Om intelligens
  1. vittosvart
    #1

    Om intelligens

    I en bok från Folke Bernadottehemmet/Uppsala \"Elever med rmb står att: varje ny shuntop påverkar intelligensen. Hur känt är det? Hade aldrig hört det själv tidigare..
  2. 1
    Om intelligens I en bok från Folke Bernadottehemmet/Uppsala \"Elever med rmb står att: varje ny shuntop påverkar intelligensen. Hur känt är det? Hade aldrig hört det själv tidigare..
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    inte jag heller

    undrar varifrån de uppgifterna kommer, jag har inte heller hört talas om det. Det är klart om det skulle hända något drastiskt med shunten eller vid operationen så kan nog intellektet påverkas, men om det åtgärdas och inget händer (som det är i de flesta fall) borde det ju inte vara så, tycker i allafall jag. Att ha shunt i allafall i kombination med RMB får ju enligt min erfarenhet alltid konsekvenser (små eller stora): matteproblem, korttidsminne, koncentration, perceptionssvårigheter. Det kan ju vara så att då man blir äldre märks detta mer då det krävs mer av en i skolan etc. och det är kanske det snarare än operationer som är orsaken, bara en tanke jag vet inte.
  4. 2
    inte jag heller undrar varifrån de uppgifterna kommer, jag har inte heller hört talas om det. Det är klart om det skulle hända något drastiskt med shunten eller vid operationen så kan nog intellektet påverkas, men om det åtgärdas och inget händer (som det är i de flesta fall) borde det ju inte vara så, tycker i allafall jag. Att ha shunt i allafall i kombination med RMB får ju enligt min erfarenhet alltid konsekvenser (små eller stora): matteproblem, korttidsminne, koncentration, perceptionssvårigheter. Det kan ju vara så att då man blir äldre märks detta mer då det krävs mer av en i skolan etc. och det är kanske det snarare än operationer som är orsaken, bara en tanke jag vet inte.
  5. vittosvart
    #3

    Citerar boken

    \"Barn med ryggmärgsbråck och deras kognition har studerats sedan tidigt 60-tal. Man fann då att barn med rmb hade en lägre intelligenskvot jämfört med en kontrollgrupp (barn utan funktionshinder). Orsakerna till denna lägre intelligenskvot studerades och diskuterades mycket under den följande tioårsperioden. Så småningom enades man om att hydrocefalus och särskilt upprepade shuntrevisioner (byte av shunt) hade betydelse för en försämring av intelligensen\"
    \"Numera anser man att det är hydrocefalus och andra förekommande skador i centrala nervsystemet, t ex dåligt utvecklad corpus callosum (hjärnbalk) som orsakar de kognitiva problemen hos barn med rmb.\"

    Får själv ingen klarhet i om det ansågs vara betydelsefullt förr (försämring av iq vid op) eller om man numera anser att problemen \"bara\" kommer av hydrocefalusen.
    Boken skrevs 2003 Elever med ryggmärgsbråck utgiven av Folke Bernadottehemmet
  6. 3
    Citerar boken \"Barn med ryggmärgsbråck och deras kognition har studerats sedan tidigt 60-tal. Man fann då att barn med rmb hade en lägre intelligenskvot jämfört med en kontrollgrupp (barn utan funktionshinder). Orsakerna till denna lägre intelligenskvot studerades och diskuterades mycket under den följande tioårsperioden. Så småningom enades man om att hydrocefalus och särskilt upprepade shuntrevisioner (byte av shunt) hade betydelse för en försämring av intelligensen\"
    \"Numera anser man att det är hydrocefalus och andra förekommande skador i centrala nervsystemet, t ex dåligt utvecklad corpus callosum (hjärnbalk) som orsakar de kognitiva problemen hos barn med rmb.\"

    Får själv ingen klarhet i om det ansågs vara betydelsefullt förr (försämring av iq vid op) eller om man numera anser att problemen \"bara\" kommer av hydrocefalusen.
    Boken skrevs 2003 Elever med ryggmärgsbråck utgiven av Folke Bernadottehemmet
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    som jag fattar

    den utdragna texten har man ändrat uppfattning och anser att de kognitiva svårigheterna beror på dålig utvecklad corpus callosum (hjärnbalk enligt dig och det är säkert rätt även om jag inte vet) Fast jag har trott att den stora orsaken till dessa svårigheter berodde på Arnold Chiari (hur det nu stavas, jag får alltid kolla varje gång)Sen har jag för mig att man inte kunde sätta in shuntar på 60-talet och om man kunde var det väldigt nytt och obeprövat och hur kunde man då undersöka, undersökte man personer med RMB utan shunt eller vad? Jag kan tycka att uppgifter från 60-talet är onödigt att ha med i en bok (om den inte riktar sig till medicinare)vars syfte är att informera om RMB och/eller shuntar
  8. 4
    som jag fattar den utdragna texten har man ändrat uppfattning och anser att de kognitiva svårigheterna beror på dålig utvecklad corpus callosum (hjärnbalk enligt dig och det är säkert rätt även om jag inte vet) Fast jag har trott att den stora orsaken till dessa svårigheter berodde på Arnold Chiari (hur det nu stavas, jag får alltid kolla varje gång)Sen har jag för mig att man inte kunde sätta in shuntar på 60-talet och om man kunde var det väldigt nytt och obeprövat och hur kunde man då undersöka, undersökte man personer med RMB utan shunt eller vad? Jag kan tycka att uppgifter från 60-talet är onödigt att ha med i en bok (om den inte riktar sig till medicinare)vars syfte är att informera om RMB och/eller shuntar
  9. vittosvart
    #5

    Ja..

    det är nog så att man ändrat uppfattning sen 60-talet inser jag nu ;) har läst några ggr (var ju lite text i mellan det jag saxade). Står i boken:shuntning infördes på 70-talet, ökade överlevnaden ytterligare. Åtgärden visade sig inte förhindra kognitiva problem i sig, men motverkade en försämring av dessa.
    Har aldrig tänkt på mitt barn som \"hjärnskadat\" utan mer fått höra av hab att med handikappet ryggmärgsbråck så följer vissa svårigheter...
    \"Det\" är tänkt att läsas av främst specialpedagoger, klasslärare och assistenter...men kan även ge utbyte till föräldrar och habpersonal...står det...
  10. 5
    Ja.. det är nog så att man ändrat uppfattning sen 60-talet inser jag nu ;) har läst några ggr (var ju lite text i mellan det jag saxade). Står i boken:shuntning infördes på 70-talet, ökade överlevnaden ytterligare. Åtgärden visade sig inte förhindra kognitiva problem i sig, men motverkade en försämring av dessa.
    Har aldrig tänkt på mitt barn som \"hjärnskadat\" utan mer fått höra av hab att med handikappet ryggmärgsbråck så följer vissa svårigheter...
    \"Det\" är tänkt att läsas av främst specialpedagoger, klasslärare och assistenter...men kan även ge utbyte till föräldrar och habpersonal...står det...
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    klokt

    av dej att tänka så att RMB för med sig visa svårigheter och inte \"klassa\" det som en hjärnskada. Det gör inte jag heller, men det är bra att veta att dessa svårigheter är vanligt förekommande så att vi och bl.a. lärare kan tillrättalägga och kanske visa på strategier för att hantera dessa, för det går. Min son håller på att ta körkort nu (håll tummarna) och har efter detta med stor säkerhet ett arbete.
  12. 6
    klokt av dej att tänka så att RMB för med sig visa svårigheter och inte \"klassa\" det som en hjärnskada. Det gör inte jag heller, men det är bra att veta att dessa svårigheter är vanligt förekommande så att vi och bl.a. lärare kan tillrättalägga och kanske visa på strategier för att hantera dessa, för det går. Min son håller på att ta körkort nu (håll tummarna) och har efter detta med stor säkerhet ett arbete.
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Nya studier

    som vi som deltagit i HydroChats träffar, fått ta del av bekräftar detta om \"intelligens\" och kognitiva problem, när man har hydrocefalus och shunt.

    Just därför \"efterlyste\" jag tidigare om att vi som har barn med HC oavsett orsak, har mer gemensamt än vad vi kanske trott

    Läs mer på hemsidan om hydrocefalus
    www.hydrocefalus.com

    mvh
    Tims mamma
    Tim född 1992 med kongnitiv hydrocefalus
  14. 7
    Nya studier som vi som deltagit i HydroChats träffar, fått ta del av bekräftar detta om \"intelligens\" och kognitiva problem, när man har hydrocefalus och shunt.

    Just därför \"efterlyste\" jag tidigare om att vi som har barn med HC oavsett orsak, har mer gemensamt än vad vi kanske trott

    Läs mer på hemsidan om hydrocefalus
    www.hydrocefalus.com

    mvh
    Tims mamma
    Tim född 1992 med kongnitiv hydrocefalus
  15. vittosvart
    #8

    Mmm...

    och det är därför som jag \"fördjupat\" mig lite mer om shuntbiten. Inser väl mer nu hur viktig graden av hydrocefalus är för min dotters rmb.
  16. 8
    Mmm... och det är därför som jag \"fördjupat\" mig lite mer om shuntbiten. Inser väl mer nu hur viktig graden av hydrocefalus är för min dotters rmb.
  17. vittosvart
    #9

    Tack..

    men om man bör kalla det hjärnskada ...kan ju vara allt från lindrigt till gravt...vet jag ej! I vissa sammanhang underlättar det för förståelse? men ibland gör det situationen värre...sliter mitt hår *ler*
    Visst håller jag tummarna för din son, ser det som en bedrift att ta körkort för de med rmb. Hoppas min dotter också klarar det en dag!
  18. 9
    Tack.. men om man bör kalla det hjärnskada ...kan ju vara allt från lindrigt till gravt...vet jag ej! I vissa sammanhang underlättar det för förståelse? men ibland gör det situationen värre...sliter mitt hår *ler*
    Visst håller jag tummarna för din son, ser det som en bedrift att ta körkort för de med rmb. Hoppas min dotter också klarar det en dag!
  19. vittosvart
    #10

    Tack till Lisa! *imt*

    förvillar mig bort i tråden
  20. 10
    Tack till Lisa! *imt* förvillar mig bort i tråden
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    ville bara berätta

    att han också läst och klarat 60 p. på högskola och också skrivit en C-uppsats med betyget väl godkänd. Hans starka sida är just att formulera sig i skrift, egentligen borde han bli författare, men sen är det ju det där att koncentrera sig på att skriva en hel bok??. Inte är det många med jag vet några till som läst och klarat studier vid högskola, men också då att de har fått kämpa mycket.
  22. 11
    ville bara berätta att han också läst och klarat 60 p. på högskola och också skrivit en C-uppsats med betyget väl godkänd. Hans starka sida är just att formulera sig i skrift, egentligen borde han bli författare, men sen är det ju det där att koncentrera sig på att skriva en hel bok??. Inte är det många med jag vet några till som läst och klarat studier vid högskola, men också då att de har fått kämpa mycket.

Liknande trådar

  1. Intelligens
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 23:20
  2. Intelligens
    By Ben Dover in forum Medelålders 45+
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 17:36
  3. Intelligens viktigt?
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 22:03
  4. Intelligens
    By Ben Dover in forum Kärlek & relationer
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 12:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar