Jo det här med antibiotika...
_0112 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Jo det här med antibiotika...

    ...som jag bad er svara i en enkät om för ett tag sedan;

    Jag och en kollega satt på jobbet och pratade om hur mycket AB som små barn äter eg. helt i \"onödan\". Jag hävdade att de flesta föräldrar nog inte vill behandla sina barn om det verkligen_inte_är_nödvändigt. Jag tror att de flesta vill slippa både för barnens skull (risk för resistensutv.) och sin egen (svårt att få i barnen medicinen).

    Min kollega hävdade dock bestämt att de flesta föräldrar blir besvikna om de varit hos Dr. och INTE fått med sig ett recept på antibiotka när de är klara, och att de flesta vill behandla sina barn -liksom för säkerhets skull.

    Men jag hade rätt!!! Med stöd av min vetenskapliga(*s*) undersökning med er som material så kan jag konstatera att föräldrar INTE alls vill behandla \"för säkerhets skull\" med antibiotika utan välkommnar medicinen först när det verkligen är nödvändigt!

    Kram och tack :-)!
  2. 1
    Jo det här med antibiotika... ...som jag bad er svara i en enkät om för ett tag sedan;

    Jag och en kollega satt på jobbet och pratade om hur mycket AB som små barn äter eg. helt i \"onödan\". Jag hävdade att de flesta föräldrar nog inte vill behandla sina barn om det verkligen_inte_är_nödvändigt. Jag tror att de flesta vill slippa både för barnens skull (risk för resistensutv.) och sin egen (svårt att få i barnen medicinen).

    Min kollega hävdade dock bestämt att de flesta föräldrar blir besvikna om de varit hos Dr. och INTE fått med sig ett recept på antibiotka när de är klara, och att de flesta vill behandla sina barn -liksom för säkerhets skull.

    Men jag hade rätt!!! Med stöd av min vetenskapliga(*s*) undersökning med er som material så kan jag konstatera att föräldrar INTE alls vill behandla \"för säkerhets skull\" med antibiotika utan välkommnar medicinen först när det verkligen är nödvändigt!

    Kram och tack :-)!
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Absolut...

    ...däremot känns det skönt när man väl åkt till doktorn om de hittar bakterier så man kan få antibiotika och lite misströstande om det bara är virus. Hatar själv detta med att gå hem och vila. Minns framförallt när jag sökte läkarhjälp för ca 8 år sedan efter 5 dagar med 40 graders feber (och jag är lågtempare) så jag kunde absolut inte ta mig ur sängen. När jag väl kom till läkare och de sa, såja lilla gumman gå hem och vila, det är väll inget att gnälla för - då grät jag!
  4. 2
    Absolut... ...däremot känns det skönt när man väl åkt till doktorn om de hittar bakterier så man kan få antibiotika och lite misströstande om det bara är virus. Hatar själv detta med att gå hem och vila. Minns framförallt när jag sökte läkarhjälp för ca 8 år sedan efter 5 dagar med 40 graders feber (och jag är lågtempare) så jag kunde absolut inte ta mig ur sängen. När jag väl kom till läkare och de sa, såja lilla gumman gå hem och vila, det är väll inget att gnälla för - då grät jag!
  5. Lilla Lisa
    #3

    Hmmm.....

    Jag tror nog faktiskt, tyvärr, att det kan vara så att vi som hänger på sådana här forum skaffar mer information och då också mer kunskap. Vi är alltså inte något bra urval i statistiken. ;)
    Tvärtom så har jag hört att det ska stämma med ab. Hemskt men sant. Många tror ju att ab tar död på det mesta. =/
  6. 3
    Hmmm..... Jag tror nog faktiskt, tyvärr, att det kan vara så att vi som hänger på sådana här forum skaffar mer information och då också mer kunskap. Vi är alltså inte något bra urval i statistiken. ;)
    Tvärtom så har jag hört att det ska stämma med ab. Hemskt men sant. Många tror ju att ab tar död på det mesta. =/
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Jo jag vet....

    ...att vi som hänger här kanske är mer informations-hungriga än genomsnittet, men jag menade inte heller att min lilla förfrågan på något sätt var vetenskapligt utförd...därav \"*s*\" som efterföljdes av ordet vetenskaplig.
  8. 4
    Jo jag vet.... ...att vi som hänger här kanske är mer informations-hungriga än genomsnittet, men jag menade inte heller att min lilla förfrågan på något sätt var vetenskapligt utförd...därav \"*s*\" som efterföljdes av ordet vetenskaplig.

Liknande trådar

  1. Antibiotika?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 10:35
  2. Antibiotika
    By ca74 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 09:22
  3. Antibiotika & ÄL
    By AC69 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 14:37
  4. antibiotika?!
    By Hemmamamma m 3+pyret in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 16:47
  5. Min 2:a antibiotika kur...
    By Linnie med tre in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar