Enkammarcirk.-om smittorisk
Hjärtfel - barn
  1. lias mamma
    #1

    Enkammarcirk.-om smittorisk


    Min Son har på börjat enkammarcirkulation. Gjort en OP av tre. (aprilbarn)
    Nu sitter ja å funderar på en sak. Om det är någon fara att gå till badhus med honom o bada?
    Pga smittorisken ?????

    Någon som vet ? någon som har samma hjärtebarn som mig ? erfarenheter??

  2. 1
    Enkammarcirk.-om smittorisk
    Min Son har på börjat enkammarcirkulation. Gjort en OP av tre. (aprilbarn)
    Nu sitter ja å funderar på en sak. Om det är någon fara att gå till badhus med honom o bada?
    Pga smittorisken ?????

    Någon som vet ? någon som har samma hjärtebarn som mig ? erfarenheter??

  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2

    Det är så olika

    Vi gjorde nog det mesta med Mimi när hon var bebis. Hon har i o f sig inte enkammarhjärta, men hade vid den tiden ingen naturlig förbindelse mellan hjärtat och lungorna, så det var rätt allvarligt. Vi var på Sydpolen när hon var 2 månader, hon trivdes så otroligt bra i den fuktiga värmen. Jag badade inte med henne dock, vi satt och tittade på brorsorna, vi åkte till fjällen när hon var 5 månader och satt mest i värmestugorna, var på grönan dagen innan hon skulle opereras första gången osv. Vi var och hälsade på på fritids för det var viktigt för bröderna att få visa att de faktiskt hade fått ett syskon, och hon blev förkyld på en gång. Men det gick inte att hålla allt socialt liv borta. Vi var på något sätt tvungna att leva ett normalt liv för brödernas skull. Mimi fick inte mer infektioner än andra barn, men de höll i sig längre. En vanlig förkylning kunde pågå i veckor.
    Andra hjärtisar är mer infektionskänsliga. Jag vet inte om enkammarbarn är mer känsliga än andra, du får nästan fråga er läkare vad han/hon tycker.
  4. 2
    Det är så olika Vi gjorde nog det mesta med Mimi när hon var bebis. Hon har i o f sig inte enkammarhjärta, men hade vid den tiden ingen naturlig förbindelse mellan hjärtat och lungorna, så det var rätt allvarligt. Vi var på Sydpolen när hon var 2 månader, hon trivdes så otroligt bra i den fuktiga värmen. Jag badade inte med henne dock, vi satt och tittade på brorsorna, vi åkte till fjällen när hon var 5 månader och satt mest i värmestugorna, var på grönan dagen innan hon skulle opereras första gången osv. Vi var och hälsade på på fritids för det var viktigt för bröderna att få visa att de faktiskt hade fått ett syskon, och hon blev förkyld på en gång. Men det gick inte att hålla allt socialt liv borta. Vi var på något sätt tvungna att leva ett normalt liv för brödernas skull. Mimi fick inte mer infektioner än andra barn, men de höll i sig längre. En vanlig förkylning kunde pågå i veckor.
    Andra hjärtisar är mer infektionskänsliga. Jag vet inte om enkammarbarn är mer känsliga än andra, du får nästan fråga er läkare vad han/hon tycker.
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3

    Vi undvek allt!

    Hej!

    Vår dotters hjärtfel upptäcktes på 2 mån kontrollen. Vi hade så när fått upp henne till 4 kg, men så tappade man henne på 4 hg vätska och först då såg vi hur mager hon var. Det blev flyg till Lund och en första op (bandning av lungpulsådern) mellan den första och den andra op (Glenn) så kämpade vi att få upp henne i vikt. När hon var 4 mån vägde hon 4,3 kg och det fanns inget att ta av. Pga detta var vi tvungen att hålla oss undan folk, hon fick bara inte bli sjuk.
    Men efter den andra op, när hon var 7 mån då tog det fart. Hon la på sig och vi gick och badade, kunde ta med henne och handla. Ja leva livet helt enkelt.

    Selma har fortfarande väldigt lätt för att bli sjuk. Det verkar som en del hjärtisar klarar sig bättre än andra (även med liknande diagnoser). Om det beror på arv eller vilken start de fick det vet jag inte. Jag kan bara råda dig att prata med er kontaktsjuksköterska som förhoppningsvis känner er lite, annars är det nog bara att lyssna på det sunda förnuftet.

    Kramar
    Johanna
  6. 3
    Vi undvek allt! Hej!

    Vår dotters hjärtfel upptäcktes på 2 mån kontrollen. Vi hade så när fått upp henne till 4 kg, men så tappade man henne på 4 hg vätska och först då såg vi hur mager hon var. Det blev flyg till Lund och en första op (bandning av lungpulsådern) mellan den första och den andra op (Glenn) så kämpade vi att få upp henne i vikt. När hon var 4 mån vägde hon 4,3 kg och det fanns inget att ta av. Pga detta var vi tvungen att hålla oss undan folk, hon fick bara inte bli sjuk.
    Men efter den andra op, när hon var 7 mån då tog det fart. Hon la på sig och vi gick och badade, kunde ta med henne och handla. Ja leva livet helt enkelt.

    Selma har fortfarande väldigt lätt för att bli sjuk. Det verkar som en del hjärtisar klarar sig bättre än andra (även med liknande diagnoser). Om det beror på arv eller vilken start de fick det vet jag inte. Jag kan bara råda dig att prata med er kontaktsjuksköterska som förhoppningsvis känner er lite, annars är det nog bara att lyssna på det sunda förnuftet.

    Kramar
    Johanna

Liknande trådar

  1. Smittorisk?
    By Mimisoul in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 10:13
  2. Smittorisk??
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 19:40
  3. Vattkoppor smittorisk
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 19:30
  4. Magsjuka - smittorisk.
    By mantra in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:48
  5. Ang smittorisk
    By Hemmamamma m 3+pyret in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 20:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar