Blodvärde
_0905 Majbarn
  1. 41:an
    #1

    Blodvärde

    Hur sjutton kan blodvärdet sjunka från 106 till 93 på en vecka? Jag tar 2 st Niferex om dagen sen en månad tillbaka och ändå så dåligt. Nån som har nån teori?
    Jag som inbillade mig att jag skulle hamna upp mot 110 och känna mig döpigg!
    Lillen däremot sprattlar som bara sjutton. Han har tagit min energi, tror jag!
  2. 1
    Blodvärde Hur sjutton kan blodvärdet sjunka från 106 till 93 på en vecka? Jag tar 2 st Niferex om dagen sen en månad tillbaka och ändå så dåligt. Nån som har nån teori?
    Jag som inbillade mig att jag skulle hamna upp mot 110 och känna mig döpigg!
    Lillen däremot sprattlar som bara sjutton. Han har tagit min energi, tror jag!
  3. Medlem sedan
    Jul 2008
    #2
    Du tar väl inte järntabletterna ihop med kalcium(mjöl,fil eller så)? Får då har de ingen effekt... Du ska ta det tillsammans med c-vitamin,kanske ett glas färskpressad apelsinjuice.
  4. 2
    Du tar väl inte järntabletterna ihop med kalcium(mjöl,fil eller så)? Får då har de ingen effekt... Du ska ta det tillsammans med c-vitamin,kanske ett glas färskpressad apelsinjuice.
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3
    Lite konstigt..Mitt blodvärde gick också ned men, efter ca 3v hade det blivit bättre, sist jag mätte i måndags hade det sjunkit igen, hade då slarvat med järn i och med att jag tog medicin mot halsbränna inför natten och det går ju inte heller ihop. Se till att ta c-vitamin i samband med järnet , för en del kan ha svårt att ta upp kaffe. Så här gjorde jag: Tog Blut saft på fm i stället för Duroferon, mår illa av det på morgonen, sedan har jag tagit Duroferon på kvällen. Höll på så till Blutsaften tog slut, sedan bara Duroferon till kvällen. Får se hur värdet är nästa gång om jag måst utöka dosen lite. Lycka till!/Kram
  6. 3
    Lite konstigt..Mitt blodvärde gick också ned men, efter ca 3v hade det blivit bättre, sist jag mätte i måndags hade det sjunkit igen, hade då slarvat med järn i och med att jag tog medicin mot halsbränna inför natten och det går ju inte heller ihop. Se till att ta c-vitamin i samband med järnet , för en del kan ha svårt att ta upp kaffe. Så här gjorde jag: Tog Blut saft på fm i stället för Duroferon, mår illa av det på morgonen, sedan har jag tagit Duroferon på kvällen. Höll på så till Blutsaften tog slut, sedan bara Duroferon till kvällen. Får se hur värdet är nästa gång om jag måst utöka dosen lite. Lycka till!/Kram
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4
    Hur det där med kaffe kom in i texten vet jag inte, men te och kaffe ska man inte dricka samtidigt som c-vitamin, för då tas inte c-vitaminet upp, lite saker att tänka på...
  8. 4
    Hur det där med kaffe kom in i texten vet jag inte, men te och kaffe ska man inte dricka samtidigt som c-vitamin, för då tas inte c-vitaminet upp, lite saker att tänka på...
  9. 41:an
    #5

    Nix

    Jag har verkligen försökt undvika att dricka mjölk, kaffe och sånt 2 timmar före och efter att jag tar tabletten och jag brukar också dricka apelsinjuice när jag tar den så det är knepigt men det är väl bara att kämpa på.
  10. 5
    Nix Jag har verkligen försökt undvika att dricka mjölk, kaffe och sånt 2 timmar före och efter att jag tar tabletten och jag brukar också dricka apelsinjuice när jag tar den så det är knepigt men det är väl bara att kämpa på.
  11. 41:an
    #6

    Blodmängd

    Jag funderade på om blodmängden ökar lite ojämnt så att koncentrationen därför minskar så där plötsligt?

    Min son, som har hemkunskap i skolan, har nu mitt dåliga värde som mission så nu kommer han att kolla noga vad jag äter! Jag har fått order om att köpa juice med fruktkött och äta leverpastej, broccoli och allt möjligt. Han är för söt när han får nåt i skallen!
    Ikväll blir det blodpudding och ingen mjölk till.

    Det finns tydligen nån ProViva Female fruktdryck som ska vara bra att ta ihop med järntabletten. Jag får väl köpa det också.
  12. 6
    Blodmängd Jag funderade på om blodmängden ökar lite ojämnt så att koncentrationen därför minskar så där plötsligt?

    Min son, som har hemkunskap i skolan, har nu mitt dåliga värde som mission så nu kommer han att kolla noga vad jag äter! Jag har fått order om att köpa juice med fruktkött och äta leverpastej, broccoli och allt möjligt. Han är för söt när han får nåt i skallen!
    Ikväll blir det blodpudding och ingen mjölk till.

    Det finns tydligen nån ProViva Female fruktdryck som ska vara bra att ta ihop med järntabletten. Jag får väl köpa det också.
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7
    Min syrra fick inte effekt av järntabletterna förrän hon började äta hög dos av b-vitamin. Hur det hänger ihop vet jag inte, men det funkade för henne. Själv tar jag niferex varannan dag, direkt på morgonen ihop med ett glas c-vitaminbrus. Peppar peppar, än så länge funkar det.
    Mamma till Titus, född 090514
    Min mat-blogg: http://annesfood.blogspot.com
  14. 7
    Min syrra fick inte effekt av järntabletterna förrän hon började äta hög dos av b-vitamin. Hur det hänger ihop vet jag inte, men det funkade för henne. Själv tar jag niferex varannan dag, direkt på morgonen ihop med ett glas c-vitaminbrus. Peppar peppar, än så länge funkar det.
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8
    Om du dricker ngt med koffein i(te,kaffe) så gör det inte inom en tidsrymd på ca 3 timmar efter/före du tagit dina tabletter.Ät mycket c-vitaminrik mat,det underlättar upptaget av järn.
  16. 8
    Om du dricker ngt med koffein i(te,kaffe) så gör det inte inom en tidsrymd på ca 3 timmar efter/före du tagit dina tabletter.Ät mycket c-vitaminrik mat,det underlättar upptaget av järn.

Liknande trådar

  1. Blodvärde
    By 41:an in forum _0905 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 14:21
  2. Blodvärde
    By Lilapantern in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 20:53
  3. Vad har ni för blodvärde???
    By -Louisa- in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 22:04
  4. Hb (blodvärde)
    By hazelnut in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 11:18
  5. Blodvärde 103...
    By Rockys mamma in forum _0606 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 12:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar