har min son adhd?
Bokstavsbarn
  1. Anonym
    #1

    har min son adhd?

    Hej,

    Efter att ha trott att det ska gå över, att det beror på jobbiga saker sonen varit med om osv så funderar jag starkt på om det är något neurologiskt fel. tex adhd.

    Sonen är snart 9, är lugnare för varje år-men bitvis enorm utmaning att klara av.

    Ni med barn med adhd. Känner ni igen detta?

    Fungerar bra med andra barn, men har just nu inte så många vänner. Bygger på att de delar hans intressen. Bra empatiförmåga. Stort rättspatos.
    Mkt intelligent, kreativ och initiativrik.

    Fungerar bra i skolan och i grupp-men han tycker det är tråkigt. Att läraren är sträng. (hon är av gamla skolan, men snäll tror jag)
    Har inte hört från skolan att han har dålig koncentration. han hamnar inte i bråk.

    Har ibland bra koncentration med läxor ibland mycket dålig
    har antagligen dyslexi. Utredning ska göras.

    Växlar snabbt mellan värme o kärlek-till ilskeutbrott där saker kan få sig en smäll, kastas osv.
    han blir ibland så besviken när något går honom emot att han gråter.
    Han blir oproportionerligt arg över "kränkningar"

    Han äter få rätter, gärna samma sak många dagar.
    Han vill ha samma kläder, jag köper ofta flera likadana.

    Han tar större delen av tid o uppmärksamhet i familjen. (mittenbarn)

    Periodvis svårt att somna.

    Om han inte tex får se en film han tänkt sig,eftersom det är för sent, kan det ta timmar innan han slutar försöka sätta på den o bråka.

    Vill han och han är intresserad kan man numera ta med honom på det mesta, men han kan också röja runt rejält och omöjliggöra en lugn pratstund på en släktträff.

    Vissa dagar tänker jag att han har mognat och att det går mot det bättre. Andra dagar är jag helt slut och känner mig maktlös.

    Någon som känner igen sitt barn i mitt?
    Diagnos eller inte-hur gör ni för att få egen energi att orka med era intensiva energikrävande underbara barn?
  2. 1
    har min son adhd? Hej,

    Efter att ha trott att det ska gå över, att det beror på jobbiga saker sonen varit med om osv så funderar jag starkt på om det är något neurologiskt fel. tex adhd.

    Sonen är snart 9, är lugnare för varje år-men bitvis enorm utmaning att klara av.

    Ni med barn med adhd. Känner ni igen detta?

    Fungerar bra med andra barn, men har just nu inte så många vänner. Bygger på att de delar hans intressen. Bra empatiförmåga. Stort rättspatos.
    Mkt intelligent, kreativ och initiativrik.

    Fungerar bra i skolan och i grupp-men han tycker det är tråkigt. Att läraren är sträng. (hon är av gamla skolan, men snäll tror jag)
    Har inte hört från skolan att han har dålig koncentration. han hamnar inte i bråk.

    Har ibland bra koncentration med läxor ibland mycket dålig
    har antagligen dyslexi. Utredning ska göras.

    Växlar snabbt mellan värme o kärlek-till ilskeutbrott där saker kan få sig en smäll, kastas osv.
    han blir ibland så besviken när något går honom emot att han gråter.
    Han blir oproportionerligt arg över "kränkningar"

    Han äter få rätter, gärna samma sak många dagar.
    Han vill ha samma kläder, jag köper ofta flera likadana.

    Han tar större delen av tid o uppmärksamhet i familjen. (mittenbarn)

    Periodvis svårt att somna.

    Om han inte tex får se en film han tänkt sig,eftersom det är för sent, kan det ta timmar innan han slutar försöka sätta på den o bråka.

    Vill han och han är intresserad kan man numera ta med honom på det mesta, men han kan också röja runt rejält och omöjliggöra en lugn pratstund på en släktträff.

    Vissa dagar tänker jag att han har mognat och att det går mot det bättre. Andra dagar är jag helt slut och känner mig maktlös.

    Någon som känner igen sitt barn i mitt?
    Diagnos eller inte-hur gör ni för att få egen energi att orka med era intensiva energikrävande underbara barn?
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    hmm... alltså, jag kan och tänker inte försöka ställa diagnos, men jag tycker nog det låter som det kan vara befogat med utredning.
  4. 2
    hmm... alltså, jag kan och tänker inte försöka ställa diagnos, men jag tycker nog det låter som det kan vara befogat med utredning.
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    Jag instämmer med Paxelle.

    Men det låter verkligen lik min son med Atypisk autism och adhd.
    Men som sagt be om en utredning, prata med skolpsykologen om hur ni har det hemma.

    Så hoppas jag ni kan få hjälp att få vardagen mer lugn för er alla.
  6. 3
    Jag instämmer med Paxelle.

    Men det låter verkligen lik min son med Atypisk autism och adhd.
    Men som sagt be om en utredning, prata med skolpsykologen om hur ni har det hemma.

    Så hoppas jag ni kan få hjälp att få vardagen mer lugn för er alla.

Liknande trådar

  1. Bara ADHD eller ADHD+AS?
    By Hallonmamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:18
  2. Vad är skillnaden på ADHD och ADHD
    By Pappa Pelle in forum Bokstavsbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 08:27
  3. ADHD
    By tarantella in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 13:24
  4. ADHD
    By bizzen in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 05:56
  5. Hur vet man?? (ADHD)
    By Mamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 22:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar