är så orolig för ella
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    är så orolig för ella

    var igår på 8 månaderskoll och gjorde boel testet. Testet klarade hon galant. Men hon väger bara 7290gram. alltså bara ökat 100gram på två månader. Så nu ska hon äta mer och lite sötare mat och se om hon går upp i vikt på två veckor annars blir det barnkliniken. Inte kul alls.
  2. 1
    är så orolig för ella var igår på 8 månaderskoll och gjorde boel testet. Testet klarade hon galant. Men hon väger bara 7290gram. alltså bara ökat 100gram på två månader. Så nu ska hon äta mer och lite sötare mat och se om hon går upp i vikt på två veckor annars blir det barnkliniken. Inte kul alls.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Förstår

    din oro, känns lite som en förälders lott att oroa sig! Vad säger de på BVC?? Inte för att man alltid ska lyssna på dem men ändå... Mår Ella bra i övrigt??? Usch, kan inte annat än bekymra mig lite för er, men det är klart att hon går upp i vikt som bra tusan av den nya kosten! Vi försöker vara optimister trots att det är svårt... ! En styrkekram kommer härifrån!
  4. 2
    Förstår din oro, känns lite som en förälders lott att oroa sig! Vad säger de på BVC?? Inte för att man alltid ska lyssna på dem men ändå... Mår Ella bra i övrigt??? Usch, kan inte annat än bekymra mig lite för er, men det är klart att hon går upp i vikt som bra tusan av den nya kosten! Vi försöker vara optimister trots att det är svårt... ! En styrkekram kommer härifrån!
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    på bvc

    sa dem att hon verkar pigg annars. Men vi kom fram till att hon sover alldeles för mycket. men det kan ju bero på maten. Hon är ett aktivt barn när hon är vaken ska krypa hela tiden och klättra på saker så det kan bero på det sade dem. Och därför behöver hon mer mat. Men annars kanske det är någon allergi eller liknande. Vi får se vad som händer dessa två veckor. Som sagt vi ska hålla koll på maten och även hennes bajs. Jobbigt att vänta dessa två veckorna för att se om hon blir bra. Vi har redan haft våra problem med henne tycker jag. Hon hade Skena när hon var liten i 8 veckor. Så det räcker nu tycker jag.
  6. 3
    på bvc sa dem att hon verkar pigg annars. Men vi kom fram till att hon sover alldeles för mycket. men det kan ju bero på maten. Hon är ett aktivt barn när hon är vaken ska krypa hela tiden och klättra på saker så det kan bero på det sade dem. Och därför behöver hon mer mat. Men annars kanske det är någon allergi eller liknande. Vi får se vad som händer dessa två veckor. Som sagt vi ska hålla koll på maten och även hennes bajs. Jobbigt att vänta dessa två veckorna för att se om hon blir bra. Vi har redan haft våra problem med henne tycker jag. Hon hade Skena när hon var liten i 8 veckor. Så det räcker nu tycker jag.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Absolut!

    tycker också att ni oroat er nog! Förmodligen så ordnar det sig om ni petar i henne mer mat! Vi kan ju hoppas det iaf! Håll mig gärna uppdaterad så jag vet hur det går!
  8. 4
    Absolut! tycker också att ni oroat er nog! Förmodligen så ordnar det sig om ni petar i henne mer mat! Vi kan ju hoppas det iaf! Håll mig gärna uppdaterad så jag vet hur det går!
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5

    Har hon varit förkyld?

    Har hon vuxit på längden? Blivit mer rörlig, lärt sig krypa etc? Bvc har en tendens att måla fan på väggen. Det viktigaste är att DU ser att hon mår bra, att hon är pigg, glad och nöjd. Hon kanske är en liten tjej helt enkelt. Kram och oroa dig inte så mycket.
  10. 5
    Har hon varit förkyld? Har hon vuxit på längden? Blivit mer rörlig, lärt sig krypa etc? Bvc har en tendens att måla fan på väggen. Det viktigaste är att DU ser att hon mår bra, att hon är pigg, glad och nöjd. Hon kanske är en liten tjej helt enkelt. Kram och oroa dig inte så mycket.
  11. Anonym
    #6

    Jag tycker det är

    jätteskönt att BVC finns! Tänk vilken tur att vi bor i ett land där det är gratis barnavård och att de fångar upp de barn som eventuellt behöver lite hjälp med olika saker. Jag tycker inte att \"de målar fan på väggen\", jag är bara jätteglad att de finns. Jag hoppas att inget är fel med Ella, men OM det är det, tror du inte att det är bra att BVC reagerar? Känner man att BVC inte hjälper ett dugg utan bara är ett knippe inkompetenta människor så ska man minnas att barnavårdsprogrammet är frivilligt och ingen behöver gå dit alls.
  12. 6
    Jag tycker det är jätteskönt att BVC finns! Tänk vilken tur att vi bor i ett land där det är gratis barnavård och att de fångar upp de barn som eventuellt behöver lite hjälp med olika saker. Jag tycker inte att \"de målar fan på väggen\", jag är bara jätteglad att de finns. Jag hoppas att inget är fel med Ella, men OM det är det, tror du inte att det är bra att BVC reagerar? Känner man att BVC inte hjälper ett dugg utan bara är ett knippe inkompetenta människor så ska man minnas att barnavårdsprogrammet är frivilligt och ingen behöver gå dit alls.
  13. Jenny med wille & wicke
    #7

    jag tycker

    oxå att det är bra att bvc finns men jag håller med Sandra att ofta (av egen erfarenhet) så förstorar dom upp saker och nästan skräms. Vet många som tycker att bvc är mycket bra men \"skrämmer upp\" många föräldrar i onödan.
  14. 7
    jag tycker oxå att det är bra att bvc finns men jag håller med Sandra att ofta (av egen erfarenhet) så förstorar dom upp saker och nästan skräms. Vet många som tycker att bvc är mycket bra men \"skrämmer upp\" många föräldrar i onödan.
  15. Jenny med wille & wicke
    #8

    förstår att du

    är orolig. Vem skulle inte vara det.
    Skönt att dom kollar upp henne igen om 2 veckor. Men jag säger oxå som ovanstående talare. Hur mår hon för övrigt? Är hon pigg,glad, äter bra osv...?
    Det är säkert ingen fara.
    Kram.
  16. 8
    förstår att du är orolig. Vem skulle inte vara det.
    Skönt att dom kollar upp henne igen om 2 veckor. Men jag säger oxå som ovanstående talare. Hur mår hon för övrigt? Är hon pigg,glad, äter bra osv...?
    Det är säkert ingen fara.
    Kram.
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    ella är

    en pigg och glad tjej. Men hon sover ovanligt mycket. Ella kryper och ställer sig upp mot allt. så hon är aktivt när hon är vaken och det sade dem på BVC att det kanske bara är därför och att hon behöver mer mat. JAg tycker inte hon på BVC skrämde upp mig. Hon sade at det nog inte var något men om det inte har hänt något med vikten om två veckor är det bättre att kolla upp det så att hon inte lider av någon alllergi och det tycker jag är bra.
    Hon har gått upp i längd som hon ska där följer hon normalkurvan. Det gjorde hon ju innan med vikten med det är nu som hon har börjat vika av ordentiligt med det. Jobbigt. tack för ert stöd.
  18. 9
    ella är en pigg och glad tjej. Men hon sover ovanligt mycket. Ella kryper och ställer sig upp mot allt. så hon är aktivt när hon är vaken och det sade dem på BVC att det kanske bara är därför och att hon behöver mer mat. JAg tycker inte hon på BVC skrämde upp mig. Hon sade at det nog inte var något men om det inte har hänt något med vikten om två veckor är det bättre att kolla upp det så att hon inte lider av någon alllergi och det tycker jag är bra.
    Hon har gått upp i längd som hon ska där följer hon normalkurvan. Det gjorde hon ju innan med vikten med det är nu som hon har börjat vika av ordentiligt med det. Jobbigt. tack för ert stöd.
  19. Anonym
    #10

    Kanske

    visar det sig i många fall vara i onödan, lyckligtvis, men kanske att det i många fall är befogat? Då är det nog värt med lite onödigt oroliga föräldrar än att man missar de barnen som verkligen behöver hjälp?
    BVC har ändå erfarenhet av ett otroligt antal barn, vi här inne har ett par barns erfarenhet och ÄNDÅ är vi styva i korken av kunskap? ;)
  20. 10
    Kanske visar det sig i många fall vara i onödan, lyckligtvis, men kanske att det i många fall är befogat? Då är det nog värt med lite onödigt oroliga föräldrar än att man missar de barnen som verkligen behöver hjälp?
    BVC har ändå erfarenhet av ett otroligt antal barn, vi här inne har ett par barns erfarenhet och ÄNDÅ är vi styva i korken av kunskap? ;)
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    Är det konstigt tycker du?

    Jag tycker det vore betydligt konstigare om JAG som förälder till MINA barn inte kände dem bäst och litade på min magkänsla. Jag är _jävligt_ styv i korken när det gäller mina barn!

    Det är jättefint att BVC finns och att de med sin erfarenhet kan fånga upp barn som far illa, är sjuka etc men det är allt för många fall där föräldrarna känner sig otillräckliga och dåliga pga BVC.

    Hur många fall av havererad amning har det inte blivit för att bebisar inte gått upp enligt BVCs j**la kurvor som inte ens är uppdaterade och sanningenliga? Hur många mammor har inte kämpat för länge med felaktigt tag och blödande sår och fått höra att \"alla kan amma\" istället för att få adekvat hjälp eller höra att \"det går bra med flaska också, bara ni mår bra och får njuta tillsammans\".

    Jag ger inte mycket för BVCs ouppdaterade råd och allsmäktiga ställning men om du har en bra BVC\"tant\" som genomgående lyssnat på _dig och ditt barn_ vill jag gratulera dig. Jag har fyra barn och har därmed en del BVC-erfarenhet, 4 barn, barnens kompisar, mina kompisar, det blir många barn och många erfarenheter. Jag vet TVÅ som är nöjda och känner sig trygga med sina BVC.

    /mie
  22. 11
    Är det konstigt tycker du? Jag tycker det vore betydligt konstigare om JAG som förälder till MINA barn inte kände dem bäst och litade på min magkänsla. Jag är _jävligt_ styv i korken när det gäller mina barn!

    Det är jättefint att BVC finns och att de med sin erfarenhet kan fånga upp barn som far illa, är sjuka etc men det är allt för många fall där föräldrarna känner sig otillräckliga och dåliga pga BVC.

    Hur många fall av havererad amning har det inte blivit för att bebisar inte gått upp enligt BVCs j**la kurvor som inte ens är uppdaterade och sanningenliga? Hur många mammor har inte kämpat för länge med felaktigt tag och blödande sår och fått höra att \"alla kan amma\" istället för att få adekvat hjälp eller höra att \"det går bra med flaska också, bara ni mår bra och får njuta tillsammans\".

    Jag ger inte mycket för BVCs ouppdaterade råd och allsmäktiga ställning men om du har en bra BVC\"tant\" som genomgående lyssnat på _dig och ditt barn_ vill jag gratulera dig. Jag har fyra barn och har därmed en del BVC-erfarenhet, 4 barn, barnens kompisar, mina kompisar, det blir många barn och många erfarenheter. Jag vet TVÅ som är nöjda och känner sig trygga med sina BVC.

    /mie
  23. Medlem sedan
    Sep 2002
    #12

    Sötare mat?

    Varför i hela friden ska du ge _sötare_ mat? Och vad har du fått för råd att ge? Fett i maten har jag hört, men SÖTT?

    Du skriver att hon sover mycket, hur mycket då och skulle det vara fel? Så länge hon är pigg och vaken, utvecklas och framför allt inte regraderar i sin utveckling är det troligen ingen fara alls.

    Och om hon nu inte går upp som hon enligt BVC \"ska\" (jäkla korkat uttryck), gå till barnkliniken och få henne undersökt. Det är med all säkerhet inget fel alls på henne och efter det besöket vet du det säkert.

    Lev och njut med Ella i stället för att oroa dig, ta den sorgen när den kommer OM den ens kommer!

    /mie
  24. 12
    Sötare mat? Varför i hela friden ska du ge _sötare_ mat? Och vad har du fått för råd att ge? Fett i maten har jag hört, men SÖTT?

    Du skriver att hon sover mycket, hur mycket då och skulle det vara fel? Så länge hon är pigg och vaken, utvecklas och framför allt inte regraderar i sin utveckling är det troligen ingen fara alls.

    Och om hon nu inte går upp som hon enligt BVC \"ska\" (jäkla korkat uttryck), gå till barnkliniken och få henne undersökt. Det är med all säkerhet inget fel alls på henne och efter det besöket vet du det säkert.

    Lev och njut med Ella i stället för att oroa dig, ta den sorgen när den kommer OM den ens kommer!

    /mie
  25. Medlem sedan
    Mar 2003
    #13

    Kan inte annat..

    än att skriva under på mies inlägg nedan. Visst är det bra att de finns. Men BVC:s \"normal\"kurva (fö. gjord efter flaskmatade barn under 1970-talet) fångar väl knappast in alla barn? Allrahelst inte de helammade barnen vilkas viktuppgångar kan variera oerhört. Vi är alla olika, och tur är väl det.
  26. 13
    Kan inte annat.. än att skriva under på mies inlägg nedan. Visst är det bra att de finns. Men BVC:s \"normal\"kurva (fö. gjord efter flaskmatade barn under 1970-talet) fångar väl knappast in alla barn? Allrahelst inte de helammade barnen vilkas viktuppgångar kan variera oerhört. Vi är alla olika, och tur är väl det.
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14

    Ovan menar jag.

    Mies inlägg ovan. Och dessutom kan jag väl passa på att tillägga att även jag känner mitt barn bäst. ;)
  28. 14
    Ovan menar jag. Mies inlägg ovan. Och dessutom kan jag väl passa på att tillägga att även jag känner mitt barn bäst. ;)
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    jag menar

    fetare mat. altså lägga lite mer smör i osv.
  30. 15
    jag menar fetare mat. altså lägga lite mer smör i osv.
  31. Kajsa å Valter
    #16

    ja du

    det är klart att man blir lite orolig om hon inte ökar i vikt men som Mie säger ska man nog ta bvckurvorna med en nypa salt. Kanske lätt för mig att säga som har en liten sumokille härhemma. Hoppas att lite mer fett i maten gör att hon tjockar på sig.

    Kramis
  32. 16
    ja du det är klart att man blir lite orolig om hon inte ökar i vikt men som Mie säger ska man nog ta bvckurvorna med en nypa salt. Kanske lätt för mig att säga som har en liten sumokille härhemma. Hoppas att lite mer fett i maten gör att hon tjockar på sig.

    Kramis
  33. Anonym
    #17

    Att ha

    magkänsla när det gäller egna barnet och att uttala sig om andra barn (särskilt på ett sånt här forum) är ju två helt olika saker! Om BVC vill kolla upp ett barn är det väl bara att tacka och ta emot, istället börjar en del här på forumet uttala sig om barnet och att BVC bara oroar i onödan!? Det är DET som jag tycker är så fel. Har man ett, två eller tre (eller fyra) barn så kan man antagligen rätt mycket om DOM barnen, men det gör en inte till en allvetande barn-guru som genomskådar hela BVCs samlade kunskap.
  34. 17
    Att ha magkänsla när det gäller egna barnet och att uttala sig om andra barn (särskilt på ett sånt här forum) är ju två helt olika saker! Om BVC vill kolla upp ett barn är det väl bara att tacka och ta emot, istället börjar en del här på forumet uttala sig om barnet och att BVC bara oroar i onödan!? Det är DET som jag tycker är så fel. Har man ett, två eller tre (eller fyra) barn så kan man antagligen rätt mycket om DOM barnen, men det gör en inte till en allvetande barn-guru som genomskådar hela BVCs samlade kunskap.
  35. Anonym
    #18

    Visst

    men du känner inte ALLA barn, och att uttala sig om att BVC oroar i onödan när du inte känner till ett enskilt fall är rätt udda tycker jag. Fast du kanske är läkare? Fast inte ens de vill uttala sig utan att undersöka ett fall.
  36. 18
    Visst men du känner inte ALLA barn, och att uttala sig om att BVC oroar i onödan när du inte känner till ett enskilt fall är rätt udda tycker jag. Fast du kanske är läkare? Fast inte ens de vill uttala sig utan att undersöka ett fall.
  37. Medlem sedan
    Mar 2003
    #19

    Om du läser mitt första inlägg..

    kanske du inser att det är en hel del frågor jag ställer. Sånt som kan påverka viktuppgången. Och nej, jag är inte läkare, men medmänniska är jag, och mitt inlägg var menat att lugna boddan. Försöka få henne att inte ropa hej innan hon visste helt säkert.
    Inte för att du skulle få för dig att jag kan allt om alla barn. *suckar djupt*
  38. 19
    Om du läser mitt första inlägg.. kanske du inser att det är en hel del frågor jag ställer. Sånt som kan påverka viktuppgången. Och nej, jag är inte läkare, men medmänniska är jag, och mitt inlägg var menat att lugna boddan. Försöka få henne att inte ropa hej innan hon visste helt säkert.
    Inte för att du skulle få för dig att jag kan allt om alla barn. *suckar djupt*
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20

    Motfråga!

    Måste man vara en \"allvetande barn-guru som genomskådar hela BVCs samlade kunskap\" bara för att man är kritisk mot viktkurvan (baserad på barn som flaskamatades med ersättning var 4:de timme under 70-talet)?

    Tänk efter, vad skulle du själv vilja höra om du var i samma situation som Boddan? Att det är livsfarligt för att BVC har sagt det och då MÅSTE det vara så? Eller hade du hellre velat ha en kram, och några tröstande lugnande ord om att det inte behöver vara så alls?
  40. 20
    Motfråga! Måste man vara en \"allvetande barn-guru som genomskådar hela BVCs samlade kunskap\" bara för att man är kritisk mot viktkurvan (baserad på barn som flaskamatades med ersättning var 4:de timme under 70-talet)?

    Tänk efter, vad skulle du själv vilja höra om du var i samma situation som Boddan? Att det är livsfarligt för att BVC har sagt det och då MÅSTE det vara så? Eller hade du hellre velat ha en kram, och några tröstande lugnande ord om att det inte behöver vara så alls?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Orolig eller över-orolig?
    By Otis in forum Småbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 08:28
  2. ella
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 11:04
  3. ella
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 08:01
  4. är så orolig för ella
    By mjukisb in forum _05 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 19:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar