Ni som fått ut pengar på barnförsäkring
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Anonym
    #1

    Ni som fått ut pengar på barnförsäkring

    Vi har fått ut pengar på barnförsäkringen för vårt barns diagnoser. De pengarna går rätt in på mitt konto. Nu funderar vi på hu rvi ska ordna det på ett bra sätt med dessa pengar. Ni som fått ut pengar på försäkring,hur har ni gjort med dessa pengar? Har ni öppnat konto i barnets namn och satt in dem där(detta tar emot lite), eller hur har ni gjort?
  2. 1
    Ni som fått ut pengar på barnförsäkring Vi har fått ut pengar på barnförsäkringen för vårt barns diagnoser. De pengarna går rätt in på mitt konto. Nu funderar vi på hu rvi ska ordna det på ett bra sätt med dessa pengar. Ni som fått ut pengar på försäkring,hur har ni gjort med dessa pengar? Har ni öppnat konto i barnets namn och satt in dem där(detta tar emot lite), eller hur har ni gjort?
  3. Anonym mamma
    #2
    Min son har adhd o tourettes och för dessa fick vi hans plusförsäkring utbetald (ca 100 000kr) direkt till mitt konto. Vi har valt att ha pengarna på ett konto i en av oss vuxnas namn, mycket för att vi oroar oss för hur sonen skulle fixa att få en så stor summa pengar att ansvara över på hans 18års dag.
  4. 2
    Min son har adhd o tourettes och för dessa fick vi hans plusförsäkring utbetald (ca 100 000kr) direkt till mitt konto. Vi har valt att ha pengarna på ett konto i en av oss vuxnas namn, mycket för att vi oroar oss för hur sonen skulle fixa att få en så stor summa pengar att ansvara över på hans 18års dag.
  5. Xappoline
    #3
    Det beror väl på tycker jag. Om man ska spara pengarna finns det ju många fler alternativ än att bara låta dem stå på ett bankkonto. Värdepapper och fonder och sådant tycker jag att ni ska fundera över. Kontakta er bankman.

    Sedan får man väl ta ställning till hur det ser ut med pengaförståndet för barnet som har fått ersättningen. Kanske ska en god man kopplas in, eller innefattar sjukdomen en normalbegåvning (vilket inte är några garantier för att de gör val som ni gillar när de nåt myndig ålder)?

    Pengarna kan ju även användas nu, utan att sparas till att barnet blivit myndigt. Det beror väl på vad man ser att pengarna skulle kunna användas till. Kanske skulle uppväxten bli mycket bättre om det fanns kurser och läger ni kunde delta vid? Kanske skulle det kunna vara en bra start för att köpa ett eget boende, kanske kan det komma bli svårt att få en hyresrätt för ditt barn?

    Ja jag tror alltså att man ska tänka på vad man vill att pengarna ska användas till och vilken förmåga barnet har att själv ta ansvar över summan om ni väljer att spara den.
  6. 3
    Det beror väl på tycker jag. Om man ska spara pengarna finns det ju många fler alternativ än att bara låta dem stå på ett bankkonto. Värdepapper och fonder och sådant tycker jag att ni ska fundera över. Kontakta er bankman.

    Sedan får man väl ta ställning till hur det ser ut med pengaförståndet för barnet som har fått ersättningen. Kanske ska en god man kopplas in, eller innefattar sjukdomen en normalbegåvning (vilket inte är några garantier för att de gör val som ni gillar när de nåt myndig ålder)?

    Pengarna kan ju även användas nu, utan att sparas till att barnet blivit myndigt. Det beror väl på vad man ser att pengarna skulle kunna användas till. Kanske skulle uppväxten bli mycket bättre om det fanns kurser och läger ni kunde delta vid? Kanske skulle det kunna vara en bra start för att köpa ett eget boende, kanske kan det komma bli svårt att få en hyresrätt för ditt barn?

    Ja jag tror alltså att man ska tänka på vad man vill att pengarna ska användas till och vilken förmåga barnet har att själv ta ansvar över summan om ni väljer att spara den.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Jag har just idag fått veta

    att dottern får en summa pengar från sin försäkring. I hennes fall _får_ försäkringsbolaget inte betala ut till mitt konto, utan jag måste skaffa ett särskilt konto till henne med överförmyndarspärr!

    Tanken är alltså att vi som föräldrar inte ska ha tillgång till pengarna utan att de är dotterns, och eftersom hon är minderårig får hon inte tillgång till dem förrän hon är 18.
  8. 4
    Jag har just idag fått veta att dottern får en summa pengar från sin försäkring. I hennes fall _får_ försäkringsbolaget inte betala ut till mitt konto, utan jag måste skaffa ett särskilt konto till henne med överförmyndarspärr!

    Tanken är alltså att vi som föräldrar inte ska ha tillgång till pengarna utan att de är dotterns, och eftersom hon är minderårig får hon inte tillgång till dem förrän hon är 18.
  9. Xappoline
    #5
    Genom en god man kan hon väl få tillgång till dem tidigare?
  10. 5
    Genom en god man kan hon väl få tillgång till dem tidigare?
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6
    Jag vet inte?

    När tjejen från försäkringsbolaget ringde och meddelade sa hon bara att de inte får betala ut till mig, utan att det måste gå till ett särskilt konto i dotterns namn, med överförmyndarspärr.

    Sen tror jag, efter lite efterforskningar här under kvällen (dock har jag inte fått tag på överförmyndare i kommunen eftersom de har öppet typ aldrig) att det ska gå att använda pengar även under tiden, men att man då får ansöka i förväg och att det ska gälla särskilda ändamål/saker som ska hjälpa dottern med tanke på hennes diagnos - men det här är jag inte säker på dock.
  12. 6
    Jag vet inte?

    När tjejen från försäkringsbolaget ringde och meddelade sa hon bara att de inte får betala ut till mig, utan att det måste gå till ett särskilt konto i dotterns namn, med överförmyndarspärr.

    Sen tror jag, efter lite efterforskningar här under kvällen (dock har jag inte fått tag på överförmyndare i kommunen eftersom de har öppet typ aldrig) att det ska gå att använda pengar även under tiden, men att man då får ansöka i förväg och att det ska gälla särskilda ändamål/saker som ska hjälpa dottern med tanke på hennes diagnos - men det här är jag inte säker på dock.
  13. Xappoline
    #7
    Ja att pengarna ska användas till barnet med särskilda behov för att minska hindret dessa utgör känns ju ganska givet. Det kan vara fördyrande omständigheter eller något annat som hjälper barnet framåt men knappast till familjens generella standardhöjning eller snabba Porsche, men vad det är som hjälper ett barn kan variera. Somliga behöver åka till varma breddgrader, somliga behöver bygga ut huset, somliga behöver en bättre bil, en särskild kost, tapeter med textur eller bubbelpool eller... ja vad det nu kan vara. Jag antar att en god man eller överförmyndare avgör efter någon sorts ansökan om ändamålet gynnar försäkringstagaren.
  14. 7
    Ja att pengarna ska användas till barnet med särskilda behov för att minska hindret dessa utgör känns ju ganska givet. Det kan vara fördyrande omständigheter eller något annat som hjälper barnet framåt men knappast till familjens generella standardhöjning eller snabba Porsche, men vad det är som hjälper ett barn kan variera. Somliga behöver åka till varma breddgrader, somliga behöver bygga ut huset, somliga behöver en bättre bil, en särskild kost, tapeter med textur eller bubbelpool eller... ja vad det nu kan vara. Jag antar att en god man eller överförmyndare avgör efter någon sorts ansökan om ändamålet gynnar försäkringstagaren.
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8

    Tack för svar!

    Jag har pratat med någon som jobbar på överförmyndarkansliet idag, och fått till svar att man gör en särskild ansökan på särskild blankett som lämnas till överförmyndarkansliet. Ansökan bedöms sedan av deras jurist och så får man besked på om man får använda pengar eller inte.

    Jag har förstått att det kan vara väldigt olika HUR detta bedöms på olika ställen. För oss kommer sannolikt pengarna att få stå kvar, men jag skulle vilja få möjlighet att placera dem lite bättre än ränta på mindre än en halv procentenhet...
  16. 8
    Tack för svar! Jag har pratat med någon som jobbar på överförmyndarkansliet idag, och fått till svar att man gör en särskild ansökan på särskild blankett som lämnas till överförmyndarkansliet. Ansökan bedöms sedan av deras jurist och så får man besked på om man får använda pengar eller inte.

    Jag har förstått att det kan vara väldigt olika HUR detta bedöms på olika ställen. För oss kommer sannolikt pengarna att få stå kvar, men jag skulle vilja få möjlighet att placera dem lite bättre än ränta på mindre än en halv procentenhet...

Liknande trådar

  1. Fått in mer pengar
    By *Es mamma* in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 16:10
  2. Har fått pengar över och
    By jojje22 in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 19:35
  3. Vi har fått pengar :)
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 22:48
  4. om ni fått en summa pengar...
    By pinja in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 10:25
  5. Har ni fått pengar från csn?
    By Vill ha pengar nu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 18:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar