Mera maskar!
Ordet är fritt
  1. magnolia
    #1

    Mera maskar!

    Fast i människor nu - springmask. Vanquin vet jag redan, men det ska finnas ett effektivare. Är det receptrfritt och vad heter det?
  2. 1
    Mera maskar! Fast i människor nu - springmask. Vanquin vet jag redan, men det ska finnas ett effektivare. Är det receptrfritt och vad heter det?
  3. m00n
    #2
    Bara Vanquin som är receptfritt... men vad hette det andra?? Tänker så det knakar men icke!!
  4. 2
    Bara Vanquin som är receptfritt... men vad hette det andra?? Tänker så det knakar men icke!!
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    Vermox, ej receptfritt. imt
  6. 3
    Vermox, ej receptfritt. imt
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4
    Det andra är inte receptfritt i Sverige, jag köper i Norge.
    Det heter Vermox finns både flytande och tablettform. Mycket bättre än Vanquin, inget färgmedel och inga bieffekter som kräkningar
  8. 4
    Det andra är inte receptfritt i Sverige, jag köper i Norge.
    Det heter Vermox finns både flytande och tablettform. Mycket bättre än Vanquin, inget färgmedel och inga bieffekter som kräkningar
  9. Medlem sedan
    Oct 1999
    #5

    Men varför säljs det inte här

    då? Känner till fler mediciner som säljs i Norge men ej i Sverige därför att man anser att för mkt användning är till skada. Effektiva visst, men är det värt det?! I Vanquin är det väl det röda färgämnet som är det som maskarna dör av...det är samma färgämne som gör rödbetor röda och vår professor i mikrobiologi hävdar att du precis lika gärna kan dricka rödbetssaft som att köpa Vanquin. Men då undrar man ju vad det är för supergift i den norska medicinen...
  10. 5
    Men varför säljs det inte här då? Känner till fler mediciner som säljs i Norge men ej i Sverige därför att man anser att för mkt användning är till skada. Effektiva visst, men är det värt det?! I Vanquin är det väl det röda färgämnet som är det som maskarna dör av...det är samma färgämne som gör rödbetor röda och vår professor i mikrobiologi hävdar att du precis lika gärna kan dricka rödbetssaft som att köpa Vanquin. Men då undrar man ju vad det är för supergift i den norska medicinen...
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Man säljer inte Vermox receptfritt eftersom det redan nu finns vissa problem med resistensutveckling.

    Släpper man det fritt kommer det med stor sannolikhet att överanvändas och därmed driva på en sådan utveckling.
  12. 6
    Man säljer inte Vermox receptfritt eftersom det redan nu finns vissa problem med resistensutveckling.

    Släpper man det fritt kommer det med stor sannolikhet att överanvändas och därmed driva på en sådan utveckling.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Att det inte säljs receptfritt här är väl att det anses ge resistenta maskar om folk får använda det helt fritt.
    Vanquin är ju första-vals-medicinen mot mask, och det andra ska bara tas till om man ej får bukt med dem.
    Har för mig att det receptbelagda medlet tar död på både mask och ägg, medan Vanquin bara tar död på maskar och att det är därför man måste behandla om efter ett par veckor igen.
  14. 7
    Att det inte säljs receptfritt här är väl att det anses ge resistenta maskar om folk får använda det helt fritt.
    Vanquin är ju första-vals-medicinen mot mask, och det andra ska bara tas till om man ej får bukt med dem.
    Har för mig att det receptbelagda medlet tar död på både mask och ägg, medan Vanquin bara tar död på maskar och att det är därför man måste behandla om efter ett par veckor igen.
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8
    Ingen aning vad det är, men som norska litar jag på läkemedelskontrollen i Norge.
    Vår yngsta fick mask varje höst när vantarna kom på, en gång vid besök i Norge - gissa om jag blev glad när botemedlet fans receptfritt på Apoteket. Särskilt med tanke på att alla våra tre barn kaskadspyr av Vanquin - allt blir rött.
  16. 8
    Ingen aning vad det är, men som norska litar jag på läkemedelskontrollen i Norge.
    Vår yngsta fick mask varje höst när vantarna kom på, en gång vid besök i Norge - gissa om jag blev glad när botemedlet fans receptfritt på Apoteket. Särskilt med tanke på att alla våra tre barn kaskadspyr av Vanquin - allt blir rött.
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9
    Man brukar tåla tabletterna mycket bättre än den flytande varianten. Prova!
  18. 9
    Man brukar tåla tabletterna mycket bättre än den flytande varianten. Prova!
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10
    Har provat - det fungerar inte. Nu är barnen större och det var flera år sen lillfia hade mask. Tror faktisk att sista gången var under sista året på dagis. Har inga planer på att hon skall få mask igen
    Vid anv av Vermox räckte det att endast behandla henne, och endast en gång.
  20. 10
    Har provat - det fungerar inte. Nu är barnen större och det var flera år sen lillfia hade mask. Tror faktisk att sista gången var under sista året på dagis. Har inga planer på att hon skall få mask igen
    Vid anv av Vermox räckte det att endast behandla henne, och endast en gång.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Man ska alltid bara behandla den som har mask och inte hela familjen. Det är ju överbehandling som gör att vi får resistenta maskar.
  22. 11
    Man ska alltid bara behandla den som har mask och inte hela familjen. Det är ju överbehandling som gör att vi får resistenta maskar.
  23. Medlem sedan
    Feb 2005
    #12
    Fick helt andra instruktioner när vi fick Vermox utskrivet av läkare här i Sverige.
    Hela fam skulle behandlas - två gånger.
    Av två oberoende läkare dessutom.
    Kändes totalt onödigt, då lilltjejen fick mask ett par gånger varje vinter - vi andra klarade oss varje gång.
    Men som sagt när hon slutade på dagis upphörde springmaskplågan härhemma, så nu är vi inne på 3:e vintern utan springmask, så skönt.
  24. 12
    Fick helt andra instruktioner när vi fick Vermox utskrivet av läkare här i Sverige.
    Hela fam skulle behandlas - två gånger.
    Av två oberoende läkare dessutom.
    Kändes totalt onödigt, då lilltjejen fick mask ett par gånger varje vinter - vi andra klarade oss varje gång.
    Men som sagt när hon slutade på dagis upphörde springmaskplågan härhemma, så nu är vi inne på 3:e vintern utan springmask, så skönt.

Liknande trådar

  1. Sniglar och maskar
    By UlLi in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 14:14
  2. Tips på maskar o blodiga fingrar?
    By Creamcrackers in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 18:49
  3. Hjälp!Vita maskar i soptunnan
    By Matilda M in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 20:33
  4. Alltså, maskar
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 07:01
  5. Maskar i snön...
    By LinBlå in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 20:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar