ni som väntar har fått syskon
_0507 Julibarn
  1. madeleine med 4
    #1

    ni som väntar har fått syskon

    Hur är det, har eran julian börjat på dagis? om. tänker ni ha den kvar när syskonet kommer? hur tänker ni?

    Jag kommer nog ta hem Wilmer, han är så liten och tror inte det inte finns något jag inte kan ge honom som dagis kan. Sen tycker jag det är lite bökigt om jag måste anpassa mig till de tider de vill att han skall vara där. En faktor till är faktiskt om jag inte vet om jag tycker det är värt nästen 12000:-/år för att ha han där 15 h/v. kalla mig snål om ni vill men jag tycker det blir mycket för ca 9 månader/år i och med att han kommer ju aldrig vara där när skolorna är lediga.
  2. 1
    ni som väntar har fått syskon Hur är det, har eran julian börjat på dagis? om. tänker ni ha den kvar när syskonet kommer? hur tänker ni?

    Jag kommer nog ta hem Wilmer, han är så liten och tror inte det inte finns något jag inte kan ge honom som dagis kan. Sen tycker jag det är lite bökigt om jag måste anpassa mig till de tider de vill att han skall vara där. En faktor till är faktiskt om jag inte vet om jag tycker det är värt nästen 12000:-/år för att ha han där 15 h/v. kalla mig snål om ni vill men jag tycker det blir mycket för ca 9 månader/år i och med att han kommer ju aldrig vara där när skolorna är lediga.
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Väntar inga syskon...

    ... men skulle helt klart också välja att ta hem killarna om det skulle vara så. De känns så pass små, att de har inget behov av dagis på det sättet. Det är betydligt enklare att stimulera dem än deras storasyster som just fyllt 6... Öppna Förskolan, lekparken... Och så kommer ju sommaren med bad och annat mysigt, så... Jag skulle nästan kunna tänka mig ett syskon bara för att få vara hemma med dem allihop .
  4. 2
    Väntar inga syskon... ... men skulle helt klart också välja att ta hem killarna om det skulle vara så. De känns så pass små, att de har inget behov av dagis på det sättet. Det är betydligt enklare att stimulera dem än deras storasyster som just fyllt 6... Öppna Förskolan, lekparken... Och så kommer ju sommaren med bad och annat mysigt, så... Jag skulle nästan kunna tänka mig ett syskon bara för att få vara hemma med dem allihop .
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Exakt så resonerade vi när A föddes _ om H skulle vara hemma eller inte. Men med handen på hjärtat så är det inte värt 1000 kr i månaden + att de är så små och har inte sådant behov.

    Jag går ju på ÖF flera ggr i veckan + sånggrupp, ,man kan ju finna sådana aktiviteter...skönt för oss mammor med och träffa andra och snacka lite skit

    Klapp på magen kram j
  6. 3
    Exakt så resonerade vi när A föddes _ om H skulle vara hemma eller inte. Men med handen på hjärtat så är det inte värt 1000 kr i månaden + att de är så små och har inte sådant behov.

    Jag går ju på ÖF flera ggr i veckan + sånggrupp, ,man kan ju finna sådana aktiviteter...skönt för oss mammor med och träffa andra och snacka lite skit

    Klapp på magen kram j
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4
    Håller med dig. Hade jag varit gravid nu hade jag valt att ha även ha snart 4-åringen hemma.
  8. 4
    Håller med dig. Hade jag varit gravid nu hade jag valt att ha även ha snart 4-åringen hemma.
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5
    Jag har min 1.5 åring hemma än så länge.
    Man funderar lite på hur jag ska göra.
    vi har kanske en speciell familjesituation med ett barn som har handikapp så vi har lite andra funderingar på hur vi gör.

    Ev får hon börja snart på dagis tillsammans med sina syskon
    anledningen är inte att inte hemmiljön ska räcka till utan mer så gör vi i vår familj det är liksom ingen skillnad på barnen inte endast stora pojken som går för han har speciella behov och behöver dagis som träning (och tro mig det behövs han är helt annorlunda när han får sin sociala träning eller ej vi har ju lov osv så vi märker skillnad direkt)
    Han är mycket rutinbunden och lite för hans del att syskonen behandlas lika.
    dels tycker lillasyster det är otroligt roligt med dagis hon är ju ofta där och hälsar på när storasyskonen går
    dels blir det naturligt för syskonen om alla behandlas lika.
    lite svårt att förklara våra skäl
    visst duger hemmiljön som stimulans men det lutar ändå åt att hon får börja som de andra på förskolan just pgav att inget av syskonen ska vara speciell eller känna sig speciell.

    asch fattade ens någon nåt av mitt svammel


    Sen erkänner jag att med ett barn i familjen som har just speciella behov blir det mer på frestningar och jag kan inte slappna av när de är hemma det sätter sina spår både på barnet det gäller och syskonen och föräldrar
    att få lite avlastning är ibland jätteviktigt för att vi ska orka med vardagen.


    för er som inte vet har jag 4 barn och storebror har autism.
  10. 5
    Jag har min 1.5 åring hemma än så länge.
    Man funderar lite på hur jag ska göra.
    vi har kanske en speciell familjesituation med ett barn som har handikapp så vi har lite andra funderingar på hur vi gör.

    Ev får hon börja snart på dagis tillsammans med sina syskon
    anledningen är inte att inte hemmiljön ska räcka till utan mer så gör vi i vår familj det är liksom ingen skillnad på barnen inte endast stora pojken som går för han har speciella behov och behöver dagis som träning (och tro mig det behövs han är helt annorlunda när han får sin sociala träning eller ej vi har ju lov osv så vi märker skillnad direkt)
    Han är mycket rutinbunden och lite för hans del att syskonen behandlas lika.
    dels tycker lillasyster det är otroligt roligt med dagis hon är ju ofta där och hälsar på när storasyskonen går
    dels blir det naturligt för syskonen om alla behandlas lika.
    lite svårt att förklara våra skäl
    visst duger hemmiljön som stimulans men det lutar ändå åt att hon får börja som de andra på förskolan just pgav att inget av syskonen ska vara speciell eller känna sig speciell.

    asch fattade ens någon nåt av mitt svammel


    Sen erkänner jag att med ett barn i familjen som har just speciella behov blir det mer på frestningar och jag kan inte slappna av när de är hemma det sätter sina spår både på barnet det gäller och syskonen och föräldrar
    att få lite avlastning är ibland jätteviktigt för att vi ska orka med vardagen.


    för er som inte vet har jag 4 barn och storebror har autism.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Signe kommer att gå på dagis de 15 tim i veckan som hon får. Vi är nyinflyttade och känner inga barn på orten så det känns viktigt att hon får träffa, umgås och leka med folk i sin egen ålder. Vårt dagis har gjort så att de s k 15-timmarsbarnen går 5 tim tis-ons-tors vilket känns helt ok för oss. Då får hon ju både dagis och vara hemma med Bebis och mig.

    Det är åtminstone så vi resonerar nu men det kanske ändrar sig när allt kommer till kritan i april...
  12. 6
    Signe kommer att gå på dagis de 15 tim i veckan som hon får. Vi är nyinflyttade och känner inga barn på orten så det känns viktigt att hon får träffa, umgås och leka med folk i sin egen ålder. Vårt dagis har gjort så att de s k 15-timmarsbarnen går 5 tim tis-ons-tors vilket känns helt ok för oss. Då får hon ju både dagis och vara hemma med Bebis och mig.

    Det är åtminstone så vi resonerar nu men det kanske ändrar sig när allt kommer till kritan i april...
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7

    Väntar inte syskon men

    När Isac var 2 år och 2 mån blev han Theas storebror. Isac gick redan på dagis och vi ville behålla platsen. Han gick (går) 15 tim/vecka och nu är han 3½ år. För vår del har denna lösning varit bra. Isac har haft kvar sin dagisplats, han har fått (får) den aktivering som dagis kan erbjuda, han får träffa sina kompisar osv. Jag har undvikit öppna förskolor med en liten bebis pga infektionsrisk. (Båda mina barn har infektionsastma, så jag träffar hellre en familj åt gången som är hyfsat frisk.) Isac har varit (är) nöjd med dagis och jag tror han uppskattar att få springa av sig och busa utan att behöva ta hänsyn till en liten. Det har även medfört att jag har fått lite egentid (=vila) när Thea har sovit och Isac varit på dagis och Thea har fått egentid med sin mamma. Jag tror att man ska göra den lösning som passar bäst för familjen, så att alla mår bra. Dagis eller inte är upp til dig
  14. 7
    Väntar inte syskon men När Isac var 2 år och 2 mån blev han Theas storebror. Isac gick redan på dagis och vi ville behålla platsen. Han gick (går) 15 tim/vecka och nu är han 3½ år. För vår del har denna lösning varit bra. Isac har haft kvar sin dagisplats, han har fått (får) den aktivering som dagis kan erbjuda, han får träffa sina kompisar osv. Jag har undvikit öppna förskolor med en liten bebis pga infektionsrisk. (Båda mina barn har infektionsastma, så jag träffar hellre en familj åt gången som är hyfsat frisk.) Isac har varit (är) nöjd med dagis och jag tror han uppskattar att få springa av sig och busa utan att behöva ta hänsyn till en liten. Det har även medfört att jag har fått lite egentid (=vila) när Thea har sovit och Isac varit på dagis och Thea har fått egentid med sin mamma. Jag tror att man ska göra den lösning som passar bäst för familjen, så att alla mår bra. Dagis eller inte är upp til dig
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8
    Vi har ju 30 timmar i Stockholm så det är ju avsevärt bättre än 15. Hugo kommer att få gå på dagis, däremot vet jag inte om han kommer att få gå alla 30 timmarna eller om det blir mindre, det känns som det kommer att hänga på det nya lilla livet. För om den nya lilla sover lika lite som Hugo så kommer jag att behöva all tid jag kan få att försöka sova samtidigt som bebis men om det blir en liten som sover jättebra då kommer han nog få vara hemma mer. Han älskar verkligen dagis och är oerhört rastlös hemma, jag har ju just nu inte orken att aktivera honom som han skulle behöva då jag mår sååå illa.
  16. 8
    Vi har ju 30 timmar i Stockholm så det är ju avsevärt bättre än 15. Hugo kommer att få gå på dagis, däremot vet jag inte om han kommer att få gå alla 30 timmarna eller om det blir mindre, det känns som det kommer att hänga på det nya lilla livet. För om den nya lilla sover lika lite som Hugo så kommer jag att behöva all tid jag kan få att försöka sova samtidigt som bebis men om det blir en liten som sover jättebra då kommer han nog få vara hemma mer. Han älskar verkligen dagis och är oerhört rastlös hemma, jag har ju just nu inte orken att aktivera honom som han skulle behöva då jag mår sååå illa.
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    Väntar inga syskon och har ingen plats för Melvin än.
    Kan bara berätta hur jag tänkt och gjort de andra gångerna.

    A var nästan 3 när E föddes och jag tog hem honom. Efter en liten tid fick han gå på kyrkans förskola några få timmar i veckan, efter att han ett om att göra något.
    När M föddes var de stora 6 och 3,5 år. A började skolan och E fick gå kvar med specialtider (hon har ett behov av att gå kvar på dagis enligt kommunen). Jag hade tänkt att ha henne hemma men förskolechefen tyckte annorlunda och kopplade in kommunen (med vår vetskap och medgivande). Nu är jag nöjd över att hon fått gå några timmar varje dag. Mycket då för att hon kräver en hel del.

    Sedan så betalar jag inget alls för barnens omsorg (eftersom A bara går skoltiden och E är över 4 år och har specialtider).

    Tror nog att du gör helt rätt med att ha Wilmer hemma. Om du känner att det blir bra.

    Om fler gjorde och tänkte så så skulle inte så många platser upptas av 15-timmarsbarn. Det har blivit en lite ond cirkel. Alla (nästan) låter sina äldre barn gå kvar för att alla andra gör så. Detta så att barnen har en sysselsättning. Hade alla syskon varit hemma så hade de haft kompisar och så ändå.

    För min del tycker jag att det är tråkigt att barn med hemmavarande förälder har plats medans jag som verkligen behöver en plats inte får någon.
    Inget ont om de som gör så, jag förstår varför eftersom alla andra gör så. Lite moment 22...

    Och du är inte snål!
    Det är mycket pengar att slänga ut för 9 månaders användning, och då få timmar.
    Cigg anses dyrt och det är ju ungefär den kostnaden vi pratar om, om än inte lika jämförbart.
  18. 9
    Väntar inga syskon och har ingen plats för Melvin än.
    Kan bara berätta hur jag tänkt och gjort de andra gångerna.

    A var nästan 3 när E föddes och jag tog hem honom. Efter en liten tid fick han gå på kyrkans förskola några få timmar i veckan, efter att han ett om att göra något.
    När M föddes var de stora 6 och 3,5 år. A började skolan och E fick gå kvar med specialtider (hon har ett behov av att gå kvar på dagis enligt kommunen). Jag hade tänkt att ha henne hemma men förskolechefen tyckte annorlunda och kopplade in kommunen (med vår vetskap och medgivande). Nu är jag nöjd över att hon fått gå några timmar varje dag. Mycket då för att hon kräver en hel del.

    Sedan så betalar jag inget alls för barnens omsorg (eftersom A bara går skoltiden och E är över 4 år och har specialtider).

    Tror nog att du gör helt rätt med att ha Wilmer hemma. Om du känner att det blir bra.

    Om fler gjorde och tänkte så så skulle inte så många platser upptas av 15-timmarsbarn. Det har blivit en lite ond cirkel. Alla (nästan) låter sina äldre barn gå kvar för att alla andra gör så. Detta så att barnen har en sysselsättning. Hade alla syskon varit hemma så hade de haft kompisar och så ändå.

    För min del tycker jag att det är tråkigt att barn med hemmavarande förälder har plats medans jag som verkligen behöver en plats inte får någon.
    Inget ont om de som gör så, jag förstår varför eftersom alla andra gör så. Lite moment 22...

    Och du är inte snål!
    Det är mycket pengar att slänga ut för 9 månaders användning, och då få timmar.
    Cigg anses dyrt och det är ju ungefär den kostnaden vi pratar om, om än inte lika jämförbart.
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10
    Vi har haft Albin på dagis när jag varit (är) hemma med Simon. För mig har det varit jätteviktigt att få ha ensam-tid med Simon. Här får man ha 30 timmar, men Albin går 4 dagar/v ca 20-25 timmar i snitt skulle jag tro.

    Men jag är snabb att ta hem honom när han är sjuk, och om vi vill hitta på nåt annat så är han ledig. Han har lång julledighet osv.
  20. 10
    Vi har haft Albin på dagis när jag varit (är) hemma med Simon. För mig har det varit jätteviktigt att få ha ensam-tid med Simon. Här får man ha 30 timmar, men Albin går 4 dagar/v ca 20-25 timmar i snitt skulle jag tro.

    Men jag är snabb att ta hem honom när han är sjuk, och om vi vill hitta på nåt annat så är han ledig. Han har lång julledighet osv.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Vet inte än!

    Lova står i kö för att börja till hösten, syskonet kommer i juni. Kanske kan det vara bra för henne att gå några timmar om dagen. Jag vet inte. Men känns konstigt om jag ändå är hemma. Finns en bra öppen förskola här dessutom... Har våren att fundera på det. Jag jobbar en dag i veckan med mamma som barnvakt, vet inte riktigt hur det kommer att gå i höst. Fast hon vill npg gärna ta hand om båda i och för sig. (jobbar hemifrån, kan amma och trösta när det behövs.)
  22. 11
    Vet inte än! Lova står i kö för att börja till hösten, syskonet kommer i juni. Kanske kan det vara bra för henne att gå några timmar om dagen. Jag vet inte. Men känns konstigt om jag ändå är hemma. Finns en bra öppen förskola här dessutom... Har våren att fundera på det. Jag jobbar en dag i veckan med mamma som barnvakt, vet inte riktigt hur det kommer att gå i höst. Fast hon vill npg gärna ta hand om båda i och för sig. (jobbar hemifrån, kan amma och trösta när det behövs.)
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Love kommer inte börja dagis när han blir storebror. Det hade han iofs inte gjort iaf. Vi har ju tagit beslutet att ha våra barn hemma under småbarnsåren. Min "stora" kille börjar förmodligen ändå på allmän förskola till hösten för att få lite nya kompisar. Kändes som en bra lösning då vi ska flytta och inte känner någon som bor i området. Jag kommer heller inte ha dagbarn på några månader. Han kommer att ha fyllt 4 då han börjar och jag tror det skulle vara kul för honom att få vara på en förskola och leka några timmar i veckan. Kommer ha honom där 10, 15 timmar i veckan och efter hans önskemål. Vi hoppas få plats på ett föräldrakooperativ som ligger fem, tio min promenad från vår tomt. Love kommer vara hemma. Han kommer inte ens ha fyllt 2 när syskonet kommer. Jag hoppas ta emot dagbarn igen efter några månader.
    /Frida
  24. 12
    Love kommer inte börja dagis när han blir storebror. Det hade han iofs inte gjort iaf. Vi har ju tagit beslutet att ha våra barn hemma under småbarnsåren. Min "stora" kille börjar förmodligen ändå på allmän förskola till hösten för att få lite nya kompisar. Kändes som en bra lösning då vi ska flytta och inte känner någon som bor i området. Jag kommer heller inte ha dagbarn på några månader. Han kommer att ha fyllt 4 då han börjar och jag tror det skulle vara kul för honom att få vara på en förskola och leka några timmar i veckan. Kommer ha honom där 10, 15 timmar i veckan och efter hans önskemål. Vi hoppas få plats på ett föräldrakooperativ som ligger fem, tio min promenad från vår tomt. Love kommer vara hemma. Han kommer inte ens ha fyllt 2 när syskonet kommer. Jag hoppas ta emot dagbarn igen efter några månader.
    /Frida
  25. Lindsey
    #13

    För mig är det självklart

    att Amadeus också ska vara hemma. Jag vill ha tid med båda mina barn, de är små så kort stund i livet och det vill jag ta tillvara på! Sedan måste jag väl jobba tills de är stora. Jag kan gå till öppna förskolan eller träffa vänner med barn om Amadeus behöver leka med andra barn. Det finns ju även lekparker! Ska bli jätteroligt att vara hemma med barnen.
  26. 13
    För mig är det självklart att Amadeus också ska vara hemma. Jag vill ha tid med båda mina barn, de är små så kort stund i livet och det vill jag ta tillvara på! Sedan måste jag väl jobba tills de är stora. Jag kan gå till öppna förskolan eller träffa vänner med barn om Amadeus behöver leka med andra barn. Det finns ju även lekparker! Ska bli jätteroligt att vara hemma med barnen.

Liknande trådar

  1. Vilka har fått/väntar syskon till 06:an?
    By Gullan m 3 prinsar in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 21:42
  2. Ni som väntar syskon...
    By -*L*- in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 20:34
  3. Ni som väntar syskon...
    By H med 2, bf 28/10 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 18:45
  4. Ni som väntar syskon...
    By rutansmamma in forum _0605 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 18:00
  5. Ni som väntar syskon
    By Ellinor in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 16:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar