Torsk/svamp?
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Torsk/svamp?

    Erik har fått vad som ser ut som en vit beläggning på insidan av underläppen. Jag ser även en tendens till sugblåsa på överläppen. Kan detta bero på att han suger så mkt, antingen på mitt bröst eller nappen att läppen liksom blir \"utnött\" (hittar inget bättre ord).

    Eller kan det vara torsk, svamp eller nåt\' annat?

    Han verkar inte lida av det och jag tror inte det är nåt\' farligt men blir bara lit nyfiken... Är det nåt\' man bör behandla?

    (Jag är inte den oroliga typen och ogillar att \"besvära\" BVC med petitesser (som jag hoppas att detta är). Testar om nån\' vet här först!)
  2. 1
    Torsk/svamp? Erik har fått vad som ser ut som en vit beläggning på insidan av underläppen. Jag ser även en tendens till sugblåsa på överläppen. Kan detta bero på att han suger så mkt, antingen på mitt bröst eller nappen att läppen liksom blir \"utnött\" (hittar inget bättre ord).

    Eller kan det vara torsk, svamp eller nåt\' annat?

    Han verkar inte lida av det och jag tror inte det är nåt\' farligt men blir bara lit nyfiken... Är det nåt\' man bör behandla?

    (Jag är inte den oroliga typen och ogillar att \"besvära\" BVC med petitesser (som jag hoppas att detta är). Testar om nån\' vet här först!)
  3. Medlem sedan
    Jun 2002
    #2

    Låter som torsk

    Lucas har haft torsk sedan han var bara någon vecka gammal. Det ser ut som en vit beläggning på insidan av kinder och läppar. I början hade han på tungan oxå, men det har gått bort.

    Jag behandlar med bikarbonat (ca 1tsk+1dl vatten) som jag penslar med tops efter varje amning. Ibland känner även jag av svamp i brösten, men jag är dålig på att komma ihåg att behandla även mig... Jag tycker det är superjobbigt att bli av med torsken, men oroar mig inte så mkt, efs Lucas inte verkar besväras av den. Viktigt är att hålla god hygien, tvätta bh ofta i 60grader, koka nappar etc så att svamparna dör även där.

    Vi har även blivit penslade med en lila gegga på bvc, men den tyckte jag inte hjälpte nämnvärt mer än bikarbonat.
  4. 2
    Låter som torsk Lucas har haft torsk sedan han var bara någon vecka gammal. Det ser ut som en vit beläggning på insidan av kinder och läppar. I början hade han på tungan oxå, men det har gått bort.

    Jag behandlar med bikarbonat (ca 1tsk+1dl vatten) som jag penslar med tops efter varje amning. Ibland känner även jag av svamp i brösten, men jag är dålig på att komma ihåg att behandla även mig... Jag tycker det är superjobbigt att bli av med torsken, men oroar mig inte så mkt, efs Lucas inte verkar besväras av den. Viktigt är att hålla god hygien, tvätta bh ofta i 60grader, koka nappar etc så att svamparna dör även där.

    Vi har även blivit penslade med en lila gegga på bvc, men den tyckte jag inte hjälpte nämnvärt mer än bikarbonat.
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    Hur känns det

    i brösten? Hur behandlar man dem?
  6. 3
    Hur känns det i brösten? Hur behandlar man dem?
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Svider och bränner

    Torsk är egentligen en svampinfektion, samma svamp (Candida Albicans) som man kan få på fötterna eller i underlivet. Om du haft svamp i underlivet vet du redan hur det känns. Det är rött och irriterat och svider en del. När man ammar kan man lätt få svamp på brösten eftersom det är mer varmt och fuktigt på bröstvårtorna än tidigare. Då kan de bli lite mer rosa än vanligt plus att det känns som att mjölkgångarna inuti bröstet bränner.

    Man kan behandla svampen med en huskur som går ut på att göra huden mindre trevlig för svampen. Man baddar med bikarbonatlösning eller vichyvatten efter varje amningstillfälle och luftar mycket. Sedan måste man tvätta all tvätt i 60 grader (bh:ar och sånt), samt koka allt som kommer i kontakt med brösten eller bebisens mun som nappar, mjölkuppsamlare etc. Går inte svampen bort finns det medicin att få via bvc (Mycostatin).

    Om man inte har besvär behöver man inte behandla. Jag tror att de flesta bebisar har lite torsk i munnen och det är ok om de inte verkar ha ont av det. Så lider varken du eller Erik skulle jag inte bry mig om det hela.

    Mvh,
    Susanne
  8. 4
    Svider och bränner Torsk är egentligen en svampinfektion, samma svamp (Candida Albicans) som man kan få på fötterna eller i underlivet. Om du haft svamp i underlivet vet du redan hur det känns. Det är rött och irriterat och svider en del. När man ammar kan man lätt få svamp på brösten eftersom det är mer varmt och fuktigt på bröstvårtorna än tidigare. Då kan de bli lite mer rosa än vanligt plus att det känns som att mjölkgångarna inuti bröstet bränner.

    Man kan behandla svampen med en huskur som går ut på att göra huden mindre trevlig för svampen. Man baddar med bikarbonatlösning eller vichyvatten efter varje amningstillfälle och luftar mycket. Sedan måste man tvätta all tvätt i 60 grader (bh:ar och sånt), samt koka allt som kommer i kontakt med brösten eller bebisens mun som nappar, mjölkuppsamlare etc. Går inte svampen bort finns det medicin att få via bvc (Mycostatin).

    Om man inte har besvär behöver man inte behandla. Jag tror att de flesta bebisar har lite torsk i munnen och det är ok om de inte verkar ha ont av det. Så lider varken du eller Erik skulle jag inte bry mig om det hela.

    Mvh,
    Susanne
  9. Medlem sedan
    Oct 2005
    #5

    Tack!

    För era svar! Du är alltid lika påläst och hjälpsam Susanne!!! :)
  10. 5
    Tack! För era svar! Du är alltid lika påläst och hjälpsam Susanne!!! :)
  11. Anne med vo v
    #6

    går bort

    det går bort av sig själv.
    vinnie hade hela tungan och insidan av kinderna i nån vecka, sen gick det bort helt o hållet!
    avvakta nån vecka!
  12. 6
    går bort det går bort av sig själv.
    vinnie hade hela tungan och insidan av kinderna i nån vecka, sen gick det bort helt o hållet!
    avvakta nån vecka!

Liknande trådar

  1. Svamp och torsk
    By Zasa in forum _0907 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-08-19, 07:41
  2. Svamp/Torsk
    By annika85 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 21:30
  3. Torsk / svamp
    By vinecooler in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 08:29
  4. torsk - svamp...
    By Karin,Tilde03 Rebecca06 in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 08:18
  5. torsk/svamp?
    By Åsa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 20:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar