Varför välling?
_0504 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Varför välling?

    Varför ska man ge välling egentligen? Vad är det som är så bra med det?
    Jag tänkte inte ge Elina välling alls men blir lite undrande när \"alla andra\" verkar ge sina barn det.
  2. 1
    Varför välling? Varför ska man ge välling egentligen? Vad är det som är så bra med det?
    Jag tänkte inte ge Elina välling alls men blir lite undrande när \"alla andra\" verkar ge sina barn det.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Tja

    det är ju en variant av gröten...men en enklare sådan. Eftersom de flesta ger välling på flaska så blir det ju så att man kan ge den varsomhelst och närsomhelst vilket kan vara praktiskt ibland. Här blir det som frukost och innan sänggående efter middagen. Ingrid är alldeles för trött och sömning för att orka sitta vid bordet en gång till och få gröt på kvällen, så hon får sin välling i min famn och sen läggs hon ner i sin säng på en gång och somnar oftast bums.
  4. 2
    Tja det är ju en variant av gröten...men en enklare sådan. Eftersom de flesta ger välling på flaska så blir det ju så att man kan ge den varsomhelst och närsomhelst vilket kan vara praktiskt ibland. Här blir det som frukost och innan sänggående efter middagen. Ingrid är alldeles för trött och sömning för att orka sitta vid bordet en gång till och få gröt på kvällen, så hon får sin välling i min famn och sen läggs hon ner i sin säng på en gång och somnar oftast bums.
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Mysigt!

    Det är supersmysigt att ge välling i flaskan tycker jag och ffa sambon. Dessutom väldigt enkelt tidigt på morgonen/sent på kvällen och även om man är iväg nånstans. Tex innan dagis går det såå mycket fortare och är såå mycket mysigare att ge en flaska välling än att sitta och kladda med vanlig frukost ;-)
  6. 3
    Mysigt! Det är supersmysigt att ge välling i flaskan tycker jag och ffa sambon. Dessutom väldigt enkelt tidigt på morgonen/sent på kvällen och även om man är iväg nånstans. Tex innan dagis går det såå mycket fortare och är såå mycket mysigare att ge en flaska välling än att sitta och kladda med vanlig frukost ;-)
  7. Kajsa å Valter
    #4

    håller med i allt du skriver

    kunde varit jag som skrev ditt inlägg för jag tycker precis likadant.
  8. 4
    håller med i allt du skriver kunde varit jag som skrev ditt inlägg för jag tycker precis likadant.
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5

    Åh...

    Jag tycker det är så mysigt med välling. Se den lilla hålla sin flaska, ligga i min famn, äta, bli sömmnig, svettig och somna;-)
    Nu har jag dock fått en liten prinsessa som inte tycker som jag, så vi får väl se. Typ 30 ml kall majsvälling kan hon äta...om hon måste;-)

  10. 5
    Åh... Jag tycker det är så mysigt med välling. Se den lilla hålla sin flaska, ligga i min famn, äta, bli sömmnig, svettig och somna;-)
    Nu har jag dock fått en liten prinsessa som inte tycker som jag, så vi får väl se. Typ 30 ml kall majsvälling kan hon äta...om hon måste;-)

  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    Fast mysigt...

    Ni som svarat att det är mysigt... hur är det mysigare än att ge ersättning på flaska?
    Jag är rädd att välling ska konkurrera ut amningen så därför blir det ingen välling här tänkte jag.
  12. 6
    Fast mysigt... Ni som svarat att det är mysigt... hur är det mysigare än att ge ersättning på flaska?
    Jag är rädd att välling ska konkurrera ut amningen så därför blir det ingen välling här tänkte jag.
  13. anna med linus-02 & julia-05
    #7

    Nej

    inte är det mysigare än ersättning, men jag tycker att välling är lite mer mättande än ersättning, i alla fall för Julia.

    Hur länge kan man ge dom ersättning? Trodde att nästa steg var välling...Men kanske det finns ersättning längre upp i åldrarna oxå...

    Är du rädd att vällingen ska konkurrera ut amningen tycker jag att du skall vänta med den
  14. 7
    Nej inte är det mysigare än ersättning, men jag tycker att välling är lite mer mättande än ersättning, i alla fall för Julia.

    Hur länge kan man ge dom ersättning? Trodde att nästa steg var välling...Men kanske det finns ersättning längre upp i åldrarna oxå...

    Är du rädd att vällingen ska konkurrera ut amningen tycker jag att du skall vänta med den
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8

    Jag antar

    att man kan ge ersättning lika länge som man kan amma. Ersättning är ju just en _ersättning_ för bröstmjölk liksom. Så jag förstår inte varför man inte skulle kunna ge det i ett par år minst.

    Det är det där med \"nästa steg\" jag började fundera över... om det är ett näst intill obligatoriskt steg och att barn _bör_ få välling av någon anledning. \"Alla andra\" verkar ju ge det...
  16. 8
    Jag antar att man kan ge ersättning lika länge som man kan amma. Ersättning är ju just en _ersättning_ för bröstmjölk liksom. Så jag förstår inte varför man inte skulle kunna ge det i ett par år minst.

    Det är det där med \"nästa steg\" jag började fundera över... om det är ett näst intill obligatoriskt steg och att barn _bör_ få välling av någon anledning. \"Alla andra\" verkar ju ge det...
  17. Medlem sedan
    Aug 2004
    #9

    Tror ni att...

    man kan vänja in ett barn med välling när det blir äldre? För nu när jag är hemma själv med Elina så är det inga problem för mig att ge gröt med sked, men i framtiden när hon börjar dagis kanske det vore smidigt, som ni säger, att kunna ge välling istället...
    Eller är det inte så troligt att de gillar välling om de inte får smaka det förrän de är äldre?
  18. 9
    Tror ni att... man kan vänja in ett barn med välling när det blir äldre? För nu när jag är hemma själv med Elina så är det inga problem för mig att ge gröt med sked, men i framtiden när hon börjar dagis kanske det vore smidigt, som ni säger, att kunna ge välling istället...
    Eller är det inte så troligt att de gillar välling om de inte får smaka det förrän de är äldre?
  19. Medlem sedan
    Jan 2005
    #10

    Det kan nog bli lite svårare

    och beroende vad du menar med äldre. 1, 2, 3 år? Jag vet inte många 3-åringar som dricker välling. Klarade vägrade välling strax innan hon var 2 år.

    Ju yngre barnet är desto lättare att vänja vid flaska är min erfarenhet. För min del är det just `flaskmyset´och bekvämligheten med vällingen som jag vill åt. Det är så mysigt när de slutat ammma och ändå kan ligga i famnen på kvällen/morgonen med vällingflaskan. Bekvämt är det också, både hemma och borta. Ibland är barn för trötta för att sitta ner och äta. Då är välling kanon.
  20. 10
    Det kan nog bli lite svårare och beroende vad du menar med äldre. 1, 2, 3 år? Jag vet inte många 3-åringar som dricker välling. Klarade vägrade välling strax innan hon var 2 år.

    Ju yngre barnet är desto lättare att vänja vid flaska är min erfarenhet. För min del är det just `flaskmyset´och bekvämligheten med vällingen som jag vill åt. Det är så mysigt när de slutat ammma och ändå kan ligga i famnen på kvällen/morgonen med vällingflaskan. Bekvämt är det också, både hemma och borta. Ibland är barn för trötta för att sitta ner och äta. Då är välling kanon.
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    Ska och ska

    sverige är ju ett riktigt vällingland.
    Men välling är väldigt bekvämt att ge till trötta ungar på morgon+ kväll, och väldigt smidigt om man är borta, ge de när de är sjuka osv...

    Iza vägrade morgon gröten när hon var ca 1½ år, så då var det enkelt med välling på morgon, och hon blev inte männsika förrens hon fick morgonvälling, och kunde inte somna förrens hon ätit en skvätt på kvällen.
    Hon slutade självmant med välling i somras(3år)


    Vi får se hur det blir med Klara, hon verkar inte vara så mkt för flaska, hon måste ju äta \"Nutra\" men vi har inte kommit så långt än, men jag tänker inte \"tvinga\" i henne den, då ja gförstått att den inte är så god...
  22. 11
    Ska och ska sverige är ju ett riktigt vällingland.
    Men välling är väldigt bekvämt att ge till trötta ungar på morgon+ kväll, och väldigt smidigt om man är borta, ge de när de är sjuka osv...

    Iza vägrade morgon gröten när hon var ca 1½ år, så då var det enkelt med välling på morgon, och hon blev inte männsika förrens hon fick morgonvälling, och kunde inte somna förrens hon ätit en skvätt på kvällen.
    Hon slutade självmant med välling i somras(3år)


    Vi får se hur det blir med Klara, hon verkar inte vara så mkt för flaska, hon måste ju äta \"Nutra\" men vi har inte kommit så långt än, men jag tänker inte \"tvinga\" i henne den, då ja gförstått att den inte är så god...
  23. Medlem sedan
    Feb 1999
    #12

    Mitt svar...

    Nä, inte är välling mysigare än ersättning:-) Det är ju liksom likadant tycker jag. Fast det känns som välling är något de dricker tills de är 3-4 år.Jag har ju testat allt till Nova ersättningar olika vällingar och det som gick bäst var ju inte ersättning utan majsvälling...

    Jag tycker inte du ska testa välling bara för att testa utan gör i så fall den testen senare;-)JAg tror abslout att de kan börja dricka vällig senare, det finns ju t.ex. vuxenvälling:-)

    Jag har tänkt sluta amma runt 10 månader (om nu inte Nova skulle vilja fortsätta) och då är det ju smidigt och mysigt med välling, särskilt på natten.

  24. 12
    Mitt svar... Nä, inte är välling mysigare än ersättning:-) Det är ju liksom likadant tycker jag. Fast det känns som välling är något de dricker tills de är 3-4 år.Jag har ju testat allt till Nova ersättningar olika vällingar och det som gick bäst var ju inte ersättning utan majsvälling...

    Jag tycker inte du ska testa välling bara för att testa utan gör i så fall den testen senare;-)JAg tror abslout att de kan börja dricka vällig senare, det finns ju t.ex. vuxenvälling:-)

    Jag har tänkt sluta amma runt 10 månader (om nu inte Nova skulle vilja fortsätta) och då är det ju smidigt och mysigt med välling, särskilt på natten.

  25. Medlem sedan
    Aug 2004
    #13

    Fast flaska

    tar hon. Hon får ersättning i flaska ett par ggr/dag.

    Jag antar att anledningen till att man skulle ge välling istället för ersättning är att välling är mer mättande. Elina ammar ju dock mest och vi känner inget behov av något mer mättande för henne.
    I och för sig, om vi gav välling på kvällen kanske hon inte skulle vilja amma på natten... fast det tror jag i och för sig hon gör mer för närheten och tryggheten. Klurigt det här. *s*
  26. 13
    Fast flaska tar hon. Hon får ersättning i flaska ett par ggr/dag.

    Jag antar att anledningen till att man skulle ge välling istället för ersättning är att välling är mer mättande. Elina ammar ju dock mest och vi känner inget behov av något mer mättande för henne.
    I och för sig, om vi gav välling på kvällen kanske hon inte skulle vilja amma på natten... fast det tror jag i och för sig hon gör mer för närheten och tryggheten. Klurigt det här. *s*
  27. Medlem sedan
    Jun 2002
    #14

    Jag håller med

    föregående svarare om att det är bekvämt... Rasmus fyller 3 snart, och han dricker fortfarande välling till frukost och innan läggdags, han älskar det! Vi började introducera det när han var 6 månader, och det tog ungefär två månader innan han drack ordentligt. Men inte kan jag påstå att det påverkade amningen för oss (fortsatte till 15 månader) men det kan ju vara olika.
    Inte ska du ge välling bara för att \"man ska\", det är ett val du som förälder gör! Gröt går ju lika bra t ex.
  28. 14
    Jag håller med föregående svarare om att det är bekvämt... Rasmus fyller 3 snart, och han dricker fortfarande välling till frukost och innan läggdags, han älskar det! Vi började introducera det när han var 6 månader, och det tog ungefär två månader innan han drack ordentligt. Men inte kan jag påstå att det påverkade amningen för oss (fortsatte till 15 månader) men det kan ju vara olika.
    Inte ska du ge välling bara för att \"man ska\", det är ett val du som förälder gör! Gröt går ju lika bra t ex.
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15

    Jag tycker det är onödigt.

    Jag har inte tänkt ge Oskar välling alls.
    Klara började med välling när mjölken sinade och smakade \"bläääh\" i mitten av graviditeten med Oskar. Då var hon ca 14 månader. Jag hoppas att kunna amma Oskar längre än så. Och så länge man ammar är välling helt onödigt egentligen.
  30. 15
    Jag tycker det är onödigt. Jag har inte tänkt ge Oskar välling alls.
    Klara började med välling när mjölken sinade och smakade \"bläääh\" i mitten av graviditeten med Oskar. Då var hon ca 14 månader. Jag hoppas att kunna amma Oskar längre än så. Och så länge man ammar är välling helt onödigt egentligen.
  31. Anonym
    #16

    Inget är obligatoriskt

    men det är långt ifrån alla barn som VILL amma så länge som ett par år. En del barn är helt enkelt ointresserade efter att de ätit \"vanlig\" mat. Då kan det kännas jobbigt att serveras 5 måltider sittandes vid bordet, ibland är det skönt att få krypa ihop hos mamma och äta välling TROTS att man slutat amma.
    Välling är inte mer obligatoriskt än köttbullar, men är en näringsriktig, mättande, varm måltid för de barn som inte vill amma i flera år. Det är inte det \"naturliga och ursprungliga\", men det är inte blöjor, bilar eller lakan heller. ; D (Det var menat som lite skämtsamt det sista)
  32. 16
    Inget är obligatoriskt men det är långt ifrån alla barn som VILL amma så länge som ett par år. En del barn är helt enkelt ointresserade efter att de ätit \"vanlig\" mat. Då kan det kännas jobbigt att serveras 5 måltider sittandes vid bordet, ibland är det skönt att få krypa ihop hos mamma och äta välling TROTS att man slutat amma.
    Välling är inte mer obligatoriskt än köttbullar, men är en näringsriktig, mättande, varm måltid för de barn som inte vill amma i flera år. Det är inte det \"naturliga och ursprungliga\", men det är inte blöjor, bilar eller lakan heller. ; D (Det var menat som lite skämtsamt det sista)
  33. Medlem sedan
    Jan 2002
    #17

    Tillägg:

    Ingrid vaknar också på natten och vill ha mat ibland, och eftersom hon inte vill amma så är det ju välling som gäller då. Det är ju inte direkt smart att ta upp henne och börja ge gröt då. ;-)
  34. 17
    Tillägg: Ingrid vaknar också på natten och vill ha mat ibland, och eftersom hon inte vill amma så är det ju välling som gäller då. Det är ju inte direkt smart att ta upp henne och börja ge gröt då. ;-)
  35. Medlem sedan
    Aug 2004
    #18

    Nej fast

    man skulle väl lika gärna kunna ge ersättning som välling då? Ville mest höra varför \"alla\" väljer välling istället för ersättning, men det verkar som att \"folk\" tycker att det mättar bättre.
  36. 18
    Nej fast man skulle väl lika gärna kunna ge ersättning som välling då? Ville mest höra varför \"alla\" väljer välling istället för ersättning, men det verkar som att \"folk\" tycker att det mättar bättre.
  37. Medlem sedan
    Apr 2003
    #19

    Men...

    ersättning kan de ju inte äta resten av livet!
    Välling finns ju i alla åldrar (dvs från 6 mån och uppåt).
    Välling börjar vi inte med förrän lillen/lillan redan äter gröt och mat, inte som ersättning för ersättning ;-)
    Man kan ju lika gärna fråga sig varför barn ska få gröt, det är samma innehåll som i välling.
    Hur gärna du än vill amma så kommer det ju en dag då den tiden är förbi ;-/
  38. 19
    Men... ersättning kan de ju inte äta resten av livet!
    Välling finns ju i alla åldrar (dvs från 6 mån och uppåt).
    Välling börjar vi inte med förrän lillen/lillan redan äter gröt och mat, inte som ersättning för ersättning ;-)
    Man kan ju lika gärna fråga sig varför barn ska få gröt, det är samma innehåll som i välling.
    Hur gärna du än vill amma så kommer det ju en dag då den tiden är förbi ;-/
  39. Medlem sedan
    Sep 2002
    #20

    Inte speciellt konstigt

    Folk börjar ju i allmänhet ge välling när barnet är runt 6-8 månader, då de allra flesta kanske börjar försöka trappa ner en aning på amningen.

    Att ge ersättning som är \"samma som amning\" tror jag inte speciellt många gör. Det står väl mer mellan gröt och välling som ju är ungefär samma sak. Välling och gröt är ju \"mer matigt\".

    /mie
  40. 20
    Inte speciellt konstigt Folk börjar ju i allmänhet ge välling när barnet är runt 6-8 månader, då de allra flesta kanske börjar försöka trappa ner en aning på amningen.

    Att ge ersättning som är \"samma som amning\" tror jag inte speciellt många gör. Det står väl mer mellan gröt och välling som ju är ungefär samma sak. Välling och gröt är ju \"mer matigt\".

    /mie
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Varför välling från 6 mån?
    By xaramia in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 21:16
  2. Varför välling från 6 mån?
    By xaramia in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 17:33
  3. Varför välling från 6 mån?
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 21:23
  4. Ger ni välling - och varför?
    By Sintra in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 23:38
  5. Hjälp - varför välling?
    By Petra m J&J in forum _0507 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 15:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar