Idag så fick jag antibiotika...
_04/05 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Idag så fick jag antibiotika...

    efter att ha varit hos läkaren. Har ju varit rejält förkyld i två veckor nu och det blir snarare sämre än bättre... Med största sannolikhet så har jag åkt på mykoplasma, som sambon haft nyligen. Skönt iaf att börja knapra piller nu... så att man kanske blir bra snart!

    När jag satt hos läkaren och hon skrev ut medicin så påpekade jag att jag ammade och hon frågade hur gammal flickan var. Svarade nio månader och då fick jag till svar \"ja, då är det väl dags att sluta snart va!!!\"
    \"Nej verkligen inte! svarade jag och ångrar nu i efterhand att jag itne frågade varför då?? Skulle vara kul att höra en läkare svara på varför hon tycker att jag ska sluta amma snart när dottern är nio månader.

    Det förvånar mig att tom. läkare är såna... när det tom. rekomeneras längre amning än så! Men men, får väl vara glad att jag har vett nog att inte påverkas av såna kommentarer :0)
  2. 1
    Idag så fick jag antibiotika... efter att ha varit hos läkaren. Har ju varit rejält förkyld i två veckor nu och det blir snarare sämre än bättre... Med största sannolikhet så har jag åkt på mykoplasma, som sambon haft nyligen. Skönt iaf att börja knapra piller nu... så att man kanske blir bra snart!

    När jag satt hos läkaren och hon skrev ut medicin så påpekade jag att jag ammade och hon frågade hur gammal flickan var. Svarade nio månader och då fick jag till svar \"ja, då är det väl dags att sluta snart va!!!\"
    \"Nej verkligen inte! svarade jag och ångrar nu i efterhand att jag itne frågade varför då?? Skulle vara kul att höra en läkare svara på varför hon tycker att jag ska sluta amma snart när dottern är nio månader.

    Det förvånar mig att tom. läkare är såna... när det tom. rekomeneras längre amning än så! Men men, får väl vara glad att jag har vett nog att inte påverkas av såna kommentarer :0)
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Hoppas att

    pillrena hjälper och du blir frisk fort.

    Skulle en läkare sägäa så till mig skulle jag bli skit sur, riktigt oproffisionellt sagt av henne. Jag tycker att dom inom sjukvården ska uppmuntar de mammor som ammar länge. Synd att du glömde fråga henne vad hon menade med det, skulle vart kul och höra hennes motivering. Bra att du inte tog åt dig.

    krya på dig!
  4. 2
    Hoppas att pillrena hjälper och du blir frisk fort.

    Skulle en läkare sägäa så till mig skulle jag bli skit sur, riktigt oproffisionellt sagt av henne. Jag tycker att dom inom sjukvården ska uppmuntar de mammor som ammar länge. Synd att du glömde fråga henne vad hon menade med det, skulle vart kul och höra hennes motivering. Bra att du inte tog åt dig.

    krya på dig!
  5. Sabina m barnen
    #3

    Ja

    massa dumt får man höra ang amning, men att f¨höra utav en läkare tycker jag är jättedåligt!!
    Hoppas du frisknar till nu.
  6. 3
    Ja massa dumt får man höra ang amning, men att f¨höra utav en läkare tycker jag är jättedåligt!!
    Hoppas du frisknar till nu.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    skönt

    att du fått medicin så du snart blir frisk!

    ehhh... jadu, inte ens läkare kan upphöra att förvåna en *sucka*
    synd att du inte frågade varför. så typiskt att man kommer av sig o glömmer bort sig!

    krya på er kramar, måste ses snart
  8. 4
    skönt att du fått medicin så du snart blir frisk!

    ehhh... jadu, inte ens läkare kan upphöra att förvåna en *sucka*
    synd att du inte frågade varför. så typiskt att man kommer av sig o glömmer bort sig!

    krya på er kramar, måste ses snart
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    Ja, hur länge har ni tänkt att amma egentligen

    jag ammar lite så där \"slattvis\" :=) Natten en till två ggr annars kanske en gång på dan...funkar perfekt men snart ska jag börja jobba igen...hur länge har ni tänkt???
  10. 5
    Ja, hur länge har ni tänkt att amma egentligen jag ammar lite så där \"slattvis\" :=) Natten en till två ggr annars kanske en gång på dan...funkar perfekt men snart ska jag börja jobba igen...hur länge har ni tänkt???
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Min förhoppning är att amma...

    i 2 år iaf! Juni ammar ju typ fem gånger per dag fortfarande... och 2-3 gånger på natten. Så som det verkar just nu så kommer inte hon tappa sugen än på ett tag. Men man vet ju aldrig.

    Min äldsta slutade när han var drygt ett men började igen när han fick syskon nån månad senare och fortsatte tills han var 2 år och 4 månader. Mitt mellanbarn gillade aldrig riktigt tutten och jag slutade truga på henne den när hon var 10 månader och sen dess så har hon inte tuttat igen.

    Fast när Juni börjar äta ordentligt med mat, så är ju tanken att jag bara ska amma 1-2ggr per dygn. Det är ju den ammningen som är den riktiga kvaltitetsamningen tycker jag. När man nästan bara gör det för att det är mysigt. När tuttarna inte spränger så fort det inte ammas i tid, när man kan gå ut en kväll utan att känna oro över att bäsen inte får i sig bröstmjölken, när man mer kan ge när det passar en själv och barnet... Det är ju toppen och det behåller jag gärna så länge det bara går. I mina tankar just nu så går nog min amningsgräns vid 2½... men vem vet om jag ändrar mig med tiden?? Kanske flyttas den fram eller bak... Men jag hoppas att det funkar i 2 år iaf! :0)
  12. 6
    Min förhoppning är att amma... i 2 år iaf! Juni ammar ju typ fem gånger per dag fortfarande... och 2-3 gånger på natten. Så som det verkar just nu så kommer inte hon tappa sugen än på ett tag. Men man vet ju aldrig.

    Min äldsta slutade när han var drygt ett men började igen när han fick syskon nån månad senare och fortsatte tills han var 2 år och 4 månader. Mitt mellanbarn gillade aldrig riktigt tutten och jag slutade truga på henne den när hon var 10 månader och sen dess så har hon inte tuttat igen.

    Fast när Juni börjar äta ordentligt med mat, så är ju tanken att jag bara ska amma 1-2ggr per dygn. Det är ju den ammningen som är den riktiga kvaltitetsamningen tycker jag. När man nästan bara gör det för att det är mysigt. När tuttarna inte spränger så fort det inte ammas i tid, när man kan gå ut en kväll utan att känna oro över att bäsen inte får i sig bröstmjölken, när man mer kan ge när det passar en själv och barnet... Det är ju toppen och det behåller jag gärna så länge det bara går. I mina tankar just nu så går nog min amningsgräns vid 2½... men vem vet om jag ändrar mig med tiden?? Kanske flyttas den fram eller bak... Men jag hoppas att det funkar i 2 år iaf! :0)
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Två år...men försvinner du inte då? :=)

    jag skall oxå fortsättta så länge jag kan...men rent mentalt är jag inte riktigt OK med ett barn som springer fram till bröstet och \"dricker\" har svårt att se det framför mig...men Greta står ju redan och tar sina vingliga steg med läragåvagnen, så det är nog bara att \"tänka om\" :=)
  14. 7
    Två år...men försvinner du inte då? :=) jag skall oxå fortsättta så länge jag kan...men rent mentalt är jag inte riktigt OK med ett barn som springer fram till bröstet och \"dricker\" har svårt att se det framför mig...men Greta står ju redan och tar sina vingliga steg med läragåvagnen, så det är nog bara att \"tänka om\" :=)
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    Det funkade fint förra gången...

    men visst känns det inte kul att tänka på hur mina stackars tuttar kommer att se ut efteråt *s*. Hann ju med några få månader utan mjölk i dom innan jag vart gravid igen nu senast... och oj vad dom kändes slappa. Sen vet jag inte om det är att dom verkligen blivit slappare... eller om det mest är att jag under så lång tid vart van vid att dom är gravidsvullna eller mjölkfyllda!

    Oftast så går det av bara farten... När man tänker sig andra göra saker som man själv inte gör, så kan det kännas jätteavlägset. Men helt plötsligt så är man där själv och då känns det hur naturligt som helst. Min bästa kompis tänkte ofta under tiden jag ammade min första, att han var sååå stor och det måste kännas konstigt när dom själva kan be om bröstet och kanske tom. leta fram det.
    Med hennes andra barn så blev det som så att hon ammade på rätt länge för att tösen inte tog flaska och inte napp. Så för husfridens skull tuttades det på... och hipps vipps så var hon dryga 2 år. Då kände hon själv att det var dags att sluta (min kompis alltså) och så vart det! Men aldrig hade jag trott att hon skulle amma så länge, hon som tyckte det kändes så märkligt när jag ammade min äldsta!

    Å hon nämnde det en gång oxå, att hennes tös inte alls kändes för stor för att tutta... hon var ju fortfarande hennes lilla bebis... Typ!

    Så för varje litet steg du passerar så kommer du utan problem att förlika dig med tanken och känna att det är det som är helt rätt och naturligt! :0)

    Min förhoppning är ju att Juni själv ska sluta när hon känner sig redo för det. Men visst... vill hon fortfarande tutta när hon börjar närma sig tre, ja då får man väl lägga sig i skulle jag tro! Min absoluta gräns för att amma (just nu) går nog vid 3! Känns konstigt att man skulle amma en treåring men jag vet hur snabbt man är där och om det flyter på tills dess... så känns det inte konstigt då! Men eftersom att jag tycker att efter 3 ska man inte ha napp, så borde det väl vara detsamma när det gäller tutte oxå!

    Sååå svårt att dra en gräns tycker jag! 3 känns stort, 2½ ok... Ja och däremellan då?? Det blir när det blir helt enkelt! *s*
  16. 8
    Det funkade fint förra gången... men visst känns det inte kul att tänka på hur mina stackars tuttar kommer att se ut efteråt *s*. Hann ju med några få månader utan mjölk i dom innan jag vart gravid igen nu senast... och oj vad dom kändes slappa. Sen vet jag inte om det är att dom verkligen blivit slappare... eller om det mest är att jag under så lång tid vart van vid att dom är gravidsvullna eller mjölkfyllda!

    Oftast så går det av bara farten... När man tänker sig andra göra saker som man själv inte gör, så kan det kännas jätteavlägset. Men helt plötsligt så är man där själv och då känns det hur naturligt som helst. Min bästa kompis tänkte ofta under tiden jag ammade min första, att han var sååå stor och det måste kännas konstigt när dom själva kan be om bröstet och kanske tom. leta fram det.
    Med hennes andra barn så blev det som så att hon ammade på rätt länge för att tösen inte tog flaska och inte napp. Så för husfridens skull tuttades det på... och hipps vipps så var hon dryga 2 år. Då kände hon själv att det var dags att sluta (min kompis alltså) och så vart det! Men aldrig hade jag trott att hon skulle amma så länge, hon som tyckte det kändes så märkligt när jag ammade min äldsta!

    Å hon nämnde det en gång oxå, att hennes tös inte alls kändes för stor för att tutta... hon var ju fortfarande hennes lilla bebis... Typ!

    Så för varje litet steg du passerar så kommer du utan problem att förlika dig med tanken och känna att det är det som är helt rätt och naturligt! :0)

    Min förhoppning är ju att Juni själv ska sluta när hon känner sig redo för det. Men visst... vill hon fortfarande tutta när hon börjar närma sig tre, ja då får man väl lägga sig i skulle jag tro! Min absoluta gräns för att amma (just nu) går nog vid 3! Känns konstigt att man skulle amma en treåring men jag vet hur snabbt man är där och om det flyter på tills dess... så känns det inte konstigt då! Men eftersom att jag tycker att efter 3 ska man inte ha napp, så borde det väl vara detsamma när det gäller tutte oxå!

    Sååå svårt att dra en gräns tycker jag! 3 känns stort, 2½ ok... Ja och däremellan då?? Det blir när det blir helt enkelt! *s*
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Vi får väl höras igen 0802 å stämma av

    om Greta ammar fortfarande...hon tar inte napp så det är vl \"risk\" för lååång amning :=) intressant svar!!! Tack!
  18. 9
    Vi får väl höras igen 0802 å stämma av om Greta ammar fortfarande...hon tar inte napp så det är vl \"risk\" för lååång amning :=) intressant svar!!! Tack!
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    *s* Ja får göra det!! :0)

    Juni tar ju inte heller napp och faktiskt så insåg jag först nu med tredje barnet att det vanlga uttrycket \"h*n använder mig som napp\" är bland de knäppast jag hört egentligen (har använt det själv massor innan). Snarare så är det ju tvärtom... att de barnen som tar napp, använder nappen som tutte (eller fingret, eller snutten eller vad man nu har för ersättning). Tutten är ju trots allt det mest naturliga för ett barn att snutta på. Egentligen är det ju bara ens egna bekvämlighet och lathet som får en att vilja stoppa in en napp eller liknande i mun på en lite lessen bebis.

    Bara en reflektion jag hade här för några månader sen, efter att ännu en gång kännt att min dotter använder mig som napp *skratt*. Ja för nappen fanns ju från början... eller??? *ler*
  20. 10
    *s* Ja får göra det!! :0) Juni tar ju inte heller napp och faktiskt så insåg jag först nu med tredje barnet att det vanlga uttrycket \"h*n använder mig som napp\" är bland de knäppast jag hört egentligen (har använt det själv massor innan). Snarare så är det ju tvärtom... att de barnen som tar napp, använder nappen som tutte (eller fingret, eller snutten eller vad man nu har för ersättning). Tutten är ju trots allt det mest naturliga för ett barn att snutta på. Egentligen är det ju bara ens egna bekvämlighet och lathet som får en att vilja stoppa in en napp eller liknande i mun på en lite lessen bebis.

    Bara en reflektion jag hade här för några månader sen, efter att ännu en gång kännt att min dotter använder mig som napp *skratt*. Ja för nappen fanns ju från början... eller??? *ler*
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    #11

    Hoppas du snart

    blir bättre nu när du fått antibiotika! Alltså jag förstår inte mig på vissa och en läkare som säger så *skakar på huvudet* Synd att du inte frågade varför du skulle sluta, skulle var kul att höra vad läkaren hade sagt!

    Kram på dig!
  22. 11
    Hoppas du snart blir bättre nu när du fått antibiotika! Alltså jag förstår inte mig på vissa och en läkare som säger så *skakar på huvudet* Synd att du inte frågade varför du skulle sluta, skulle var kul att höra vad läkaren hade sagt!

    Kram på dig!

Liknande trådar

  1. Antibiotika
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 22:03
  2. Det här med antibiotika
    By helen_riyo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-06-11, 15:44
  3. Jag har fått antibiotika idag
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 20:21
  4. Antibiotika & ÄL
    By AC69 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 14:37
  5. Jo det här med antibiotika...
    By pimilo in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 19:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar