En fråga om propp...
_0806 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    En fråga om propp...

    Idag blev jag ju som sagt var hinnsvept av ÖL på förlossningen. Jag undrar nu ifall slemproppen sitter kvar? Alltså vart sitter denna propp egentligen. Jag menar han var ju inne o rörde barnets huvud, ja hinnan så klart emellan,men ändå. Vart sitter denna berömda propp?

    Tänkte att jag kanske inte ha en iom att han kom åt hinnorna..???
  2. 1
    En fråga om propp... Idag blev jag ju som sagt var hinnsvept av ÖL på förlossningen. Jag undrar nu ifall slemproppen sitter kvar? Alltså vart sitter denna propp egentligen. Jag menar han var ju inne o rörde barnets huvud, ja hinnan så klart emellan,men ändå. Vart sitter denna berömda propp?

    Tänkte att jag kanske inte ha en iom att han kom åt hinnorna..???
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2

    propptankar...

    Vet inte riktigt eftersom jag förra gången aldrig märkte av någon slempropp. Däremot märkte jag att vattnet gick. Det är väl det som är hinnsvepning? Fast då att vattnet går under påverkan? Det var mitt första tecken, vattnet. Sedan dröjde det 3-4 timmar, blev panikläge eftersom vi var hemskickade, jag fick superont hela tiden och väntade för länge hemma, började sedan krysta och barnet kom. Någonstans i "värk/kryst-tumulten" måste proppen också ha kommit, inget jag märkte dock. Så din propp kanske också kommer ut med "Buddha-Skorpan". Vi hann för övrigt med ambulans precis innanför dörrarna på förlossningen innan barnet kom. Så det är nog bra att åka så fort du känner något... det var propptankar från mig som visst blev lite mer... hoppas det är okej med lite förlossningsrapport, märker att jag går igenom förra förlossningsförloppet en hel del med mig själv just nu. Hade bf i går.
  4. 2
    propptankar... Vet inte riktigt eftersom jag förra gången aldrig märkte av någon slempropp. Däremot märkte jag att vattnet gick. Det är väl det som är hinnsvepning? Fast då att vattnet går under påverkan? Det var mitt första tecken, vattnet. Sedan dröjde det 3-4 timmar, blev panikläge eftersom vi var hemskickade, jag fick superont hela tiden och väntade för länge hemma, började sedan krysta och barnet kom. Någonstans i "värk/kryst-tumulten" måste proppen också ha kommit, inget jag märkte dock. Så din propp kanske också kommer ut med "Buddha-Skorpan". Vi hann för övrigt med ambulans precis innanför dörrarna på förlossningen innan barnet kom. Så det är nog bra att åka så fort du känner något... det var propptankar från mig som visst blev lite mer... hoppas det är okej med lite förlossningsrapport, märker att jag går igenom förra förlossningsförloppet en hel del med mig själv just nu. Hade bf i går.
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Hello!

    Att svepa hinnor är att gå in o peta o svepa på fosterhinnorna/livmoderhalsen, man tar alltså inte hål på dem. Så mina hinnor är intakta, bara retade.

    Att framkalla vattenavgång kallas amniotomi, dvs att man tar hål på fosterhinnorna med typ ett virknåls liknande instrument.

    bearbeta på du..spännade att läsa ..nu kan det bära av närsom för dig också?

    Oj oj!!
  6. 3
    Hello!

    Att svepa hinnor är att gå in o peta o svepa på fosterhinnorna/livmoderhalsen, man tar alltså inte hål på dem. Så mina hinnor är intakta, bara retade.

    Att framkalla vattenavgång kallas amniotomi, dvs att man tar hål på fosterhinnorna med typ ett virknåls liknande instrument.

    bearbeta på du..spännade att läsa ..nu kan det bära av närsom för dig också?

    Oj oj!!
  7. S-mamman
    #4
    Ja som du vet så har jag ju MYCKET erfarenhet av slempropp, däremot vet jag faktiskt inte med säkerhet var den sitter...men skulle gissa att den sitter i livmoderhalsen och lossnar sedan då denna börjat öppna sig.
    Själv lossnade jag slempropp ännu strax innan jag var helt öppen så tydligen kan det dröja ett tag innan hela är ute.
  8. 4
    Ja som du vet så har jag ju MYCKET erfarenhet av slempropp, däremot vet jag faktiskt inte med säkerhet var den sitter...men skulle gissa att den sitter i livmoderhalsen och lossnar sedan då denna börjat öppna sig.
    Själv lossnade jag slempropp ännu strax innan jag var helt öppen så tydligen kan det dröja ett tag innan hela är ute.
  9. Medlem sedan
    Oct 2007
    #5
    Aha! Det kanske räcker med lite "pet" för att få igång det.. Tack för infon, vad du kan!
  10. 5
    Aha! Det kanske räcker med lite "pet" för att få igång det.. Tack för infon, vad du kan!
  11. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    *fniss*

    Få se om jag lyckas upptäcka någon..;o)
  12. 6
    *fniss*

    Få se om jag lyckas upptäcka någon..;o)

Liknande trådar

  1. Propp på väg!
    By Lotta S med J in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 15:16
  2. Det var jag som fråga om propp i handen
    By Maria m. 3 gullungar in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 06:24
  3. Kan man fà propp
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 23:52
  4. Fråga om propp
    By Mamzing in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 18:09
  5. propp
    By anonymt namn in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 22:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar