ADHD eller?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2006
    #1

    ADHD eller?

    Jag funderar lite över min 5 veckors bebis som orkar vara vaken längre än de flesta bebisar.

    Just nu har han varit vaken i 5 timmar, sover lite mikrosömn på några minuter vid amningen bara. Han sover ca 10-12 timmar per dygn istället för de normala 16-20h. Han är för det mesta på gott humör under dessa maratonvakenperioder.

    Kan detta vara ett tecken på begynnade överaktivitet/ADHD eller har han bara ett stort närhetsbehov? Ni som har ADHD barn, när uppstod symtomen hos era barn?
  2. 1
    ADHD eller? Jag funderar lite över min 5 veckors bebis som orkar vara vaken längre än de flesta bebisar.

    Just nu har han varit vaken i 5 timmar, sover lite mikrosömn på några minuter vid amningen bara. Han sover ca 10-12 timmar per dygn istället för de normala 16-20h. Han är för det mesta på gott humör under dessa maratonvakenperioder.

    Kan detta vara ett tecken på begynnade överaktivitet/ADHD eller har han bara ett stort närhetsbehov? Ni som har ADHD barn, när uppstod symtomen hos era barn?
  3. nettan
    #2
    Men vad är normalt då?
    Min tös med adhd sov ca 3 timmar per dygn när hon var bebis, sammanräknat nattsömn och tio minuters tupplur på köksfilten.....
    Sonen med ADHD sov ca 20 timmar per dygn som bebis......
    Jag hoppas verkligen inte du redan nu oroar dig för att din lilla bebis skulle ha nåt funktionshinder?
    Det är ju inte bara sömnen som avgör utan en hel rad med symptom som din lille parvel omöjligt kan ha uppvisat redan.
    Försök att njuta av din lilla gosbebis istället och ta vara på den korta period som din lille är liten och medgörlig.
    Har han något funktionshinder så kommer det att visa sig i sinom tid men oroa dig inte för det nu.
  4. 2
    Men vad är normalt då?
    Min tös med adhd sov ca 3 timmar per dygn när hon var bebis, sammanräknat nattsömn och tio minuters tupplur på köksfilten.....
    Sonen med ADHD sov ca 20 timmar per dygn som bebis......
    Jag hoppas verkligen inte du redan nu oroar dig för att din lilla bebis skulle ha nåt funktionshinder?
    Det är ju inte bara sömnen som avgör utan en hel rad med symptom som din lille parvel omöjligt kan ha uppvisat redan.
    Försök att njuta av din lilla gosbebis istället och ta vara på den korta period som din lille är liten och medgörlig.
    Har han något funktionshinder så kommer det att visa sig i sinom tid men oroa dig inte för det nu.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Nej nej... alla sover så otroligt olika.
    Min 12-åring med ADHD och autism sov mest hela tiden när han var bebis, han va jättetråkig
    Han har alltid varit trött....

    Min snart 3 åriga dotter var helt hopplös, och jag var knäckt av sömnbrist. Hon kunde ligga o tjoa flera timmar mitt i natten, sov sällan eller aldrig mer än 20-30 min pass på dagen. Trodde jag skulle dö...

    Hon visar inte några som helst tecken på ADHD.

    Vissa barn behöver lite hjälp med att somna och sova. Det går inte med alla, men jag har fått hjälpa åtminstone 3 av mina 4 att hitta ett bra sömnmönster. (sonen med adhd är inte en av dom, han somnar på väg till sängen)

    På dagarna så fick dom sova i vagn, jag hjälpte dom att somna in genom att köra vagnen över trösklar eller nån sko, jag släppte precis innan dom somna, sen stod jag på vakt efter så lång tid som dom brukade vakna, och gunga igen, tills dom nästan somna om.

    Så här höll jag på, det har tagit ca 1-3 veckor att få in en någorlunda rytm, sen har det funkat kanon.

    Det är lite jobb, men väl värt det.

    Det finns ett sömnsnack på Aff du kan kika in på, där finns många bra tips och råd och föräldrar i samma sits.

    Släpp tankarna på ADHD, det går inte att se på en sån liten knodd

    Kram till dig
  6. 3
    Nej nej... alla sover så otroligt olika.
    Min 12-åring med ADHD och autism sov mest hela tiden när han var bebis, han va jättetråkig
    Han har alltid varit trött....

    Min snart 3 åriga dotter var helt hopplös, och jag var knäckt av sömnbrist. Hon kunde ligga o tjoa flera timmar mitt i natten, sov sällan eller aldrig mer än 20-30 min pass på dagen. Trodde jag skulle dö...

    Hon visar inte några som helst tecken på ADHD.

    Vissa barn behöver lite hjälp med att somna och sova. Det går inte med alla, men jag har fått hjälpa åtminstone 3 av mina 4 att hitta ett bra sömnmönster. (sonen med adhd är inte en av dom, han somnar på väg till sängen)

    På dagarna så fick dom sova i vagn, jag hjälpte dom att somna in genom att köra vagnen över trösklar eller nån sko, jag släppte precis innan dom somna, sen stod jag på vakt efter så lång tid som dom brukade vakna, och gunga igen, tills dom nästan somna om.

    Så här höll jag på, det har tagit ca 1-3 veckor att få in en någorlunda rytm, sen har det funkat kanon.

    Det är lite jobb, men väl värt det.

    Det finns ett sömnsnack på Aff du kan kika in på, där finns många bra tips och råd och föräldrar i samma sits.

    Släpp tankarna på ADHD, det går inte att se på en sån liten knodd

    Kram till dig

Liknande trådar

  1. adhd eller add hos barn med HFA??
    By -annette- in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 16:07
  2. ADD eller ADHD?
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 14:22
  3. Bara ADHD eller ADHD+AS?
    By Hallonmamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:18
  4. adhd/ eller
    By ADHD ELLER in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 19:36
  5. ADHD? eller nåt?
    By Anonym för tillfället... in forum Bokstavsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 23:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar