Vilken klädstorlek har ni till
_0504 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2006
    #1

    Vilken klädstorlek har ni till

    era vårbarn! Och hur långa är dem?

    Man stirrar ju sig lätt blind på storleksetiketten i kläderna. Man tänker, ja då är hon snart 2 år, och då blir det ju storlek 92. Men jag mätte Olivia igår och hon var ju bara 81,5 i strumplästen. Vilken storlek hade ni köpt då? 86 eller 92? Upp till 92 är ju mer än 10 cm, som det är förstort. Vet inte riktigt vad jag ska köpa för storlek, borde funnits något mittemellan.

    Hur tänker ni när ni köper kläder?
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  2. 1
    Vilken klädstorlek har ni till era vårbarn! Och hur långa är dem?

    Man stirrar ju sig lätt blind på storleksetiketten i kläderna. Man tänker, ja då är hon snart 2 år, och då blir det ju storlek 92. Men jag mätte Olivia igår och hon var ju bara 81,5 i strumplästen. Vilken storlek hade ni köpt då? 86 eller 92? Upp till 92 är ju mer än 10 cm, som det är förstort. Vet inte riktigt vad jag ska köpa för storlek, borde funnits något mittemellan.

    Hur tänker ni när ni köper kläder?
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Sist

    jag var och mätte Hanna var i början av november och då var hon 81cm lång. Hur mycket hon växt sen dess har jag ingen aning om men eftersom hon är rätt rund om maggen blir det 92 i kläder till henne. Byxor funkar fortfarande i 86, 92 blir oftast för långt i benen (om det inte är Lindex Tag 3 betala för 2-byxor, för de krymper så mycket) och självklart kan det ju skilja lite på storlekarna i olika tröjor, men ska hon ha något att växa i blir det oftast 92 på överdelarna =)
    Mamma till Hanna (april 05) & Ida (juli 07)
  4. 2
    Sist jag var och mätte Hanna var i början av november och då var hon 81cm lång. Hur mycket hon växt sen dess har jag ingen aning om men eftersom hon är rätt rund om maggen blir det 92 i kläder till henne. Byxor funkar fortfarande i 86, 92 blir oftast för långt i benen (om det inte är Lindex Tag 3 betala för 2-byxor, för de krymper så mycket) och självklart kan det ju skilja lite på storlekarna i olika tröjor, men ska hon ha något att växa i blir det oftast 92 på överdelarna =)
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3
    När jag köper nytt så köper jag 92 cm. (Har en hel del ärvda kläder i storlek 86 som passar just nu).
    Han kan fortfarande ha vissa tröjor i 80 0ch 86 men byxor i 80-86 börjar bli lite korta. Man kan alltid vika upp lite på jeans tex.
  6. 3
    När jag köper nytt så köper jag 92 cm. (Har en hel del ärvda kläder i storlek 86 som passar just nu).
    Han kan fortfarande ha vissa tröjor i 80 0ch 86 men byxor i 80-86 börjar bli lite korta. Man kan alltid vika upp lite på jeans tex.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    Idun har växt...

    under julen så jag köper 86 till henne nu. Sommarkläder köper jag i strl 92 för dit är det ju några månader kvar till.
  8. 4
    Idun har växt... under julen så jag köper 86 till henne nu. Sommarkläder köper jag i strl 92 för dit är det ju några månader kvar till.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    i dec 75 cm kort

    Julia är ganska liten Just nu har hon strl 74 och det är stort. Strl 80 har jag provat, men det fullkomligt badar hon i. Javisst är strl 74 för 6-9 mån, men man får se hur långt barnet är och jag hade nog köpt strl 86 om hon är 81,5 cm. Strl 92 tror jag blir för stort, om du vill använda kläderna nu.
  10. 5
    i dec 75 cm kort Julia är ganska liten Just nu har hon strl 74 och det är stort. Strl 80 har jag provat, men det fullkomligt badar hon i. Javisst är strl 74 för 6-9 mån, men man får se hur långt barnet är och jag hade nog köpt strl 86 om hon är 81,5 cm. Strl 92 tror jag blir för stort, om du vill använda kläderna nu.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6
    Alfred är lång, ca 91 cm. Jag köper stl 92 åt honom. Gäller det tröjor kan jag kanske t o m köpa 98, men absolut inte på byxor, då det blir för stort.
  12. 6
    Alfred är lång, ca 91 cm. Jag köper stl 92 åt honom. Gäller det tröjor kan jag kanske t o m köpa 98, men absolut inte på byxor, då det blir för stort.
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7
    Noel var nog lite drygt 80 cm på senaste mätningen, och jag har 86 till honom för tillfället. En del i 80 passar fortfarande, t ex vissa byxor, men det mesta är 86 nu. Tycker inte att man behöver titta så mycket på åldersangivelsen, gå efter längden istället!
  14. 7
    Noel var nog lite drygt 80 cm på senaste mätningen, och jag har 86 till honom för tillfället. En del i 80 passar fortfarande, t ex vissa byxor, men det mesta är 86 nu. Tycker inte att man behöver titta så mycket på åldersangivelsen, gå efter längden istället!
  15. Medlem sedan
    Mar 2006
    #8
    Tack för att ni tog er tid att svara. I och med att hon smalnat av ganska mycket också, från att varit knubbig, så kanske det är bättre med 86 i tröjor, i jeans kan jag som ni sa köpa 92 och vika, och är det mjukbyxor som inte går att vika får jag köpa 86 också.

    Jag har nyss lagt undan bodisar som jag använt till henne i storlek 74. (en månad sen), och 80 passar ju perfekt nu, så det är nog 86 som mer är hennes storlek, jag tror till sommaren att det blir till att köpa 92, då hon förmodligen är närmre 86 i längden.
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  16. 8
    Tack för att ni tog er tid att svara. I och med att hon smalnat av ganska mycket också, från att varit knubbig, så kanske det är bättre med 86 i tröjor, i jeans kan jag som ni sa köpa 92 och vika, och är det mjukbyxor som inte går att vika får jag köpa 86 också.

    Jag har nyss lagt undan bodisar som jag använt till henne i storlek 74. (en månad sen), och 80 passar ju perfekt nu, så det är nog 86 som mer är hennes storlek, jag tror till sommaren att det blir till att köpa 92, då hon förmodligen är närmre 86 i längden.
  17. Medlem sedan
    Nov 2001
    #9
    Klara har stl 74 på de flesta byxor, en del stl 80 kan hon ha med resår, men de med knapp är förstora i midjan(om jag utgår från lindex storlekar, vi har mest lindex kläder) Tröjor har hon 80 vissa 74 funkar än, men i julklapp fick hon stl 86 i tröjor, vike rbara uppdei armarna.

    Men Klara är inte så stor ca 9 kg och 77 -78 cm nu vid 21 mån.

    Klara har ärvt de flesta kläder av Iza, och sommarkläder har vi stl 86 tror jag.
  18. 9
    Klara har stl 74 på de flesta byxor, en del stl 80 kan hon ha med resår, men de med knapp är förstora i midjan(om jag utgår från lindex storlekar, vi har mest lindex kläder) Tröjor har hon 80 vissa 74 funkar än, men i julklapp fick hon stl 86 i tröjor, vike rbara uppdei armarna.

    Men Klara är inte så stor ca 9 kg och 77 -78 cm nu vid 21 mån.

    Klara har ärvt de flesta kläder av Iza, och sommarkläder har vi stl 86 tror jag.
  19. Medlem sedan
    Oct 2002
    #10
    Vet inte hur lång CeLinn är nu med i oktober va hon 81½cm, jag köper stl 86/92 till henne. 92 är fortfarande liiite stort men jag viker upp ärmarna på tröjorna. Byxor har hon mest stl 86 vilket är perfekt just nu. Men köper nog 92 nästa gång jag handlar.

    Men jag håller med om att det borde ha funnits en stl 88/90
  20. 10
    Vet inte hur lång CeLinn är nu med i oktober va hon 81½cm, jag köper stl 86/92 till henne. 92 är fortfarande liiite stort men jag viker upp ärmarna på tröjorna. Byxor har hon mest stl 86 vilket är perfekt just nu. Men köper nog 92 nästa gång jag handlar.

    Men jag håller med om att det borde ha funnits en stl 88/90
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Rebecca har stl 86 i de flesta kläder.
    I en del byxor kan hon fortfarande ha i 80.
    Köper jag nytt beror det helt på om det ska användas nu eller om det är sommarkläder.
  22. 11
    Rebecca har stl 86 i de flesta kläder.
    I en del byxor kan hon fortfarande ha i 80.
    Köper jag nytt beror det helt på om det ska användas nu eller om det är sommarkläder.
  23. Medlem sedan
    Mar 2006
    #12
    Det var precis vad jag satt och tänkte på igår när jag läste en del av svaren här. Att varför finns inte en st 88 :-) *fnissar*

    Får väl sy mina egna 88 kläder. *skrattar*
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  24. 12
    Det var precis vad jag satt och tänkte på igår när jag läste en del av svaren här. Att varför finns inte en st 88 :-) *fnissar*

    Får väl sy mina egna 88 kläder. *skrattar*
  25. Medlem sedan
    Mar 2006
    #13
    Jag har köpt hem något i st 92, men det är helt omöjligt att ha på henne, både i byxor och tröjor, är så stort att det inte funkar. Tröjor som tält, och byxor som inte hålls uppe.

    Vilka i-lands problem egentligen. Jag ska ju vara glad att jag har kläder till ungrackarn. *ler*
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  26. 13
    Jag har köpt hem något i st 92, men det är helt omöjligt att ha på henne, både i byxor och tröjor, är så stort att det inte funkar. Tröjor som tält, och byxor som inte hålls uppe.

    Vilka i-lands problem egentligen. Jag ska ju vara glad att jag har kläder till ungrackarn. *ler*
  27. Medlem sedan
    Mar 2006
    #14
    Åhhh vad liten och nätt julia är. Bara 74 cm i strumplästen. :-D
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  28. 14
    Åhhh vad liten och nätt julia är. Bara 74 cm i strumplästen. :-D
  29. Medlem sedan
    Mar 2006
    #15
    Precis det problemet hade jag när Olivia var mindre att hon var så tjock om maggen att jag fick gå upp i storlekarna så att det satt skönt i midjan, till följd att det blev alldeles för toklånga.

    Men när hon väl började gå vilket var sent (15mån) så började hon med att springa i stort sätt, så hon har verkligen smalnat av. Tittade på fotografier från 3 månader tillbaka och det är en stor skillnad. Från att varit riktigt bebis rund och go till lite mer smal och slankt barn.

    :-)
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  30. 15
    Precis det problemet hade jag när Olivia var mindre att hon var så tjock om maggen att jag fick gå upp i storlekarna så att det satt skönt i midjan, till följd att det blev alldeles för toklånga.

    Men när hon väl började gå vilket var sent (15mån) så började hon med att springa i stort sätt, så hon har verkligen smalnat av. Tittade på fotografier från 3 månader tillbaka och det är en stor skillnad. Från att varit riktigt bebis rund och go till lite mer smal och slankt barn.

    :-)
  31. Medlem sedan
    Mar 2006
    #16
    Ja det är fördelen med jeans att man kan vika, joggingbyxor eller mjukbyxor blir det värre med. ;-)
  32. 16
    Ja det är fördelen med jeans att man kan vika, joggingbyxor eller mjukbyxor blir det värre med. ;-)
  33. Medlem sedan
    Mar 2006
    #17
    Det är där jag är lite osäker, när man köper för att det ska funka till sommaren. För 86 kommer ju då vara helt okej, men sen vet man inte när hon tar nästa tillväxt skutt och kanske hade egentligen behövt 92. Det är så tråkigt att inte kunna använda kläderna, om det blir för litet nästan med en gång.

    Jag tycker det är ganska sött med förstora kläder om dem sitter bekvämt, bättre det än en uppstoppad falukorv känslan. *fnissar*

    Som jag velar, kanske jag ska köpa lite mer 92 ändå. Får ta henne med mig så ser jag väl ganska snabbt om det kommer funka eller inte.
    Lisa m. Vilgot 030911 & Olivia 050413
    Min blogg: http://smithdesign.se/
  34. 17
    Det är där jag är lite osäker, när man köper för att det ska funka till sommaren. För 86 kommer ju då vara helt okej, men sen vet man inte när hon tar nästa tillväxt skutt och kanske hade egentligen behövt 92. Det är så tråkigt att inte kunna använda kläderna, om det blir för litet nästan med en gång.

    Jag tycker det är ganska sött med förstora kläder om dem sitter bekvämt, bättre det än en uppstoppad falukorv känslan. *fnissar*

    Som jag velar, kanske jag ska köpa lite mer 92 ändå. Får ta henne med mig så ser jag väl ganska snabbt om det kommer funka eller inte.
  35. Medlem sedan
    Mar 2006
    #18
    Så gjorde jag till min store pojke också, han är nu 3 år 4 månader och kan fortfarande ha sina 98 jeans. Men 104 är det han har i kläder nu. Det skiljer ju sig mellan modellerna på jeans också. Köper man lite bagy jeans så kan dem ha dem längre, än om det är smalare variant.

    Tänk att Alfred är 91 cm lång! Det blir en lång ståtlig karl. :-D
  36. 18
    Så gjorde jag till min store pojke också, han är nu 3 år 4 månader och kan fortfarande ha sina 98 jeans. Men 104 är det han har i kläder nu. Det skiljer ju sig mellan modellerna på jeans också. Köper man lite bagy jeans så kan dem ha dem längre, än om det är smalare variant.

    Tänk att Alfred är 91 cm lång! Det blir en lång ståtlig karl. :-D
  37. Medlem sedan
    Mar 2006
    #19
    OJ, ja det var en liten nätt tjej också klara. Jag vägde Olivia igår hemma för hon var precis 21 månader igår. Och fick en vikt på: 11,8kg och längden då 81,5, hattmåttet landade på 47cm.

    Dem lindex kläder jag har till Livisen upplever jag lite större än i andra klädeskedjor, upplever du samma?
  38. 19
    OJ, ja det var en liten nätt tjej också klara. Jag vägde Olivia igår hemma för hon var precis 21 månader igår. Och fick en vikt på: 11,8kg och längden då 81,5, hattmåttet landade på 47cm.

    Dem lindex kläder jag har till Livisen upplever jag lite större än i andra klädeskedjor, upplever du samma?
  39. Medlem sedan
    Jun 2001
    #20
    Ja han kommer att bli lång, men så har han ju att brås på. Jag är 178 cm och pappan 191 cm. Storebror som är 4½ år är 121 cm lång... :-)
  40. 20
    Ja han kommer att bli lång, men så har han ju att brås på. Jag är 178 cm och pappan 191 cm. Storebror som är 4½ år är 121 cm lång... :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Undrar vilken klädstorlek som det...
    By Eyrene in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 23:11
  2. Vilken klädstorlek har era barn nu?
    By -Fluffyn- in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 22:47
  3. Vilken klädstorlek har era barn?
    By -Fluffyn- in forum _0606 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 14:50
  4. Klädstorlek?
    By gabbiz in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 12:11
  5. Klädstorlek
    By Katja + tjejerna in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 11:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar