om vårdbidrag och vab
Autismspektrum
  1. mamma S
    #1

    om vårdbidrag och vab

    Frågan har säkert varit uppe förr, men jag känner mig osäker på hur jag ska göra.

    I februari eller mars är det dags att förlänga vårt vårdbidrag för sonen med as och tourettes. Han är 15 år gammal. Jag har börjat skriva på en ny ansökan. Han har haft vårdbidrag i 2 år ungefär.

    Jag fick också förlängd rätt till vab för honom men den gick ut redan för över ett år sedan.

    Nu har jag pratat med doktorn hos BUP och fått ett intyg att han behöver en vuxen hos sig när han är sjuk även fortsättningsvis. Hon har skrivit att han "behöver ha avlastning, stöd och tillsyn på heltid av förälder. Kan även försämras av kroppslig sjukdom". Jag tänkte skicka en ansökan om fortsatt rätt till vab. Även om det inte behövs ofta, så skulle det kännas som en trygghet.

    Men då slog det mig att någon hade haft problem med att dom då ville sänka vårdbidraget. Tror ni att det är så? Jag trodde vårdbidraget gällde för vårt merarbete med honom, inte löneavdrag när man vabbar osv. Vad är klokast att göra i vårt läge.
    Förra gången vi fick vab-rätt sa dom inget om vårdbideraget hos fk
  2. 1
    om vårdbidrag och vab Frågan har säkert varit uppe förr, men jag känner mig osäker på hur jag ska göra.

    I februari eller mars är det dags att förlänga vårt vårdbidrag för sonen med as och tourettes. Han är 15 år gammal. Jag har börjat skriva på en ny ansökan. Han har haft vårdbidrag i 2 år ungefär.

    Jag fick också förlängd rätt till vab för honom men den gick ut redan för över ett år sedan.

    Nu har jag pratat med doktorn hos BUP och fått ett intyg att han behöver en vuxen hos sig när han är sjuk även fortsättningsvis. Hon har skrivit att han "behöver ha avlastning, stöd och tillsyn på heltid av förälder. Kan även försämras av kroppslig sjukdom". Jag tänkte skicka en ansökan om fortsatt rätt till vab. Även om det inte behövs ofta, så skulle det kännas som en trygghet.

    Men då slog det mig att någon hade haft problem med att dom då ville sänka vårdbidraget. Tror ni att det är så? Jag trodde vårdbidraget gällde för vårt merarbete med honom, inte löneavdrag när man vabbar osv. Vad är klokast att göra i vårt läge.
    Förra gången vi fick vab-rätt sa dom inget om vårdbideraget hos fk
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Nej, det är bara om man tidigare haft tfp inräknat i vb och sen inte ska ha det som vb sjunker.
  4. 2
    Nej, det är bara om man tidigare haft tfp inräknat i vb och sen inte ska ha det som vb sjunker.
  5. mamma S
    #3
    ok tack, ja det låter ju rimligt.
  6. 3
    ok tack, ja det låter ju rimligt.

Liknande trådar

  1. vårdbidrag...???
    By gnuttan in forum Bokstavsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 09:44
  2. Vårdbidrag
    By viguni in forum Diabetes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 05:14
  3. Vårdbidrag?
    By katwah in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 09:51
  4. vårdbidrag och as
    By doriz in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 20:03
  5. Vårdbidrag
    By Liah in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 21:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar