Viggos mage
_05 Höstbarn
  1. Joa med Viggo 11 sep
    #1

    Viggos mage

    verkar ju inte fixa semper så jag ringde idag till BVC. Jag ska inte testa NAN heller utan får gå till apoteket och käpa Profylack- eller vad det hette. Mjälkfritt på en gång alltså. Storebror fick sånt så det är väl bara att inse att Viggo med får käka det :(
  2. 1
    Viggos mage verkar ju inte fixa semper så jag ringde idag till BVC. Jag ska inte testa NAN heller utan får gå till apoteket och käpa Profylack- eller vad det hette. Mjälkfritt på en gång alltså. Storebror fick sånt så det är väl bara att inse att Viggo med får käka det :(
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Nu har jag inte hängt med

    Varför får lilla gubben tillägg? Jag läste om dina vedermödor igår.

    Detta är ingen amningsterrorfråga! Jag frågar av genuint intresse för jag inser att man plötsligt kan behöva ge tillägg med eller utan förvarning.

    Hoppas du hittar något han tål.
  4. 2
    Nu har jag inte hängt med Varför får lilla gubben tillägg? Jag läste om dina vedermödor igår.

    Detta är ingen amningsterrorfråga! Jag frågar av genuint intresse för jag inser att man plötsligt kan behöva ge tillägg med eller utan förvarning.

    Hoppas du hittar något han tål.
  5. Joa med Viggo 11 sep
    #3

    Han

    blir inte mätt frampå vällen utan behöver ett liteet extra intag :) Annars ammar jag för fulla muggar ;)
  6. 3
    Han blir inte mätt frampå vällen utan behöver ett liteet extra intag :) Annars ammar jag för fulla muggar ;)
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Åhå

    Då förstår jag. Här har det varit lite härjigt på kvällarna men Lilly verkar ha växt ur den åldern nu. Alla mina har varit tutt-terrorister på kvällarna men lugnat sig i 3-4månaders ålder.

    Hoppas som sagt att det löser sig.
  8. 4
    Åhå Då förstår jag. Här har det varit lite härjigt på kvällarna men Lilly verkar ha växt ur den åldern nu. Alla mina har varit tutt-terrorister på kvällarna men lugnat sig i 3-4månaders ålder.

    Hoppas som sagt att det löser sig.
  9. Agneta H med 3
    #5

    Jag...

    ...borde kanske inte lägga mig i men kan inte låta bli för jag har så många mammor som ringer mig (är hjälpmamma) just av denna anledningen. Vad är det så gör att du tror att din bebis inte blir mätt på kvällen? Vill poängtera att det är supervanligt att små bebisar vill amma ständigt flera timmar på kvällen och är lite gnälligare. Det betyder inte att de inte blir mätta eller att mjölken inte räcker utan är helt enkelt ett normalt beteende. Att de blir \"lugnare\" av ersättning beror helt enkelt på att ersättning är mer svårsmält för magen. Jämför med om du själv äter en ordentlig middag och blir trött efter. Bröstmjölk är lättsmält för magen och därför \"äter\" ammade bebisar oftare än bebisar som för ersättning.

    Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag varit med om många mammor som fått minskad mjölkproduktion när de börjat ge lite ersättning på kvällen och successivt fått börja ge mer och mer ersättning (och då ångrat sig). Anledningen är att en ersättningmåltid ofta ersätter mer än ett amningtillfälle.

    Det är självklart inte fel att ge ersättning och mår man dåligt av att amma så mycket på kvällen så ska man givetvis göra det. Men om amningen är viktig för en så tycker jag det är viktigt att veta \"riskerna\" som finns. För en del funkar det bra att kombinera men för många blir ett ersättningsmål ofta tillslut att ersättningen tar över amningen.

    Nu vet ju inte jag om detta är anledningen, om inte så strunta i mitt inlägg.
  10. 5
    Jag... ...borde kanske inte lägga mig i men kan inte låta bli för jag har så många mammor som ringer mig (är hjälpmamma) just av denna anledningen. Vad är det så gör att du tror att din bebis inte blir mätt på kvällen? Vill poängtera att det är supervanligt att små bebisar vill amma ständigt flera timmar på kvällen och är lite gnälligare. Det betyder inte att de inte blir mätta eller att mjölken inte räcker utan är helt enkelt ett normalt beteende. Att de blir \"lugnare\" av ersättning beror helt enkelt på att ersättning är mer svårsmält för magen. Jämför med om du själv äter en ordentlig middag och blir trött efter. Bröstmjölk är lättsmält för magen och därför \"äter\" ammade bebisar oftare än bebisar som för ersättning.

    Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag varit med om många mammor som fått minskad mjölkproduktion när de börjat ge lite ersättning på kvällen och successivt fått börja ge mer och mer ersättning (och då ångrat sig). Anledningen är att en ersättningmåltid ofta ersätter mer än ett amningtillfälle.

    Det är självklart inte fel att ge ersättning och mår man dåligt av att amma så mycket på kvällen så ska man givetvis göra det. Men om amningen är viktig för en så tycker jag det är viktigt att veta \"riskerna\" som finns. För en del funkar det bra att kombinera men för många blir ett ersättningsmål ofta tillslut att ersättningen tar över amningen.

    Nu vet ju inte jag om detta är anledningen, om inte så strunta i mitt inlägg.
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6

    aha

    det lätt logiskt nu hänger jag med!
  12. 6
    aha det lätt logiskt nu hänger jag med!
  13. Joa
    #7

    jag struntar inte

    i ditt inlägg. Jag har en son som inte TAR mitt bröst på kvällen- han blåvägrar. Mer kan jag inte förklara det som..men så är det. Har inte med att jag får amma länge eller små korta stunder eller så. Tack för ditt inlägg!!
  14. 7
    jag struntar inte i ditt inlägg. Jag har en son som inte TAR mitt bröst på kvällen- han blåvägrar. Mer kan jag inte förklara det som..men så är det. Har inte med att jag får amma länge eller små korta stunder eller så. Tack för ditt inlägg!!
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8

    Då måste jag fråga

    för jag har sett flera inlägg där det står att barnen blir lugnare/mättare/tröttare av ersättning. Nathalie ammar visserligen mindre då hon får ersättning, men hon går igång på den istället och blir värsta turbobäbisen. Och det spelar ingen roll om hon får laktosfri eller vanlig ersättning. Är det vanligt att det blir så?

    Hoppas förresten Viggo kan äta ersättningen, för den laktosfria som jag köpte på Apoteket (Nutramigen) satte Nathalie i sig hela flaskan och spydde upp den igen när jag testade =( Min BVC-\"tant\" sa att det inte var ovanligt eftersom den smakar annorlunda.

    Lycka till!
  16. 8
    Då måste jag fråga för jag har sett flera inlägg där det står att barnen blir lugnare/mättare/tröttare av ersättning. Nathalie ammar visserligen mindre då hon får ersättning, men hon går igång på den istället och blir värsta turbobäbisen. Och det spelar ingen roll om hon får laktosfri eller vanlig ersättning. Är det vanligt att det blir så?

    Hoppas förresten Viggo kan äta ersättningen, för den laktosfria som jag köpte på Apoteket (Nutramigen) satte Nathalie i sig hela flaskan och spydde upp den igen när jag testade =( Min BVC-\"tant\" sa att det inte var ovanligt eftersom den smakar annorlunda.

    Lycka till!
  17. maria_th
    #9

    Jag tror faktiskt inte att...

    ...det är helt sant. Jag har en känsla av att det är en av de stora amningsmyterna.

    Förut så pumpade jag ofta ut bröstmjölk och gav på flaska för att A skulle lära sig äta på flaska och för att vi skulle kunna smyga in lite ersättning i maten när hon lärt sig. Det går ju betydligt fortare att äta från en flaska än från ett bröst. När A hade sörplat i sig 130 ml bröstmjölk på fem minuter så somnade hon som en stock. Jag tror att det blir en mycket kraftigare mättnadskänsla än om de får samma mängd mat på 20-30 minuter. De få gånger vi lyckats lura i henne lite ersättning så har hon absolut inte sovit mer eller hårdare än när flaskan innehållit bröstmjölk.

    Det känns som om det finns så oerhört många myter vad gäller amning och det arbetas så hårt för att behålla dem levande...
  18. 9
    Jag tror faktiskt inte att... ...det är helt sant. Jag har en känsla av att det är en av de stora amningsmyterna.

    Förut så pumpade jag ofta ut bröstmjölk och gav på flaska för att A skulle lära sig äta på flaska och för att vi skulle kunna smyga in lite ersättning i maten när hon lärt sig. Det går ju betydligt fortare att äta från en flaska än från ett bröst. När A hade sörplat i sig 130 ml bröstmjölk på fem minuter så somnade hon som en stock. Jag tror att det blir en mycket kraftigare mättnadskänsla än om de får samma mängd mat på 20-30 minuter. De få gånger vi lyckats lura i henne lite ersättning så har hon absolut inte sovit mer eller hårdare än när flaskan innehållit bröstmjölk.

    Det känns som om det finns så oerhört många myter vad gäller amning och det arbetas så hårt för att behålla dem levande...
  19. Medlem sedan
    Apr 2005
    #10

    Det där lät rimligt

    för det är sällan Lia får i sig mer än 100 ml åt gången ur flaskan. Ska prova nån gång då hon är riktigt hungrig (typ idag) och se om det stämmer på henne med.
  20. 10
    Det där lät rimligt för det är sällan Lia får i sig mer än 100 ml åt gången ur flaskan. Ska prova nån gång då hon är riktigt hungrig (typ idag) och se om det stämmer på henne med.
  21. Joa
    #11

    Jag har inte

    Nutra till Viggo . Jag fick Profylak eller vad det var det hette. Det är semper, för jag vet att den andra smakar apa.
  22. 11
    Jag har inte Nutra till Viggo . Jag fick Profylak eller vad det var det hette. Det är semper, för jag vet att den andra smakar apa.

Liknande trådar

  1. Viggos mage...
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:04
  2. De tror de hittat felet på Viggos mage=)
    By Pianisten in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 18:26
  3. viggos mamma
    By undrar... in forum Värme & medkänsla
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 13:08
  4. Viggos hår...*S*
    By Norrskenet in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 21:30
  5. Så var det Viggos tur!
    By ViggoTinja in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 14:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar