Utslag runt munnen
_0803 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Utslag runt munnen

    Tänkte höra med er, eftersom det varit en del snack om allergier och så nu.

    V hade för en tid sedan utslag runt munnen. BVC sa att det kan vara för att han dreglar, att vi skulle hålla torrt och avvakta. De frågade också om vi infört någon ny mat till honom. Det kunde jag knappt svara på. Han åt ju gröt, men det hade han ju gjort länge. Sen åt han olika puréer, mest burkmat så då var det ju olika hela tiden.
    Han har aldrig dreglat jättemycket och utslagen var runt munnen, inte under om ni förstår.
    Funderade inte så mycket mer på det. De försvann efter några veckor.
    Men nu har de kommit tillbaka. Ibland mycket, ibland nästan inget alls och det kan skifta från dag till dag, nästan från morgon till kväll också.
    Ska till BVC den 29/10, ska fråga då.
    Men vad tror ni det kan vara?
    ♥ Mamma till Vilgot (f.mars-08) och Livia (f.mars-11) ♥
  2. 1
    Utslag runt munnen Tänkte höra med er, eftersom det varit en del snack om allergier och så nu.

    V hade för en tid sedan utslag runt munnen. BVC sa att det kan vara för att han dreglar, att vi skulle hålla torrt och avvakta. De frågade också om vi infört någon ny mat till honom. Det kunde jag knappt svara på. Han åt ju gröt, men det hade han ju gjort länge. Sen åt han olika puréer, mest burkmat så då var det ju olika hela tiden.
    Han har aldrig dreglat jättemycket och utslagen var runt munnen, inte under om ni förstår.
    Funderade inte så mycket mer på det. De försvann efter några veckor.
    Men nu har de kommit tillbaka. Ibland mycket, ibland nästan inget alls och det kan skifta från dag till dag, nästan från morgon till kväll också.
    Ska till BVC den 29/10, ska fråga då.
    Men vad tror ni det kan vara?
  3. Medlem sedan
    Jul 2007
    #2
    Kan ju vara allergi. Om det inte sitter där det är blött så låter det ju lite långsökt att tro att det beror på att han dreglar?

    Om du misstänker allergier så kan jag rekommendera att du för en "mat dagbok" så att du skriver exakt vad du ger honom och monitorerar när utsalagen kommer och om du kan se några samband. De tar inte gärna allergitester på barnen när de är så här stora för de är ofta missvisande, MEN just utslag kan ge bra svar på ett pricktest så det kan ju absolut vara värt att kolla, men då krävs det att du har några misstänkta bovar som du vill att de testar... Om de reagerar "med magen" på sina allergier så kan ett blodprov ge svar, men det är inte helt tillförlitligt heller dessvärre...
  4. 2
    Kan ju vara allergi. Om det inte sitter där det är blött så låter det ju lite långsökt att tro att det beror på att han dreglar?

    Om du misstänker allergier så kan jag rekommendera att du för en "mat dagbok" så att du skriver exakt vad du ger honom och monitorerar när utsalagen kommer och om du kan se några samband. De tar inte gärna allergitester på barnen när de är så här stora för de är ofta missvisande, MEN just utslag kan ge bra svar på ett pricktest så det kan ju absolut vara värt att kolla, men då krävs det att du har några misstänkta bovar som du vill att de testar... Om de reagerar "med magen" på sina allergier så kan ett blodprov ge svar, men det är inte helt tillförlitligt heller dessvärre...
  5. Medlem sedan
    Sep 2007
    #3
    min erfarenhet är att de ofta får prickar runt munnen när de börjar äta burkmat. Det kan ju vara vad som helst som gör det, men om de inte har besvär av det så kan man köra på som vanligt tycker jag. Det brukar gå bort efter ett tag, och mina barn har inte haft någon bestående allergi, även om de har fått prickar, och jag brydde mig aldrig om att ta reda på vad det var som gav prickarna. Min Julia har haft prickar idag och igår, och kanske är det fruktmoset, men hon verkar må bra ändå så jag fortsätter att ge henne lite av varje.
  6. 3
    min erfarenhet är att de ofta får prickar runt munnen när de börjar äta burkmat. Det kan ju vara vad som helst som gör det, men om de inte har besvär av det så kan man köra på som vanligt tycker jag. Det brukar gå bort efter ett tag, och mina barn har inte haft någon bestående allergi, även om de har fått prickar, och jag brydde mig aldrig om att ta reda på vad det var som gav prickarna. Min Julia har haft prickar idag och igår, och kanske är det fruktmoset, men hon verkar må bra ändå så jag fortsätter att ge henne lite av varje.
  7. Medlem sedan
    Jul 2007
    #4
    Det har D med och har alltid fått efter varje amning och ättillfälle.
    Frågade läkaren men hon visste inte(?)
  8. 4
    Det har D med och har alltid fått efter varje amning och ättillfälle.
    Frågade läkaren men hon visste inte(?)
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Tack för era svar. Idag är prickarna/utslagen borta igen. Ska fråga på BVC, men jag kör nog på som vanligt så länge. V har ju inte ont av nån mat annars, lite pruttig ibland bara.
    Matdagbok är bra! men jag avvaktar till efter BVC.
  10. 5
    Tack för era svar. Idag är prickarna/utslagen borta igen. Ska fråga på BVC, men jag kör nog på som vanligt så länge. V har ju inte ont av nån mat annars, lite pruttig ibland bara.
    Matdagbok är bra! men jag avvaktar till efter BVC.

Liknande trådar

  1. Smör runt munnen-utslag?
    By lindis4 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 19:43
  2. Utslag runt munnen - allergi?
    By Fideli_76 in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 11:48
  3. Utslag runt munnen
    By Fideli_76 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 08:23
  4. Utslag runt munnen
    By Tintin in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 07:24
  5. En bra salva mot röda utslag runt munnen
    By Killa in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 11:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar