Förslag till VB=3/4
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Förslag till VB=3/4

    Har två veckor på mig att komma med invändningar.

    Senast, för 2 år sen, sänkte de från 1/1 till 3/4 och då orkade jag inte "bråka" om beslutet. Men nu, när barnen är 2 år äldre (och borde vara i stort sett självgående) och många nya svårigheter har tillkommit och fler diagnoser har ställts känner jag mig osäker på om jag ska behöva acceptera bara 3/4 VB för tre stora barn med NPF varav 2 har stort extrabehov.

    Det blir i snitt 1/4 per barn och två av barnens svårigheter krockar mycket med varann och förstoras därmed.
    Helt ok att 15-åringen med ADHD betingar 1/4. 13-åringen med AS mm absolut 1/2 och yngsta med MEGASTORA behov (kommer med ganska stor säkerhet inom någon månad att ha diagnoserna Tourettes, trotssyndrom, atypisk autism, tvångssyndrom alt. ångestsyndrom förutom sin rel. grava ADHD) MINST 1/4 men mer rättvist vore 3/4 till bara yngsta.

    Vad är bra att tänka på när jag ska "opponera" mig mot nivån på 3/4 VB?
  2. 1
    Förslag till VB=3/4 Har två veckor på mig att komma med invändningar.

    Senast, för 2 år sen, sänkte de från 1/1 till 3/4 och då orkade jag inte "bråka" om beslutet. Men nu, när barnen är 2 år äldre (och borde vara i stort sett självgående) och många nya svårigheter har tillkommit och fler diagnoser har ställts känner jag mig osäker på om jag ska behöva acceptera bara 3/4 VB för tre stora barn med NPF varav 2 har stort extrabehov.

    Det blir i snitt 1/4 per barn och två av barnens svårigheter krockar mycket med varann och förstoras därmed.
    Helt ok att 15-åringen med ADHD betingar 1/4. 13-åringen med AS mm absolut 1/2 och yngsta med MEGASTORA behov (kommer med ganska stor säkerhet inom någon månad att ha diagnoserna Tourettes, trotssyndrom, atypisk autism, tvångssyndrom alt. ångestsyndrom förutom sin rel. grava ADHD) MINST 1/4 men mer rättvist vore 3/4 till bara yngsta.

    Vad är bra att tänka på när jag ska "opponera" mig mot nivån på 3/4 VB?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Skrev fel mot slutet, yngsta borde betinga MINST 1/2 skulle det stå.
  4. 2
    Skrev fel mot slutet, yngsta borde betinga MINST 1/2 skulle det stå.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Du bör påpeka just det att skillnaden mot "normalstörda" barn ÖKAR med åldern, att du har TVÅ med autistiska drag vars svårigheter på egen hand ger dig merjobb motsvarande X antal timmar i veckan.

    Kolla i denna om det finns punkte, ex kap 11, som du kan trycka på

    http://www.forsakringskassan.se/irj/...ng_2002_20.pdf
  6. 3
    Du bör påpeka just det att skillnaden mot "normalstörda" barn ÖKAR med åldern, att du har TVÅ med autistiska drag vars svårigheter på egen hand ger dig merjobb motsvarande X antal timmar i veckan.

    Kolla i denna om det finns punkte, ex kap 11, som du kan trycka på

    http://www.forsakringskassan.se/irj/...ng_2002_20.pdf
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Tack för svar!
    Jag kluddade ihop en lapp där jag betonade att skillanden mot "normala" barn ökat sedan senaste beslut och att yngsta fått fler betydande svårigheter.
    Hoppas de "lyssnar".
  8. 4
    Tack för svar!
    Jag kluddade ihop en lapp där jag betonade att skillanden mot "normala" barn ökat sedan senaste beslut och att yngsta fått fler betydande svårigheter.
    Hoppas de "lyssnar".
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Håller tummarna!
  10. 5
    Håller tummarna!

Liknande trådar

  1. Ett förslag till...
    By Family6 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 09:18
  2. förslag till present till
    By niknik in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 08:10
  3. Förslag till Vb....
    By amamman in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 10:24
  4. Förslag till VB
    By mamicka in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 18:03
  5. Ett förslag till!
    By Pia in forum Tonåringar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 23:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar