Fråga gällande anställningsavtal
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2015
    #1

    Fråga gällande anställningsavtal

    Sonen, 16 år, har tagit anställning som telefonförsäljare. Företaget tog inte kontakt med oss föräldrar när avtalet skrevs på, vilket de enligt lag måste göra.

    Han ska vara där 12 h/vecka, men får bara betalt för 9 för de drar av tid när det är genomgång för nya anställda vilket visst sker varje pass=3 ggr/vecka.

    I avtalet står det att det är 2 veckors uppsägningstid och att om man slutar inom de 45 första dagarna får man ingen lön.

    Han vill sluta. Det är väldigt stökigt på stället, deras "coach" beter sig som om det var en fritidsgård och går omkring och skriker när de inte når upp till säljmålet. Detta företaget lever upp till alla mina fördomar mot den här typen av ställen.

    kan dom hålla inne lön om man slutar inom de första 45 dagarna? Någon sa att det är emot regler och avtal.

    Nån som vet mer om sånt här som kan ge oss kött på benen i mötet med företaget om han slutar nu?
  2. 1
    Fråga gällande anställningsavtal Sonen, 16 år, har tagit anställning som telefonförsäljare. Företaget tog inte kontakt med oss föräldrar när avtalet skrevs på, vilket de enligt lag måste göra.

    Han ska vara där 12 h/vecka, men får bara betalt för 9 för de drar av tid när det är genomgång för nya anställda vilket visst sker varje pass=3 ggr/vecka.

    I avtalet står det att det är 2 veckors uppsägningstid och att om man slutar inom de 45 första dagarna får man ingen lön.

    Han vill sluta. Det är väldigt stökigt på stället, deras "coach" beter sig som om det var en fritidsgård och går omkring och skriker när de inte når upp till säljmålet. Detta företaget lever upp till alla mina fördomar mot den här typen av ställen.

    kan dom hålla inne lön om man slutar inom de första 45 dagarna? Någon sa att det är emot regler och avtal.

    Nån som vet mer om sånt här som kan ge oss kött på benen i mötet med företaget om han slutar nu?
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Herregud, har ingen aning. Men hoppas på att ngn som vet kan svara.

    Låter rejält konstigt.

    Timmarna han gjort, om han jobbat. ska han väl ha betalt för?
  4. 2
    Herregud, har ingen aning. Men hoppas på att ngn som vet kan svara.

    Låter rejält konstigt.

    Timmarna han gjort, om han jobbat. ska han väl ha betalt för?
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Handlar om kollektivavtal, vad man skriver på m.m.
    Bäst är att kontakta Unionen (skulle tro att det är de som ska ha skrivit kollektivavtal, det är det iaf på t.ex Transcom i samma bransch).

    Men man kan råka på att jobba gratis i den där branschen, vore inte första gången.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5896183

    Jag har en massa vaga minnesbilder av precis det och har haft vikarier hos oss som flytt just telefonförsäljning.
  6. 3
    Handlar om kollektivavtal, vad man skriver på m.m.
    Bäst är att kontakta Unionen (skulle tro att det är de som ska ha skrivit kollektivavtal, det är det iaf på t.ex Transcom i samma bransch).

    Men man kan råka på att jobba gratis i den där branschen, vore inte första gången.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5896183

    Jag har en massa vaga minnesbilder av precis det och har haft vikarier hos oss som flytt just telefonförsäljning.
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Har de verkligen kollektivavtal?
  8. 4
    Har de verkligen kollektivavtal?
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    Ja, en del har kollektivavtal.
    Men antagligen inte ett företag som håller inne lön om man slutar (men det skulle även min arbetsgivare göra om jag slutade och bröt mot uppsägningstid som orsakar skada, osannolikt men jag har ju uppsägningstid).

    Transcom har kollektivavtal (har en anhörig som jobbar hos dem).
    Det är dock inte ren försäljning hon jobbar med, inte uppsökande verksamhet).
  10. 5
    Ja, en del har kollektivavtal.
    Men antagligen inte ett företag som håller inne lön om man slutar (men det skulle även min arbetsgivare göra om jag slutade och bröt mot uppsägningstid som orsakar skada, osannolikt men jag har ju uppsägningstid).

    Transcom har kollektivavtal (har en anhörig som jobbar hos dem).
    Det är dock inte ren försäljning hon jobbar med, inte uppsökande verksamhet).
  11. Medlem sedan
    Mar 2017
    #6
    Om han skrivit på anställningkontrakt utan er är det inte giltigt, då han är under 18. De kan blåsa honom på lönen och ni får ta dem till rätten.
  12. 6
    Om han skrivit på anställningkontrakt utan er är det inte giltigt, då han är under 18. De kan blåsa honom på lönen och ni får ta dem till rätten.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar