Kallt om fötterna!
Klumpfot
  1. Tarja o Julia
    #1

    Kallt om fötterna!

    Hej,
    Vår dotter Julia föddes med klumpfot (båda fötterna). Hon gipsades ett dygn gammal. Hon är nu två månader gammal och har efter fyra veckors gipsning och operation nu DB-skena. Det fungerar kanon, var fruktansvärt jobbigt första dagarna då hon var skräckslagen vid beröring av ben och fötter, men som sagt nu är hon en glad tjej med sin skena.

    Vi har dock inte kunnat komma på någon bra lösning på \"vinteroverall\", då de overaller vi har inte fungerar med skenan. Nu använder vi oss av en filt, men det fungerar inte om man skulle behöva plocka upp henne ur vagnen/ bilbarnstolen när det är så kallt ute.
    Finns det någon som har något bra tips?

    //Tarja och Julia
  2. 1
    Kallt om fötterna! Hej,
    Vår dotter Julia föddes med klumpfot (båda fötterna). Hon gipsades ett dygn gammal. Hon är nu två månader gammal och har efter fyra veckors gipsning och operation nu DB-skena. Det fungerar kanon, var fruktansvärt jobbigt första dagarna då hon var skräckslagen vid beröring av ben och fötter, men som sagt nu är hon en glad tjej med sin skena.

    Vi har dock inte kunnat komma på någon bra lösning på \"vinteroverall\", då de overaller vi har inte fungerar med skenan. Nu använder vi oss av en filt, men det fungerar inte om man skulle behöva plocka upp henne ur vagnen/ bilbarnstolen när det är så kallt ute.
    Finns det någon som har något bra tips?

    //Tarja och Julia
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    När vår son var bebis

    och hade DB-skorna även på dagen, hade han ett par tunna ullstrumpor i skorna. Dem hittade jag på Po.P, jag köpte två par. Det funkade jättebra, han frös inte om fötterna eftersom det var ull, men de var ändå lika tunna som vanliga strumpor och fick plats i skorna. Tilläggas ska dock att han hade skorna på hösten, så det var aldrig lika kallt som det varit nu de senaste veckorna.

    Jag fixade även till ett par tossor att trä på utanpå skorna. Köp valfria tofflor/tossor (dun, fårskinn, fleece eller annat varmt material) och klipp upp dem i den sidan som själv skenan sitter fast i skon. Sedan trär man på tofflan på skon och knäpper med påsydd kardborreknäppning alt tryckknappar. Man får alltså \"offra\" ett par tofflor, men det funkar. (Vi använde dem inte så mycket för han blev av med sin DB-skor dagtid i december, så resten av vintern var inget problem).

    Lycka till!
  4. 2
    När vår son var bebis och hade DB-skorna även på dagen, hade han ett par tunna ullstrumpor i skorna. Dem hittade jag på Po.P, jag köpte två par. Det funkade jättebra, han frös inte om fötterna eftersom det var ull, men de var ändå lika tunna som vanliga strumpor och fick plats i skorna. Tilläggas ska dock att han hade skorna på hösten, så det var aldrig lika kallt som det varit nu de senaste veckorna.

    Jag fixade även till ett par tossor att trä på utanpå skorna. Köp valfria tofflor/tossor (dun, fårskinn, fleece eller annat varmt material) och klipp upp dem i den sidan som själv skenan sitter fast i skon. Sedan trär man på tofflan på skon och knäpper med påsydd kardborreknäppning alt tryckknappar. Man får alltså \"offra\" ett par tofflor, men det funkar. (Vi använde dem inte så mycket för han blev av med sin DB-skor dagtid i december, så resten av vintern var inget problem).

    Lycka till!
  5. Tarja&Julia
    #3

    Tusen tack för tipsen!

    Ska testa det där med att klippa upp ett par tofflor.
    Sax är bra, har redan kapat benen på en overall, får ge mig på tofflorna nu ;)
    (Har testat att sy en påse att trä över benen, men den fungerar sisådär...).

    Förhoppningsvis är det bara två-tre veckor kvar med skenan dygnet runt sen trappas de ner till 18h/ dygn.

    //Tarja
  6. 3
    Tusen tack för tipsen! Ska testa det där med att klippa upp ett par tofflor.
    Sax är bra, har redan kapat benen på en overall, får ge mig på tofflorna nu ;)
    (Har testat att sy en påse att trä över benen, men den fungerar sisådär...).

    Förhoppningsvis är det bara två-tre veckor kvar med skenan dygnet runt sen trappas de ner till 18h/ dygn.

    //Tarja

Liknande trådar

  1. Vad ha på fötterna?
    By anna_999 in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 22:08
  2. Öm i fötterna...
    By Malo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 11:24
  3. Här börjar bli kallt om fötterna!
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 22:31
  4. På fötterna nu?!
    By Katja + tjejerna in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 09:06
  5. Vad ska hon ha på fötterna?
    By Maria L in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 13:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar