Bank-konto till barnen?
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Bank-konto till barnen?

    Hej på er cybervänner!
    Jag ska öppna ett konto till Love som jag tänkte spara lite pengar på tills han fyller 18.

    Är det någon som har öppnat eller vet vad man ska tänka på när man öppnar ett konto till sitt barn? Har hört att man inte ska spara i barnets namn utan i sitt, men vet inte varför? Jag ska ringa banken imorgon men det kan ju vara bra att få några tips från föräldrar här tänkte jag?!

    Love ska ju oxå få sin fösta lön för reklam-inspelningen till Förkväll-programmet, 500 riksdaler, så de ska ju in på hans konto! Vet inte hur det fungerar men inte kan vel han behöva skatta för pengarna???

    /Nybörjare
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  2. 1
    Bank-konto till barnen? Hej på er cybervänner!
    Jag ska öppna ett konto till Love som jag tänkte spara lite pengar på tills han fyller 18.

    Är det någon som har öppnat eller vet vad man ska tänka på när man öppnar ett konto till sitt barn? Har hört att man inte ska spara i barnets namn utan i sitt, men vet inte varför? Jag ska ringa banken imorgon men det kan ju vara bra att få några tips från föräldrar här tänkte jag?!

    Love ska ju oxå få sin fösta lön för reklam-inspelningen till Förkväll-programmet, 500 riksdaler, så de ska ju in på hans konto! Vet inte hur det fungerar men inte kan vel han behöva skatta för pengarna???

    /Nybörjare
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Vi sparar till båda

    via autogiro, i nån typ av fonder som nordea har. Dessa fonder har gått riktigt bra faktiskt, de ser vi framförallt på Es pengar. Vad jag förstår är det blandade fonder med både hög och låg risk. Där sätter jag också in pengar som barnen får av släkten vid födelsedagar och när jag tömmer sparbössorna. Vi sparar i barnens egna namn. Kan det ha något att göra med att barnet själv får tillgång till sina pengar vid 18 år och om du står på kontot kan DU bestämma över vad pengarna ska gå till istället? Jag tror nog att jag kan lyckas få ett finger med i spelet ändå... ;-)

    Syns vi i morgon?
  4. 2
    Vi sparar till båda via autogiro, i nån typ av fonder som nordea har. Dessa fonder har gått riktigt bra faktiskt, de ser vi framförallt på Es pengar. Vad jag förstår är det blandade fonder med både hög och låg risk. Där sätter jag också in pengar som barnen får av släkten vid födelsedagar och när jag tömmer sparbössorna. Vi sparar i barnens egna namn. Kan det ha något att göra med att barnet själv får tillgång till sina pengar vid 18 år och om du står på kontot kan DU bestämma över vad pengarna ska gå till istället? Jag tror nog att jag kan lyckas få ett finger med i spelet ändå... ;-)

    Syns vi i morgon?
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3
    Hej, vi sparar till båda barnen också. Anledningen till att man ska spara i sitt eget namn, är att du/ni kan välja när barnen ska få tillgång till pengaran. Annars blir det automatiskt när de blir 18/my
    ndiga. Oavsett hur ansvarstagande de då må vara...
    Hoppas du får svar på allt på banken, det är ju en djungel av sparandeformer. Lycka till.
    l
    l
  6. 3
    Hej, vi sparar till båda barnen också. Anledningen till att man ska spara i sitt eget namn, är att du/ni kan välja när barnen ska få tillgång till pengaran. Annars blir det automatiskt när de blir 18/my
    ndiga. Oavsett hur ansvarstagande de då må vara...
    Hoppas du får svar på allt på banken, det är ju en djungel av sparandeformer. Lycka till.
    l
    l
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4

    för å nackdelar

    Oskar fick lite fonder i doppresent i hans namn av sin mormor och så har jag öppnat ett konto i hans namn som jag sätter in pengar han fått i julklapp å så på, såsmåningom ska vi börja spara till honom också.
    men till saken: fördelen med att ha i eget namn är ju att man kan styra när barnet ska få pengarna
    nackdelen är att inte båda föräldrarna kan styra.
    för att kunna ta ut pengar från Oskars konto behöver vi godkänna det båda två. Då kan inte nån förälder hitta på nåt tok med pengarna.
    å nej- Love behöver inte skatta på pengarna han tjänat. upp till en viss summa (10.000 när vi var i tidiga tonåren säkert mer nu) får man tjäna per år utan att skatta.
    men nu när han nästan är en superstar får du kanske kontakta revisor inför kommande lönebesked ;o)
  8. 4
    för å nackdelar Oskar fick lite fonder i doppresent i hans namn av sin mormor och så har jag öppnat ett konto i hans namn som jag sätter in pengar han fått i julklapp å så på, såsmåningom ska vi börja spara till honom också.
    men till saken: fördelen med att ha i eget namn är ju att man kan styra när barnet ska få pengarna
    nackdelen är att inte båda föräldrarna kan styra.
    för att kunna ta ut pengar från Oskars konto behöver vi godkänna det båda två. Då kan inte nån förälder hitta på nåt tok med pengarna.
    å nej- Love behöver inte skatta på pengarna han tjänat. upp till en viss summa (10.000 när vi var i tidiga tonåren säkert mer nu) får man tjäna per år utan att skatta.
    men nu när han nästan är en superstar får du kanske kontakta revisor inför kommande lönebesked ;o)
  9. Medlem sedan
    Nov 2005
    #5
    Japp vi ses imorn! Kommer inte var där så tidigt som du men jag ringer när jag är där! Får se om jag hinner ringa banken å kolla lite innan oxå.

    Kram!
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  10. 5
    Japp vi ses imorn! Kommer inte var där så tidigt som du men jag ringer när jag är där! Får se om jag hinner ringa banken å kolla lite innan oxå.

    Kram!
  11. Medlem sedan
    Nov 2005
    #6
    Försöker läsa lite på nätet om fonder och.... djungel är det!
    Tack för ditt svar!
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  12. 6
    Försöker läsa lite på nätet om fonder och.... djungel är det!
    Tack för ditt svar!
  13. Medlem sedan
    Nov 2005
    #7
    Ja en revisor behöver vi nog det kommer ju in så mkt stålars nu att jag inte vet hur jag bäst ska placera dom!
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  14. 7
    Ja en revisor behöver vi nog det kommer ju in så mkt stålars nu att jag inte vet hur jag bäst ska placera dom!
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Om det sparas i barnets namn kan inte pengarna tas ut om man behöver dem innan barnet fyllt 18 har jag hört.

    Men det som avgjorde att vi sparar i våra namn till Ellen är att om barnet har mycket egna pengar så kan han/hon nekas studiebidrag då det beger sig.

    Kul med reklamfilm, har det visats?
  16. 8
    Om det sparas i barnets namn kan inte pengarna tas ut om man behöver dem innan barnet fyllt 18 har jag hört.

    Men det som avgjorde att vi sparar i våra namn till Ellen är att om barnet har mycket egna pengar så kan han/hon nekas studiebidrag då det beger sig.

    Kul med reklamfilm, har det visats?
  17. Medlem sedan
    Nov 2005
    #9
    Ja just det studiebidrag så var det. Visste att det var nån hake. Men vi kommer ju inte få ihop nån förmögenhet så det kanske inte spelar nån roll? Ska kolla det.

    Reklamfilmen går nu på tv4. Det är en trailer till programmet Förkväll. Love syns lite grann snabbt vid fruktdisken och sen på slutet när kocken får kassarna, där han är bakom det närmaste barnet i bild. Love har en sån brun pepparkaksmössa på sej.
    /Fluffyn med Love 060605 och Smilla 080903
  18. 9
    Ja just det studiebidrag så var det. Visste att det var nån hake. Men vi kommer ju inte få ihop nån förmögenhet så det kanske inte spelar nån roll? Ska kolla det.

    Reklamfilmen går nu på tv4. Det är en trailer till programmet Förkväll. Love syns lite grann snabbt vid fruktdisken och sen på slutet när kocken får kassarna, där han är bakom det närmaste barnet i bild. Love har en sån brun pepparkaksmössa på sej.
  19. Medlem sedan
    Feb 1998
    #10
    Sparar till alla tre -visserligen bara 100 SEK i månaden men ändå!
    Killarna har dels "fond-konton" i sina namn och dels sparkonto i i sina namn.
    Filippa har ett vanligt bankkonto i sitt namn.

    Det har aldrig varit problem de gånger som vi/de tagit ut pengar.
    I villkoren från banken står att vi har uttagsrätt som föräldrar var och en för sig.

    Dessutom har jag köpt försäkringar till killarna.
    Det är ett jättebra alternativ när man har en större summa att förfoga över.
    Försäkringarna kan man "designa" som man vill...

    Jag köpte försäkringarna för pengarna jag fick av mitt ex när han köpte ut mig från vårt gemensamma hus.
    Summan jag köpte för är de garanterade att få - det kan bli mer men aldrig mindre!
    Dessa försäkringar är personliga och enskild egendom (viktigt om sönerna blir sambos). De kommer inte att få tillgång till dem förrän de fyller 25.
    De är varandras arvtagare om något skulle hända någon av dem.I andra hand är jag deras arvtagare (om båda skulle gå bort) och i tredje hand allmänna arvsfonden.

    Det låter syniskt att planera så här men det var viktigt för mig att säkerställa att pengarna tillfaller "rätt" människor!

    När jag köpte dessa försäkringar var de helt skattefria!
  20. 10
    Sparar till alla tre -visserligen bara 100 SEK i månaden men ändå!
    Killarna har dels "fond-konton" i sina namn och dels sparkonto i i sina namn.
    Filippa har ett vanligt bankkonto i sitt namn.

    Det har aldrig varit problem de gånger som vi/de tagit ut pengar.
    I villkoren från banken står att vi har uttagsrätt som föräldrar var och en för sig.

    Dessutom har jag köpt försäkringar till killarna.
    Det är ett jättebra alternativ när man har en större summa att förfoga över.
    Försäkringarna kan man "designa" som man vill...

    Jag köpte försäkringarna för pengarna jag fick av mitt ex när han köpte ut mig från vårt gemensamma hus.
    Summan jag köpte för är de garanterade att få - det kan bli mer men aldrig mindre!
    Dessa försäkringar är personliga och enskild egendom (viktigt om sönerna blir sambos). De kommer inte att få tillgång till dem förrän de fyller 25.
    De är varandras arvtagare om något skulle hända någon av dem.I andra hand är jag deras arvtagare (om båda skulle gå bort) och i tredje hand allmänna arvsfonden.

    Det låter syniskt att planera så här men det var viktigt för mig att säkerställa att pengarna tillfaller "rätt" människor!

    När jag köpte dessa försäkringar var de helt skattefria!
  21. Medlem sedan
    Feb 2005
    #11
    Spara i ditt namn!

    Jättevarning! Om du sparar i barnets namn kan det vara så att vid 18 års ålder så har det en rätt rejäl summa och kanske inte ens kan få studielån eller andra bidrag som är tämligen allmänna. Det räknas då som att barnet har en förmögenhet. Som ni kanske tänkt att det skulle använda till eget boende, resa eller bil?

    Kolla noga med din bank. Lycka till!
  22. 11
    Spara i ditt namn!

    Jättevarning! Om du sparar i barnets namn kan det vara så att vid 18 års ålder så har det en rätt rejäl summa och kanske inte ens kan få studielån eller andra bidrag som är tämligen allmänna. Det räknas då som att barnet har en förmögenhet. Som ni kanske tänkt att det skulle använda till eget boende, resa eller bil?

    Kolla noga med din bank. Lycka till!
  23. Medlem sedan
    Mar 2006
    #12
    Vi har beslutat att ha 2 konton till henne. Ett kommer vara i hennes namn som det bara kommer sättas in småsummor på, detta kommer hon att få veta att det finns, kanske sätta in lite själv... och så klart förfoga lite själv över också. Sen blir det ett fondkonto som står i vårat namn som hon inte ens ska veta om att det finns har vi tänkt, det ska vi "bestämma över" tills hon blir tillräckligt gammal.
  24. 12
    Vi har beslutat att ha 2 konton till henne. Ett kommer vara i hennes namn som det bara kommer sättas in småsummor på, detta kommer hon att få veta att det finns, kanske sätta in lite själv... och så klart förfoga lite själv över också. Sen blir det ett fondkonto som står i vårat namn som hon inte ens ska veta om att det finns har vi tänkt, det ska vi "bestämma över" tills hon blir tillräckligt gammal.
  25. Medlem sedan
    Jun 2000
    #13
    Men det var ju verkligen ett vettigt argument! Vi står båda som kontohavare på våra barns sparkonto, men det var mest av anledningen att VI då bestämmer när de ska få sina pengar. Efter ditt inlägg förstår jag att barnens rätt till bl.a studielån är det primära. Klokt skrivet! Tack!!!
  26. 13
    Men det var ju verkligen ett vettigt argument! Vi står båda som kontohavare på våra barns sparkonto, men det var mest av anledningen att VI då bestämmer när de ska få sina pengar. Efter ditt inlägg förstår jag att barnens rätt till bl.a studielån är det primära. Klokt skrivet! Tack!!!
  27. Medlem sedan
    Feb 2003
    #14

    Ringde CSN och frågade

    När det gäller studiebidraget så tittar CSN bara på inkomst under den tiden man får studiebidrag. Har man pengar på ett konto påverkas inte det men om man t. ex har aktier och säljer dem just då så räknas ev. vinst som inkomst och påverkar således studiebidraget.

    Kram
    Anna m. A-00, E-03, V-06 och M-08
  28. 14
    Ringde CSN och frågade När det gäller studiebidraget så tittar CSN bara på inkomst under den tiden man får studiebidrag. Har man pengar på ett konto påverkas inte det men om man t. ex har aktier och säljer dem just då så räknas ev. vinst som inkomst och påverkar således studiebidraget.

    Kram
  29. Medlem sedan
    Jun 2000
    #15
    aha, okej. Det är verkligen en djungel av råd och bestämmelser!
  30. 15
    aha, okej. Det är verkligen en djungel av råd och bestämmelser!

Liknande trådar

  1. Inbet till fel konto?
    By sosivov in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 19:26
  2. Konto på bank
    By tiva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 19:50
  3. Och en till fråga, om konto...
    By Buttran in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 09:31
  4. Hur betala via ebay / bank konto
    By Dalkullan med 2 barn in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 16:41
  5. Spara till barnen på samma konto?
    By mamma till a&a in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-29, 10:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar