en lite dum fråga kanske...
_1005 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    en lite dum fråga kanske...

    men eftersom jag inte fött vaginalt någon gång så kan jag liksom inte jämföra. hur känns sammandragningar egentligen? som mensvärk eller? har haft liksom tryck nedåt vid några tillfällen(ikväll så var magen stenhård nertill och man tyckte sig känna huvudet) och lite öm i nedre delen av magen. men inte ont direkt. kan det vara sammandragningar då? kanske svårt att svara på men det känns väl ungefär likadant för alla. eller?

    måste bara tipsa om ett program på em om ni någon gång är hemma. det är ett amerikanskt program på förlossningen. dom visar olika fall av födslar där vissa föder vaginalt och vissa med kejsarsnitt. jätteintressant och väldigt berörande. man fäller alltid någon tår och så sitter man och håller tummarna för att allt ska gå bra. inget för väldigt känsliga kanske men för min del så även om man blir berörd och tårarna sprutar emellanåt så kan jag inte låta bli att titta. programmet visas mellan 13.30 och 14.30. idag t ex så föddes en bebis i v 24 i kejsarsnitt och tydligen så klarade bebisen sig enl svärmor som också sett programmet, själv kunde jag inte se hela för l skulle hämtas.
  2. 1
    en lite dum fråga kanske... men eftersom jag inte fött vaginalt någon gång så kan jag liksom inte jämföra. hur känns sammandragningar egentligen? som mensvärk eller? har haft liksom tryck nedåt vid några tillfällen(ikväll så var magen stenhård nertill och man tyckte sig känna huvudet) och lite öm i nedre delen av magen. men inte ont direkt. kan det vara sammandragningar då? kanske svårt att svara på men det känns väl ungefär likadant för alla. eller?

    måste bara tipsa om ett program på em om ni någon gång är hemma. det är ett amerikanskt program på förlossningen. dom visar olika fall av födslar där vissa föder vaginalt och vissa med kejsarsnitt. jätteintressant och väldigt berörande. man fäller alltid någon tår och så sitter man och håller tummarna för att allt ska gå bra. inget för väldigt känsliga kanske men för min del så även om man blir berörd och tårarna sprutar emellanåt så kan jag inte låta bli att titta. programmet visas mellan 13.30 och 14.30. idag t ex så föddes en bebis i v 24 i kejsarsnitt och tydligen så klarade bebisen sig enl svärmor som också sett programmet, själv kunde jag inte se hela för l skulle hämtas.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    En sammandragning gör ju att hela magen blir spänd, oftast gör det inte ont men känns lite obehagligt. Om man har riktigt onda sammandragningar är det ju mer förvärkar...eller riktiga värkar. Jag har haft mycket förvärkar och fått tipset att lägga mig i badet. Om det avtar då är det förvärkar (även kallade pinvärkar). Om det däremot fortsätter och bli värre kan det vara på gång på riktigt...

    Att det trycker neråt är nog mer bebisen som börjar fixera sig...gissar jag...
  4. 2
    En sammandragning gör ju att hela magen blir spänd, oftast gör det inte ont men känns lite obehagligt. Om man har riktigt onda sammandragningar är det ju mer förvärkar...eller riktiga värkar. Jag har haft mycket förvärkar och fått tipset att lägga mig i badet. Om det avtar då är det förvärkar (även kallade pinvärkar). Om det däremot fortsätter och bli värre kan det vara på gång på riktigt...

    Att det trycker neråt är nog mer bebisen som börjar fixera sig...gissar jag...
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Jag kan ibland ha ont/obehagskänslor i magen men vet inte om det är sammandragningar jag heller. Magen blir hård och spänd men det går liksom inte över, det kan vara i flera timmar. Igår trodde jag att jag skulle bli galen för då höll det i sig från tidigt på förmiddagen till jag gick och la mig. Nu idag känns det mycket bättre. Igår kunde jag knappt gå upprätt. Fick jobba över och vänta på att Chrille skulle komma hem så han fick hämta mig från jobbet, snacka om att jag är sjåpig ibland...
  6. 3
    Jag kan ibland ha ont/obehagskänslor i magen men vet inte om det är sammandragningar jag heller. Magen blir hård och spänd men det går liksom inte över, det kan vara i flera timmar. Igår trodde jag att jag skulle bli galen för då höll det i sig från tidigt på förmiddagen till jag gick och la mig. Nu idag känns det mycket bättre. Igår kunde jag knappt gå upprätt. Fick jobba över och vänta på att Chrille skulle komma hem så han fick hämta mig från jobbet, snacka om att jag är sjåpig ibland...
  7. Medlem sedan
    Sep 2009
    #4
    Sammandragningar känns precis som Ninnan förklarar.
    det tv-programmet du tipsar om har jag sett vid några tillfällen och jag lipar lika mycket varje gång jag är väldigt känslig i vanliga fall oxå men nu är det helt extremt...
  8. 4
    Sammandragningar känns precis som Ninnan förklarar.
    det tv-programmet du tipsar om har jag sett vid några tillfällen och jag lipar lika mycket varje gång jag är väldigt känslig i vanliga fall oxå men nu är det helt extremt...
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    tack för svaren! då kan det ha varit sammandragningar jag kände igår. magen var stenhård men gjorde inte ont som sagt.
  10. 5
    tack för svaren! då kan det ha varit sammandragningar jag kände igår. magen var stenhård men gjorde inte ont som sagt.
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Jag har sett förlossningskliniken några gången men blir bara förbannad. Varför ska de stackars kvinnorna tvingas att ligga på rygg hela tiden? Och krysta när barnmorskan säger det istället för när kroppen säger det? Det måste ju göra så ont att föda så!
    och i ett program sa de att 20% av förstföderskorna fick snittas, det känns väldigt onödigt - upp och gå och stå och låt tyngdlagen göra sin del av jobbet vetja...
  12. 6
    Jag har sett förlossningskliniken några gången men blir bara förbannad. Varför ska de stackars kvinnorna tvingas att ligga på rygg hela tiden? Och krysta när barnmorskan säger det istället för när kroppen säger det? Det måste ju göra så ont att föda så!
    och i ett program sa de att 20% av förstföderskorna fick snittas, det känns väldigt onödigt - upp och gå och stå och låt tyngdlagen göra sin del av jobbet vetja...

Liknande trådar

  1. Lite dum fråga kanske men
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 13:37
  2. Lite dum fråga kanske?
    By malva_ in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 20:56
  3. Lite dum fråga kanske,
    By yllis in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 10:19
  4. Kanske lite ot fråga?
    By :-) in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 21:03
  5. Kanske lite dum fråga...
    By AL in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 20:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar