Finns det olika sorters hydrocefalus?
Shuntar och hydrocefalus
  1. Kattis med Tova o Tilde
    #1

    Finns det olika sorters hydrocefalus?

    Min dotter har visst en kommunicerande hydrocefalus, vet ni vad det menas? När jag läser på den här sidan verkar det som att det finns olika sorters hydrocefalus, är det så? Vad är skillnaden mellan de olika sorterna i så fall?
  2. 1
    Finns det olika sorters hydrocefalus? Min dotter har visst en kommunicerande hydrocefalus, vet ni vad det menas? När jag läser på den här sidan verkar det som att det finns olika sorters hydrocefalus, är det så? Vad är skillnaden mellan de olika sorterna i så fall?
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    Skillnader

    Här är en sida där det står lite om de olika sorterna av HC: http://www.medtronic.se/SE/patient/hydrocephalus/type.html

    Är själv inte ens säker på vilken slags HC min pojke har, trodde det var icke-kommunicerande, men är inte så säker längre.

    Hoppas det hjälper något.
  4. 2
    Skillnader Här är en sida där det står lite om de olika sorterna av HC: http://www.medtronic.se/SE/patient/hydrocephalus/type.html

    Är själv inte ens säker på vilken slags HC min pojke har, trodde det var icke-kommunicerande, men är inte så säker längre.

    Hoppas det hjälper något.
  5. Kattis med Tova o Tilde
    #3

    Jag har nog fel ?

    Tyckte att det stod i journalen att hon hade kommunicerande men nu när jag har läst lite på nätet (facksvenska så jag förstod inte så mkt) så verkar hon ha icke-kommunicerande. Kan det vara så att de har kommunicerande innan de op o sen icke-kommunicerande efter op?
    Verkar konstigt annars att hon skulle ha kommunicerande eller?
    Förstår nog inte riktigt skillnaderna i alla fall?
  6. 3
    Jag har nog fel ? Tyckte att det stod i journalen att hon hade kommunicerande men nu när jag har läst lite på nätet (facksvenska så jag förstod inte så mkt) så verkar hon ha icke-kommunicerande. Kan det vara så att de har kommunicerande innan de op o sen icke-kommunicerande efter op?
    Verkar konstigt annars att hon skulle ha kommunicerande eller?
    Förstår nog inte riktigt skillnaderna i alla fall?
  7. vittosvart
    #4

    Ingen expert

    men jag tittade in på länktipset ovan. Vad jag förstår så innebär kommunicerande att en liten del vätska kan trots allt passera vid fjärde ventrikeln, där lillhjärnan sitter. Opererar man in shunt så får man ju ett bra flöde! Icke kommunicerande innebär totalt stopp i passagen vid fjärde ventrikeln.
    Ibland kan man tappa bort sig helt i texterna :)
  8. 4
    Ingen expert men jag tittade in på länktipset ovan. Vad jag förstår så innebär kommunicerande att en liten del vätska kan trots allt passera vid fjärde ventrikeln, där lillhjärnan sitter. Opererar man in shunt så får man ju ett bra flöde! Icke kommunicerande innebär totalt stopp i passagen vid fjärde ventrikeln.
    Ibland kan man tappa bort sig helt i texterna :)
  9. Kattis med Tova o Tilde
    #5

    Läste på en annan sida

    o då stod det att bara vuxna fick kommunicerande hc o min dotter är ju iten vuxne det var därför jag blev så konfunderad. Läste nu länken o den var mkt bättre förklarad, tack för den :) Enligt den så kan hon ha en kommunicerande hc i alla fall, för hon fick det när honvar ca 2 månader tror de o hon verkar inte ha haft helt stopp.
    Nu är det nog lite klarare i huvudet på mej :)
  10. 5
    Läste på en annan sida o då stod det att bara vuxna fick kommunicerande hc o min dotter är ju iten vuxne det var därför jag blev så konfunderad. Läste nu länken o den var mkt bättre förklarad, tack för den :) Enligt den så kan hon ha en kommunicerande hc i alla fall, för hon fick det när honvar ca 2 månader tror de o hon verkar inte ha haft helt stopp.
    Nu är det nog lite klarare i huvudet på mej :)

Liknande trådar

  1. När man som vi har olika sorters
    By lillifreja in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 18:17
  2. Finns det olika sorters
    By LitenSparv in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 14:55
  3. Olika sorters människor.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 19:09
  4. olika sorters Maxi cosi?
    By Anna m S+L+? in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 10:37
  5. Olika sorters mikrofoner?
    By anne h in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 21:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar