sömn sömn och åter sömn..
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2005
    #1

    sömn sömn och åter sömn..

    Hur nattar ni era små ??

    Vill gärna ha era synpunkter , hur gör ni som har barn som sover hela natten ?
    Vaknar de någon gång hur gör ni då ??
  2. 1
    sömn sömn och åter sömn.. Hur nattar ni era små ??

    Vill gärna ha era synpunkter , hur gör ni som har barn som sover hela natten ?
    Vaknar de någon gång hur gör ni då ??
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2
    Ja det undrar jag oxå...
    Eddie sover inte hela natten men de sista nätterna har han bara vaknat två gånger så det går åt rätt håll iaf
    När han nattas så ammas han rätt länge och sedan ligger han vaken och bökar runt lite innan han somnar, gärna med snuttefilten över ansiktet. Fast den duger aldrig när han ska somna om på natten..
  4. 2
    Ja det undrar jag oxå...
    Eddie sover inte hela natten men de sista nätterna har han bara vaknat två gånger så det går åt rätt håll iaf
    När han nattas så ammas han rätt länge och sedan ligger han vaken och bökar runt lite innan han somnar, gärna med snuttefilten över ansiktet. Fast den duger aldrig när han ska somna om på natten..
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Vi ger henne gröt eller välling (vällingen tar hon typ aldrig för den är sååå äcklig) vid 17 tiden.
    Sen byter vi blöja och tar på pyjamas och lägger henne i sin säng. Oftast somnar hon inom 5 minuter.
    Ibland somnar hon inte utan blir arg, och då brukar det funka att hon får ligga och gosa med mig i vår säng i några minuter. Sen när hon har somnat lyfter jag över henne till sin egen säng.
    Oftast sover hon ända fram till 6/6,30, men nån gång vaknar hon vid 24 och då gosar vi igen eller ammar lite och sen brukar hon sova gott.
  6. 3
    Vi ger henne gröt eller välling (vällingen tar hon typ aldrig för den är sååå äcklig) vid 17 tiden.
    Sen byter vi blöja och tar på pyjamas och lägger henne i sin säng. Oftast somnar hon inom 5 minuter.
    Ibland somnar hon inte utan blir arg, och då brukar det funka att hon får ligga och gosa med mig i vår säng i några minuter. Sen när hon har somnat lyfter jag över henne till sin egen säng.
    Oftast sover hon ända fram till 6/6,30, men nån gång vaknar hon vid 24 och då gosar vi igen eller ammar lite och sen brukar hon sova gott.
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    fel hon äter vid 19! inte vid 17.
  8. 4
    fel hon äter vid 19! inte vid 17.
  9. fialisa
    #5
    Sätter på Liam pyjamas och ger honom välling nere i soffan vid 20-tiden, sedan bär vi upp honom i sängen ( han sover i vår säng), lägger honom på sidan på hans kudde och han somnar på 30 sekunder! Har aldrig sett någon som somnar så snabbt som Liam Om han inte skulle somna utan knöla runt så är han inte tillräckligt trött, då får han vara uppe en stund till. Han kan vakna till några gånger under natten men då får han nappen och några klappar på rumpan och sen sover han skönt igen....
  10. 5
    Sätter på Liam pyjamas och ger honom välling nere i soffan vid 20-tiden, sedan bär vi upp honom i sängen ( han sover i vår säng), lägger honom på sidan på hans kudde och han somnar på 30 sekunder! Har aldrig sett någon som somnar så snabbt som Liam Om han inte skulle somna utan knöla runt så är han inte tillräckligt trött, då får han vara uppe en stund till. Han kan vakna till några gånger under natten men då får han nappen och några klappar på rumpan och sen sover han skönt igen....
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    så här gör vi

    hihi..
    Jag ammar Eli till sömns. Han somnar ca 20 och sover till 8. Ibland vaknar han på natten då har vi det mörkt (tända lampan är ett bra sätt att få fart i dem små). Vill han kissa så sätter jag honom på pottan men jag säger ingenting på natten. Då har vi andra sätt vi kommunicerar på. På natten är man tyst, är idéen. Så om han piggnar till så lägger jag honom nära mig och ammar honom till sömns igen, ibland kanske han stretar lite men envisas man så ligger han till sist där som en sugkopp igen. Till slut när jag vill ha sovmorgon och det börjar ljusna så drar jag täcket över huvudet på oss så somnar han ofta om en stund. I morse sov han till 9.. *hihi* Jag tycker samsovningen gör det enkelt att söva om barnet och styra över när och hur de sover. Har mina barn svårt att komma till ro så tar vi en promenad eller ett bad någon timme innan läggdags, det brukar göra susen.
    En mamma sa till mig när Tindra var ca ett år, att om man vill ha ett barn som somnar före nio och sover hela natten så ska de inte sova middag efter kl 15 på em. Nu handlade ju det om lite större barn, men teorin att middagssömnen påverkar nattsömnen är väl inte så långt borta i praktiken.
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  12. 6
    så här gör vi hihi..
    Jag ammar Eli till sömns. Han somnar ca 20 och sover till 8. Ibland vaknar han på natten då har vi det mörkt (tända lampan är ett bra sätt att få fart i dem små). Vill han kissa så sätter jag honom på pottan men jag säger ingenting på natten. Då har vi andra sätt vi kommunicerar på. På natten är man tyst, är idéen. Så om han piggnar till så lägger jag honom nära mig och ammar honom till sömns igen, ibland kanske han stretar lite men envisas man så ligger han till sist där som en sugkopp igen. Till slut när jag vill ha sovmorgon och det börjar ljusna så drar jag täcket över huvudet på oss så somnar han ofta om en stund. I morse sov han till 9.. *hihi* Jag tycker samsovningen gör det enkelt att söva om barnet och styra över när och hur de sover. Har mina barn svårt att komma till ro så tar vi en promenad eller ett bad någon timme innan läggdags, det brukar göra susen.
    En mamma sa till mig när Tindra var ca ett år, att om man vill ha ett barn som somnar före nio och sover hela natten så ska de inte sova middag efter kl 15 på em. Nu handlade ju det om lite större barn, men teorin att middagssömnen påverkar nattsömnen är väl inte så långt borta i praktiken.
  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7
    Jag tar på Ida pyjamas när hon verkar trött (ngn gång melln 19-20), ammar henne. Ibland somnar hon då, men oftast bär jag henne en stund tills hon somnar. Då lägger jag henne i sängen.
  14. 7
    Jag tar på Ida pyjamas när hon verkar trött (ngn gång melln 19-20), ammar henne. Ibland somnar hon då, men oftast bär jag henne en stund tills hon somnar. Då lägger jag henne i sängen.
  15. Medlem sedan
    Feb 2002
    #8
    Glömde ju skriva att hon vaknar typ en miljon gånger/natt, då ammar jag henne så somnar hon om. Oftast.
  16. 8
    Glömde ju skriva att hon vaknar typ en miljon gånger/natt, då ammar jag henne så somnar hon om. Oftast.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Hon somnar i famnen när hon börjar bli trött runt 19. Sover hos mig, äter x antal ggr men vaknar sällan så mkt så jag måste gå upp. Morgon runt 05.00.
  18. 9
    Hon somnar i famnen när hon börjar bli trött runt 19. Sover hos mig, äter x antal ggr men vaknar sällan så mkt så jag måste gå upp. Morgon runt 05.00.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Han ammas till söms och sedan vaknar han miljoner gånger under kvällen och natten.

    På fredag ska min man lägga Emil efter att jag har ammat honom (utan att han somnar) och Emil ska få amma en gång vid 5 tiden. Min man får ta Emil fred-sön och jag kommer sova i gästsängen.
    Jag sitter just och läser papper från BVC om hur man får barn att sova på nätterna. Nu är tuttperioden över!!!
  20. 10
    Han ammas till söms och sedan vaknar han miljoner gånger under kvällen och natten.

    På fredag ska min man lägga Emil efter att jag har ammat honom (utan att han somnar) och Emil ska få amma en gång vid 5 tiden. Min man får ta Emil fred-sön och jag kommer sova i gästsängen.
    Jag sitter just och läser papper från BVC om hur man får barn att sova på nätterna. Nu är tuttperioden över!!!
  21. Medlem sedan
    Sep 2004
    #11
    Svårt det där med tupplurar under eftermiddagen.
    Elina somnar ofta för en halv till en timma någon gång mellan 17 och 19. Det är absolut omöjligt att hålla henne vaken tills det är dags att sova för natten! Beroende på om hon somnat kl 17 eller kl 19 är det mer eller mindre svårt att få henne i säng för natten vid 20, som det är tänkt. Det kan bli när som helst mellan 20 och 22. Suck. Det blir så när man inte har några som helst rutiner på sovandet under dagen - det varierar i det oändliga från dag till dag!
  22. 11
    Svårt det där med tupplurar under eftermiddagen.
    Elina somnar ofta för en halv till en timma någon gång mellan 17 och 19. Det är absolut omöjligt att hålla henne vaken tills det är dags att sova för natten! Beroende på om hon somnat kl 17 eller kl 19 är det mer eller mindre svårt att få henne i säng för natten vid 20, som det är tänkt. Det kan bli när som helst mellan 20 och 22. Suck. Det blir så när man inte har några som helst rutiner på sovandet under dagen - det varierar i det oändliga från dag till dag!
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12

    hehe..

    ..det sista skulle vara "i teorin" för det är väl det rutiner är. Teorier? Jättesvårt, vi har inte några särskilda uttalade rutiner. Vissa kvällar blir barnen uppe senare för det händer något skoj och andra stupar de i säng så fort de får chansen. Om man har lite svårt att få till det där med sänggåendet kan man ju börja nalla på barnens middagssömn. Kanske väcka 15 min tidigare redan vid första sovningen (om de har flera) för att få nästa sovpaus lite tidigare. Jag har ingen aning om när Eli sover faktiskt på dagen, men på kvällarna kikar jag på klockan och reagerar om det blir helt knas. I dag sova han bara på em och då mellan 14 och 16. Då tände jag lampan för att han inte skulle snarka bort hela kvällen. Vips vaknade han glad och somnade rätt bra nu på kvällen ändå. Lelle hade dock feber så han behövde nog sussa lite extra. Det allra enklaste knepet at få till sömnen något så när är att väcka barnen på morgonen den tid man vill de ska vakna. Jag som är morgontrött går tidigast upp 8 och då har nattningsrutinerna hamnat naturligt på 20.00. Tindra är ju tre år och kan gott behöva 12 timmars (erbjuden) nattsömn. Lelle får anpassa sin dagsömn så det blir bra.
    Tänk snart sover de inet på dagen ens längre.. Lille bebis vart tar du vägen?
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  24. 12
    hehe.. ..det sista skulle vara "i teorin" för det är väl det rutiner är. Teorier? Jättesvårt, vi har inte några särskilda uttalade rutiner. Vissa kvällar blir barnen uppe senare för det händer något skoj och andra stupar de i säng så fort de får chansen. Om man har lite svårt att få till det där med sänggåendet kan man ju börja nalla på barnens middagssömn. Kanske väcka 15 min tidigare redan vid första sovningen (om de har flera) för att få nästa sovpaus lite tidigare. Jag har ingen aning om när Eli sover faktiskt på dagen, men på kvällarna kikar jag på klockan och reagerar om det blir helt knas. I dag sova han bara på em och då mellan 14 och 16. Då tände jag lampan för att han inte skulle snarka bort hela kvällen. Vips vaknade han glad och somnade rätt bra nu på kvällen ändå. Lelle hade dock feber så han behövde nog sussa lite extra. Det allra enklaste knepet at få till sömnen något så när är att väcka barnen på morgonen den tid man vill de ska vakna. Jag som är morgontrött går tidigast upp 8 och då har nattningsrutinerna hamnat naturligt på 20.00. Tindra är ju tre år och kan gott behöva 12 timmars (erbjuden) nattsömn. Lelle får anpassa sin dagsömn så det blir bra.
    Tänk snart sover de inet på dagen ens längre.. Lille bebis vart tar du vägen?
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13
    Mat runt 17, oftast bad efter det en stund. När hon gnuggar sig i ögonen, oftast runt 18 så blir det byte av blöja, pyjamas på och en flaska ersättning. Efter det borsta tänderna och så i säng. Oftast så somnar hon själv enkelt, men ibland bökar hon och man får stoppa i natten.

    När hon vaknar på natten är det oftast bara att stoppa i nappen eller avvakta så somnar hon om. Ett par gånger så ger vi henne flaska. Någon enstaka gång har hon sovit hela natten, tror att hon får i sig mer mat under dagen då men vissa dagar så går det inte att lura i henne mer mat.
  26. 13
    Mat runt 17, oftast bad efter det en stund. När hon gnuggar sig i ögonen, oftast runt 18 så blir det byte av blöja, pyjamas på och en flaska ersättning. Efter det borsta tänderna och så i säng. Oftast så somnar hon själv enkelt, men ibland bökar hon och man får stoppa i natten.

    När hon vaknar på natten är det oftast bara att stoppa i nappen eller avvakta så somnar hon om. Ett par gånger så ger vi henne flaska. Någon enstaka gång har hon sovit hela natten, tror att hon får i sig mer mat under dagen då men vissa dagar så går det inte att lura i henne mer mat.
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14
    sover iunte hela natten men nattningen går väldigt bra och smärtfritt!

    efter kvällsmat sitter vi en stumnd och gosar i soffan, går in i lillemans rum, lägger honom i sängen, tar på täcket, lägger honom på sidan och drar i speldosan. funkar kanon. under tiden vi lägger honom i sängen sjunger jag vyssan lull, tills jag drar i dosan.

    sambon gör samma sak, och nu börjar det funka bra på nätterna, han vaknar ofta men det går fortare o fortare att få honom att somna om, och han har slutat äta på natten, verkar det som, iallafall några nätter i rad nu!
  28. 14
    sover iunte hela natten men nattningen går väldigt bra och smärtfritt!

    efter kvällsmat sitter vi en stumnd och gosar i soffan, går in i lillemans rum, lägger honom i sängen, tar på täcket, lägger honom på sidan och drar i speldosan. funkar kanon. under tiden vi lägger honom i sängen sjunger jag vyssan lull, tills jag drar i dosan.

    sambon gör samma sak, och nu börjar det funka bra på nätterna, han vaknar ofta men det går fortare o fortare att få honom att somna om, och han har slutat äta på natten, verkar det som, iallafall några nätter i rad nu!

Liknande trådar

  1. sömn å åter sömn
    By malla402 in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 12:18
  2. sömn och åter sömn
    By katper in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 12:38
  3. Mera sömn fråga, brist på sömn
    By helen_riyo in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 17:36
  4. Sömn, sömn... *långt* även på ank. 11/2004
    By Katti med Petter & Victor in forum Bebissnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 20:37
  5. Sömn, sömn och åter igen sömn *långt*
    By Katti med Petter & Victor in forum _0411 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 19:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar