ev. shuntoperation
Shuntar och hydrocefalus
  1. Kerstin
    #1

    ev. shuntoperation

    Vår dotter ska göra en extra magnetröntgen i veckan för att se om en shuntoperation är nödvändig. Min fundering är hur barnen påverkas i sin vardag av en shunt?
  2. 1
    ev. shuntoperation Vår dotter ska göra en extra magnetröntgen i veckan för att se om en shuntoperation är nödvändig. Min fundering är hur barnen påverkas i sin vardag av en shunt?
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2

    Barn med shunt

    Vår lille Casper fick sin shunt när han var 3 mån pga hjärnblödning efter födseln (född för tidigt). Oftast tänker vi inte på att han har den, det är inget som påverkar hans vardag på något sätt. Han leker och busar precis som sina syskon.
    Det enda annorlunda är när han blir sjuk och ingen av de andra visar några tecken, då är man lite på helspänn tills en av de andra får feber, kräks eller blir slö. Det känns som om man får utgå ifrån att det beror på shunten innan man vet något mer, för säkerhets skull. Det blir ju också lite fler läkarbesök än normalt, men det hör ju till...

    Som tur är har vi bara haft problem med shunten en gång, i somras. Annars flyter livet på som vanligt.

    Hoppas det går bra för er, oavsett om det blir shunt eller inte.
  4. 2
    Barn med shunt Vår lille Casper fick sin shunt när han var 3 mån pga hjärnblödning efter födseln (född för tidigt). Oftast tänker vi inte på att han har den, det är inget som påverkar hans vardag på något sätt. Han leker och busar precis som sina syskon.
    Det enda annorlunda är när han blir sjuk och ingen av de andra visar några tecken, då är man lite på helspänn tills en av de andra får feber, kräks eller blir slö. Det känns som om man får utgå ifrån att det beror på shunten innan man vet något mer, för säkerhets skull. Det blir ju också lite fler läkarbesök än normalt, men det hör ju till...

    Som tur är har vi bara haft problem med shunten en gång, i somras. Annars flyter livet på som vanligt.

    Hoppas det går bra för er, oavsett om det blir shunt eller inte.
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3

    Hur menar du?

    Påverkas i vardagen av sin shunt?
    Positivt antar jag, för annars skulle de inte må speciellt bra, utan den.
    Eller menar du om den skulle krångla eller annat?
    En viss försiktighet tycker jag annars är på sin plats, dvs att man undviker påfrestning eller annat just mot själva shunthuset på huvudet.

    Men jag kanske missuppfattat din fråga?
  6. 3
    Hur menar du? Påverkas i vardagen av sin shunt?
    Positivt antar jag, för annars skulle de inte må speciellt bra, utan den.
    Eller menar du om den skulle krångla eller annat?
    En viss försiktighet tycker jag annars är på sin plats, dvs att man undviker påfrestning eller annat just mot själva shunthuset på huvudet.

    Men jag kanske missuppfattat din fråga?
  7. Kerstin
    #4

    har inte fått någon information

    Ställer frågan eftersom jag inte fått någon som helst information mer än att shunten eventuellt måste till för att lätta på trycket. Självklart är det positivt att den räddar hennes liv, men hur är den att leva med? Hittade just en sida om shuntar så nu vet jag lite mer i alla fall. Tack för att ni tog er tid att svara.
  8. 4
    har inte fått någon information Ställer frågan eftersom jag inte fått någon som helst information mer än att shunten eventuellt måste till för att lätta på trycket. Självklart är det positivt att den räddar hennes liv, men hur är den att leva med? Hittade just en sida om shuntar så nu vet jag lite mer i alla fall. Tack för att ni tog er tid att svara.
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    Trist när de inte

    informera mer, inför en såpass viktig åtgärd...

    Men du, gå gärna in på www.hydrocefalus.com
    Hittar du inte den info du söker just där, så finns det länkar på sidan för utförligare information

    Klicka gärna på länkarna till sidorna om HC träffarna i Borås, där finns en hel del info som föreläsarna gett deltagarna på träffen

    Hoppas allt går bra för er
  10. 5
    Trist när de inte informera mer, inför en såpass viktig åtgärd...

    Men du, gå gärna in på www.hydrocefalus.com
    Hittar du inte den info du söker just där, så finns det länkar på sidan för utförligare information

    Klicka gärna på länkarna till sidorna om HC träffarna i Borås, där finns en hel del info som föreläsarna gett deltagarna på träffen

    Hoppas allt går bra för er
  11. Mamma Malin
    #6

    min erfareneht

    Hej

    Förstår dina funderingar. Själv hade jag samma innan man visste hur det skulle bli. Min dotter fick sin shunt då hon var 10 mån. Innan dess hade de försökta att operera henne på annat sätt med VCS, men det fungerade tyvärr inte. Hon lever precis normalt och är nu 1½. Hon blev piggare efter att hon fick shunten och jag tycker att utvecklingen tog fart. Alltså bara positivt med den.

    Nackdelen är förståss att ha ett främmande material i kroppen och oron för att den verkligen fungerar. men kontinuerliga uppföljningar på sjukhuset gör att den oron minskas. Men sedan kan det hända saker ändå - men att oroa sig för det hjälper inte utan då får man ta det då.

    Lycka till och hoppas allt går bra oavsett om det blir shunt eller inte!
  12. 6
    min erfareneht Hej

    Förstår dina funderingar. Själv hade jag samma innan man visste hur det skulle bli. Min dotter fick sin shunt då hon var 10 mån. Innan dess hade de försökta att operera henne på annat sätt med VCS, men det fungerade tyvärr inte. Hon lever precis normalt och är nu 1½. Hon blev piggare efter att hon fick shunten och jag tycker att utvecklingen tog fart. Alltså bara positivt med den.

    Nackdelen är förståss att ha ett främmande material i kroppen och oron för att den verkligen fungerar. men kontinuerliga uppföljningar på sjukhuset gör att den oron minskas. Men sedan kan det hända saker ändå - men att oroa sig för det hjälper inte utan då får man ta det då.

    Lycka till och hoppas allt går bra oavsett om det blir shunt eller inte!
  13. Jessica
    #7

    Hej

    Shunten ska inte påverka vardagen alls om den fungerar som den ska.

    Våran neurolog sa att man kanske skulle undvika att bli proffsboxare :) men hur många blir det?
    Annars så kan man både flyga och dyka eller göra vad man vill.

    Hoppas allt har gått bra.
  14. 7
    Hej Shunten ska inte påverka vardagen alls om den fungerar som den ska.

    Våran neurolog sa att man kanske skulle undvika att bli proffsboxare :) men hur många blir det?
    Annars så kan man både flyga och dyka eller göra vad man vill.

    Hoppas allt har gått bra.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar