Fnasig bakom örat..
_0807 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Fnasig bakom örat..

    Jag badade Lillan igår i badkaret och hon plaskade och levde rövare som vanligt. Jag tvättade hennes hår och kropp och avslutade med lite kallpressad rapsolja i badvattnet så hon skulle bli mjuk och go.

    Imorse när jag matade henne så satt hon och pillade sig bakom örat och när jag kollar så är hon torr och röd i vecket där örat möter huvudet om ni fattar. Jag tog och torkade lite blött på det fnasiga och det försvann och lämnade rött kvar och sen torkade jag torrt och smorde in med hennes milda kortisonsalva som jag får smörja på hennes allergiska eksem när de dyker upp.

    Nu funderar jag på om hon kan ha fått tvål/schampo bakom örat som torkat så och blivit irriterat över natten eller om hon fått eksem där med.
    Har nu varit med om att era barn blivit röda bakom öronen på detta sätt eller kan det vara någon sjukdom som Lillan fått?
  2. 1
    Fnasig bakom örat.. Jag badade Lillan igår i badkaret och hon plaskade och levde rövare som vanligt. Jag tvättade hennes hår och kropp och avslutade med lite kallpressad rapsolja i badvattnet så hon skulle bli mjuk och go.

    Imorse när jag matade henne så satt hon och pillade sig bakom örat och när jag kollar så är hon torr och röd i vecket där örat möter huvudet om ni fattar. Jag tog och torkade lite blött på det fnasiga och det försvann och lämnade rött kvar och sen torkade jag torrt och smorde in med hennes milda kortisonsalva som jag får smörja på hennes allergiska eksem när de dyker upp.

    Nu funderar jag på om hon kan ha fått tvål/schampo bakom örat som torkat så och blivit irriterat över natten eller om hon fått eksem där med.
    Har nu varit med om att era barn blivit röda bakom öronen på detta sätt eller kan det vara någon sjukdom som Lillan fått?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Alva har någon sorts eksem bakom öronen precis som du beskriver. Hon har haft det nästan sedan födseln och vi smörjer i omgångar med Mildison och underhåller sedan med Locobase Repair. Men det kommer tillbaka hela tiden trots att vi försöker vara noga med att torka ordentligt osv.
  4. 2
    Alva har någon sorts eksem bakom öronen precis som du beskriver. Hon har haft det nästan sedan födseln och vi smörjer i omgångar med Mildison och underhåller sedan med Locobase Repair. Men det kommer tillbaka hela tiden trots att vi försöker vara noga med att torka ordentligt osv.
  5. Medlem sedan
    Jan 2008
    #3
    Min får också eksem bakom öronen och i nacken kortisonen använder vi inte mer, tycker dottern blivit lite "luden" av den efter långvarigt användande. Har även en bekants dotter som även hon blivit luden/hårig av kortison eller midison kanske den heter.
  6. 3
    Min får också eksem bakom öronen och i nacken kortisonen använder vi inte mer, tycker dottern blivit lite "luden" av den efter långvarigt användande. Har även en bekants dotter som även hon blivit luden/hårig av kortison eller midison kanske den heter.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    Men vad skumt! Har hon blivit luden precis där ni smörjt då menar du?
  8. 4
    Men vad skumt! Har hon blivit luden precis där ni smörjt då menar du?
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Jag tar tacksamt emot tips på annan behandling utan kortison! Någon som känner till någon naturlig salva eller liknande som funkar?
  10. 5
    Jag tar tacksamt emot tips på annan behandling utan kortison! Någon som känner till någon naturlig salva eller liknande som funkar?
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    wilja var också torr bakom öronen redan från att hon föddes. men de gick aldrig bort så nångång i mars/april tog jag upp det med bvc. hon tyckte de såg ut som nåt eksemliknade. fick Mildisonsalva och efter 2 veckor var det borta. o har inte kommit tillbaka heller.
  12. 6
    wilja var också torr bakom öronen redan från att hon föddes. men de gick aldrig bort så nångång i mars/april tog jag upp det med bvc. hon tyckte de såg ut som nåt eksemliknade. fick Mildisonsalva och efter 2 veckor var det borta. o har inte kommit tillbaka heller.
  13. Medlem sedan
    Dec 2006
    #7
    Till och från får Elvira som små självsprickor bakom öronen upptill och precis i vecket under örsnibben, jag brukar smörja med mjukgörande salva. Jag tror att det lätt blir så runt öronen, som ju har mkt tunn hud och i vecken blir det tätt och fuktigt...
  14. 7
    Till och från får Elvira som små självsprickor bakom öronen upptill och precis i vecket under örsnibben, jag brukar smörja med mjukgörande salva. Jag tror att det lätt blir så runt öronen, som ju har mkt tunn hud och i vecken blir det tätt och fuktigt...
  15. Medlem sedan
    Jan 2008
    #8
    Ja precis endast där hon haft som mest exem och som vi har smörjt länge
  16. 8
    Ja precis endast där hon haft som mest exem och som vi har smörjt länge
  17. Medlem sedan
    Sep 2007
    #9

    Tack för alla svar!

    Då är det inte aggressivt mögelangrepp hon fått då utan något helt normalt.
    Nu idag ser det ut som lite självspricka bakom örat så jag ska vara noga att torka där när hon blött ner sig och ev. smörja med lite salva så kanske det ger med sig.
  18. 9
    Tack för alla svar! Då är det inte aggressivt mögelangrepp hon fått då utan något helt normalt.
    Nu idag ser det ut som lite självspricka bakom örat så jag ska vara noga att torka där när hon blött ner sig och ev. smörja med lite salva så kanske det ger med sig.

Liknande trådar

  1. En räv bakom örat
    By mamma-66 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 20:19
  2. Bula bakom örat
    By Anonym in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 18:24
  3. Ont i örat+bakom
    By pudding* in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 23:35
  4. Ont bakom örat...
    By Monica-VV in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 10:18
  5. Sår bakom örat...
    By Annika med 3 in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 22:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar