Är det någon mer än jag...*långt*
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Är det någon mer än jag...*långt*

    ...som irriterar sig på FK´s nya regel om att barnomsorgen måste intyga att barnet varit frånvarande innan man kan få sina pengar?
    Hela smidigheten med att anmäla och begära tillfällig föräldrapenning via FK´s hemsida har ju försvunnit. Det som gått så snabbt och enkelt.
    Nu ska man först invänta att få ett intyg hemskickat, som man ska lämna till förskolan/skolan för underskrift (och slösa deras dyrbara tid) och sedan får man själv skicka in det till FK och SEN betalas pengarna ut (om allt stämmer).
    Herregud säger jag bara! Hoppas fusket är så utbrett (vilket jag tvivlar på) så att det är VÄRT all denna administration och pappersfarande.
    Fick hem papper från FK idag (med detta intyg) och då visar det ju sig såklart att vi dessutom, från idag, måste intyga Oskars sjukdom med ett läkarintyg. Att jag inte tänkte på det....7 veckodagar har han ju varit hemma nu.
    Så i morgon måste jag hämta läkarintyget på VC, på måndag ska förskolan intyga Oskars frånvaro första omgången. Om 1 vecka-10 dar kommer Niklas intyg (ja, han har ett eget) och sedan mitt andra för andra omgången (börjar bli rörigt).
    Gud förbjude att ungen är sjuk på måndag...då måste ett nytt läkarintyg införskaffas och eftersom Niklas blir hemma då igen så blir det ett nytt intyg för honom.....
    Fast bortsett från detta så tycker jag att vi har världens bästa föräldraförsäkringssystem .
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  2. 1
    Är det någon mer än jag...*långt* ...som irriterar sig på FK´s nya regel om att barnomsorgen måste intyga att barnet varit frånvarande innan man kan få sina pengar?
    Hela smidigheten med att anmäla och begära tillfällig föräldrapenning via FK´s hemsida har ju försvunnit. Det som gått så snabbt och enkelt.
    Nu ska man först invänta att få ett intyg hemskickat, som man ska lämna till förskolan/skolan för underskrift (och slösa deras dyrbara tid) och sedan får man själv skicka in det till FK och SEN betalas pengarna ut (om allt stämmer).
    Herregud säger jag bara! Hoppas fusket är så utbrett (vilket jag tvivlar på) så att det är VÄRT all denna administration och pappersfarande.
    Fick hem papper från FK idag (med detta intyg) och då visar det ju sig såklart att vi dessutom, från idag, måste intyga Oskars sjukdom med ett läkarintyg. Att jag inte tänkte på det....7 veckodagar har han ju varit hemma nu.
    Så i morgon måste jag hämta läkarintyget på VC, på måndag ska förskolan intyga Oskars frånvaro första omgången. Om 1 vecka-10 dar kommer Niklas intyg (ja, han har ett eget) och sedan mitt andra för andra omgången (börjar bli rörigt).
    Gud förbjude att ungen är sjuk på måndag...då måste ett nytt läkarintyg införskaffas och eftersom Niklas blir hemma då igen så blir det ett nytt intyg för honom.....
    Fast bortsett från detta så tycker jag att vi har världens bästa föräldraförsäkringssystem .
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Oj, huga vad det låter krångligt.

    Jag tror som du att man jagar fuskare som inte finns. Hörde för ett tag sedan att VAB-fusket inte alls är så utbrett som tidigare påstått. Inte för att jag vet hur det gör när de listar ut sina siffror men det känns lite populistiskt ibland. Ingen gillar ju fuskare så visst vill vill hindra dem, men hur många är det som fuskar - egentligen? Undrar iblana om inte administrationen av fuskförhindrande åtgärder kostar mer än själva fuskat...

    Ja, ja. Minns förresten chocken när jag VAB:ade med äldste sonen och inte fick några pengar för han var över 12 år och då krävdes läkarintyg på att någon var tvungen att vara hemma med honom. Kändes lite grymt att samhället verkar tycka att sjuka 12-åringar ska ta hand om sig själv hela dagen. Om han hade varit frisk nog för det så hade han nog klarat skolan också...
  4. 2
    Oj, huga vad det låter krångligt.

    Jag tror som du att man jagar fuskare som inte finns. Hörde för ett tag sedan att VAB-fusket inte alls är så utbrett som tidigare påstått. Inte för att jag vet hur det gör när de listar ut sina siffror men det känns lite populistiskt ibland. Ingen gillar ju fuskare så visst vill vill hindra dem, men hur många är det som fuskar - egentligen? Undrar iblana om inte administrationen av fuskförhindrande åtgärder kostar mer än själva fuskat...

    Ja, ja. Minns förresten chocken när jag VAB:ade med äldste sonen och inte fick några pengar för han var över 12 år och då krävdes läkarintyg på att någon var tvungen att vara hemma med honom. Kändes lite grymt att samhället verkar tycka att sjuka 12-åringar ska ta hand om sig själv hela dagen. Om han hade varit frisk nog för det så hade han nog klarat skolan också...
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Ja, jag håller med dig. Tycker att det är himla omständligt. Vi måste också få förskolan/skolan att skriva på ett intyg eftersom Elsa & Edwin var sjuka förra veckan.
    Hoppas O mår bättre nu.
  6. 3
    Ja, jag håller med dig. Tycker att det är himla omständligt. Vi måste också få förskolan/skolan att skriva på ett intyg eftersom Elsa & Edwin var sjuka förra veckan.
    Hoppas O mår bättre nu.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Dessutom...

    ...så fortsätter ju FK med sina "stickprov" genom att ringa till förskolan då och då för att dubbelkolla, precis som de gjorde innan nya reglerna trädde i kraft.
    Så nu är det både livrem och hängslen som gäller.
    Ja, man undrar om vi inte alla blir förlorare här?
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  8. 4
    Dessutom... ...så fortsätter ju FK med sina "stickprov" genom att ringa till förskolan då och då för att dubbelkolla, precis som de gjorde innan nya reglerna trädde i kraft.
    Så nu är det både livrem och hängslen som gäller.
    Ja, man undrar om vi inte alla blir förlorare här?
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Jag hoppas bara...

    ...att man får ta del av siffrorna sen på hur mycket man "tjänat in" på det här. Då kanske det är mödan värt om det visar sig att fusket är jättestort, men jag undrar jag...
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  10. 5
    Jag hoppas bara... ...att man får ta del av siffrorna sen på hur mycket man "tjänat in" på det här. Då kanske det är mödan värt om det visar sig att fusket är jättestort, men jag undrar jag...
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    håller med...

    Hoppas verkligen att det är värt det...
    För som sagt var, smidigheten med att anmäla via nätet har ju i princip försvunnit. Känns trist.
    Libra
  12. 6
    håller med... Hoppas verkligen att det är värt det...
    För som sagt var, smidigheten med att anmäla via nätet har ju i princip försvunnit. Känns trist.

Liknande trådar

  1. Någon som kan ge råd? (Obs långt!)
    By Ensam m 2 in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 11:45
  2. någon? (långt)
    By sjölejon in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 17:29
  3. Är det någon mer.. oj långt
    By wilburs mamma in forum _0505 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 20:46
  4. Någon som bilat långt
    By Cia m.5 & ängel in forum Många barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 18:29
  5. e det någon mer som har ett så långt
    By madde m 3 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 10:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar