Hitlermustach på gamla kort?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Hitlermustach på gamla kort?

    Ser så många dylika på gamla kort, var det då erkännande nazister eller var det "bara" mode?

    Vad tror ni?
  2. 1
    Hitlermustach på gamla kort? Ser så många dylika på gamla kort, var det då erkännande nazister eller var det "bara" mode?

    Vad tror ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Mode

    På den tiden hade ju inte mustaschen den laddning den har haft efter 1945. Före kriget var det mest en reaktion mot de jättemustascher som Kejsar Vilhelm, Bismark m.fl. hade och på så sätt kunde den ses som en politisk markering för vänstern.
    Däremot måste den inte vara det på något sätt. Andra med samma mustaschtyp var ju t.ex. Helan och Charlie Chaplin.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Mode På den tiden hade ju inte mustaschen den laddning den har haft efter 1945. Före kriget var det mest en reaktion mot de jättemustascher som Kejsar Vilhelm, Bismark m.fl. hade och på så sätt kunde den ses som en politisk markering för vänstern.
    Däremot måste den inte vara det på något sätt. Andra med samma mustaschtyp var ju t.ex. Helan och Charlie Chaplin.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Mode. Hitler förändrade bilden av den, på samma sätt som inga små pojkar döptes till Adolf efter honom, fast det var ett rätt poppis namn innan.
    Hakorset var ju inte heller något konstigt innan Hitler o nazismen tog den som sin symbol. Innan dess var den en solsymbol. Högalidskyrkan i stockholm har ett bakvänt hakkors öve en dörr, och en måne över den andra. har inget med Hitler att göra.
  6. 3
    Mode. Hitler förändrade bilden av den, på samma sätt som inga små pojkar döptes till Adolf efter honom, fast det var ett rätt poppis namn innan.
    Hakorset var ju inte heller något konstigt innan Hitler o nazismen tog den som sin symbol. Innan dess var den en solsymbol. Högalidskyrkan i stockholm har ett bakvänt hakkors öve en dörr, och en måne över den andra. har inget med Hitler att göra.
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Jag tänkte just så, därav min fråga. Tack för svar!!
  8. 4
    Jag tänkte just så, därav min fråga. Tack för svar!!
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Oj, tack för svar! Verkligen uttömmande.

    Dock kände jag (såklart) till fakta kring svastikan.....tack för din input!
  10. 5
    Oj, tack för svar! Verkligen uttömmande.

    Dock kände jag (såklart) till fakta kring svastikan.....tack för din input!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar