Söka vårdbidrag för språkstörning?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Anonym
    #1

    Söka vårdbidrag för språkstörning?

    Jag har en son på 4 år med en språkstörning. I nuläget lutar diagnosen åt Verbal dyspraxi. Vi har kontakt med logoped sedan ett år tillbaka och även hjälp och regelbunden kontakt med elevhälsan plus talpedagog på förskolan. Jag har funderingar kring att söka vårdbidrag, men känner mig tveksam till om jag kan göra det. Vi har ingen kontakt med någon läkare kring sonen bortsett från de vi har träffat i och med remisser för öron- och hörselundersökning, samt undersökning av fonetiker (tror jag det hette). Sonen ska även på ny undersökning av fonetiker senare i år. Därmed inget läkarintyg. Behövs det? Vår logoped har heller aldrig nämnt något om vårdbidrag utan det är jag själv som har "ramlat över" informationen om detta.
    Jag tycker själv att vi har mycket mertid iochmed sonens problematik, men osäkerheten finns ändå där då det känns som ett osynligt funktionshinder som många bagatelliserar.
    Är det någon annan som har sökt/fått vårdbidrag för liknande?
  2. 1
    Söka vårdbidrag för språkstörning? Jag har en son på 4 år med en språkstörning. I nuläget lutar diagnosen åt Verbal dyspraxi. Vi har kontakt med logoped sedan ett år tillbaka och även hjälp och regelbunden kontakt med elevhälsan plus talpedagog på förskolan. Jag har funderingar kring att söka vårdbidrag, men känner mig tveksam till om jag kan göra det. Vi har ingen kontakt med någon läkare kring sonen bortsett från de vi har träffat i och med remisser för öron- och hörselundersökning, samt undersökning av fonetiker (tror jag det hette). Sonen ska även på ny undersökning av fonetiker senare i år. Därmed inget läkarintyg. Behövs det? Vår logoped har heller aldrig nämnt något om vårdbidrag utan det är jag själv som har "ramlat över" informationen om detta.
    Jag tycker själv att vi har mycket mertid iochmed sonens problematik, men osäkerheten finns ändå där då det känns som ett osynligt funktionshinder som många bagatelliserar.
    Är det någon annan som har sökt/fått vårdbidrag för liknande?
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Man behöver inte ha en diagnos för att få ett vb beviljad men det underlättar förstås mycket. Ni har ju kontakt med en logoped som kan utfärda en utlåtande om sonens svårigheter samt kanske kan bekräfta om all merarbete och/eller merkostnader som ni har i samband med sonens svårigheter.
    Enligt Fk:
    "du ska få vårdbidrag måste barnet du vårdar behöva särskild tillsyn och vård i minst sex månader. Du har också rätt till vårdbidrag om du har stora merkostnader på grund av barnets funktionsnedsättning eller sjukdom."

    Mer kan ni läsa under länken nedan.
    Öppna den och scrolla ned till år 2002 och sedan klicka på det första dvs:

    "2002:20 Vårdbidrag (version 6)....."

    http://www.forsakringskassan.se/omfk...r/vagledningar
  4. 2
    Man behöver inte ha en diagnos för att få ett vb beviljad men det underlättar förstås mycket. Ni har ju kontakt med en logoped som kan utfärda en utlåtande om sonens svårigheter samt kanske kan bekräfta om all merarbete och/eller merkostnader som ni har i samband med sonens svårigheter.
    Enligt Fk:
    "du ska få vårdbidrag måste barnet du vårdar behöva särskild tillsyn och vård i minst sex månader. Du har också rätt till vårdbidrag om du har stora merkostnader på grund av barnets funktionsnedsättning eller sjukdom."

    Mer kan ni läsa under länken nedan.
    Öppna den och scrolla ned till år 2002 och sedan klicka på det första dvs:

    "2002:20 Vårdbidrag (version 6)....."

    http://www.forsakringskassan.se/omfk...r/vagledningar

Liknande trådar

  1. Vårdbidrag vid språkstörning?
    By Lena med Nadja-06 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 19:36
  2. Jag ska söka vårdbidrag
    By mamma m två pojkar in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 16:38
  3. Hur söka vårdbidrag?
    By neeke in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 00:23
  4. språkstörning och vårdbidrag
    By monica_75 in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 20:41
  5. språkstörning och vårdbidrag
    By monica in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 18:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar