Att amma eller inte amma...
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Att amma eller inte amma...

    ... ja det är frågan.

    Pontus ammar som det är nu en gång på morgonen, lite efter lunch samt en gång på eftermiddagen. Han tar snällt bröstet men är minst lika förtjust i flaskan.

    Jag börjar känna mig rätt så klar med ammandet men hade väl egentligen tänkt att han skulle få amma så länge han ville.

    Jennie ammade ungefär lika mycket (eller snarare lite) i c:a 2 månader innan hon helt la ner och inte var intresserad längre. Det är egentligen så jag skulle vilja göra med Pontus också men jag börjar vara så sjukt sugen på att få äta vanligt igen. Är tokless på den mjölkfria dieten och hade han ammat massor så hade jag så klart fortsatt men som det är nu så behöver han det ju inte. Det är mera mys. Och då är frågan. Mys eller ost på mackan?

    Än så länge vinner mys men jag börjar mer och mer luta åt ost-mackan då jag inte upplever amningen lika mysig längre. Han ligger ofta och fäktar och drar mig i håret.
  2. 1
    Att amma eller inte amma... ... ja det är frågan.

    Pontus ammar som det är nu en gång på morgonen, lite efter lunch samt en gång på eftermiddagen. Han tar snällt bröstet men är minst lika förtjust i flaskan.

    Jag börjar känna mig rätt så klar med ammandet men hade väl egentligen tänkt att han skulle få amma så länge han ville.

    Jennie ammade ungefär lika mycket (eller snarare lite) i c:a 2 månader innan hon helt la ner och inte var intresserad längre. Det är egentligen så jag skulle vilja göra med Pontus också men jag börjar vara så sjukt sugen på att få äta vanligt igen. Är tokless på den mjölkfria dieten och hade han ammat massor så hade jag så klart fortsatt men som det är nu så behöver han det ju inte. Det är mera mys. Och då är frågan. Mys eller ost på mackan?

    Än så länge vinner mys men jag börjar mer och mer luta åt ost-mackan då jag inte upplever amningen lika mysig längre. Han ligger ofta och fäktar och drar mig i håret.
  3. Medlem sedan
    Sep 2005
    #2

    Åhh vad duktig du är!!

    alltså du ska veta vilken grej du har gett din son!
    Och nog känner du när det är dags att sluta..det är bara du som vet..
    men det är ju såklart att du måste börja bolla med tankarna..

    Och det går väl att mysa med flaskan också?
    ~Lena med CJ, Malin och Nadja~
    Norrbo, Hudiksvall
    Blogg: http://iminlillalilla.blogspot.com/
  4. 2
    Åhh vad duktig du är!! alltså du ska veta vilken grej du har gett din son!
    Och nog känner du när det är dags att sluta..det är bara du som vet..
    men det är ju såklart att du måste börja bolla med tankarna..

    Och det går väl att mysa med flaskan också?
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Jo det är väl det jag håller..

    .. på med. Att känna efter alltså.

    Jag hade inte direkt förväntat mig att jag skulle få ett svar på hur jag skulle göra. Ville mest svamla lite bara.

    Jo det går utmärkt att mysa med flaskan, men det är ändå lite vemodigt att släppa amningen. Det är så definitivt beslut och tänkt om det aldrig blir fler barn, då har jag ammat klart efter Pontus. Hmm, måste nog amma tills han börjar gymnasiet vid närmare eftertanke...
  6. 3
    Jo det är väl det jag håller.. .. på med. Att känna efter alltså.

    Jag hade inte direkt förväntat mig att jag skulle få ett svar på hur jag skulle göra. Ville mest svamla lite bara.

    Jo det går utmärkt att mysa med flaskan, men det är ändå lite vemodigt att släppa amningen. Det är så definitivt beslut och tänkt om det aldrig blir fler barn, då har jag ammat klart efter Pontus. Hmm, måste nog amma tills han börjar gymnasiet vid närmare eftertanke...
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Ha ha! Ja, men då hoppas jag att han säger stopp innan! Jag tänker så här: Jag förstår att du längtar efter mjölkprodukter och jag förstår att det känns vemodigt att sluta amma men någon gång ska du ju ändå sluta och kanske minns du inte ens om du ammade 9, 11 eller 13 månader i framtiden. Men kanske är det extra bra för Pontus, med tanke på att han har lite känslig mage...Nu svamlar jag bara...
  8. 4
    Ha ha! Ja, men då hoppas jag att han säger stopp innan! Jag tänker så här: Jag förstår att du längtar efter mjölkprodukter och jag förstår att det känns vemodigt att sluta amma men någon gång ska du ju ändå sluta och kanske minns du inte ens om du ammade 9, 11 eller 13 månader i framtiden. Men kanske är det extra bra för Pontus, med tanke på att han har lite känslig mage...Nu svamlar jag bara...
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Jag tycker du har gjort dig förtjänt av osten kan du inte "hålla upp " med amningen ett par dagar för att se hur "lätt" det är att sluta för Pontus? Han kanske inte ens saknar det?
  10. 5
    Jag tycker du har gjort dig förtjänt av osten kan du inte "hålla upp " med amningen ett par dagar för att se hur "lätt" det är att sluta för Pontus? Han kanske inte ens saknar det?
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Jo det är ju just det

    Att jag någonstans har i bakhuvudet att det kanske skulle vara bra att amma lite längre om det nu är så att han har problem med olika födoämnen. Svårt det där, det tål att tänkas på.

    Jo vi får väl hoppas han säger stopp innan han börjar gymnasiet, om inte annat lär nog gubben min ha släpat mig till psyket långt innan :-)
  12. 6
    Jo det är ju just det Att jag någonstans har i bakhuvudet att det kanske skulle vara bra att amma lite längre om det nu är så att han har problem med olika födoämnen. Svårt det där, det tål att tänkas på.

    Jo vi får väl hoppas han säger stopp innan han börjar gymnasiet, om inte annat lär nog gubben min ha släpat mig till psyket långt innan :-)
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Det är ju en tanke

    Men problemet är att det tar tid för mjölken (alltså komjölken) att gå ur mig om jag väl äter den. Upp till 3 dygn kan det finnas spår läste jag någonstans. Så det är liksom inte bara att sluta och äta några skivor ost och se ta upp det direkt om han skulle vilja. Dessutom är jag och pumpar väldigt, väldigt inkompatibla så jag är rädd att det skulle sina för mycket om jag höll upp några dagar.

    Men jag ska ta det lungt och avvakta och se, jag är inte känd för att vara jättesnabb så från tanke till handling kan det nog ta några veckor :-)
  14. 7
    Det är ju en tanke Men problemet är att det tar tid för mjölken (alltså komjölken) att gå ur mig om jag väl äter den. Upp till 3 dygn kan det finnas spår läste jag någonstans. Så det är liksom inte bara att sluta och äta några skivor ost och se ta upp det direkt om han skulle vilja. Dessutom är jag och pumpar väldigt, väldigt inkompatibla så jag är rädd att det skulle sina för mycket om jag höll upp några dagar.

    Men jag ska ta det lungt och avvakta och se, jag är inte känd för att vara jättesnabb så från tanke till handling kan det nog ta några veckor :-)

Liknande trådar

  1. Att amma eller inte amma.. det är frågan
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 13:17
  2. Att amma eller inte amma...
    By Lilla gumman in forum _1005 Majbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 14:23
  3. Att amma eller inte amma.....
    By Anonymisen in forum _0907 Julibarn
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 07:07
  4. Att amma eller inte amma?
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 14:02
  5. amma eller inte amma...hjälp!
    By -Louisa- in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 13:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar