när kan man börja träna igen?
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    när kan man börja träna igen?

    någon som vet när man kan börja träna efter förlossningen? jag läste nånstans att man ska undvika lyft,hopp och att ut o springa i ca ett halvår efteråt. men det låter ju väl mycket tycker jag. särskilt eftersom jag känner mej helt som vanligt i kroppen..

    hur länge ska ni ta det lugnt?
  2. 1
    när kan man börja träna igen? någon som vet när man kan börja träna efter förlossningen? jag läste nånstans att man ska undvika lyft,hopp och att ut o springa i ca ett halvår efteråt. men det låter ju väl mycket tycker jag. särskilt eftersom jag känner mej helt som vanligt i kroppen..

    hur länge ska ni ta det lugnt?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Ett halvår låter länge...

    Den generella rekommendationen är att avstå från träning de första ca 6-8 veckorna efter förlossningen (gäller vanlig förlossning, är man snittad borde det dock vara mycket längre tid). Sen ska man gärna undvika hopp i ytterligare några veckor, anledningen är ffa att bäckenbotten blir väldigt belastad av graviditeten och förlossningen, och den ska helst få återhämta sig ganska ordentligt för att man ska kunna undvika framtida kontinensbesvär m.m. Det är jätteviktigt att göra knipövningar! Livmodern kan också ta stryk av hopp för snart efter förlossningen, då man ser en ökad risk att drabbas av framfall.

    Hopp med benen i sär däremot, ska man undvika betydligt längre än 6-8 veckor med att göra, för bäckenbottens skull.

    Lättare träning kan man väl däremot börja med så fort man känner sig redo.
  4. 2
    Ett halvår låter länge... Den generella rekommendationen är att avstå från träning de första ca 6-8 veckorna efter förlossningen (gäller vanlig förlossning, är man snittad borde det dock vara mycket längre tid). Sen ska man gärna undvika hopp i ytterligare några veckor, anledningen är ffa att bäckenbotten blir väldigt belastad av graviditeten och förlossningen, och den ska helst få återhämta sig ganska ordentligt för att man ska kunna undvika framtida kontinensbesvär m.m. Det är jätteviktigt att göra knipövningar! Livmodern kan också ta stryk av hopp för snart efter förlossningen, då man ser en ökad risk att drabbas av framfall.

    Hopp med benen i sär däremot, ska man undvika betydligt längre än 6-8 veckor med att göra, för bäckenbottens skull.

    Lättare träning kan man väl däremot börja med så fort man känner sig redo.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3

    Jag tror att

    det är 6-8 veckor.
    Men att man innan kan börja promenera och röra kropppen. Men tyngre träning som tex styrke eller magövningar ska man vänta med tills kroppen är återställd ca 6-8 veckor.
    En annan mycket viktig sak är att har magmusklerna delat på sig (vilket man kan känna om man spänner magen) så ska man INTE börja med sit ups. Det kan bara förvärra magen. Har man delade magmuskler måste man börja träna dom innifrån. Vilket kan vara jätte svårt att veta hur. Bäst är att kontakta sjukgymnast som visar rätt övningar.

    Jag kommer börja med promenader nu varje dag och därefter börja träna försiktigt. Man känner ju oxå hur mycket kroppen pallar, gör något ont så sluta.
    Ska även gå hos min sjukgymnast och träna magen eftersom mina är delade.

  6. 3
    Jag tror att det är 6-8 veckor.
    Men att man innan kan börja promenera och röra kropppen. Men tyngre träning som tex styrke eller magövningar ska man vänta med tills kroppen är återställd ca 6-8 veckor.
    En annan mycket viktig sak är att har magmusklerna delat på sig (vilket man kan känna om man spänner magen) så ska man INTE börja med sit ups. Det kan bara förvärra magen. Har man delade magmuskler måste man börja träna dom innifrån. Vilket kan vara jätte svårt att veta hur. Bäst är att kontakta sjukgymnast som visar rätt övningar.

    Jag kommer börja med promenader nu varje dag och därefter börja träna försiktigt. Man känner ju oxå hur mycket kroppen pallar, gör något ont så sluta.
    Ska även gå hos min sjukgymnast och träna magen eftersom mina är delade.

  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Sex veckor

    har jag hört. Då började jag träna pump och mamma/barngympa på SATS efter Hugo hade fötts. Promenader är ju bra träning annars =)
  8. 4
    Sex veckor har jag hört. Då började jag träna pump och mamma/barngympa på SATS efter Hugo hade fötts. Promenader är ju bra träning annars =)

Liknande trådar

  1. När kan man börja träna magmuskler igen?
    By lisen123 in forum Förlossning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 20:09
  2. När kan jag börja träna igen?
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 10:26
  3. Nä idag är det dags att börja träna igen
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 15:49
  4. När kan jag börja träna igen?
    By Shaylagirl in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 21:07
  5. När börja träna igen efter förkylning?
    By LottaJ in forum Träning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar