varma fötter och nattskena?
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    varma fötter och nattskena?

    Ställer frågan här, eftersom jag antar att det finns en hel del av er som har barn med nattskena av ett eller annat slag. Dottern har en annan typ av felställning på sin ena fot, och ska nu, efter en större operation, använda nattskena i sex månader. Hon har inga problem med att ta på skenan, men redan efter tre-fyra timmar badar foten i svett. Vi har provat orthosstrumpor, men det var fullständig katastrof. Nu har hon en tubgas närmast foten och en platsskena med flera borrade lufthål. Ändå får jag byta denna tubgasstrumpa en-två gånger per natt, och då vädra foten i en halvtimme samt kyla ner skenan. Strumpan kan jag då vrida ur... Och det blir ju rätt störd nattsömn för oss båda på det viset. Det är inte alltid jag orkar hålla ut andra bytet, så skenan kan ibland åka av för gott vid fyratiden.

    Är det någon här som har tips på hur vi ska göra för att få detta med skena att funka bättre? Någon som har annan typ av skena eller som på annat sätt lyckas få fötterna svala nog? Kan tillägga att dotter sover spritt naken utan täcke, och att vi har så kallt i sovrummet som vi kan ha, det räcker ändå inte.

    Alla tips och idéer mottages tacksamt!
  2. 1
    varma fötter och nattskena? Ställer frågan här, eftersom jag antar att det finns en hel del av er som har barn med nattskena av ett eller annat slag. Dottern har en annan typ av felställning på sin ena fot, och ska nu, efter en större operation, använda nattskena i sex månader. Hon har inga problem med att ta på skenan, men redan efter tre-fyra timmar badar foten i svett. Vi har provat orthosstrumpor, men det var fullständig katastrof. Nu har hon en tubgas närmast foten och en platsskena med flera borrade lufthål. Ändå får jag byta denna tubgasstrumpa en-två gånger per natt, och då vädra foten i en halvtimme samt kyla ner skenan. Strumpan kan jag då vrida ur... Och det blir ju rätt störd nattsömn för oss båda på det viset. Det är inte alltid jag orkar hålla ut andra bytet, så skenan kan ibland åka av för gott vid fyratiden.

    Är det någon här som har tips på hur vi ska göra för att få detta med skena att funka bättre? Någon som har annan typ av skena eller som på annat sätt lyckas få fötterna svala nog? Kan tillägga att dotter sover spritt naken utan täcke, och att vi har så kallt i sovrummet som vi kan ha, det räcker ändå inte.

    Alla tips och idéer mottages tacksamt!
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2

    Typ av skena?

    Hej,
    Vår dotter har en Dennis Brown skena på natten och till den ett par söta, vita sandaler. Hon har tunna halksockar i dessa (för att inte sparka av skorna) och visst blir hon lite svettig om fötterna, men inte mer än lite fuktig - så det funkar bra. I och med att skorna är öppen i tårna så blir det ju inte så varmt. Hon har haft skenan 3 månader dygnet runt och nu i 9 månader nattetid. Funkar bra. Hoppas du hittar en lösning! /Britt-Marie
  4. 2
    Typ av skena? Hej,
    Vår dotter har en Dennis Brown skena på natten och till den ett par söta, vita sandaler. Hon har tunna halksockar i dessa (för att inte sparka av skorna) och visst blir hon lite svettig om fötterna, men inte mer än lite fuktig - så det funkar bra. I och med att skorna är öppen i tårna så blir det ju inte så varmt. Hon har haft skenan 3 månader dygnet runt och nu i 9 månader nattetid. Funkar bra. Hoppas du hittar en lösning! /Britt-Marie
  5. Medlem sedan
    Dec 2010
    #3
    Har ni testat en klädd skena? jag kan berätta mer på klumpfot hemsidan www.klumpis.se
  6. 3
    Har ni testat en klädd skena? jag kan berätta mer på klumpfot hemsidan www.klumpis.se
  7. Medlem sedan
    Feb 2008
    #4
    Hej Johanna!

    Jodå, vi har testat klädd skena, och alla andra skenor också. Till slut gav både jag och läkaren upp, ungen mådde helt enkelt för dåligt av värmen. Men tack för tipset.
  8. 4
    Hej Johanna!

    Jodå, vi har testat klädd skena, och alla andra skenor också. Till slut gav både jag och läkaren upp, ungen mådde helt enkelt för dåligt av värmen. Men tack för tipset.

Liknande trådar

  1. Varma svullna fötter!
    By Tänkbara orsaker? in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 00:46
  2. Varma svullna fötter!
    By tänkbara orsaker? in forum Mammasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 11:23
  3. Varma svullna fötter? Ett tips
    By Katarina m. E, M o M in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 18:46
  4. Varma fötter
    By Ina m 2 in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 17:35
  5. Varma fötter?
    By delyn in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 18:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar