Aaaarrrggghhhh...
_0504 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Aaaarrrggghhhh...

    Hur länge sover era små på morgonen?? Hur dags somnar dom för natten??? Zelda vaknar allt tidigare hela tiden, imorse var hon hyperenergisk kl 5.45 så det var ju bara att pallra sig upp! Liiite för tidigt för min smak ,men hon somnade runt 19.20 igårkväll... Hon har dessutom slutat sova bra på dagarna och sover bar 2x30 minuter på heeeela dagen.... Har era barn också ändrat sovmönster så här drastiskt eller har jag bara otur?! ;)
  2. 1
    Aaaarrrggghhhh... Hur länge sover era små på morgonen?? Hur dags somnar dom för natten??? Zelda vaknar allt tidigare hela tiden, imorse var hon hyperenergisk kl 5.45 så det var ju bara att pallra sig upp! Liiite för tidigt för min smak ,men hon somnade runt 19.20 igårkväll... Hon har dessutom slutat sova bra på dagarna och sover bar 2x30 minuter på heeeela dagen.... Har era barn också ändrat sovmönster så här drastiskt eller har jag bara otur?! ;)
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Sjusovaren Hanna

    Hannas sömnmönster har varit lite upp och ned de senaste 2 månaderna ungefär. Från att ha sovit hela nätterna lätt som en plätt blev allt tokigt, men det behöver jag ju inte dra nu ;-)

    Den senaste veckan har vi skippat allt vad rutiner heter och bara tagit en kväll i taget för att få Hanna att somna på bästa sätt. Ibland har det blivit med välling, ibland har det blivit med hjälp av att bära. Ibland har hon somnat vid 20-tiden och ibland vid 23.

    Nu börjar det forma sig en aning till en tydlig dygnsrytm som de senaste dagarna sett ut ungefär så här:

    8.30-9.30: Vaknar
    11-12 tiden: sover ca 30 minuter
    15-16 tiden: sover ca 1 timme
    20.30-21.30 tiden: Somnar med välling men behöver sövas om efter ca en timme.

    När Hanna sov oroligt på natten, med många små uppvak, var det tydligt att hon fick alldeles för lite sömn. Hon kunde sova 3-4 ggr på dagen men var ändå trött och grinig emellanåt.
    Nu sover hon bättre på nätterna igen och hon är inte alls lika otålig på dagarna.

    Summa sumarum: Ja, Hanna har ändrat sovmönster. Efter att hon har testat ungefär 250 olika varianter verkar hon dock ha kommit på att det är skönast att _sova_ på nätterna och inte krypa runt och trilla ned från sängen eller vakna 20 ggr ;-)
  4. 2
    Sjusovaren Hanna Hannas sömnmönster har varit lite upp och ned de senaste 2 månaderna ungefär. Från att ha sovit hela nätterna lätt som en plätt blev allt tokigt, men det behöver jag ju inte dra nu ;-)

    Den senaste veckan har vi skippat allt vad rutiner heter och bara tagit en kväll i taget för att få Hanna att somna på bästa sätt. Ibland har det blivit med välling, ibland har det blivit med hjälp av att bära. Ibland har hon somnat vid 20-tiden och ibland vid 23.

    Nu börjar det forma sig en aning till en tydlig dygnsrytm som de senaste dagarna sett ut ungefär så här:

    8.30-9.30: Vaknar
    11-12 tiden: sover ca 30 minuter
    15-16 tiden: sover ca 1 timme
    20.30-21.30 tiden: Somnar med välling men behöver sövas om efter ca en timme.

    När Hanna sov oroligt på natten, med många små uppvak, var det tydligt att hon fick alldeles för lite sömn. Hon kunde sova 3-4 ggr på dagen men var ändå trött och grinig emellanåt.
    Nu sover hon bättre på nätterna igen och hon är inte alls lika otålig på dagarna.

    Summa sumarum: Ja, Hanna har ändrat sovmönster. Efter att hon har testat ungefär 250 olika varianter verkar hon dock ha kommit på att det är skönast att _sova_ på nätterna och inte krypa runt och trilla ned från sängen eller vakna 20 ggr ;-)
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Julia

    är en riktig sjusovare ;) Somnar 19.30 sover ända till 09.30 (om hon får aom hon vill)
  6. 3
    Julia är en riktig sjusovare ;) Somnar 19.30 sover ända till 09.30 (om hon får aom hon vill)
  7. po
    #4

    villes sovmönster

    har ändrats, det är nog vanligt i den här perioden!
    Nuförtiden vill han inte sova natt förän vid 21.00 vilket i sin tur innebär att det inte är riktig morgon förrän kl 09.00

    MEN han brukar också vakna till vid 5 eller 6 tiden men vi vägrar att gå upp då, trycker bara vällingflaskan djupt in i munnen på honom och vägrar prata och efter att vällingen är slut sover han oftast sött ytteligare några timmar.......låter kanske hemskt men varken jag eller maken är några morgonmänniskor så i det långa loppet resonerar vi som att vi egentligen gör ville en tjänst!
  8. 4
    villes sovmönster har ändrats, det är nog vanligt i den här perioden!
    Nuförtiden vill han inte sova natt förän vid 21.00 vilket i sin tur innebär att det inte är riktig morgon förrän kl 09.00

    MEN han brukar också vakna till vid 5 eller 6 tiden men vi vägrar att gå upp då, trycker bara vällingflaskan djupt in i munnen på honom och vägrar prata och efter att vällingen är slut sover han oftast sött ytteligare några timmar.......låter kanske hemskt men varken jag eller maken är några morgonmänniskor så i det långa loppet resonerar vi som att vi egentligen gör ville en tjänst!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Åhhhh

    kan inte vi bytlånas barn ett tag?? Jag vill också sooooova sådär länge på mornarna! *drömmer* Fyyy vad orättvist.. ;)
  10. 5
    Åhhhh kan inte vi bytlånas barn ett tag?? Jag vill också sooooova sådär länge på mornarna! *drömmer* Fyyy vad orättvist.. ;)
  11. Medlem sedan
    May 2005
    #6

    *fnyser*

    hmmm...jaaa du ibland blir man riktigt avundsjuk...vi har kämpat med Zelda-som-hatar-att-sova ända sen hon föddes...det är tur att hon är en glad tjej, min lilla skrutta, annars hade jag nog sålt henne för högstbjudande på tradera för länge sen ;)
  12. 6
    *fnyser* hmmm...jaaa du ibland blir man riktigt avundsjuk...vi har kämpat med Zelda-som-hatar-att-sova ända sen hon föddes...det är tur att hon är en glad tjej, min lilla skrutta, annars hade jag nog sålt henne för högstbjudande på tradera för länge sen ;)
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    He he

    vi har också försökt med det berömda välling-tricket, men det funkar inte! Zelda spritter i kroppen av all energi...liksom riktigt sprudlar, hon trummar med benen & riktigt tjuter av glädje att det äntligen är morgon! Det är liksom tvärkört att söva om henne då!!! *skrattar*
  14. 7
    He he vi har också försökt med det berömda välling-tricket, men det funkar inte! Zelda spritter i kroppen av all energi...liksom riktigt sprudlar, hon trummar med benen & riktigt tjuter av glädje att det äntligen är morgon! Det är liksom tvärkört att söva om henne då!!! *skrattar*
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Trollungen sover

    Från 21,30/22-tiden på kvällen till 7,30-8 på morgonen.

    Dagtid sover hon nu mera knappt 35-40 minuter 2 gånger om dagen (vid 11 på förmiddagen och vid 17-tiden på kvällen)
  16. 8
    Trollungen sover Från 21,30/22-tiden på kvällen till 7,30-8 på morgonen.

    Dagtid sover hon nu mera knappt 35-40 minuter 2 gånger om dagen (vid 11 på förmiddagen och vid 17-tiden på kvällen)
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9

    Här är det totalt

    tvärtom. Fullständigt kaos är det här.vid 9-10 tar vi oss upp
    Klara tar sig gärna en \"tjuvlur\" på 15 min på kvällen, och busar till 1-tiden.
    Så nu har vi bestämt att ingen lur efter kl 19, och upp senast kl 9 på morron.

    Sen jul har vi legat till 10 på mornarna, men nu jobbar sambon, men Iza har sprungit upp 6-7 ggr inatt, och jag har gått tilbbak med henne då, så man blir ju knäck toch sover som bäst på morgonen.

    Hon är hopplös på nätterna min stora,mtror hon är svartis \"igen\", spec då Klara ofta ligger i vår säng.
  18. 9
    Här är det totalt tvärtom. Fullständigt kaos är det här.vid 9-10 tar vi oss upp
    Klara tar sig gärna en \"tjuvlur\" på 15 min på kvällen, och busar till 1-tiden.
    Så nu har vi bestämt att ingen lur efter kl 19, och upp senast kl 9 på morron.

    Sen jul har vi legat till 10 på mornarna, men nu jobbar sambon, men Iza har sprungit upp 6-7 ggr inatt, och jag har gått tilbbak med henne då, så man blir ju knäck toch sover som bäst på morgonen.

    Hon är hopplös på nätterna min stora,mtror hon är svartis \"igen\", spec då Klara ofta ligger i vår säng.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Alfred

    somnar för natten någon gång mellan 20-21 oftast. Sen vaknar han vid 7 tiden på morgonen. Så länge som vi ligger i sängen (jag o sambon) sover han, men går vi upp vaknar han inom ett par minuter.
  20. 10
    Alfred somnar för natten någon gång mellan 20-21 oftast. Sen vaknar han vid 7 tiden på morgonen. Så länge som vi ligger i sängen (jag o sambon) sover han, men går vi upp vaknar han inom ett par minuter.
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11

    Det händer saker

    Vet inte om det är den fjärde tanden som spökar eller om det är dags att börja nattstrula igen, men de senaste nätterna har Greta vaknat ett antal gånger samt varit \"pigg\" och svår att söva om vid just 5.45-6.00 ungefär. När det var som bäst sov hon från 20 till 08, men det varade visst bara en vecka eller så :o/

    Dagsömen är ok, men hon har börjat att vakna till mitt i sin 1,5 timmars förmiddagslur. Misstänker att det är dags att skjuta fram den till en middagslur och sedan bara låta henne sova en kort stund på eftermiddagen. Känns lite jobbigt att börja ändra på ett schema som har funkat bra i ett par månader, men så är det väl!
  22. 11
    Det händer saker Vet inte om det är den fjärde tanden som spökar eller om det är dags att börja nattstrula igen, men de senaste nätterna har Greta vaknat ett antal gånger samt varit \"pigg\" och svår att söva om vid just 5.45-6.00 ungefär. När det var som bäst sov hon från 20 till 08, men det varade visst bara en vecka eller så :o/

    Dagsömen är ok, men hon har börjat att vakna till mitt i sin 1,5 timmars förmiddagslur. Misstänker att det är dags att skjuta fram den till en middagslur och sedan bara låta henne sova en kort stund på eftermiddagen. Känns lite jobbigt att börja ändra på ett schema som har funkat bra i ett par månader, men så är det väl!
  23. Sofia med Iris
    #12

    Ungefär så

    är det med Iris också! Vaknar tidigare och sover lite sämre på dagarna, om man inte tar ut henne på en promenad i vagnen.

    Hon somnar mellan halv åtta och halv nio, och sover till sju om jag har otur. Det är ju inte så himla tidigt, men jag är van att få ligga och slagga till åtminstone åtta. Tendensen är i alla fall tydlig!

    På dagarna sover hon 20–40 minuter, två eller möjligtvis tre gånger.
  24. 12
    Ungefär så är det med Iris också! Vaknar tidigare och sover lite sämre på dagarna, om man inte tar ut henne på en promenad i vagnen.

    Hon somnar mellan halv åtta och halv nio, och sover till sju om jag har otur. Det är ju inte så himla tidigt, men jag är van att få ligga och slagga till åtminstone åtta. Tendensen är i alla fall tydlig!

    På dagarna sover hon 20–40 minuter, två eller möjligtvis tre gånger.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Oj oj..

    hmmm...det låter ju skönt att sova till 8...men samtidigt så är det sååå skönt när man får lite lugn & ro på kvällen!
  26. 13
    Oj oj.. hmmm...det låter ju skönt att sova till 8...men samtidigt så är det sååå skönt när man får lite lugn & ro på kvällen!
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14

    Andrea somnar ca klockan 20 och

    sover till allt mellan 7 och 8 på morgonen. Det beror på när storebror väcker henne. På dagen sover hon mellan 10 och 11 och mellan 13,30 och 14,45. Då väcker jag henne, för vi hämtar brorsan på dagis. Är han hemma sover hon mellan 14 och 16. Vi tycks gilla att sova i vår familj - David sov middag till i höstas och har nyss fyllt 4 år.
  28. 14
    Andrea somnar ca klockan 20 och sover till allt mellan 7 och 8 på morgonen. Det beror på när storebror väcker henne. På dagen sover hon mellan 10 och 11 och mellan 13,30 och 14,45. Då väcker jag henne, för vi hämtar brorsan på dagis. Är han hemma sover hon mellan 14 och 16. Vi tycks gilla att sova i vår familj - David sov middag till i höstas och har nyss fyllt 4 år.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Hoppsan

    så olika man kan ha det! Ligga å dra sig till tio *skrattar* det var allt bra länge sen man fick göra det!!!!

    Håller helt med om att det är stendrygt när det inte funkar på nätterna, alla blir liksom knäppa när mna inte sover tillräckligt!!! Hoppas det blir bättre snart!
  30. 15
    Hoppsan så olika man kan ha det! Ligga å dra sig till tio *skrattar* det var allt bra länge sen man fick göra det!!!!

    Håller helt med om att det är stendrygt när det inte funkar på nätterna, alla blir liksom knäppa när mna inte sover tillräckligt!!! Hoppas det blir bättre snart!
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Aha..

    våra små sover nog lite lika...Zelda somnar Och vaknar en timme tidigare...sover alltså ungefär 11 timmar! Här kan man inte heller gå upp utan att dottern vaknar...en mycket bra ursäkt att ligga kvar... *ler*
  32. 16
    Aha.. våra små sover nog lite lika...Zelda somnar Och vaknar en timme tidigare...sover alltså ungefär 11 timmar! Här kan man inte heller gå upp utan att dottern vaknar...en mycket bra ursäkt att ligga kvar... *ler*
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17

    Varför är det alltid så??

    så fort man tycker att man börjar få riktig koll och ordning på rutinerna så är det dags för en förändring...typiskt! Hoppas iallafall att nattsömnen fixar till sig snart...
  34. 17
    Varför är det alltid så?? så fort man tycker att man börjar få riktig koll och ordning på rutinerna så är det dags för en förändring...typiskt! Hoppas iallafall att nattsömnen fixar till sig snart...
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Prick

    så tycker jag med, att man kan se en tydlig tendens till \"försämrad\" sömn... Vagnen funkar som tur äe här också...så ma kan alltid ta till den!!!
  36. 18
    Prick så tycker jag med, att man kan se en tydlig tendens till \"försämrad\" sömn... Vagnen funkar som tur äe här också...så ma kan alltid ta till den!!!
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Ahhhh

    vad skönt det skulle vara om dottern gillat att sova...men nej, så är det ju inte!! *ler* Det låter mycket skönt måste jag säga...är minsann lite avundsjuk!
  38. 19
    Ahhhh vad skönt det skulle vara om dottern gillat att sova...men nej, så är det ju inte!! *ler* Det låter mycket skönt måste jag säga...är minsann lite avundsjuk!
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20

    Det blir så fel

    men man måste ju få sova nån gång, och på morron sover jag/vi som bäst.
    och somnar man vid halv 2 och är upp flera gånger /natt så behövs morgonsömnen:)
  40. 20
    Det blir så fel men man måste ju få sova nån gång, och på morron sover jag/vi som bäst.
    och somnar man vid halv 2 och är upp flera gånger /natt så behövs morgonsömnen:)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar