Mucksan, Neta, plottis eller annan
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Mucksan, Neta, plottis eller annan

    galning med 3 ungar tätt (ja jag vet att du har 4 Plottis ) Hur placera 3 barn i bilen optimalt? Funderar på att byta stol till Kasper men vem ska sitta vart. Vi kan ha barn i framsätet men jag börjar bli så ego att jag gärna sitter där själv om jag inte kör.

    Hur har ni gjort/tänkt göra?
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  2. 1
    Mucksan, Neta, plottis eller annan galning med 3 ungar tätt (ja jag vet att du har 4 Plottis ) Hur placera 3 barn i bilen optimalt? Funderar på att byta stol till Kasper men vem ska sitta vart. Vi kan ha barn i framsätet men jag börjar bli så ego att jag gärna sitter där själv om jag inte kör.

    Hur har ni gjort/tänkt göra?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Hos oss sitter Vide fram och märta bakåtvänd bakom passagerarstolen. Oftast sitter Freja (framåtvänd) i mitten och då har vi några gånger satt vide i baksätet oxå bakom förarstolen men det är så meckigt att flytta basen hit och dit...

    Jag tror vi kommer fortstätta ha Vide i framsätet då vi bytt stol åt honom. Jag sitter ganska rymligt i baksätet trots två barnstolar. Per däremot... Nä vi har konstaterat att vi ska byta upp oss i bilstorlek om ett par år, men det är mest pga den storvuxne herrn i huset inte barnantalet.
  4. 2
    Hos oss sitter Vide fram och märta bakåtvänd bakom passagerarstolen. Oftast sitter Freja (framåtvänd) i mitten och då har vi några gånger satt vide i baksätet oxå bakom förarstolen men det är så meckigt att flytta basen hit och dit...

    Jag tror vi kommer fortstätta ha Vide i framsätet då vi bytt stol åt honom. Jag sitter ganska rymligt i baksätet trots två barnstolar. Per däremot... Nä vi har konstaterat att vi ska byta upp oss i bilstorlek om ett par år, men det är mest pga den storvuxne herrn i huset inte barnantalet.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Vi har alla bak, och kommer så fortsätta! Har airbag fram på denna bilen. Och jag tycker faktiskt det är rätt så skönt att ha dem bak allihop. Jag behöver aldrig hålla på och mecka med nappar och bortkastade grejor när jag kör...
  6. 3
    Vi har alla bak, och kommer så fortsätta! Har airbag fram på denna bilen. Och jag tycker faktiskt det är rätt så skönt att ha dem bak allihop. Jag behöver aldrig hålla på och mecka med nappar och bortkastade grejor när jag kör...
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    När vi "bara" hade tre barn så flyttade vi runt dem lite. Jag vill helst sitta i framsätet när jag åker bil så först hade vi alla bak. Men det var bökigt att ha ett barn bakom föraren eftersom det är så stor längdskillnad mellan oss och vi var tvungna att spänna om den barnstolen varje gång vi bytte förare.

    Så till slut blev det att vi hade de två bakåtvända stolarna efter varandra, en på passagerarsätet och en bakom. Sen så satt Tilda framåtvänd med en vuxen bak.

    Idag har vi en minibuss däremot, men hade det inte varit för att vi blev sex i familjen hade vi aldrig bytt ut vår Saab även om det var lite trångt.
  8. 4
    När vi "bara" hade tre barn så flyttade vi runt dem lite. Jag vill helst sitta i framsätet när jag åker bil så först hade vi alla bak. Men det var bökigt att ha ett barn bakom föraren eftersom det är så stor längdskillnad mellan oss och vi var tvungna att spänna om den barnstolen varje gång vi bytte förare.

    Så till slut blev det att vi hade de två bakåtvända stolarna efter varandra, en på passagerarsätet och en bakom. Sen så satt Tilda framåtvänd med en vuxen bak.

    Idag har vi en minibuss däremot, men hade det inte varit för att vi blev sex i familjen hade vi aldrig bytt ut vår Saab även om det var lite trångt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Ja Kasper åker oftast fram

    När jag kör själv men jag stoppar honom bak med de andra ibland annars. Vi har ju igen bas så det är precis lika enkelt (eller knöligt) att stoppa honom bak som fram.

    I en ideal värld hade jag nog velat ha Jennie i mitten men då tar hon säg väl knappast dit med en stol på varje sida. Och kan man ha Pontus i mitten då har han ju slagläge på båda syskonen om han surnar ihop. *funderar högt*

    Nä det blir nog till att prova sig fram helt enkelt
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  10. 5
    Ja Kasper åker oftast fram När jag kör själv men jag stoppar honom bak med de andra ibland annars. Vi har ju igen bas så det är precis lika enkelt (eller knöligt) att stoppa honom bak som fram.

    I en ideal värld hade jag nog velat ha Jennie i mitten men då tar hon säg väl knappast dit med en stol på varje sida. Och kan man ha Pontus i mitten då har han ju slagläge på båda syskonen om han surnar ihop. *funderar högt*

    Nä det blir nog till att prova sig fram helt enkelt
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Men hur sitter de då?

    Vem sitter i mitten? Jag hade helst velat ha Jennie där men hon tar sig väl knappast dit med två bakåtvända stolar runt om.

    Kasper i mitten skulle funka men han är ju den som jag oftast lyfter in och ur bilen och dessutom den som inte kan klättra själv.

    Pontus klättrar själv men sitter han i mitten kan han ju trakasera båda syskonen om han blir på det humöret och då når inte Jennie att ge Kasper nappen om han tappar den
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  12. 6
    Men hur sitter de då? Vem sitter i mitten? Jag hade helst velat ha Jennie där men hon tar sig väl knappast dit med två bakåtvända stolar runt om.

    Kasper i mitten skulle funka men han är ju den som jag oftast lyfter in och ur bilen och dessutom den som inte kan klättra själv.

    Pontus klättrar själv men sitter han i mitten kan han ju trakasera båda syskonen om han blir på det humöret och då når inte Jennie att ge Kasper nappen om han tappar den
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Vi kan ha stol mot förarsätet

    För vi är lika långa (på ett ungefär) och kan köra med samma stolsinställningar. Det är bara min pappa som muttrande kör dubbelvikt när han lånar vår bil

    Men visst vore det ju lite smidigt ha den stolen fri och det skulle kunna gå att lösa med antingen Pontus stol bakom (har stödben) eller Jennie frammåtvänd.

    Jag får nog helt enkelt testa mig fram till den optimala lösningen
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  14. 7
    Vi kan ha stol mot förarsätet För vi är lika långa (på ett ungefär) och kan köra med samma stolsinställningar. Det är bara min pappa som muttrande kör dubbelvikt när han lånar vår bil

    Men visst vore det ju lite smidigt ha den stolen fri och det skulle kunna gå att lösa med antingen Pontus stol bakom (har stödben) eller Jennie frammåtvänd.

    Jag får nog helt enkelt testa mig fram till den optimala lösningen
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8
    Ännu så länge har vi ju babyskydd, så Elsa sitter i mitten (och kryper ut och in om stolen står där).
  16. 8
    Ännu så länge har vi ju babyskydd, så Elsa sitter i mitten (och kryper ut och in om stolen står där).
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    vi har en bra lösning nu

    Och det är att Ängla sitter bak med lillebror, som sitter i mitten. Alice sitter fram.
    När Alice blivit lite äldre och kan låta lillebror vara ifred kommer vi flytta alice bak tror jag. Men det kräver att lillebror måste lyftas in före Ängla sätter sig för att det ska funka.

    Det vore superskönt med en minibuss så man slipper "bryta" ryggen titt som tätt och att man kan ta med en till person förutom familjen, vi får se när det blir.
    Neta med Ängla 0403, Alice 0604 och Albin 0707
  18. 9
    vi har en bra lösning nu Och det är att Ängla sitter bak med lillebror, som sitter i mitten. Alice sitter fram.
    När Alice blivit lite äldre och kan låta lillebror vara ifred kommer vi flytta alice bak tror jag. Men det kräver att lillebror måste lyftas in före Ängla sätter sig för att det ska funka.

    Det vore superskönt med en minibuss så man slipper "bryta" ryggen titt som tätt och att man kan ta med en till person förutom familjen, vi får se när det blir.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Tack för svar

    Jo Pontus fram är ju en lösning men jag tror nästan han skulle kunna låta Kasper vara. Han har lättare för att retas med Jennie när han blir less. Kanske ska ge det en chans. Tack för svar
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  20. 10
    Tack för svar Jo Pontus fram är ju en lösning men jag tror nästan han skulle kunna låta Kasper vara. Han har lättare för att retas med Jennie när han blir less. Kanske ska ge det en chans. Tack för svar
  21. Medlem sedan
    Mar 2007
    #11
    Oj, att ni orkar
    Vi köpte vår minibuss när vi bara var tre i familjen. Har en hund också å det blev trångt i vår 745:a.
    Så här har vi löst det. Först satt Rebecca (0403)Bakåtvänd på mitten sen Zacharias Bakåtvänd (0603) bakom föraren. Isach (0711)i framsätet. Vuxen bak och nackskyddet boertaget på pasargerarstolen.
    Nu sitter Rebecca framåtvänd antingen bakom föraren eller Isach. Beroende på om det är någon mer vuxen med. Har bara midjebälte på mitten så då då får en bakåtvänd stol stå. Snart är det dax att sätta Isach i en stor stol och då har vi våra funderingar. En fundering är att sätta Rebeccas stol längstbak och ta bort en från mittenraden så att bröderna kommer lätt upp i sina stolar där bak. Eller så får de knä alla tre på en rad. Vi har inte bestämt oss än så då får han sitta i babyskyddet fast nu börjar det bli trångt för honom
  22. 11
    Oj, att ni orkar
    Vi köpte vår minibuss när vi bara var tre i familjen. Har en hund också å det blev trångt i vår 745:a.
    Så här har vi löst det. Först satt Rebecca (0403)Bakåtvänd på mitten sen Zacharias Bakåtvänd (0603) bakom föraren. Isach (0711)i framsätet. Vuxen bak och nackskyddet boertaget på pasargerarstolen.
    Nu sitter Rebecca framåtvänd antingen bakom föraren eller Isach. Beroende på om det är någon mer vuxen med. Har bara midjebälte på mitten så då då får en bakåtvänd stol stå. Snart är det dax att sätta Isach i en stor stol och då har vi våra funderingar. En fundering är att sätta Rebeccas stol längstbak och ta bort en från mittenraden så att bröderna kommer lätt upp i sina stolar där bak. Eller så får de knä alla tre på en rad. Vi har inte bestämt oss än så då får han sitta i babyskyddet fast nu börjar det bli trångt för honom

Liknande trådar

  1. CuP eller annan fransyska eller allmänbi
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 18:46
  2. Fun eller Sing eller någon helt annan?
    By bigmouth in forum Bebissnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 15:09
  3. *mucksan*
    By Sissi82 in forum _0805 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 13:26
  4. Mucksan!
    By S-mamman in forum _0805 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 11:27
  5. Mucksan!
    By Gizmoo in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 14:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar