Ska jag söka om eller ej? Råd tack.
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Dec 2004
    #1

    Ska jag söka om eller ej? Råd tack.

    Har en son som jag har 1/2 VB för. Han fick sin aspergerdiagnos vid 4 års ålder och jag sökte strax därefter. Har beviljat fram tills han fyller 20 år.

    Sedan ansökan gjordes har han även fått konstaterad celiaki (glutenintollerans) samt ADHD. I mitt tyckte ökar snarare än minskar hans behov med åldern.

    Frågan är om jag ska lägga ner tid på att göra en ny ansökan med hopp om att få höjt eller inte. Hur skulle ni göra? Vad tror ni om möjligheterna? Det kräver ju ganska mycket jobb..
  2. 1
    Ska jag söka om eller ej? Råd tack. Har en son som jag har 1/2 VB för. Han fick sin aspergerdiagnos vid 4 års ålder och jag sökte strax därefter. Har beviljat fram tills han fyller 20 år.

    Sedan ansökan gjordes har han även fått konstaterad celiaki (glutenintollerans) samt ADHD. I mitt tyckte ökar snarare än minskar hans behov med åldern.

    Frågan är om jag ska lägga ner tid på att göra en ny ansökan med hopp om att få höjt eller inte. Hur skulle ni göra? Vad tror ni om möjligheterna? Det kräver ju ganska mycket jobb..
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Ja om du fick vårdbidrag beviljat när han var ganska liten så utgick de ju från ett normalt barns tillsynsbehov i den åldern. Och som 4-5-åring har man ju även som normalstörd ett ganska stort tillsynsbehov.
    Normala barns tillsynsbehov minskar ju för vart år de blir äldre, men för våra barn gör det ju inte det. Så ja jag tycker absolut att du ska söka om. Både med tanke på fler diagnoser och med tanke på att hans "normala" jämnåriga nu klarar sig mer själva än vad din son gör och det behövs alltså göras en ny bedömning utifrån hans ålder nu.
  4. 2
    Ja om du fick vårdbidrag beviljat när han var ganska liten så utgick de ju från ett normalt barns tillsynsbehov i den åldern. Och som 4-5-åring har man ju även som normalstörd ett ganska stort tillsynsbehov.
    Normala barns tillsynsbehov minskar ju för vart år de blir äldre, men för våra barn gör det ju inte det. Så ja jag tycker absolut att du ska söka om. Både med tanke på fler diagnoser och med tanke på att hans "normala" jämnåriga nu klarar sig mer själva än vad din son gör och det behövs alltså göras en ny bedömning utifrån hans ålder nu.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Ja om du fick vårdbidrag beviljat när han var ganska liten så utgick de ju från ett normalt barns tillsynsbehov i den åldern. Och som 4-5-åring har man ju även som normalstörd ett ganska stort tillsynsbehov.
    Normala barns tillsynsbehov minskar ju för vart år de blir äldre, men för våra barn gör det ju inte det. Så ja jag tycker absolut att du ska söka om. Både med tanke på fler diagnoser och med tanke på att hans "normala" jämnåriga nu klarar sig mer själva än vad din son gör och det behövs alltså göras en ny bedömning utifrån hans ålder nu.
    Instämmer med Valerina. Definitivt.
    Sök om. Säg till om du vill att jag ska skicka rättspraxis, vägledning och så.

    MVH
    Anna
    ([email protected])
    Sinnesrobönen: "Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

    Blogg: http://annahelena70.bloggplatsen.se/
    Bok utgiven: https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=44374
  6. 3
    Ja om du fick vårdbidrag beviljat när han var ganska liten så utgick de ju från ett normalt barns tillsynsbehov i den åldern. Och som 4-5-åring har man ju även som normalstörd ett ganska stort tillsynsbehov.
    Normala barns tillsynsbehov minskar ju för vart år de blir äldre, men för våra barn gör det ju inte det. Så ja jag tycker absolut att du ska söka om. Både med tanke på fler diagnoser och med tanke på att hans "normala" jämnåriga nu klarar sig mer själva än vad din son gör och det behövs alltså göras en ny bedömning utifrån hans ålder nu.
    Instämmer med Valerina. Definitivt.
    Sök om. Säg till om du vill att jag ska skicka rättspraxis, vägledning och så.

    MVH
    Anna
    ([email protected])

Liknande trådar

  1. Söka eller ej?
    By Nike1234 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 12:30
  2. Söka läkare eller inte...
    By *Koala* in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 22:04
  3. Söka butiks- eller designjobb?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 18:53
  4. Ska jag söka akut eller vad?
    By Naturell in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:21
  5. Söka eller inte?
    By Lilla Jag in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar