Doppa huvudet?
_99/00 Vinterbarn
  1. Ria
    #1

    Doppa huvudet?

    Hur lyckas man få en 6-årig tjej att vilja doppa huvudet under vattnet?? Det är helt omöjligt...
    Hon har går på simskolan och de säger att det är bra om hon lär sig det, men hur ska vi lyckas??
    Tips mottages tacksamt!
  2. 1
    Doppa huvudet? Hur lyckas man få en 6-årig tjej att vilja doppa huvudet under vattnet?? Det är helt omöjligt...
    Hon har går på simskolan och de säger att det är bra om hon lär sig det, men hur ska vi lyckas??
    Tips mottages tacksamt!
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2

    vet inte...

    men F har precis börjat att duscha ansiktet och doppa ner de i badkaret... har inte vart i badhus så jag vet inte om hon vågar där, de går nog inte skynda på - de kommer nog bara!
  4. 2
    vet inte... men F har precis börjat att duscha ansiktet och doppa ner de i badkaret... har inte vart i badhus så jag vet inte om hon vågar där, de går nog inte skynda på - de kommer nog bara!
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3

    Träna i badkaret

    många gånger tycker de inte att det är lika läskigt när det inte är djupt vatten. I en del leksaks affärer kan man köpa dykpinnar som man kan leka med att hämta från botten. Börja tex i simhallen att lägga dem i trappan så man bara doppar hakan för att hämta dem. Sen går man vidare så munnen kommer under vatten osv. Med leklusten kommer nyfikenheten och med tiden blir de säkrare på sig själva. Joceline har gått till simhallen lite mer än två år nu, simskola i lite mer än ett år och det är tex först nu som hon börjar släppa näsan när hon hoppar i. Så det kan ta lite tid, men ge inte upp!
  6. 3
    Träna i badkaret många gånger tycker de inte att det är lika läskigt när det inte är djupt vatten. I en del leksaks affärer kan man köpa dykpinnar som man kan leka med att hämta från botten. Börja tex i simhallen att lägga dem i trappan så man bara doppar hakan för att hämta dem. Sen går man vidare så munnen kommer under vatten osv. Med leklusten kommer nyfikenheten och med tiden blir de säkrare på sig själva. Joceline har gått till simhallen lite mer än två år nu, simskola i lite mer än ett år och det är tex först nu som hon börjar släppa näsan när hon hoppar i. Så det kan ta lite tid, men ge inte upp!
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Min kan inte ens få en droppe i

    ögat utan att få panik och vill torka bort med en handuk.

    Vi gick på babysim med henne som liten och ändå är hon så rädd att få vatten i ansiktet. Men jag var likadan..jag vågade inte doppa huvudet under vatten förrän jag var ca 8 år eller nåt
  8. 4
    Min kan inte ens få en droppe i ögat utan att få panik och vill torka bort med en handuk.

    Vi gick på babysim med henne som liten och ändå är hon så rädd att få vatten i ansiktet. Men jag var likadan..jag vågade inte doppa huvudet under vatten förrän jag var ca 8 år eller nåt
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Börja ta

    simmärken. De lättaste alltså. Doppingen och baddaren och sånt.

    Katarina var en klar motståndare till vatten över huvudet. Men sedan hon fick börja ta märken så gör hon det motvilligt.Det är ett klart bevis på att de kan. Hon gör det fortfarande inte mer än vad hon behöver, mem hon gör det. Och efter 2 års intensivt lirkande så är det en framgång. :-)
  10. 5
    Börja ta simmärken. De lättaste alltså. Doppingen och baddaren och sånt.

    Katarina var en klar motståndare till vatten över huvudet. Men sedan hon fick börja ta märken så gör hon det motvilligt.Det är ett klart bevis på att de kan. Hon gör det fortfarande inte mer än vad hon behöver, mem hon gör det. Och efter 2 års intensivt lirkande så är det en framgång. :-)
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Vår simlärare...

    har lyckats få Wille att vara totalt orädd för vatten. Han började i simskola i höstas och var inte jätterädd för vatten, men gillade definitivt inte att doppa huvudet. Med hjälp av olika lekar i \"lilla\" bassängen där man, precis som nån annan sa, fick hämta saker på djupare och djupare vatten i form av bla \"skattjakt\" är han nu nästan oberörd av att få vatten över huvudet och har precis tagit Järnmärket, där man bla dyker på huvudet i stora bassängen.
    Min äldste pojke tog detta mycket längre tid för och jag tror att det delvis beror på simlärarens fömåga/pedagogik.
    Lycka till!
  12. 6
    Vår simlärare... har lyckats få Wille att vara totalt orädd för vatten. Han började i simskola i höstas och var inte jätterädd för vatten, men gillade definitivt inte att doppa huvudet. Med hjälp av olika lekar i \"lilla\" bassängen där man, precis som nån annan sa, fick hämta saker på djupare och djupare vatten i form av bla \"skattjakt\" är han nu nästan oberörd av att få vatten över huvudet och har precis tagit Järnmärket, där man bla dyker på huvudet i stora bassängen.
    Min äldste pojke tog detta mycket längre tid för och jag tror att det delvis beror på simlärarens fömåga/pedagogik.
    Lycka till!
  13. Medlem sedan
    Dec 1999
    #7

    För oss bara kom det

    från att inte alls gillat att få vatten i ansiktet är han värsta badkillen nu. Hoppar från bassängkanten utan problem. har inga råd, men tror nog att det kommer av sig själv speciellt som hon går på simskola.
  14. 7
    För oss bara kom det från att inte alls gillat att få vatten i ansiktet är han värsta badkillen nu. Hoppar från bassängkanten utan problem. har inga råd, men tror nog att det kommer av sig själv speciellt som hon går på simskola.
  15. Jdis
    #8

    Min kille vill inte heller

    Han är jätterädd för att få vatten i öronen för han tycker det är så otrevligt.
    Simläraren har tipsat om att sätta proppar i öronen (finns på apoteket) så han slipper känna det läskiga och se om det hjälper.
    Än har vi inte provat men det låter ju smart i alla fall.
  16. 8
    Min kille vill inte heller Han är jätterädd för att få vatten i öronen för han tycker det är så otrevligt.
    Simläraren har tipsat om att sätta proppar i öronen (finns på apoteket) så han slipper känna det läskiga och se om det hjälper.
    Än har vi inte provat men det låter ju smart i alla fall.
  17. Nettan med robin o max
    #9

    Tvinga inte

    Min robin lärde sig för några veckor sedan på simmis men det tog tid,går inte att pressa fram,det kommer när hon känner sig säker i vattnet
    Lycka till!
  18. 9
    Tvinga inte Min robin lärde sig för några veckor sedan på simmis men det tog tid,går inte att pressa fram,det kommer när hon känner sig säker i vattnet
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. rädd för att doppa huvudet
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 12:11
  2. Doppa tryfflar i choklad
    By -Camelia- in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 11:53
  3. Ska man doppa knäcken...
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 16:03
  4. Han kan doppa huvudet och skriva
    By malin_med3 in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 19:49
  5. Doppa i choklad?
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar