kombi el duo?
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    kombi el duo?

    Nu har jag letat överallt på hela internet efter barnvagn och känner att jag börjar bli snurrig. Ska jag ha en kombi eller en duo, och först ock främst är jag helt säker på att jag vet vad skillnaden är?. På en duo byter man ut liggdelen mot en sitt del och på en kombi placeras en lift i sittdelen, rätt? Jag tänker att det i så fall kanske passar bra med en kombi efterson bebis kommer i juni och det kommer att vara sommar/höst när den behöver ligggdelen. Man kanske inte behöver så stor plats i den för filtar och täcken och sånt...tänker jag rätt? Hur tänker ni andra? Kan man köpa begagnat eller är det jättedumt om nåt går sönder? Tacksam för svar...
  2. 1
    kombi el duo? Nu har jag letat överallt på hela internet efter barnvagn och känner att jag börjar bli snurrig. Ska jag ha en kombi eller en duo, och först ock främst är jag helt säker på att jag vet vad skillnaden är?. På en duo byter man ut liggdelen mot en sitt del och på en kombi placeras en lift i sittdelen, rätt? Jag tänker att det i så fall kanske passar bra med en kombi efterson bebis kommer i juni och det kommer att vara sommar/höst när den behöver ligggdelen. Man kanske inte behöver så stor plats i den för filtar och täcken och sånt...tänker jag rätt? Hur tänker ni andra? Kan man köpa begagnat eller är det jättedumt om nåt går sönder? Tacksam för svar...
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    jag köpte duo

    för till vintern är våra bebisar bara 6 månader och behöver fortfarande liggdelen (min erfarenhet sedan jag fick min son)
    Fast de är ganska stora så en lift kommer kännas trång tror jag.
    Dessutom tycker jag liften är för varm och ombonad om det blir en varm sommar. När jag fick sonen 2001 så hade vi 30° i en månad och det var t-shirt o blöja i en liggdel utan täcke som gällde för att han inte skulle bli för varm...

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  4. 2
    jag köpte duo för till vintern är våra bebisar bara 6 månader och behöver fortfarande liggdelen (min erfarenhet sedan jag fick min son)
    Fast de är ganska stora så en lift kommer kännas trång tror jag.
    Dessutom tycker jag liften är för varm och ombonad om det blir en varm sommar. När jag fick sonen 2001 så hade vi 30° i en månad och det var t-shirt o blöja i en liggdel utan täcke som gällde för att han inte skulle bli för varm...
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    Jag tänker som -AT-. Jag vill ha en ordentlig liggdel där bebisen kan ligga en bra bit in på vintern, då det känns mer ombonat. Jag tror dessutom att det är svalare på sommaren med en liggdel,slt. en hårdlift.
    Jag var runt och tittade och mätte liftar igår och jag tycker att de är i minsta laget, och dessutom låga kanter. Jag är lite skraj att bebisen ska trilla ut om jag bompar vagnen i en trappa och har en mjuklift. Fast det kanske är jag som är nojjig.
  6. 3
    Jag tänker som -AT-. Jag vill ha en ordentlig liggdel där bebisen kan ligga en bra bit in på vintern, då det känns mer ombonat. Jag tror dessutom att det är svalare på sommaren med en liggdel,slt. en hårdlift.
    Jag var runt och tittade och mätte liftar igår och jag tycker att de är i minsta laget, och dessutom låga kanter. Jag är lite skraj att bebisen ska trilla ut om jag bompar vagnen i en trappa och har en mjuklift. Fast det kanske är jag som är nojjig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Pust... verkar vara en hel vetenskap det där med vagn! Jag kan inget om det... kul att se vad ni skriver som har erfarenhet! Jag behöver nog en vagn med en lift som man kan ta ur iom att vi bor i lägenhet, på tredje våningen utan hiss. Vagnen får stå nere i ett rum för vagnar. Är det asso en kombi jag ska ha då? Men låter ju trist om den är för liten redan till vintern! hm... måste åka och kolla olika modeller snart! Ska försöka hitta en begagnad sedan.
  8. 4
    Pust... verkar vara en hel vetenskap det där med vagn! Jag kan inget om det... kul att se vad ni skriver som har erfarenhet! Jag behöver nog en vagn med en lift som man kan ta ur iom att vi bor i lägenhet, på tredje våningen utan hiss. Vagnen får stå nere i ett rum för vagnar. Är det asso en kombi jag ska ha då? Men låter ju trist om den är för liten redan till vintern! hm... måste åka och kolla olika modeller snart! Ska försöka hitta en begagnad sedan.
  9. Medlem sedan
    Oct 2006
    #5
    jag köpte en emmaljunga begagnad.. en duo.. alltså en med fast hårdlift som man sen byter till sitt del.. jag tänker köpa en mjuklift o lägga i så man lätt kan ta med barnet om inte vagnen kan tas med...
  10. 5
    jag köpte en emmaljunga begagnad.. en duo.. alltså en med fast hårdlift som man sen byter till sitt del.. jag tänker köpa en mjuklift o lägga i så man lätt kan ta med barnet om inte vagnen kan tas med...
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Kombi hade jag valt

    För det hade jag till dottern som också föddes i juni. Över sommaren är bäbisarna så små att det är gott om plats även om det är varmt ute. Det är en klar fördel att kunna ta ur hårdliften om man skall på besök hos någon - då slipper man ta med hela vagnen in och bäbisen känner sig hemma för att sova.

    Till vintern om man tycker att liften är för liten kan man bädda med fårskinn och åkpåse med uppfällt benstöd i sittdelen. Fungerar alldeles utmärkt!

    Vi var supernöjda med vår kombi (hade en brio).

    Kramiz!
    Kajsa m. N -05 och A -07
    SSK-stud
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  12. 6
    Kombi hade jag valt För det hade jag till dottern som också föddes i juni. Över sommaren är bäbisarna så små att det är gott om plats även om det är varmt ute. Det är en klar fördel att kunna ta ur hårdliften om man skall på besök hos någon - då slipper man ta med hela vagnen in och bäbisen känner sig hemma för att sova.

    Till vintern om man tycker att liften är för liten kan man bädda med fårskinn och åkpåse med uppfällt benstöd i sittdelen. Fungerar alldeles utmärkt!

    Vi var supernöjda med vår kombi (hade en brio).

    Kramiz!
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7

    Gillar oxå kombi bättre

    Fast bäst tycker jag om vändbara sittvagnar (typ Brio Nova, Emmaljunga Citycross/Cerox) med lift. De brukar ha en lättare vikt än vanligt kombivagnar. Till Melvin hade vi en Brio Nova med mjuklift och det fungerade jätte bra & var aldrig tångt (detta trotts att han vägde nästan 7 kg vid tre månader, så han var abslolut ingeb liten bebis... ) När han var runt 6 månader tog vi bort liften eftersom han då började vilja sitta och titta ut då han åkte vagn, då hade vi ett fårskin i vagnen så det känndes ombonat. Jag tycket det var jätte skönt att tabort liften eftersom man då kunde använda selen, jag åkte mycket buss då och tyckte att de känndes lite ombehagligt att ha Melvin i bara liften då han började bli mera rörlig...
    Vill man ha en duo, så tycker jag att Emmaljungas Citycross med citykorg är den bästa och lättaste
    Linda med *Theodor* 04, Melvin 05, Melina 07 & Leo 09
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~
  14. 7
    Gillar oxå kombi bättre Fast bäst tycker jag om vändbara sittvagnar (typ Brio Nova, Emmaljunga Citycross/Cerox) med lift. De brukar ha en lättare vikt än vanligt kombivagnar. Till Melvin hade vi en Brio Nova med mjuklift och det fungerade jätte bra & var aldrig tångt (detta trotts att han vägde nästan 7 kg vid tre månader, så han var abslolut ingeb liten bebis... ) När han var runt 6 månader tog vi bort liften eftersom han då började vilja sitta och titta ut då han åkte vagn, då hade vi ett fårskin i vagnen så det känndes ombonat. Jag tycket det var jätte skönt att tabort liften eftersom man då kunde använda selen, jag åkte mycket buss då och tyckte att de känndes lite ombehagligt att ha Melvin i bara liften då han började bli mera rörlig...
    Vill man ha en duo, så tycker jag att Emmaljungas Citycross med citykorg är den bästa och lättaste
  15. Medlem sedan
    Apr 2006
    #8
    Jag har köpt en begagnad emmaljunga duo. Jag gillar att ha separata delar med en ombonad liggdel.
    Fast jag är inte så säker på att kunna ha den under vintern, det beror ju på hur stor bebben hunnit bli.
    Min son fick jag byta del till redan vid 5-6 mån pga av att han var så stor.
    Men skulle det vara så får man väl ta fårfällen och åkpåse och bädda med.
    Kram
  16. 8
    Jag har köpt en begagnad emmaljunga duo. Jag gillar att ha separata delar med en ombonad liggdel.
    Fast jag är inte så säker på att kunna ha den under vintern, det beror ju på hur stor bebben hunnit bli.
    Min son fick jag byta del till redan vid 5-6 mån pga av att han var så stor.
    Men skulle det vara så får man väl ta fårfällen och åkpåse och bädda med.
    Kram
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Jag har haft en kombi och tyckte den kändes tung med ligginsatsen i. Det är ju en hårdlift man har i så den väger ju lite mera. Väljer man av dessa två röstar jag på en duo. Däremot kan jag rekommendera en sittvagn t ex brio nova och sen en mjuklift i istället. Liggdelen används ju så kort tid så det känns onödigt att lägga mycket pengar på den. Jag hade bios nova med sonen, visserligen född i december, men man kan ju ha mjukliften utan något i o är det varmt i vagnen kan ju bebis å ligga i skuggan på en filt o svalka av sig.
  18. 9
    Jag har haft en kombi och tyckte den kändes tung med ligginsatsen i. Det är ju en hårdlift man har i så den väger ju lite mera. Väljer man av dessa två röstar jag på en duo. Däremot kan jag rekommendera en sittvagn t ex brio nova och sen en mjuklift i istället. Liggdelen används ju så kort tid så det känns onödigt att lägga mycket pengar på den. Jag hade bios nova med sonen, visserligen född i december, men man kan ju ha mjukliften utan något i o är det varmt i vagnen kan ju bebis å ligga i skuggan på en filt o svalka av sig.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Tack så mycket för ditt ingående svar! Är så bra att få höra hur andra har gjort. Ska göra som du skrev att gå till en affär och fråga och kolla. Ska ta med sambon i veckan.
  20. 10
    Tack så mycket för ditt ingående svar! Är så bra att få höra hur andra har gjort. Ska göra som du skrev att gå till en affär och fråga och kolla. Ska ta med sambon i veckan.
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11
    Tack för alla kloka svar, det är verkligen mkt man måste ta ställning till när man ska köpa vagn...
  22. 11
    Tack för alla kloka svar, det är verkligen mkt man måste ta ställning till när man ska köpa vagn...

Liknande trådar

  1. säg en kombi
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-01, 09:52
  2. EL duo kombi
    By Alli-Mac in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 11:45
  3. kombi el duo?
    By @ida in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:03
  4. EL duo kombi
    By Fia in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 19:41
  5. EL duo kombi
    By Fia in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 18:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar