Recept- kommer ni ihåg?
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 1999
    #1

    Recept- kommer ni ihåg?

    Vi samlade ju ihop allas "bästa" recept för nåt år sedan eller när det var, halvår sedan var det kanske. JAg var så duktig och sparade undan och skrev ut, sedan installerade jag om datorn och blev av med mitt dokument som jag glömde spara, men det är inte det värsta, jag hittar inte mina utskrifter. *gahh* Nån som har kvar samlingen och vill dela med sig? Jag hade blivit världens lyckligaste då.
    Var och en har en skruv lös. Den som inte tror det har två.
  2. 1
    Recept- kommer ni ihåg? Vi samlade ju ihop allas "bästa" recept för nåt år sedan eller när det var, halvår sedan var det kanske. JAg var så duktig och sparade undan och skrev ut, sedan installerade jag om datorn och blev av med mitt dokument som jag glömde spara, men det är inte det värsta, jag hittar inte mina utskrifter. *gahh* Nån som har kvar samlingen och vill dela med sig? Jag hade blivit världens lyckligaste då.
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Jag har!

    Om det var detta du menade?

    Till 2 vuxna + marsian
    3 kycklingfiléer skärs i 3-4 bitar på längden. Brynes i smör på spisen. Plocka ur och lägg i pannan 1 buljongtärning, 2 pressade vitlöksklyftor, 2 msk balsamvinäger, 2,5 dl mellangrädde och massor med oregano. När detta är blandat och puttrar läggs kycklingbitarna tillbaka i såsen och får puttra klart. Serveras med potatis (som halverats för att korta koktiden) och en sallad.

    Lax med fetaosttäcke:
    Ta en laxsida (filébit med skinn). Gör en röra av hackad fetaost, hackad färsk rosmarin och naturell youghurt (salt och peppra), bred röran över den skinnfria sidan på laxen. Sätt in i ugnen ca 30 min och servera med potatismos eller ris och valfria grönsaker.

    Fryst Torsk- Hoki- eller Sej-block. Tina litegranna, skiva och lägg i ungsform. Sen på med allt möjligt gott som kan finnas hemma. Matlagningsgrädde (jag använder minimat), lite ost, tomatpure, creme fraiche (jag använder minifraiche) och några spännande kryddor. Ev. lite mjölk om det är mkt lättprodukter. Blanda allt och ös över fisken och så in i ugnen till allt fått fin färg. Pressad potatis eller ris och en grönsallad till. Smask!



    Fisk i block eller fryst, mosad avokado och lite citron samt kryddor utrört i creme fraiche, toppat ovanpå och in i ugnen. Potatismos till eller runt om redan i formen.



    Mellanmål:
    * risgrynspudding är en favorit här. Finfint att frysa in (1 stor korv risgrynsgröt, rör i ett ägg och kanel. In i ugnen på 200 grader tills den "stannat" och blivit gyllenbrun. Servera med sylt, )


    Kyckling med pesto:
    Ingredienser
    4 port
    4 kycklingfiléer , ca 500 g
    smör
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    2 purjolökar
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1/2 dl pesto Gör så här
    Bryn kycklingen i smör i en stekpann. Tog slut här?


    Fisk med kaviar:
    Ingredienser
    4 port
    600 g fiskfilé, t ex torsk eller sej
    4 msk orökt eller lättrökt kaviar
    1 gul lök
    2 dl lätt crème fraiche
    Gör så här:
    Sätt ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Lägg dem i en ugnssäker form. Skala och finhacka löken.
    Blanda försiktigt kaviar och lök med crème fraiche. Bred blandningen över fisken. Stek i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med kokta grönsaker och potatis.

    Santa Marias kryddblandningar

    Bifteki, otroligt gott. Vi gjorde klyftpotatis och fetaostcreme till (en burk lättcremefraiche mixad med fetaost, vitlök efter behag och citronpeppar mkt gott) annars är tsatziki en hit. :-)

    Cevapchichi (eller hur det nu stavas) också supergott. Vi gjorde visserligen pannbiffar istället för "korvar" av dem och åt med potatismos och gräddsås. Kanongott, hela familjen gillade det med.

    Creamy curry. Asiatisk currykryddad kycklingfilé. Mkt gott. Tom småpojkarna åt med god aptit.

    Testa att mixa keso, ajvar och färsk vitlök som röra till kött. Otroligt gott. :-)
    Neta med Ängla 0403, Alice 0604 och Albin 0707
  4. 2
    Jag har! Om det var detta du menade?

    Till 2 vuxna + marsian
    3 kycklingfiléer skärs i 3-4 bitar på längden. Brynes i smör på spisen. Plocka ur och lägg i pannan 1 buljongtärning, 2 pressade vitlöksklyftor, 2 msk balsamvinäger, 2,5 dl mellangrädde och massor med oregano. När detta är blandat och puttrar läggs kycklingbitarna tillbaka i såsen och får puttra klart. Serveras med potatis (som halverats för att korta koktiden) och en sallad.

    Lax med fetaosttäcke:
    Ta en laxsida (filébit med skinn). Gör en röra av hackad fetaost, hackad färsk rosmarin och naturell youghurt (salt och peppra), bred röran över den skinnfria sidan på laxen. Sätt in i ugnen ca 30 min och servera med potatismos eller ris och valfria grönsaker.

    Fryst Torsk- Hoki- eller Sej-block. Tina litegranna, skiva och lägg i ungsform. Sen på med allt möjligt gott som kan finnas hemma. Matlagningsgrädde (jag använder minimat), lite ost, tomatpure, creme fraiche (jag använder minifraiche) och några spännande kryddor. Ev. lite mjölk om det är mkt lättprodukter. Blanda allt och ös över fisken och så in i ugnen till allt fått fin färg. Pressad potatis eller ris och en grönsallad till. Smask!



    Fisk i block eller fryst, mosad avokado och lite citron samt kryddor utrört i creme fraiche, toppat ovanpå och in i ugnen. Potatismos till eller runt om redan i formen.



    Mellanmål:
    * risgrynspudding är en favorit här. Finfint att frysa in (1 stor korv risgrynsgröt, rör i ett ägg och kanel. In i ugnen på 200 grader tills den "stannat" och blivit gyllenbrun. Servera med sylt, )


    Kyckling med pesto:
    Ingredienser
    4 port
    4 kycklingfiléer , ca 500 g
    smör
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    2 purjolökar
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1/2 dl pesto Gör så här
    Bryn kycklingen i smör i en stekpann. Tog slut här?


    Fisk med kaviar:
    Ingredienser
    4 port
    600 g fiskfilé, t ex torsk eller sej
    4 msk orökt eller lättrökt kaviar
    1 gul lök
    2 dl lätt crème fraiche
    Gör så här:
    Sätt ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Lägg dem i en ugnssäker form. Skala och finhacka löken.
    Blanda försiktigt kaviar och lök med crème fraiche. Bred blandningen över fisken. Stek i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med kokta grönsaker och potatis.

    Santa Marias kryddblandningar

    Bifteki, otroligt gott. Vi gjorde klyftpotatis och fetaostcreme till (en burk lättcremefraiche mixad med fetaost, vitlök efter behag och citronpeppar mkt gott) annars är tsatziki en hit. :-)

    Cevapchichi (eller hur det nu stavas) också supergott. Vi gjorde visserligen pannbiffar istället för "korvar" av dem och åt med potatismos och gräddsås. Kanongott, hela familjen gillade det med.

    Creamy curry. Asiatisk currykryddad kycklingfilé. Mkt gott. Tom småpojkarna åt med god aptit.

    Testa att mixa keso, ajvar och färsk vitlök som röra till kött. Otroligt gott. :-)
  5. Medlem sedan
    Mar 1999
    #3

    Tack så mycket :)

    ..
    Var och en har en skruv lös. Den som inte tror det har två.
  6. 3
    Tack så mycket :) ..

Liknande trådar

  1. Kommer ni ihåg det här då?
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 23:39
  2. Hej, kommer ni ihåg mig?
    By majo72 in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 08:24
  3. För er som kommer ihåg
    By -Mian- in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 21:16
  4. Hur kommer ni ihåg att
    By Frida in forum Singelmingel
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 22:01
  5. Kommer ni ihåg när
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 19:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar