Äter fortfarande ingenting
_0602 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Äter fortfarande ingenting

    Nej, just det. Ingen puré har hittills gått ner, ingen gröt, inte små bitar smörgås, inte ärtor att plocka med. Jag har hållt på mer eller mindre regelbundet sedan 4,5 månaders ålder. Vad jag personligen tycker är besvärligast, hon äter inte ur flaska heller. Inte bröstmjölk, inte tillägg. Jag skulle så gärna vilja kunna lämna henne längre än någon timme åt gången för att få lite frihet.
    Hon väger inte så mycket heller, bara 6,6 kilo till 66 centimeter och följer inte längre sin kurva utan den går nedåt. Hon mår iofs bra, kryper en massa, ställer sig upp och är oftast ganska nöjd, så jag är inte direkt orolig men jag tror ju att hon ändå skulle må bra av lite stadigare mat, om inte annat sova bättre.
    Det blev visst lite långt, men vad jag eg ville fråga: Ni som haft svårt att få barnen att äta ur flaska, men lyckats, hur har ni gjort? Har någon något ytterligare tips på vad jag kan prova att ge lilltjejen att äta? Eller är det bara att vänta och tänka att det löser sig?
  2. 1
    Äter fortfarande ingenting Nej, just det. Ingen puré har hittills gått ner, ingen gröt, inte små bitar smörgås, inte ärtor att plocka med. Jag har hållt på mer eller mindre regelbundet sedan 4,5 månaders ålder. Vad jag personligen tycker är besvärligast, hon äter inte ur flaska heller. Inte bröstmjölk, inte tillägg. Jag skulle så gärna vilja kunna lämna henne längre än någon timme åt gången för att få lite frihet.
    Hon väger inte så mycket heller, bara 6,6 kilo till 66 centimeter och följer inte längre sin kurva utan den går nedåt. Hon mår iofs bra, kryper en massa, ställer sig upp och är oftast ganska nöjd, så jag är inte direkt orolig men jag tror ju att hon ändå skulle må bra av lite stadigare mat, om inte annat sova bättre.
    Det blev visst lite långt, men vad jag eg ville fråga: Ni som haft svårt att få barnen att äta ur flaska, men lyckats, hur har ni gjort? Har någon något ytterligare tips på vad jag kan prova att ge lilltjejen att äta? Eller är det bara att vänta och tänka att det löser sig?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Ja, det kan verkligen bli jobbigt när barnet ratar den mat man erbjuder. Min son, som nu är tre, var likadan. Han tog iofs flaskan, men det sabbade hans tag om bröstet (gjorde ont att amma) så den var vi tvungen att skippa efter några försök.

    Det finns inget annat man kan göra än att erbjuda mat. Förälderns ansvar är att erbjuda näringsriktig mat, serverad på ett trevligt sätt. Att äta är barnets ansvar. Inget barn svälter sig frivilligt. Hon kommer att äta i sinom tid.

    Jag kan berätta hur vi gjorde med sonen. Vi började att erbjuda mat när han var 4,5 månad. Inget gick ner, möjligtvis lite päronpuré eller annan söt puré. Så mycket hemlagad mat jag har kastat! Till slut så ledsnade jag på det och gjorde helt enkelt så att jag erbjöd lite av min egen havregrynsgröt på morgonen, och av min egen mat. En vacker dag när han var 7,5 månader så bara åt han. Han var nog helt enkelt inte redo för mat tidigare.

    Försök att inte truga, fast det är lätt att göra det. Att truga fungerar inte i längden. Håll ut, en vacker dag vänder det fast man tror att man ska helamma dem tills de är tonåringar!
  4. 2
    Ja, det kan verkligen bli jobbigt när barnet ratar den mat man erbjuder. Min son, som nu är tre, var likadan. Han tog iofs flaskan, men det sabbade hans tag om bröstet (gjorde ont att amma) så den var vi tvungen att skippa efter några försök.

    Det finns inget annat man kan göra än att erbjuda mat. Förälderns ansvar är att erbjuda näringsriktig mat, serverad på ett trevligt sätt. Att äta är barnets ansvar. Inget barn svälter sig frivilligt. Hon kommer att äta i sinom tid.

    Jag kan berätta hur vi gjorde med sonen. Vi började att erbjuda mat när han var 4,5 månad. Inget gick ner, möjligtvis lite päronpuré eller annan söt puré. Så mycket hemlagad mat jag har kastat! Till slut så ledsnade jag på det och gjorde helt enkelt så att jag erbjöd lite av min egen havregrynsgröt på morgonen, och av min egen mat. En vacker dag när han var 7,5 månader så bara åt han. Han var nog helt enkelt inte redo för mat tidigare.

    Försök att inte truga, fast det är lätt att göra det. Att truga fungerar inte i längden. Håll ut, en vacker dag vänder det fast man tror att man ska helamma dem tills de är tonåringar!
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Hej!
    Vi hade problem med att Maja inte ville ta ngn flaska för några månader sedan. Vi testade med MAM ulti vent, den har en napp som efterliknar ammningen och den var och är toppen för Maja när hon får både välling och ersättning. Vår tjej är också en smalis, 6730 och 64.5 cm. Hon ligger på en kurva under den "normala" men mår toppen!

    Hoppas att det löser sig för er, kram c
  6. 3
    Hej!
    Vi hade problem med att Maja inte ville ta ngn flaska för några månader sedan. Vi testade med MAM ulti vent, den har en napp som efterliknar ammningen och den var och är toppen för Maja när hon får både välling och ersättning. Vår tjej är också en smalis, 6730 och 64.5 cm. Hon ligger på en kurva under den "normala" men mår toppen!

    Hoppas att det löser sig för er, kram c
  7. Sara m Frida
    #4
    Men oj!

    Vad äter hon då?
    Vad säger de på BVC?
  8. 4
    Men oj!

    Vad äter hon då?
    Vad säger de på BVC?

Liknande trådar

  1. Fortfarande ingenting...
    By Catrine m.I+C+T in forum Försöker bli med barn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 06:52
  2. Känner fortfarande ingenting+
    By annahpo in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 18:58
  3. Fortfarande ingenting
    By Camellis in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 15:23
  4. Fortfarande ingenting!
    By Karima m.G02,E03+bfIGÅR in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 09:26
  5. Fortfarande ingenting!
    By Karima m.G02,E03+bfIGÅR in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 09:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar