Mat
_0907 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2009
    #1

    Mat

    Hej!

    Kan ni kanske ger mig lite tips hur ni gör med maten. Äter barnen stora bitar, äter de med händerna/sked?

    Om ni ger burkmat, äter de själva, får de kladda ner allting eller mata ni?

    Jag är lite förvirrad och dottern ska nu snart börja på dagis...

    Tack så mycket
  2. 1
    Mat Hej!

    Kan ni kanske ger mig lite tips hur ni gör med maten. Äter barnen stora bitar, äter de med händerna/sked?

    Om ni ger burkmat, äter de själva, får de kladda ner allting eller mata ni?

    Jag är lite förvirrad och dottern ska nu snart börja på dagis...

    Tack så mycket
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Här kladdas det Jag brukar koka lite grönsaker, kött och pasta eller potatis sen får hon en sked men den brukar bara användas sporadiskt då det går fortare med händerna.

    Jag delar tex blomkålsbuketter i lite mindre bitar men absolut inte småbitar. Burkmat får hon inte äta själv då det är så kladdigt.

    Du ska inte oroa dig att hon inte kan äta själv när hon börjar dagis för det är helt otroligt vad de lär sig av att titta på andra barn När du sen märker att hon vill själv så låt henne försöka.
  4. 2
    Här kladdas det Jag brukar koka lite grönsaker, kött och pasta eller potatis sen får hon en sked men den brukar bara användas sporadiskt då det går fortare med händerna.

    Jag delar tex blomkålsbuketter i lite mindre bitar men absolut inte småbitar. Burkmat får hon inte äta själv då det är så kladdigt.

    Du ska inte oroa dig att hon inte kan äta själv när hon börjar dagis för det är helt otroligt vad de lär sig av att titta på andra barn När du sen märker att hon vill själv så låt henne försöka.
  5. Medlem sedan
    Nov 2009
    #3
    Hur är det med till ex. gröten? äter hon det med händerna?

    Bitar från våran mat äter min dotter med händerna, men det är för lite sen. Så hon får efteråt en burk, som jag ger henne då.

    Men om det blir soppa till ex. på dagis??? Hon har aldrig ätit någonting purérad med händerna och skeden kan hon inte använda än.
  6. 3
    Hur är det med till ex. gröten? äter hon det med händerna?

    Bitar från våran mat äter min dotter med händerna, men det är för lite sen. Så hon får efteråt en burk, som jag ger henne då.

    Men om det blir soppa till ex. på dagis??? Hon har aldrig ätit någonting purérad med händerna och skeden kan hon inte använda än.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Lisa äter allt själv - hon äter inte gröt längre till förmån för välling. Hon försöker använda bestick, men äter med fingrarna fortfarande och det kladdas friskt. Alltså det är bebissanering lunch och middag varje dag, och kökssanering också men så är det ju.
    Hon äter rätt stora bitar, nu har hon fått lite tänder och kan tugga så, så det går bra.
    Och hon äter den maten vi äter.

    Och du! På dagis lär de sig MASSA helt fort, du ska få se! Det går jättefort att lära dem en massa roligheter.
  8. 4
    Lisa äter allt själv - hon äter inte gröt längre till förmån för välling. Hon försöker använda bestick, men äter med fingrarna fortfarande och det kladdas friskt. Alltså det är bebissanering lunch och middag varje dag, och kökssanering också men så är det ju.
    Hon äter rätt stora bitar, nu har hon fått lite tänder och kan tugga så, så det går bra.
    Och hon äter den maten vi äter.

    Och du! På dagis lär de sig MASSA helt fort, du ska få se! Det går jättefort att lära dem en massa roligheter.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Blir det soppa reder de nästan alltid av den så den blir tjockare och så ordnar det sig. Går det absplut inte så kommer d eju klart mata henne.
  10. 5
    Blir det soppa reder de nästan alltid av den så den blir tjockare och så ordnar det sig. Går det absplut inte så kommer d eju klart mata henne.
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Oj så det kladdas. Nåt enormt. Som jag putsar.

    Han plockar det mesta han äter med händerna.
    Fil och flingor fixar han med sked och är gaffeln tillräckligt vass (!) kan han ta tex bitar av mozzarella eller broccolibitar med den.
    Men mest händer och massor kladd. Det blir topp till tå tvätt av unge, matstol, bord och golv efter varje större mål.
    Burkmat ger vi med sked - alltså matar honom med. Inte överdrivet populärt längre. Gröt likaså.

    Bitarna varierar. Han har tänder fram som han kan bita av med och början till kindtänder så visst tuggar han - blir det för stort plockas det ut för hand efter en stunds idisslande, eller kräks upp om det redan åkt halvvägs.

    Tomat är jag i princip tvungen att skala för att han skall äta den.. suck. Annars kräks han upp och tvärvägrar äta fler bitar. antar att det är smart på sitt vis.

    Men jag tror inte Du behöver oroa Dig för dagis, de har garanterat sett och hanterat ALLT redan.

    Lycka till med dagisstart alltså!
  12. 6
    Oj så det kladdas. Nåt enormt. Som jag putsar.

    Han plockar det mesta han äter med händerna.
    Fil och flingor fixar han med sked och är gaffeln tillräckligt vass (!) kan han ta tex bitar av mozzarella eller broccolibitar med den.
    Men mest händer och massor kladd. Det blir topp till tå tvätt av unge, matstol, bord och golv efter varje större mål.
    Burkmat ger vi med sked - alltså matar honom med. Inte överdrivet populärt längre. Gröt likaså.

    Bitarna varierar. Han har tänder fram som han kan bita av med och början till kindtänder så visst tuggar han - blir det för stort plockas det ut för hand efter en stunds idisslande, eller kräks upp om det redan åkt halvvägs.

    Tomat är jag i princip tvungen att skala för att han skall äta den.. suck. Annars kräks han upp och tvärvägrar äta fler bitar. antar att det är smart på sitt vis.

    Men jag tror inte Du behöver oroa Dig för dagis, de har garanterat sett och hanterat ALLT redan.

    Lycka till med dagisstart alltså!
  13. Medlem sedan
    Nov 2009
    #7
    vi har nu testad att hon äter våran mat med händerna - det går bra. sen blir det burkmat, då matar vi henne med sked...

    på kvällen får hon gröt, vi testade igår och det blev ju roligt!!!! men hon kunde till och med använda skeden, fast hon fick inte i sig så mycket. men vi fortsätter med det, så kommer hon ju kunna äta med händerna...

    tack så mycket för tips!
  14. 7
    vi har nu testad att hon äter våran mat med händerna - det går bra. sen blir det burkmat, då matar vi henne med sked...

    på kvällen får hon gröt, vi testade igår och det blev ju roligt!!!! men hon kunde till och med använda skeden, fast hon fick inte i sig så mycket. men vi fortsätter med det, så kommer hon ju kunna äta med händerna...

    tack så mycket för tips!
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8

    Mat

    Tidigare åt Astrid både gröt och burkmat själv jättebra. Det blev rejält kladdigt och vi fick sanera både stol och unge, men det fungerade. Under semestern då vi var mycket på resande fot där hon inte kunde sitta själv och äta blev hon matad. Detta samtidigt som att hon började få mer och mer plock med händerna mat har gjort att hon numera inte kan äta med sked längre . Men hon äter all plockmat själv - med händerna fast med en sked i handen. Vid gröt och burkmat får hon också sked i handen men föredrar numer att bli matad.

    Hej!

    Kan ni kanske ger mig lite tips hur ni gör med maten. Äter barnen stora bitar, äter de med händerna/sked?

    Om ni ger burkmat, äter de själva, får de kladda ner allting eller mata ni?

    Jag är lite förvirrad och dottern ska nu snart börja på dagis...

    Tack så mycket
  16. 8
    Mat Tidigare åt Astrid både gröt och burkmat själv jättebra. Det blev rejält kladdigt och vi fick sanera både stol och unge, men det fungerade. Under semestern då vi var mycket på resande fot där hon inte kunde sitta själv och äta blev hon matad. Detta samtidigt som att hon började få mer och mer plock med händerna mat har gjort att hon numera inte kan äta med sked längre . Men hon äter all plockmat själv - med händerna fast med en sked i handen. Vid gröt och burkmat får hon också sked i handen men föredrar numer att bli matad.

    Hej!

    Kan ni kanske ger mig lite tips hur ni gör med maten. Äter barnen stora bitar, äter de med händerna/sked?

    Om ni ger burkmat, äter de själva, får de kladda ner allting eller mata ni?

    Jag är lite förvirrad och dottern ska nu snart börja på dagis...

    Tack så mycket
  17. Medlem sedan
    Jan 2009
    #9
    Gröten brukar vi ge henne och hon brukar prova med skeden själv.

    Lugn, personalen hjälper dem om det inte går. De har småbarn hela tiden och jag lovar att hon kommer få i sig tillräckligt på dagis
  18. 9
    Gröten brukar vi ge henne och hon brukar prova med skeden själv.

    Lugn, personalen hjälper dem om det inte går. De har småbarn hela tiden och jag lovar att hon kommer få i sig tillräckligt på dagis
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar