sf-mått - skillnader mellan barn
_0907 Julibarn
  1. Allis69
    #1

    sf-mått - skillnader mellan barn

    Tog fram storebrors journal och såg så att sf-måttet med honom var 5!!! cm större i samma vecka som jag är nu. Är det inte en stor skillnad? Var i och för sig en annan barnmorska som mätte då, men ändå... Ni andra som har flera barn. Har ni haft ungefär samma sf-mått eller har det varierat för er också?
  2. 1
    sf-mått - skillnader mellan barn Tog fram storebrors journal och såg så att sf-måttet med honom var 5!!! cm större i samma vecka som jag är nu. Är det inte en stor skillnad? Var i och för sig en annan barnmorska som mätte då, men ändå... Ni andra som har flera barn. Har ni haft ungefär samma sf-mått eller har det varierat för er också?
  3. Medlem sedan
    Apr 2009
    #2
    Det har varierat ganska mycket.Nu är jag i v 38 och magen är bara 33 cm i sf-mått.Har haft större mått än så i den här veckan kan jag säga.
    /på besök från majgruppen
  4. 2
    Det har varierat ganska mycket.Nu är jag i v 38 och magen är bara 33 cm i sf-mått.Har haft större mått än så i den här veckan kan jag säga.
    /på besök från majgruppen
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    I v 26 var mitt sf-mått 23cm tror jag och nu i v 30 27cm. Var större under förra graviditeten och då väntade jag en pojke och nu en flicka!?! Har inte heller samma bm som mäter! Så det kan skilja en del!
  6. 3
    I v 26 var mitt sf-mått 23cm tror jag och nu i v 30 27cm. Var större under förra graviditeten och då väntade jag en pojke och nu en flicka!?! Har inte heller samma bm som mäter! Så det kan skilja en del!
  7. Allis69
    #4
    Jag förstår... Upplever du att sf-måttet varit en indikation på hur stort barnet är?

    Jag hade nu i vecka 31 sf 29 vilket ligger mitt på kurvan (dessutom vet jag att jag i verkligheten är någon vecka längre fram) och med nr 1 hade jag sf 34 (hade något liknande på barn nr 2 tror jag, men har tyvärr inte hans journal). Blir lite komiskt eftersom tanken är att jag ska göra extra tillväxt-UL och ev. få igångsättning i vecka 38 eftersom jag fått så stora barn! Känns inte som om det finns någon indikation på detta denna gång!
  8. 4
    Jag förstår... Upplever du att sf-måttet varit en indikation på hur stort barnet är?

    Jag hade nu i vecka 31 sf 29 vilket ligger mitt på kurvan (dessutom vet jag att jag i verkligheten är någon vecka längre fram) och med nr 1 hade jag sf 34 (hade något liknande på barn nr 2 tror jag, men har tyvärr inte hans journal). Blir lite komiskt eftersom tanken är att jag ska göra extra tillväxt-UL och ev. få igångsättning i vecka 38 eftersom jag fått så stora barn! Känns inte som om det finns någon indikation på detta denna gång!
  9. Allis69
    #5
    Ja, det verkar som det. Det kanska är en flicka för mig också denna gång (har två pojkar sedan tidigare)!
  10. 5
    Ja, det verkar som det. Det kanska är en flicka för mig också denna gång (har två pojkar sedan tidigare)!
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    Jag ska till barnmorskan idag och är i v.31 (30+4). I samma vecka med sonen låg mitt sf på 30 och med flickorna på 27 resp.28, ska bli spännande att se vad det hamnar på idag!
    Sebastian-02, Izabella-03, Dominika-06 och Vincent-09.

    Vår firma: www.citybutiken.se

    http://forortsmamman.se
  12. 6
    Jag ska till barnmorskan idag och är i v.31 (30+4). I samma vecka med sonen låg mitt sf på 30 och med flickorna på 27 resp.28, ska bli spännande att se vad det hamnar på idag!
  13. Allis69
    #7
    Ja, du kan väl rapportera när du varit där!
  14. 7
    Ja, du kan väl rapportera när du varit där!
  15. Medlem sedan
    May 2005
    #8
    Än så länge vet jag inte, jag har bara mätt en endaste gång hittills. Jag ska dit imorgon och mäta, men jag vill minnas att jag sist låg på samma sf-mått som vecka jag var i, och så var det den här gången också. Alltså i v 25 hade jag 25 cm. Jag har en annan bm den här gången jag också, och hon var NOGA vill jag lova. Herreminje hon klämde så jag trodde bebisen skulle åka ut i ren förskräckelse.
  16. 8
    Än så länge vet jag inte, jag har bara mätt en endaste gång hittills. Jag ska dit imorgon och mäta, men jag vill minnas att jag sist låg på samma sf-mått som vecka jag var i, och så var det den här gången också. Alltså i v 25 hade jag 25 cm. Jag har en annan bm den här gången jag också, och hon var NOGA vill jag lova. Herreminje hon klämde så jag trodde bebisen skulle åka ut i ren förskräckelse.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Mina skiljer sig från denna.. förra grav så har jag legat lätt över normalkurvan och långt över denna gång ligger jag på normalkurvan men har bara mätt magen en gång. ska igen nästa vecka
  18. 9
    Mina skiljer sig från denna.. förra grav så har jag legat lätt över normalkurvan och långt över denna gång ligger jag på normalkurvan men har bara mätt magen en gång. ska igen nästa vecka
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10
    Nja, det har varit ungefär samma här, har fram tills nu legat lite över medelkurvan, med Alvin låg jag mitt på medel. Var hos bm igår, då var sf måttet 31 och jag har gått 32 fulla veckor. Jag hade dippat lite, lite på kurvan såg jag efteråt. Men är det inte typ i v 32-33 som magen sjunker?
    /Mari med Alvin 18/6-07 och Pelle med bf 26/6-09
  20. 10
    Nja, det har varit ungefär samma här, har fram tills nu legat lite över medelkurvan, med Alvin låg jag mitt på medel. Var hos bm igår, då var sf måttet 31 och jag har gått 32 fulla veckor. Jag hade dippat lite, lite på kurvan såg jag efteråt. Men är det inte typ i v 32-33 som magen sjunker?
    /Mari med Alvin 18/6-07 och Pelle med bf 26/6-09
  21. Medlem sedan
    Mar 2002
    #11
    Tror att medellinjen motsvarar gravidveckan man är i minus ett, alltså om man är i v. 25 är sf måttet 24. Verkar som man kan mäta väldigt olika och vara olika nogrann, min bm är inte speciellt noga.
  22. 11
    Tror att medellinjen motsvarar gravidveckan man är i minus ett, alltså om man är i v. 25 är sf måttet 24. Verkar som man kan mäta väldigt olika och vara olika nogrann, min bm är inte speciellt noga.
  23. Medlem sedan
    Mar 2002
    #12
    Måste förtydliga, jag har alltså inte dippat under medel utan från min linje något över medel.
  24. 12
    Måste förtydliga, jag har alltså inte dippat under medel utan från min linje något över medel.

Liknande trådar

  1. Skillnader mellan årsmodeller?
    By Mirc in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 11:27
  2. Skillnader mellan landsting
    By Krusmynta in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 09:03
  3. Skillnader mellan bältestolar
    By Suskiv in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:07
  4. MacLaren - skillnader mellan...
    By malin in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 12:48
  5. Skillnader mellan Sverige och Finland
    By Anon Üm in forum Politik
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 15:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar