5 procentare??
Klumpfot
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    5 procentare??

    Undrar bara vad det uttrycket betyder - ser att en del skriver att deras lilla \"klumpis\" är en fem procentare...
  2. 1
    5 procentare?? Undrar bara vad det uttrycket betyder - ser att en del skriver att deras lilla \"klumpis\" är en fem procentare...
  3. Medlem sedan
    Dec 2004
    #2

    hejsan!

    Av alla som föds med klumpfot så är det ca 5 procent som inte svarar på endast gipsbehandling utan behöver ytterligare operationer.

    kram frida och wiggo
  4. 2
    hejsan! Av alla som föds med klumpfot så är det ca 5 procent som inte svarar på endast gipsbehandling utan behöver ytterligare operationer.

    kram frida och wiggo
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3

    Aha..

    Min grabb har genomgått 1 op på vänster o 2 på höger..är han kanske en 5 procentare. Men det är endast hälsenan som är opererad. Först kapning när han var 2 mån. Sen när han var 1 år så tog dom höger hälsena igen. Lite större op då vad jag har förstått. Kram till er...
  6. 3
    Aha.. Min grabb har genomgått 1 op på vänster o 2 på höger..är han kanske en 5 procentare. Men det är endast hälsenan som är opererad. Först kapning när han var 2 mån. Sen när han var 1 år så tog dom höger hälsena igen. Lite större op då vad jag har förstått. Kram till er...
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    wiggos operation

    Hej igen!

    Wiggos operation som nu kommer att ske i mitten på april, kommer de att öppna hela bakfoten. Förlänga hälsenorna, ta bort en muskel på insidan av foten, en muskel som tydligen är kvar sen vi klättrade i träd, den som drar i hop foten som vi tydligen inte har så stor användning av nu! De kommer att förlänga en sena på insidan av foten vilket innebär att de måste förlänga alla senorna till tårna! sen måste han sövas och gipsas om igen efter två veckor för de kan inte vinkla upp fötterna pga att det är så stora sår!

    jag fasar samtidigt som jag ser framemot det!

    är era tossingar friskförklarade ännu?

    kram frida och wiggo
  8. 4
    wiggos operation Hej igen!

    Wiggos operation som nu kommer att ske i mitten på april, kommer de att öppna hela bakfoten. Förlänga hälsenorna, ta bort en muskel på insidan av foten, en muskel som tydligen är kvar sen vi klättrade i träd, den som drar i hop foten som vi tydligen inte har så stor användning av nu! De kommer att förlänga en sena på insidan av foten vilket innebär att de måste förlänga alla senorna till tårna! sen måste han sövas och gipsas om igen efter två veckor för de kan inte vinkla upp fötterna pga att det är så stora sår!

    jag fasar samtidigt som jag ser framemot det!

    är era tossingar friskförklarade ännu?

    kram frida och wiggo
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5

    men...

    om man skulle slå ut en procent på oss här på forumet skulle det ju vara SKYHÖGT...för visst har de flesta här genomgått operationer? trodde inte det var så lite som 5% faktiskt...
  10. 5
    men... om man skulle slå ut en procent på oss här på forumet skulle det ju vara SKYHÖGT...för visst har de flesta här genomgått operationer? trodde inte det var så lite som 5% faktiskt...
  11. Medlem sedan
    Aug 2004
    #6

    håller med..

    fullständigt. Det verkar som om alla åtminstone har fått hälsenan kapad en gång.
  12. 6
    håller med.. fullständigt. Det verkar som om alla åtminstone har fått hälsenan kapad en gång.
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7

    Kan förstå

    att du fasar lite för op..det gör man ju alltid.men det går säkert hur bra som helst. Hur gammal är Wiggo? Min kille har precis fyllt 2 och genomgick sista op då han var precis 1 fyllda. Friskförklarad har han inte blivit men fick höra från sjukgymn. sistens att vi kanske slipper ortopediska skor f rom nu i sommar. Grabben kanske får gå med svala mysiga sandaler...Lycka till!

    Kramar till er från oss
  14. 7
    Kan förstå att du fasar lite för op..det gör man ju alltid.men det går säkert hur bra som helst. Hur gammal är Wiggo? Min kille har precis fyllt 2 och genomgick sista op då han var precis 1 fyllda. Friskförklarad har han inte blivit men fick höra från sjukgymn. sistens att vi kanske slipper ortopediska skor f rom nu i sommar. Grabben kanske får gå med svala mysiga sandaler...Lycka till!

    Kramar till er från oss
  15. Jamisa
    #8

    ja...

    enligt vår läkare behöver c a 90% av alla klumpisar förlänga hälsenan. Däremot är det inte så många som behöver ytterligare operationer. Kanske är det där de 5 procenten finns?
  16. 8
    ja... enligt vår läkare behöver c a 90% av alla klumpisar förlänga hälsenan. Däremot är det inte så många som behöver ytterligare operationer. Kanske är det där de 5 procenten finns?
  17. Medlem sedan
    Dec 2004
    #9

    så är det!

    Ja alla behöver göra den lilla operationen på hälsenan, men det är ca 5 procent som behöver ytterligare en eller flera!

    kram frida
  18. 9
    så är det! Ja alla behöver göra den lilla operationen på hälsenan, men det är ca 5 procent som behöver ytterligare en eller flera!

    kram frida
  19. Medlem sedan
    Aug 2004
    #10

    aha...men då tillhör vi dem med :-)

    kevin har fått göra 2 operationer...jaja, inget o skryta med...men sällan man tillhör en liten skara, han heter ju tom svensson hihihi
  20. 10
    aha...men då tillhör vi dem med :-) kevin har fått göra 2 operationer...jaja, inget o skryta med...men sällan man tillhör en liten skara, han heter ju tom svensson hihihi
  21. Medlem sedan
    Dec 2004
    #11

    operation

    Hej Linda och Kevin!

    Nej det är verkligen något man önskar att man slapp, men det är bara att gilla läget!
    Hur gick eran andra operation och hur gammal är Kevin nu?

    Frida
  22. 11
    operation Hej Linda och Kevin!

    Nej det är verkligen något man önskar att man slapp, men det är bara att gilla läget!
    Hur gick eran andra operation och hur gammal är Kevin nu?

    Frida
  23. Medlem sedan
    Aug 2004
    #12

    hej

    den andra operationen gick bra, de fick kapa hälsenan en gång till, o en ledkapsel. hoppas verkligen inte att han behöver göra en till. han har inte visat tendenser på att ha ont efteråt, men det är ju så synd om de små...o jag själv gråter floder när jag lämnar honom när han somnat in. :-(

    nu fyller han snart 2 (12 mars), o springer o går som vilken kille som helst. man kan se lite på vaden där han har klumpis, att den är lite smalare än den andra. annars inget. skönt...
  24. 12
    hej den andra operationen gick bra, de fick kapa hälsenan en gång till, o en ledkapsel. hoppas verkligen inte att han behöver göra en till. han har inte visat tendenser på att ha ont efteråt, men det är ju så synd om de små...o jag själv gråter floder när jag lämnar honom när han somnat in. :-(

    nu fyller han snart 2 (12 mars), o springer o går som vilken kille som helst. man kan se lite på vaden där han har klumpis, att den är lite smalare än den andra. annars inget. skönt...
  25. Medlem sedan
    Dec 2010
    #13
    Det vara verkligen länge sedan du skrev det här men hoppas du finns kvar. Hur gick det? kolla in det här www.klumpis.se
  26. 13
    Det vara verkligen länge sedan du skrev det här men hoppas du finns kvar. Hur gick det? kolla in det här www.klumpis.se
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar