Pott(t)räning?
_0907 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2009
    #1

    Pott(t)räning?

    Har ni börjat pott(t)räna?
    I så fall hur?

    Här har vi börjat så smått med föga resultat. Försökt få nr 2 på pottan men vi hinner inte med alternativt sitter han utan att nåt händer och blir bara otålig. Han signalerar men då är det redan fixat eller så blir det tvärstopp då han blir "avbruten".

    Ja. Sån tidig avvänjning var det inte tal om här. Jag snappade inte några signaler då. Betongmorsa. Natur? Va e de?
  2. 1
    Pott(t)räning? Har ni börjat pott(t)räna?
    I så fall hur?

    Här har vi börjat så smått med föga resultat. Försökt få nr 2 på pottan men vi hinner inte med alternativt sitter han utan att nåt händer och blir bara otålig. Han signalerar men då är det redan fixat eller så blir det tvärstopp då han blir "avbruten".

    Ja. Sån tidig avvänjning var det inte tal om här. Jag snappade inte några signaler då. Betongmorsa. Natur? Va e de?
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Vi har inte en tanke på potträning än. Vår första började inte med toalett (hoppade över potta helt och hållet) förrän hon var 3,5 år gammal. En ettåring kan nog inte styra sina reflexer än. Vi väntar säkert minst ett år till. Ofta säger barnen till när de är redo.
  4. 2
    Vi har inte en tanke på potträning än. Vår första började inte med toalett (hoppade över potta helt och hållet) förrän hon var 3,5 år gammal. En ettåring kan nog inte styra sina reflexer än. Vi väntar säkert minst ett år till. Ofta säger barnen till när de är redo.
  5. Medlem sedan
    Mar 2005
    #3
    Vi har pottan framme & hon sitter på den nästan varje dag. Nån enstaka gång har hon kissat & ett par gånger även bajsat på pottan. Men vi pottränar inte, utan hon sitter på den när hon själv vill (oftast innan kvällsbadet).
  6. 3
    Vi har pottan framme & hon sitter på den nästan varje dag. Nån enstaka gång har hon kissat & ett par gånger även bajsat på pottan. Men vi pottränar inte, utan hon sitter på den när hon själv vill (oftast innan kvällsbadet).
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4
    Ingen potträning men pottan står framme och han brukar vilja sitta där ibland när nått av syskonen sitter på toa oså brukar jag sätta honom där före dusch/bad, resultat har vi fått nån enstaka ggn. Han är dock medveten efteråt när han har bajsat i blöjan så går han till toadörren och ropar MAAAAMMMMAAAAA! Då är det dags att byta =)

    Storasyster (5år) blev torr på dagen när hon var 1,5år och på natten vid 2år men det var nog rätt tidigt skulle jag gissa på.
    Storebror (8år) blev torr på dagen vid 2år o 3mån och på natten vid 6.....

    Jag tror inte så mkt på potträning utan det brukar komma när dom är mogen själv (enligt min erfarenhet då alltså)
  8. 4
    Ingen potträning men pottan står framme och han brukar vilja sitta där ibland när nått av syskonen sitter på toa oså brukar jag sätta honom där före dusch/bad, resultat har vi fått nån enstaka ggn. Han är dock medveten efteråt när han har bajsat i blöjan så går han till toadörren och ropar MAAAAMMMMAAAAA! Då är det dags att byta =)

    Storasyster (5år) blev torr på dagen när hon var 1,5år och på natten vid 2år men det var nog rätt tidigt skulle jag gissa på.
    Storebror (8år) blev torr på dagen vid 2år o 3mån och på natten vid 6.....

    Jag tror inte så mkt på potträning utan det brukar komma när dom är mogen själv (enligt min erfarenhet då alltså)
  9. Medlem sedan
    Jun 2009
    #5
    Vi har kommit så långt att vi har köpt en potta, men grabben visar inget vidare intresse för den, så vi avvaktar. De andra barnen på dagis använder potta, så om ett tag vill väl han göra likadant som de stora. Det hoppas jag i varje fall.
  10. 5
    Vi har kommit så långt att vi har köpt en potta, men grabben visar inget vidare intresse för den, så vi avvaktar. De andra barnen på dagis använder potta, så om ett tag vill väl han göra likadant som de stora. Det hoppas jag i varje fall.
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6

    Potträning

    Vår tjej har suttit på pottan så länge hon har kunnat sitta där, dess för innan höll vi henne över vasken (från 3 veckors ålder). Och jodå, de kan definitivt styra det, ialla fall nr 2. Astrid bajsar nästan bara på pottan och har gjort det sedan mycket späd ålder. Dock bajsar hon i blöjan när hon har jobbiga faser. Kisseriet har varit mycket svårare att styra över. Hon kissar så ofta och så ofta kan hon inte sitta på pottan - vi vill ju göra andra saker också. Så torr är hon långt ifrån, men hon kissar eller bajsar nästan alltid när hon sitter på pottan, utom de enstaka gångerna när hon inte behöver. Men jag vet andra jämnåriga som är så gott som torra. Dock säger de att man måste börja med detta innan 6-8 månader, annars glömmer de bort färdigheten och man måste ta nästa tåg, så att säga. Jag kan tillägga att jag inte är särskilt bra på att se signaler heller, utan sätter henne före och efter mat och vila och hon håller sig till hon sitter på pottan.
  12. 6
    Potträning Vår tjej har suttit på pottan så länge hon har kunnat sitta där, dess för innan höll vi henne över vasken (från 3 veckors ålder). Och jodå, de kan definitivt styra det, ialla fall nr 2. Astrid bajsar nästan bara på pottan och har gjort det sedan mycket späd ålder. Dock bajsar hon i blöjan när hon har jobbiga faser. Kisseriet har varit mycket svårare att styra över. Hon kissar så ofta och så ofta kan hon inte sitta på pottan - vi vill ju göra andra saker också. Så torr är hon långt ifrån, men hon kissar eller bajsar nästan alltid när hon sitter på pottan, utom de enstaka gångerna när hon inte behöver. Men jag vet andra jämnåriga som är så gott som torra. Dock säger de att man måste börja med detta innan 6-8 månader, annars glömmer de bort färdigheten och man måste ta nästa tåg, så att säga. Jag kan tillägga att jag inte är särskilt bra på att se signaler heller, utan sätter henne före och efter mat och vila och hon håller sig till hon sitter på pottan.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Ingen potta inköpt ens, fast hon blev helt galen i pottan i Babyland, den på deras kundtoa. Så vi kanske borde?
    Jag trodde att de slutade signalera om de blev ignorerade? Eller så är det bara att man kanske inte hajar om man inte är med från början. Ingen vet.
    Och jag är rätt så såhär traditionell av mig, för egen del. Dvs jag orkar inte joxa med såhär natuuuurliga saker utan nöjer mig med blöja och utsmetat bajs.
  14. 7
    Ingen potta inköpt ens, fast hon blev helt galen i pottan i Babyland, den på deras kundtoa. Så vi kanske borde?
    Jag trodde att de slutade signalera om de blev ignorerade? Eller så är det bara att man kanske inte hajar om man inte är med från början. Ingen vet.
    Och jag är rätt så såhär traditionell av mig, för egen del. Dvs jag orkar inte joxa med såhär natuuuurliga saker utan nöjer mig med blöja och utsmetat bajs.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Förslag - få in en rutin! Alltid när ... så potta först. Sätt 1åringen, sätt dig själv, läs lite saga eller titta i bok (i typ 3 sek) sen applådera och tvätta rumpan i t ex handfatet eller med servett, på med blöja och ut för att ... ja, det som skulle hända.

    Våra har dock bajjat multum vid 3-4 månaders ålder så vi har haft dem på potta sedan dess av den anledningen (bättre att göra det direkt i toan än först i blöjan, var min tanke).

    Nu börjar det även funka som en "knapp" när man sätter dem på toa, de börjar kissa direkt. 1an har kortare respons än 2an, men det funkar!

    Men så är bajs är ALLTID på toa enligt oss - vi kutar med ungen under armen till närmsta ställe! Hon blir visserligen avbruten, men fortsätter oftast när man sitter med henne på toa.

    Rutinen - den har jag från 1an. Hon fick alltid välling på natten (2an vaknar inte så vi har inte den möjligheten) och innan hon fick flaskan så var hon tvungen att kissa på toa. Gör man det VARJE natt funkar det utan knot. Och det är både torrt och funkar på dagen snabbt också. Det går ju över också, nu är inte 1an uppe alls på natten av någon anledning. Sköööönt!

    Lycka till !!
  16. 8
    Förslag - få in en rutin! Alltid när ... så potta först. Sätt 1åringen, sätt dig själv, läs lite saga eller titta i bok (i typ 3 sek) sen applådera och tvätta rumpan i t ex handfatet eller med servett, på med blöja och ut för att ... ja, det som skulle hända.

    Våra har dock bajjat multum vid 3-4 månaders ålder så vi har haft dem på potta sedan dess av den anledningen (bättre att göra det direkt i toan än först i blöjan, var min tanke).

    Nu börjar det även funka som en "knapp" när man sätter dem på toa, de börjar kissa direkt. 1an har kortare respons än 2an, men det funkar!

    Men så är bajs är ALLTID på toa enligt oss - vi kutar med ungen under armen till närmsta ställe! Hon blir visserligen avbruten, men fortsätter oftast när man sitter med henne på toa.

    Rutinen - den har jag från 1an. Hon fick alltid välling på natten (2an vaknar inte så vi har inte den möjligheten) och innan hon fick flaskan så var hon tvungen att kissa på toa. Gör man det VARJE natt funkar det utan knot. Och det är både torrt och funkar på dagen snabbt också. Det går ju över också, nu är inte 1an uppe alls på natten av någon anledning. Sköööönt!

    Lycka till !!

Liknande trådar

  1. pott träning?
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 21:41
  2. Pott/Toaletträning?
    By Av-längtan-till-dig in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 11:54
  3. pott råd
    By Isabella o Alva in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 15:11
  4. Pott träning!
    By Linnie med tre in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 22:25
  5. Paul Pott
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 08:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar