får bli baksätet...
_0910 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2009
    #1

    får bli baksätet...

    var på volvo häromdagen och tänkte koppla ur krockkudden på passagerarsidan på våran v50. Anade väl att det skulle kosta några kronor men fick en smärre chock när mannen berättade att det skulle kosta 4700kr! Och volvo som ska vara en så bra familjebil... Nej, får bli baksätet. Tips till er som ska köpa ny volvo är att lägga 500kr på nyckelavstängning av krockkudden (något som jag tycker borde vara standard).
  2. 1
    får bli baksätet... var på volvo häromdagen och tänkte koppla ur krockkudden på passagerarsidan på våran v50. Anade väl att det skulle kosta några kronor men fick en smärre chock när mannen berättade att det skulle kosta 4700kr! Och volvo som ska vara en så bra familjebil... Nej, får bli baksätet. Tips till er som ska köpa ny volvo är att lägga 500kr på nyckelavstängning av krockkudden (något som jag tycker borde vara standard).
  3. Medlem sedan
    Jan 2007
    #2
    Ja det är verkligen jättedyrt att koppla ur krockkudden. Därför som vi inte har gjort det. Men det fungerar faktiskt bra att ha dem i baksätet med även om man har mer koll fram. Men man vänjer sig.
  4. 2
    Ja det är verkligen jättedyrt att koppla ur krockkudden. Därför som vi inte har gjort det. Men det fungerar faktiskt bra att ha dem i baksätet med även om man har mer koll fram. Men man vänjer sig.
  5. Medlem sedan
    Apr 2009
    #3
    Näe?! Är det så dyrt så får det absolut bli baksätet här också! Jag har läst lite på ntet, och där säger folk allt ifrån noll kronor för urkoppling men att det kostar att koppla in den igen, till 3500 kronor. Men 4700, det är ju vansinne.
  6. 3
    Näe?! Är det så dyrt så får det absolut bli baksätet här också! Jag har läst lite på ntet, och där säger folk allt ifrån noll kronor för urkoppling men att det kostar att koppla in den igen, till 3500 kronor. Men 4700, det är ju vansinne.
  7. Medlem sedan
    Apr 2009
    #4
    Vi hittade billigare pris på CMS Group i Göteborg för vår Ford. De gör kanske Volvo kanske, samma plattform menar jag. På Bilia skulle de ha 4500 kr och på CMS group 2300 kr. Så de var över 2000 kr billigare.

    Det kan löna sig att kolla runt bland auktoriserade verkstäder.

    CMS installerade ett lås så att vi själva kan av och på aktivera airbagen med bilnyckeln.
  8. 4
    Vi hittade billigare pris på CMS Group i Göteborg för vår Ford. De gör kanske Volvo kanske, samma plattform menar jag. På Bilia skulle de ha 4500 kr och på CMS group 2300 kr. Så de var över 2000 kr billigare.

    Det kan löna sig att kolla runt bland auktoriserade verkstäder.

    CMS installerade ett lås så att vi själva kan av och på aktivera airbagen med bilnyckeln.
  9. Medlem sedan
    May 2009
    #5
    Vi har också en Volvo v50 men vi har nyckelavstängning som tur är.. Konstigt att det inte är standard?!
  10. 5
    Vi har också en Volvo v50 men vi har nyckelavstängning som tur är.. Konstigt att det inte är standard?!
  11. Medlem sedan
    Aug 2007
    #6
    Fick en prisuppgift på 4500 på Saab med för min )-3. På modellen 9-5 skulle det bara kosta 2500...

    Inkopplingen igen skulle kosta 2500...

    Blir baksäte för mig med..Men det är inte kul att köra långa sträckor så.....

    Får ta och leta i min bekantskapskrets om det finns någon som jobbat på Saab så man kan koppla ur skiten lite billigare.
  12. 6
    Fick en prisuppgift på 4500 på Saab med för min )-3. På modellen 9-5 skulle det bara kosta 2500...

    Inkopplingen igen skulle kosta 2500...

    Blir baksäte för mig med..Men det är inte kul att köra långa sträckor så.....

    Får ta och leta i min bekantskapskrets om det finns någon som jobbat på Saab så man kan koppla ur skiten lite billigare.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Vi har en liten "ratt" där man kan stänga av airbagen i vår bil men är det verkligen tillräckligt säkert? Jag har hört så olika så jag vet inte om vi vågar ha bebisen fram fast vi stänger av airbagen. Hur gör ni andra som kan stänga av den på egen hand?
  14. 7
    Vi har en liten "ratt" där man kan stänga av airbagen i vår bil men är det verkligen tillräckligt säkert? Jag har hört så olika så jag vet inte om vi vågar ha bebisen fram fast vi stänger av airbagen. Hur gör ni andra som kan stänga av den på egen hand?
  15. Medlem sedan
    May 2009
    #8
    I vår bil ska finnas en lampa som visar att man verkligen kopplat ur den.. jag litar på att det stämmer!
  16. 8
    I vår bil ska finnas en lampa som visar att man verkligen kopplat ur den.. jag litar på att det stämmer!
  17. Medlem sedan
    Jan 2007
    #9
    Det har ju diskuterats ganska mycket att det inte är helt säkert att bara stänga av sin airbag. Det säkraste ska vara att montera bort den helt och hållet. Finns nog fortfarande firmor som vägrar att bara stänga av den tror jag.
  18. 9
    Det har ju diskuterats ganska mycket att det inte är helt säkert att bara stänga av sin airbag. Det säkraste ska vara att montera bort den helt och hållet. Finns nog fortfarande firmor som vägrar att bara stänga av den tror jag.
  19. Medlem sedan
    May 2009
    #10
    Även om det finns en risk med airbagen om man kopplat ur den med nyckel så tror jag den är ganska liten. Och jag tror risken är större att råka köra ner i diket eller in i en mötande bil när man körande försöker ge bebis nappen när den sitter i baksätet...
  20. 10
    Även om det finns en risk med airbagen om man kopplat ur den med nyckel så tror jag den är ganska liten. Och jag tror risken är större att råka köra ner i diket eller in i en mötande bil när man körande försöker ge bebis nappen när den sitter i baksätet...
  21. Medlem sedan
    Feb 2009
    #11
    För oss med en ny 9-5;a skulle det gå på 800.-
    tyvärr glömde sambon fråga vad inkopplingen skulle kosta.
    Men jag tror vi kommer köra i baksätet, vi får prova bak först och känns det konstigt får vi väl koppla ur den fram.
    Hoppas du hittar något ställe med bra pris!!
  22. 11
    För oss med en ny 9-5;a skulle det gå på 800.-
    tyvärr glömde sambon fråga vad inkopplingen skulle kosta.
    Men jag tror vi kommer köra i baksätet, vi får prova bak först och känns det konstigt får vi väl koppla ur den fram.
    Hoppas du hittar något ställe med bra pris!!
  23. Medlem sedan
    Jan 2007
    #12
    Håller helt med dig där! Kan vara nog så farligt faktiskt att ge barnet napp i framsätet.
  24. 12
    Håller helt med dig där! Kan vara nog så farligt faktiskt att ge barnet napp i framsätet.
  25. Medlem sedan
    May 2009
    #13
    Jo, jag vet själv att det är lätt hänt att vingla till när man ger sig på att fippla med något annat samtidigt som man kör.. och det är nog farligaste risken!
  26. 13
    Jo, jag vet själv att det är lätt hänt att vingla till när man ger sig på att fippla med något annat samtidigt som man kör.. och det är nog farligaste risken!
  27. Medlem sedan
    Feb 2009
    #14
    Det där är en intressant diskussion, hur ska man kunna vara säker på att det säkra är säkert? Att omställaren på airbagen fungerar och tex att bilbältena i bilen är rätt monterade och att bilbarnstolen är helt ok från fabriken??
    Visst det säkraste är nog att ta ut airbagen helt, jag har helt enkelt bestämt mig att lita på att vissa säkerhetsprylar är som dom ska, annars blir jag ju knäpp!
  28. 14
    Det där är en intressant diskussion, hur ska man kunna vara säker på att det säkra är säkert? Att omställaren på airbagen fungerar och tex att bilbältena i bilen är rätt monterade och att bilbarnstolen är helt ok från fabriken??
    Visst det säkraste är nog att ta ut airbagen helt, jag har helt enkelt bestämt mig att lita på att vissa säkerhetsprylar är som dom ska, annars blir jag ju knäpp!
  29. Medlem sedan
    Aug 2007
    #15
    Vi kör en SAAB 9-5 och jag vet ärligt talat inte vad det kostar att koppla ur airbagen men det är dyrt

    Vi satte bebis i baksätet och köpte en spegel som man spänner fast i nackstödet bak och på så vis kunde man se bebisen även från förarsätet
    http://www.babyland.se/backspegel-ea...x_AV14003.aspx

    Vi kommer nog använda samma lösning denna gång!
  30. 15
    Vi kör en SAAB 9-5 och jag vet ärligt talat inte vad det kostar att koppla ur airbagen men det är dyrt

    Vi satte bebis i baksätet och köpte en spegel som man spänner fast i nackstödet bak och på så vis kunde man se bebisen även från förarsätet
    http://www.babyland.se/backspegel-ea...x_AV14003.aspx

    Vi kommer nog använda samma lösning denna gång!
  31. Medlem sedan
    Jan 2007
    #16
    Ja, sådan spegel ordnade vi med ochdet fungerar bra tycker jag!
  32. 16
    Ja, sådan spegel ordnade vi med ochdet fungerar bra tycker jag!
  33. Medlem sedan
    Feb 2000
    #17
    Visst är det knepigt. Vi har en volvo v40 och vi lämnade in den förra veckan för att montera fast isofixfästen. Det skulle bara kosta 600 spänn, men sen ringer de och säger att det inte går på den volvomodellen. Vi har en Hyundai också där det inte finns nån krockkudde på passagerarsidan, men det finns heller inga isofixfästen. Så det känns som att den stolen vi köpt inte kommer till sin rätt riktigt!
  34. 17
    Visst är det knepigt. Vi har en volvo v40 och vi lämnade in den förra veckan för att montera fast isofixfästen. Det skulle bara kosta 600 spänn, men sen ringer de och säger att det inte går på den volvomodellen. Vi har en Hyundai också där det inte finns nån krockkudde på passagerarsidan, men det finns heller inga isofixfästen. Så det känns som att den stolen vi köpt inte kommer till sin rätt riktigt!

Liknande trådar

  1. Tre barn i baksätet?!
    By Lindoshka in forum Bilsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 22:14
  2. hur få in tre tonåringar i baksätet?
    By sisla in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 09:52
  3. 3 småbarn i baksätet???
    By Gullan in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 11:37
  4. Tre barn i baksätet...
    By floRens in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 10:18
  5. Spegel i baksätet (OT)
    By Helena med Moa+Hugo in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 22:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar