1-årskontroll
_0504 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    1-årskontroll

    Nu har även Zelda fått ok-stämpel på baken! 12560 gram & 81,5 cm lång. Jag är lite orolig för att hon ska bli superlång som vuxen, så jag frågade läkaren...han gissade på 1.80, vilket inte känns kul alls! Nu undrar jag; kan man verkligen göra en så \"exakt\" bedömning??? Jag trodde de växte lite i vågor... Läkaren och jag blev för övrigt osams eftersom de vägrar låta göra en utredning om huruvida Zelda har allergiastma, tre gånger måste vi åka in akut innan de ens vill diskutera saken! Gällande pricktestet för pollenallergi så sa dom att då får ni vänta till hösten, för något sånt gör man inte nu! Detta innebär att Zelda kommer få lida sig igenom hösten bara för att dom vägrar hjälpa! Så här sitter jag nu, lika oförmögen att hjälpa henne som jag var igår...och jag har ingen aning om hur jag ska bete mig nu. Vad gör man?? Läkaren var för övrigt en av de mest arroganat och otrevliga människor jag någonsin träffat! När han skulle ge Zelda sprutan så bara stack han, inte ett ord till henne, ingen avledande manöver...ingenting! Som tur är så gick det bra ändå, hon blev arg på honom men inte så mycket mer än så! De blev dock imponerade över att hon går själv, äter själv och hennes ganska stora ordförråd på en tio-femton ord! :)
  2. 1
    1-årskontroll Nu har även Zelda fått ok-stämpel på baken! 12560 gram & 81,5 cm lång. Jag är lite orolig för att hon ska bli superlång som vuxen, så jag frågade läkaren...han gissade på 1.80, vilket inte känns kul alls! Nu undrar jag; kan man verkligen göra en så \"exakt\" bedömning??? Jag trodde de växte lite i vågor... Läkaren och jag blev för övrigt osams eftersom de vägrar låta göra en utredning om huruvida Zelda har allergiastma, tre gånger måste vi åka in akut innan de ens vill diskutera saken! Gällande pricktestet för pollenallergi så sa dom att då får ni vänta till hösten, för något sånt gör man inte nu! Detta innebär att Zelda kommer få lida sig igenom hösten bara för att dom vägrar hjälpa! Så här sitter jag nu, lika oförmögen att hjälpa henne som jag var igår...och jag har ingen aning om hur jag ska bete mig nu. Vad gör man?? Läkaren var för övrigt en av de mest arroganat och otrevliga människor jag någonsin träffat! När han skulle ge Zelda sprutan så bara stack han, inte ett ord till henne, ingen avledande manöver...ingenting! Som tur är så gick det bra ändå, hon blev arg på honom men inte så mycket mer än så! De blev dock imponerade över att hon går själv, äter själv och hennes ganska stora ordförråd på en tio-femton ord! :)
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Men!

    Hur kan han bara vifta bort Zeldas allergiproblem??!! Sånt där gör en ju fly förbannad! Jag tycker du ska ringa någon annan. Jag kan iofs nada om allergier, men man tycker ju att de borde kunna göra _någonting_ nu?
    Och man kan ju knappast tro att han var barnläkare om han betedde sig så där mot Zelda när hon fick sprutan! Usch, jag blir alldeles upprörd och jag var inte ens där *s*

    Tur att lilla Zeldisen triumferade med att imponera med sina färdigheter i alla fall ;-)
  4. 2
    Men! Hur kan han bara vifta bort Zeldas allergiproblem??!! Sånt där gör en ju fly förbannad! Jag tycker du ska ringa någon annan. Jag kan iofs nada om allergier, men man tycker ju att de borde kunna göra _någonting_ nu?
    Och man kan ju knappast tro att han var barnläkare om han betedde sig så där mot Zelda när hon fick sprutan! Usch, jag blir alldeles upprörd och jag var inte ens där *s*

    Tur att lilla Zeldisen triumferade med att imponera med sina färdigheter i alla fall ;-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Vilken stor och duktig tjej

    säger jag som har en liten tös på dryga 8 kg och 74 cm. Fast jag förstår inte varför du är orolig att hon ska bli lång. 1 och 80 är väl inte så jättejättelångt om hon nu skulle bli det. Varför vill du inte att hon ska bli lång? Jag vet flera tjejer som är långa och det har aldrig varit något konstigt med det. Inte för att jag tror att man kan göra en sådan prognos nu.

    Det är ganska svårt att ställa en diagnos om infektionsastma om det är det du menar, har aldrig hört allergiastma tidigare, så tidigt har jag hört sägas. Kanske därför de vill vänta? Så små barn kan bli väldigt hostiga pga av att deras luftrör är små och trånga utan att det är infektionastma. Innan man ställer diagnos vill man vara säker på att det inte växer bort i första taget.

    Vill du veta mer så ring till Barnkliniken på ditt sjukhus och fråga dem. Om det var en allmänläkare på VC du pratade med så ger jag inte mycket för dem.

    När mina barn har fått sprutorna så har det inte gullats någonting av den som ger sprutan utan de har sitället uppmanat mig att hålla handen och prata lugnande.

    Vad duktig hon är som går och pratar så mycket redan! Min lilla tjej säger bil och hej och är ganska föriktig av sig så jag är imponerad av Zelda som redan kan så mycket.
  6. 3
    Vilken stor och duktig tjej säger jag som har en liten tös på dryga 8 kg och 74 cm. Fast jag förstår inte varför du är orolig att hon ska bli lång. 1 och 80 är väl inte så jättejättelångt om hon nu skulle bli det. Varför vill du inte att hon ska bli lång? Jag vet flera tjejer som är långa och det har aldrig varit något konstigt med det. Inte för att jag tror att man kan göra en sådan prognos nu.

    Det är ganska svårt att ställa en diagnos om infektionsastma om det är det du menar, har aldrig hört allergiastma tidigare, så tidigt har jag hört sägas. Kanske därför de vill vänta? Så små barn kan bli väldigt hostiga pga av att deras luftrör är små och trånga utan att det är infektionastma. Innan man ställer diagnos vill man vara säker på att det inte växer bort i första taget.

    Vill du veta mer så ring till Barnkliniken på ditt sjukhus och fråga dem. Om det var en allmänläkare på VC du pratade med så ger jag inte mycket för dem.

    När mina barn har fått sprutorna så har det inte gullats någonting av den som ger sprutan utan de har sitället uppmanat mig att hålla handen och prata lugnande.

    Vad duktig hon är som går och pratar så mycket redan! Min lilla tjej säger bil och hej och är ganska föriktig av sig så jag är imponerad av Zelda som redan kan så mycket.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4

    Precis!!

    Man blir fruktansvärt irriterad när dom vägrar lyssna på en!!! Tycker alltid att det är något strul när man vill diskutera \"problem\" på bvc...känns som om dom bara vill säga \" Nej, men det är ehlt normalt...\" Man kunde ju önska att dom kunde ta en på allvar!!
  8. 4
    Precis!! Man blir fruktansvärt irriterad när dom vägrar lyssna på en!!! Tycker alltid att det är något strul när man vill diskutera \"problem\" på bvc...känns som om dom bara vill säga \" Nej, men det är ehlt normalt...\" Man kunde ju önska att dom kunde ta en på allvar!!
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Håller med!

    Det är inget \"fel\" med att vara lång, men min syster har alltid mått så dåligt av att vara det så det är kanske det som ligger och gnager i bakhuvudet! Men jag vet ju att hon är alldeles perfekt om hon så blir 2 ½ meter ;).

    Gällande allergin så har min systerson astma som konsekvens av hans björkallergi, det började redan när han var 8 månader men det tog tre år att få korrekt diagnos. När Zelda hostade som värst så kände jag igen precis hur Goliath lät som liten. Det som oroar mig är alltså att dom inte verkar ta mig på allvar utan avskriver det hela som förkylning. Zelda har varit förkyld förr så jag vet att det inte rör sig om det!

    Jag planerar att ringa barnkliniken men jag behövde få gnälla av mig lite så jag lugnar ner mig först ;)

    Gällande färdigheter; Jag är övertygad om att din tjej kan massor med saker som Zelda inte kan, känns alltid som om det bara räknas hur många ord de kan och hur bra de går...knappst rättvist med tanke på allt nytt de lär sig dagligen! Det är verkligen fantastiskt att se hur mycket de snappar upp!! Goa små ungar, det är vad vi har!!! :)
  10. 5
    Håller med! Det är inget \"fel\" med att vara lång, men min syster har alltid mått så dåligt av att vara det så det är kanske det som ligger och gnager i bakhuvudet! Men jag vet ju att hon är alldeles perfekt om hon så blir 2 ½ meter ;).

    Gällande allergin så har min systerson astma som konsekvens av hans björkallergi, det började redan när han var 8 månader men det tog tre år att få korrekt diagnos. När Zelda hostade som värst så kände jag igen precis hur Goliath lät som liten. Det som oroar mig är alltså att dom inte verkar ta mig på allvar utan avskriver det hela som förkylning. Zelda har varit förkyld förr så jag vet att det inte rör sig om det!

    Jag planerar att ringa barnkliniken men jag behövde få gnälla av mig lite så jag lugnar ner mig först ;)

    Gällande färdigheter; Jag är övertygad om att din tjej kan massor med saker som Zelda inte kan, känns alltid som om det bara räknas hur många ord de kan och hur bra de går...knappst rättvist med tanke på allt nytt de lär sig dagligen! Det är verkligen fantastiskt att se hur mycket de snappar upp!! Goa små ungar, det är vad vi har!!! :)
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6

    Alltid lär man sig något nytt

    Jag visste inte om att man kunde få astma av annan allergi så mitt svar är nog inte riktigt relevant eftersom jag trodde att det rörde sig om infektionsastma. Då har du säkert rätt. Ring Barn! Det går att få tid där utan remiss om man står på sig och har bra argument. Det verkar du ha.

    Ja, min tjej är också jätteduktig, lugn och go. Världens bästa Ella! Fast jag tycker ändå att det är så fascinerande hur olika barn är.
  12. 6
    Alltid lär man sig något nytt Jag visste inte om att man kunde få astma av annan allergi så mitt svar är nog inte riktigt relevant eftersom jag trodde att det rörde sig om infektionsastma. Då har du säkert rätt. Ring Barn! Det går att få tid där utan remiss om man står på sig och har bra argument. Det verkar du ha.

    Ja, min tjej är också jätteduktig, lugn och go. Världens bästa Ella! Fast jag tycker ändå att det är så fascinerande hur olika barn är.

Liknande trådar

  1. 4-årskontroll.
    By -Grynet- in forum _0312 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 14:08
  2. 4-årskontroll
    By Femina in forum _03 Höstbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:44
  3. 1 -årskontroll!
    By Ruth1 in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 11:43
  4. 5-årskontroll
    By Sanna med tjejerna in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 08:45
  5. 1½-årskontroll
    By Moa m. BellanBus in forum _0507 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar