skenor?
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Jul 2007
    #1

    skenor?

    här i Västerås har vi heller ingen sjukgymnastik.vi har frågat men doktorn säger att det inte behövs. min dotter är 2 år och 2 månader....hon föddes med klumpfot på båda benen. hon har skenor på natten, sist vi var hos doktorn så blev han lite förvånade att hon fortfarende ville ha skenorna på natten. han säger att ju längre dom har dom så är det ju bra,men vill dom inte ha dom då kan man inte göra mer...vi har inte fått någon exakt tid för hur länge hon ska ha dom..men nu dom sista nätterna har hon pekat på skenorna och vill ha dom på sig innan hon somnar, förut gjorde jag så att jag satte på dom efter att hon somnat. hur går det för er andra som kämpar med skenor? accepterar era barn dom eller är det svårt att få dom att ha skenorna på sig??
  2. 1
    skenor? här i Västerås har vi heller ingen sjukgymnastik.vi har frågat men doktorn säger att det inte behövs. min dotter är 2 år och 2 månader....hon föddes med klumpfot på båda benen. hon har skenor på natten, sist vi var hos doktorn så blev han lite förvånade att hon fortfarende ville ha skenorna på natten. han säger att ju längre dom har dom så är det ju bra,men vill dom inte ha dom då kan man inte göra mer...vi har inte fått någon exakt tid för hur länge hon ska ha dom..men nu dom sista nätterna har hon pekat på skenorna och vill ha dom på sig innan hon somnar, förut gjorde jag så att jag satte på dom efter att hon somnat. hur går det för er andra som kämpar med skenor? accepterar era barn dom eller är det svårt att få dom att ha skenorna på sig??
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2

    skena

    Vi brukar sätta på skenan (eller sov-skorna som vi kallar dem) medans vår dotter ligger i sin säng och dricker välling. Det brukar oftast gå bra, hon sträcker fram fötterna för att få sockar och skor på sig. Hon t o m ställer sig på skenan och försöker gå med den - krypa med den kan hon i alla fall om hon kommer ner från sängen. Hon är 2 år.
    Ibland är hon på trotshumör och då kan hon komma på att hon inte ska ha sov-skorna, så det blir lite tjafs innan de är på. Men, det går bra för det mesta - hon vet ju inte om annat...
  4. 2
    skena Vi brukar sätta på skenan (eller sov-skorna som vi kallar dem) medans vår dotter ligger i sin säng och dricker välling. Det brukar oftast gå bra, hon sträcker fram fötterna för att få sockar och skor på sig. Hon t o m ställer sig på skenan och försöker gå med den - krypa med den kan hon i alla fall om hon kommer ner från sängen. Hon är 2 år.
    Ibland är hon på trotshumör och då kan hon komma på att hon inte ska ha sov-skorna, så det blir lite tjafs innan de är på. Men, det går bra för det mesta - hon vet ju inte om annat...
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Hej, min son är 20 månader, alltså 1 år och 8 månader och det är inga problem att sätta på han skenan alls, men guuud spnna problem vi har haft med skenen och sånna hemska skavsår så nu har han specialgjorde skor som är gips avjutna av hans fötter så dom ska passa perfekt... Han vill bara ta av den på morgonen när han vaknar men då vet han att han får också Så de går jätte bra än så länge..
  6. 3
    Hej, min son är 20 månader, alltså 1 år och 8 månader och det är inga problem att sätta på han skenan alls, men guuud spnna problem vi har haft med skenen och sånna hemska skavsår så nu har han specialgjorde skor som är gips avjutna av hans fötter så dom ska passa perfekt... Han vill bara ta av den på morgonen när han vaknar men då vet han att han får också Så de går jätte bra än så länge..
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Hej. Min son är nu 5 år och han hade sina nattskenor tills han var 3,5 år. Vi hade inga större problem med dom - han kallade dom sina gips ). Problemet var bara när han kom tassandes in till mej på natten så var det ju lite halkigt. Det löste vi genom att ort.teknikerna satte någon sorts tejp undertill så den blev halkfri.
  8. 4
    Hej. Min son är nu 5 år och han hade sina nattskenor tills han var 3,5 år. Vi hade inga större problem med dom - han kallade dom sina gips ). Problemet var bara när han kom tassandes in till mej på natten så var det ju lite halkigt. Det löste vi genom att ort.teknikerna satte någon sorts tejp undertill så den blev halkfri.
  9. Medlem sedan
    Nov 2008
    #5
    va?? Hur såg hans skena ut? Hur kan man gå med den? Tror vi har olika då.. hehe.. min sons skena ser ut som en snowboars av järn med plastskor fast skruvade på den i 70 graders vinkel utåt..
  10. 5
    va?? Hur såg hans skena ut? Hur kan man gå med den? Tror vi har olika då.. hehe.. min sons skena ser ut som en snowboars av järn med plastskor fast skruvade på den i 70 graders vinkel utåt..
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    DB-skor

    tydligen använder ni Dennis Brown skor - vilket dom testade på min son men se det gick inte alls. Dom försökte sätta på dom då han var 8 mån innan dess hade han plastskenor. Vi kämpade i 1½ månad med att få honom till att acceptera DB men han var Houdini tog sig ur dom hela tiden. Han hade plastskenor som först gick upp över hela benet - sista året hade han knäkorta skenor som var ledade i foten. Dom satt inte ihop - detta sättet är det ff många sjukhus som användet ist för DB. Glad Påsk!!
  12. 6
    DB-skor tydligen använder ni Dennis Brown skor - vilket dom testade på min son men se det gick inte alls. Dom försökte sätta på dom då han var 8 mån innan dess hade han plastskenor. Vi kämpade i 1½ månad med att få honom till att acceptera DB men han var Houdini tog sig ur dom hela tiden. Han hade plastskenor som först gick upp över hela benet - sista året hade han knäkorta skenor som var ledade i foten. Dom satt inte ihop - detta sättet är det ff många sjukhus som användet ist för DB. Glad Påsk!!
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    Hej. Min son är sex år nu och han hade sina sovskor tills han var nästan 4 år och det var aldrig något problem, lika naturligt som pyamas när han skulle sova. frågade någon enstaka gång varför inte lillebror hade några, och accepterade det sedan vi förklarat.
  14. 7
    Hej. Min son är sex år nu och han hade sina sovskor tills han var nästan 4 år och det var aldrig något problem, lika naturligt som pyamas när han skulle sova. frågade någon enstaka gång varför inte lillebror hade några, och accepterade det sedan vi förklarat.
  15. Medlem sedan
    Jan 2009
    #8
    Vår dotter ska ha nattskenan tills hon fyller fyra, det har varit bråk om den då och då och ibland tar hon av sig den mitt i natten om hon går till vår säng.
    Det är en enkel plastskena som hon kan gå med.
  16. 8
    Vår dotter ska ha nattskenan tills hon fyller fyra, det har varit bråk om den då och då och ibland tar hon av sig den mitt i natten om hon går till vår säng.
    Det är en enkel plastskena som hon kan gå med.
  17. Anonym
    #9
    Efter operation...
    Vår son opererades för ca 4 veckor sedan där en senförflyttning samt häljustering på höger fot gjordes. Efter halva tiden har han nu fått ett lättare "gips" softcast så det fungerar riktigt bra och ffa så har han inte ont längre, så väldigt skönt... Enl läkare så ska han ha en plastskena på hö fot ca 3 månader nattetid efter gipsborttagningen. Nu behöver inte vår son ha DB-skena nattetid (då ena foten är gipsad) och vi är såååå glada för det då han aldrig sovit så här bra sedan han föddes (vi känner oss utvilade på morgonen vilket vi aldrig gjort...). Vi är väldigt oroliga för att han måste börja med DB-skenan igen för det har aldrig funkat särskilt bra för oss, ständig övertalning och kämpande från vår sida att han ska ha den på så länge som möjligt på nätterna. Undrar nu om ditt barn fick övergå till DB-skena eller något liknande, d v s fortsätta behandlingen som den var före operationen. Undrar också när du skriver att det tog 4 månader innan det blev bra i foten, menar du att hon gick dåligt i 4 månader? Tacksam för svar!
  18. 9
    Efter operation...
    Vår son opererades för ca 4 veckor sedan där en senförflyttning samt häljustering på höger fot gjordes. Efter halva tiden har han nu fått ett lättare "gips" softcast så det fungerar riktigt bra och ffa så har han inte ont längre, så väldigt skönt... Enl läkare så ska han ha en plastskena på hö fot ca 3 månader nattetid efter gipsborttagningen. Nu behöver inte vår son ha DB-skena nattetid (då ena foten är gipsad) och vi är såååå glada för det då han aldrig sovit så här bra sedan han föddes (vi känner oss utvilade på morgonen vilket vi aldrig gjort...). Vi är väldigt oroliga för att han måste börja med DB-skenan igen för det har aldrig funkat särskilt bra för oss, ständig övertalning och kämpande från vår sida att han ska ha den på så länge som möjligt på nätterna. Undrar nu om ditt barn fick övergå till DB-skena eller något liknande, d v s fortsätta behandlingen som den var före operationen. Undrar också när du skriver att det tog 4 månader innan det blev bra i foten, menar du att hon gick dåligt i 4 månader? Tacksam för svar!
  19. Medlem sedan
    Jan 2009
    #10
    Hon återgick till sin vanliga plastskena på natten, hon har inte haft db-skor. Nu är hon snart 4 och ska då inte behöva skena mer.
    Hon gick stelt och väldigt inåtvridet med foten, hade ont i såren och var så olika musklad att hon mest använde det starka benet. Men nu när hon fått tid att träna upp muskler och rörlighet är foten mycket bättre än innan. Men jag var inte beredd på att det skulle ta så lång tid bara, utan var orolig att det inte blivit bra.
    Fungerar det bra med plastskenan sen kan ni väl fortsätta med den istället för db-skor? Det är nog en sån vi har. Men direkt när gipset togs av var hon för öm, vi väntade ett par nätter, sen hade hon halva eller varannan natt ett tag innan det var ok varje natt.
  20. 10
    Hon återgick till sin vanliga plastskena på natten, hon har inte haft db-skor. Nu är hon snart 4 och ska då inte behöva skena mer.
    Hon gick stelt och väldigt inåtvridet med foten, hade ont i såren och var så olika musklad att hon mest använde det starka benet. Men nu när hon fått tid att träna upp muskler och rörlighet är foten mycket bättre än innan. Men jag var inte beredd på att det skulle ta så lång tid bara, utan var orolig att det inte blivit bra.
    Fungerar det bra med plastskenan sen kan ni väl fortsätta med den istället för db-skor? Det är nog en sån vi har. Men direkt när gipset togs av var hon för öm, vi väntade ett par nätter, sen hade hon halva eller varannan natt ett tag innan det var ok varje natt.
  21. Medlem sedan
    Dec 2010
    #11
    oj, vad intressant att ni inte använt sjukgymast i västerås då vi i stockholm gör det... www.klumpis.se kan du ta del av andras upplevelse
  22. 11
    oj, vad intressant att ni inte använt sjukgymast i västerås då vi i stockholm gör det... www.klumpis.se kan du ta del av andras upplevelse

Liknande trådar

  1. skenor?
    By Naima in forum Klumpfot
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 17:02
  2. plast skenor
    By Naima in forum Klumpfot
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:38
  3. Skor - skenor
    By micra1 in forum Klumpfot
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 14:30
  4. Skenor
    By peter56 in forum Ryggmärgsbråck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 22:25
  5. Skenor efterlyses
    By Anso m F-02 o A-05 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 08:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar