för blodtryckskontroller för då får du direkt svar på dina frågor och slipper onödig oro.
    Jag mår ju fysiskt dåligt under perioden, det startar med blodtrycket och genast känner jag mej konstig.
    Detta har hänt ett antal gånger men inte förstått att det varit blodtrycket.
    Det är en mätare på 800:-) , men det spelar kanske ingen roll ?
    Jag äter en del mediciner och det är kanske orsaken...
    Jag ska gå till doktorn men jag har oerhörd rädsla för sjukhus......
  22. 11
    Citat Ursprungligen postat av Nike1234 Visa inlägg
    Hur ligger du normalt i blodtryck? Att blodtrycket stiger i vissa situationer är helt normalt och inget jag skulle oroa mig för. Att ligga på 170/109 under månader är givetvis inte bra och behandlas med blodtryckssänkande men enstaka höga mätvärden är helt normala. Har du rejält ont, ångest, nervositet osv så kan t.ex blodtrycket vara skyhögt (min man hade t.ex 240/140 när han hade intensiv smärta). Minns att du tidigare skrivit om din problematik och om jag minns rätt så väntade samtalskontakt? Får du hjälp med detta? Utifrån vad jag läst här på forumet så tror jag det är bättre för dig att slänga ut blodtrycksmätaren och istället söka sig till din vc för blodtryckskontroller för då får du direkt svar på dina frågor och slipper onödig oro.
    Jag mår ju fysiskt dåligt under perioden, det startar med blodtrycket och genast känner jag mej konstig.
    Detta har hänt ett antal gånger men inte förstått att det varit blodtrycket.
    Det är en mätare på 800:-) , men det spelar kanske ingen roll ?
    Jag äter en del mediciner och det är kanske orsaken...
    Jag ska gå till doktorn men jag har oerhörd rädsla för sjukhus......
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar