Preventivmedel
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Preventivmedel

    Det kanske är en känslig fråga. så ni får ju vara anonyma om ni vill.
    Men, jag är inte så hemlig *s*

    Idag ska jag sätta in en hormonspiral. Jag hämtade ut den på apoteket härom dagen. Fick en chock när jag såg förpackningen. Det är en bisarrt, komiskt stor kartong den lilla prylen ligger i.
    Jag gick precis och mätte den:
    Kartongen är 40 cm lång och 10 bred! Fattar ni vilket paket! *s*
    På den står det dessutom "för antikonception"
    Antikonception. Mycket roligt ord på ett sätt.

    Nåja, efter att ha varit sååå missnöjd med kopparspiral innan Tage, så ska jag prova denna. Är riktigt nervös.

    Men, min fråga är.
    Hur skyddar ni er? (förutom utvecklingssprångande nattmålsmatvrak då? )
    Piller, minipiller, koppar, hormonspiral, stavar..?



    Kram
    annasthlm - med triss i pojkar
  2. 1
    Preventivmedel Det kanske är en känslig fråga. så ni får ju vara anonyma om ni vill.
    Men, jag är inte så hemlig *s*

    Idag ska jag sätta in en hormonspiral. Jag hämtade ut den på apoteket härom dagen. Fick en chock när jag såg förpackningen. Det är en bisarrt, komiskt stor kartong den lilla prylen ligger i.
    Jag gick precis och mätte den:
    Kartongen är 40 cm lång och 10 bred! Fattar ni vilket paket! *s*
    På den står det dessutom "för antikonception"
    Antikonception. Mycket roligt ord på ett sätt.

    Nåja, efter att ha varit sååå missnöjd med kopparspiral innan Tage, så ska jag prova denna. Är riktigt nervös.

    Men, min fråga är.
    Hur skyddar ni er? (förutom utvecklingssprångande nattmålsmatvrak då? )
    Piller, minipiller, koppar, hormonspiral, stavar..?



    Kram
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Ähum.... ska jag vara ärlig så... skyddar vi oss inte alls. Jag har mått dåligt av de hormonpreparat jag har testat så det är lite svårt tycker jag. Skulle jag ha något nu så är det väl kopparspiral då... Men just nu känns det som att blir det ett barn till så blir vi glada
  4. 2
    Ähum.... ska jag vara ärlig så... skyddar vi oss inte alls. Jag har mått dåligt av de hormonpreparat jag har testat så det är lite svårt tycker jag. Skulle jag ha något nu så är det väl kopparspiral då... Men just nu känns det som att blir det ett barn till så blir vi glada
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3
    Inte alls juh Men jag hade ju hormonspiralen ett par månader innan och jag måste säga att jag var nöjd med den på slutet, i början blödde jag så länge, men med kopparspiralen blödde jag MYCKET istället, och jag föredrar länge. Men sen på slutet gick det ju till sig och jag hade ingen blödning alls i januari... Gjorde inte alls ont att stoppa in heller, vet inte om det berodde på sköterskan som satte in den eller att Viggo ockuperat magen ett tag...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  6. 3
    Inte alls juh Men jag hade ju hormonspiralen ett par månader innan och jag måste säga att jag var nöjd med den på slutet, i början blödde jag så länge, men med kopparspiralen blödde jag MYCKET istället, och jag föredrar länge. Men sen på slutet gick det ju till sig och jag hade ingen blödning alls i januari... Gjorde inte alls ont att stoppa in heller, vet inte om det berodde på sköterskan som satte in den eller att Viggo ockuperat magen ett tag...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Jag har...

    ...ett recept på minipiller liggande nånstans
    Ids aldrig gå och hämta ut dem, men lär väll göra det snart då ingen av oss faktiskt vill att jag ska bli gravid just nu.
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  8. 4
    Jag har... ...ett recept på minipiller liggande nånstans
    Ids aldrig gå och hämta ut dem, men lär väll göra det snart då ingen av oss faktiskt vill att jag ska bli gravid just nu.
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    inget..har inte fått mensen än. Sen blir det minipiller.
  10. 5
    inget..har inte fått mensen än. Sen blir det minipiller.
  11. Medlem sedan
    May 1999
    #6
    Mycket nöjd med hormonspiral. Var det även före Signe. Nu när jag satte in den så direkt efter en förlossning gjorde det inget ont alls. Första gången var det däremot rejält obehagligt.

    Den här gången blödde jag inget alls första veckan när jag hade satt in den, men sen. Blöder lite, lite fortfarande och jag satte in den typ 23:e januari. Lite segt, faktiskt.

    Kan inte alls ha kopparspiral eftersom jag blöder så mycket att hb-värdet blir typ 0 vid mens även utan prevmedel. Ofta blöder man ju mycket vid mens med kopparspiral, så det är inget alternativ för mig.
  12. 6
    Mycket nöjd med hormonspiral. Var det även före Signe. Nu när jag satte in den så direkt efter en förlossning gjorde det inget ont alls. Första gången var det däremot rejält obehagligt.

    Den här gången blödde jag inget alls första veckan när jag hade satt in den, men sen. Blöder lite, lite fortfarande och jag satte in den typ 23:e januari. Lite segt, faktiskt.

    Kan inte alls ha kopparspiral eftersom jag blöder så mycket att hb-värdet blir typ 0 vid mens även utan prevmedel. Ofta blöder man ju mycket vid mens med kopparspiral, så det är inget alternativ för mig.
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    vet inte riktigt vad jag ska välja, det känns som att inget är något alternativ! Vill inte äta piller och spiral är inte aktuellt över huvudtaget. Så det som är kvar är att min gube skyddar sig från att jag ska bli gravid *s* Säkra perioder???
    Jalla m storebror H -04 & lillebror O sept -06
  14. 7
    Nä vet inte riktigt vad jag ska välja, det känns som att inget är något alternativ! Vill inte äta piller och spiral är inte aktuellt över huvudtaget. Så det som är kvar är att min gube skyddar sig från att jag ska bli gravid *s* Säkra perioder???
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8

    Här blir det ingen spiral...

    ...vet inte men jag är skiträdd för spiral! *S* Tycker det verkar läskigt. Just nu äter jag minipiller (medans jag ammar). Kommer antagligen att prova "p-ringen" sen. Min bm rekommenderade det.
    Libra
  16. 8
    Här blir det ingen spiral... ...vet inte men jag är skiträdd för spiral! *S* Tycker det verkar läskigt. Just nu äter jag minipiller (medans jag ammar). Kommer antagligen att prova "p-ringen" sen. Min bm rekommenderade det.
  17. Medlem sedan
    Apr 2006
    #9
    Vad är p-ringen??? Aldrig hört talas om faktiskt... Blev nyfiken!
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  18. 9
    Vad är p-ringen??? Aldrig hört talas om faktiskt... Blev nyfiken!
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10
    Men du vet att före mens har man ägglossning, så man kan bli gravid innan sin första mens, om man inte märker att man har äl?

    Ursäkta om jag besserwissrar, men jag var bara tvungen att fråga.
  20. 10
    Men du vet att före mens har man ägglossning, så man kan bli gravid innan sin första mens, om man inte märker att man har äl?

    Ursäkta om jag besserwissrar, men jag var bara tvungen att fråga.
  21. Medlem sedan
    Apr 1998
    #11
    Har inget skydd alls men funderar skarpt på en persona. Vill inte äta en massa hormoner och sen så tycker vi det är helt ok att använda kondom de få gånger man behöver det (i början är det väl under en vecka som personan lyser rött).

    Sen om man vill ha fler barn så kan man ju anvädna den till det också, kolla på ägglossning.

    Hade Levonovan innan och var nöjd med den, men vill hellst inte ha några hormoner alls.
  22. 11
    Har inget skydd alls men funderar skarpt på en persona. Vill inte äta en massa hormoner och sen så tycker vi det är helt ok att använda kondom de få gånger man behöver det (i början är det väl under en vecka som personan lyser rött).

    Sen om man vill ha fler barn så kan man ju anvädna den till det också, kolla på ägglossning.

    Hade Levonovan innan och var nöjd med den, men vill hellst inte ha några hormoner alls.
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12

    Ja

    och amning skyddar kanske om man ammar minst var 6e timme dygnet runt, men inte ens säkert då...
    Så, Katinka, ni kanske får en tätis?
    annasthlm - med triss i pojkar
  24. 12
    Ja och amning skyddar kanske om man ammar minst var 6e timme dygnet runt, men inte ens säkert då...
    Så, Katinka, ni kanske får en tätis?
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Ja, personan är jag också sugen på! Har bara hört gott om den så det kan ju vara värt att testa.
  26. 13
    Ja, personan är jag också sugen på! Har bara hört gott om den så det kan ju vara värt att testa.
  27. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Haha... jo jag/vi vet men skulle det bli så vore det meningen att Bianca ska få en tätt syskon...

    Och jag amar inte var 6e timme så vi får väl se :-)
  28. 14
    Haha... jo jag/vi vet men skulle det bli så vore det meningen att Bianca ska få en tätt syskon...

    Och jag amar inte var 6e timme så vi får väl se :-)
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15

    Det är något...

    ...ganska nytt tror jag. Fast det har så klart testats och så en längre tid. Det är någon sorts mjuk plast/gummi-aktig ring som blir ännu mjukare av kroppsvärmen (man för upp den i slidan). Den utsöndrar hormoner (mindre doser än piller). Och man ska byta den en gång i månaden.
    Min bm's dotter använder sån och är nöjd, så jag tycker det verkar lovande.
    Libra
  30. 15
    Det är något... ...ganska nytt tror jag. Fast det har så klart testats och så en längre tid. Det är någon sorts mjuk plast/gummi-aktig ring som blir ännu mjukare av kroppsvärmen (man för upp den i slidan). Den utsöndrar hormoner (mindre doser än piller). Och man ska byta den en gång i månaden.
    Min bm's dotter använder sån och är nöjd, så jag tycker det verkar lovande.
  31. Medlem sedan
    Apr 2006
    #16
    Oj, som månadslinser för musen Låter ju faktiskt inte så dumt om det funkar som det ska... Vet du hur säkert det är i jämförelse med andra p-medel? Typ p-piller eller koppar/hormonspiral? Min bm nämnde inte att det fanns nåt sånt så jag blir ju nyfiken om det är nåt man missat...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  32. 16
    Oj, som månadslinser för musen Låter ju faktiskt inte så dumt om det funkar som det ska... Vet du hur säkert det är i jämförelse med andra p-medel? Typ p-piller eller koppar/hormonspiral? Min bm nämnde inte att det fanns nåt sånt så jag blir ju nyfiken om det är nåt man missat...
  33. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17

    Minns inte riktigt

    men jag tror det är helt klart jämförbart med p-piller. Minns inte vad de egentligen hette heller, men de kallade dem iallafall för p-ring i "daligt" tal. När jag var hos min bm på efterkontroll i början på december hade de en "reklamkampanj" för dem just då. Så min bm hade en sån hängandes på sin rockficka. *fniss*

    Jag tycker helt klart det verkar smidigt. Men jag är ju som sagt var lite skraj för spiral...
    Libra
  34. 17
    Minns inte riktigt men jag tror det är helt klart jämförbart med p-piller. Minns inte vad de egentligen hette heller, men de kallade dem iallafall för p-ring i "daligt" tal. När jag var hos min bm på efterkontroll i början på december hade de en "reklamkampanj" för dem just då. Så min bm hade en sån hängandes på sin rockficka. *fniss*

    Jag tycker helt klart det verkar smidigt. Men jag är ju som sagt var lite skraj för spiral...
  35. Medlem sedan
    Sep 1998
    #18

    Hmmm

    Kopparspiral har jag ju haft sedan ett tag tillbaka, nu är den uttagen o jag vet inte riktigt hur vi ska göra nu. Det enda negativa med den har tidigare varit mina rikliga menstruationer, men om man nu kan bli gravid med den på plats så tvekar jag till att sätta in en igen.
    Hormonpreparat är inget för mig iom min höga risk för cancer och kondom hjälper inte alls här.

    Med mitt ex provade jag pessar, men det var bara helt omöjligt att få den på plats.

    Har ingen aning om vad jag ska hitta på.

    Persona hade jag förut o det fnkade bra, men iom att jag blir gravid så lätt så törs jag inte chansa...så för tillfället är det av förklarliga skäl celibat som gäller.... ;(


    Har funderat på sterilisering, men vet inte om jag verkligen är "klar" med mitt barnafödande än...kanske, kanske...
    älskar mina barn--alltid!
  36. 18
    Hmmm Kopparspiral har jag ju haft sedan ett tag tillbaka, nu är den uttagen o jag vet inte riktigt hur vi ska göra nu. Det enda negativa med den har tidigare varit mina rikliga menstruationer, men om man nu kan bli gravid med den på plats så tvekar jag till att sätta in en igen.
    Hormonpreparat är inget för mig iom min höga risk för cancer och kondom hjälper inte alls här.

    Med mitt ex provade jag pessar, men det var bara helt omöjligt att få den på plats.

    Har ingen aning om vad jag ska hitta på.

    Persona hade jag förut o det fnkade bra, men iom att jag blir gravid så lätt så törs jag inte chansa...så för tillfället är det av förklarliga skäl celibat som gäller.... ;(


    Har funderat på sterilisering, men vet inte om jag verkligen är "klar" med mitt barnafödande än...kanske, kanske...

Liknande trådar

  1. Preventivmedel
    By Anonym in forum Medelålders 45+
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 14:30
  2. Preventivmedel..
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 16:25
  3. Preventivmedel
    By Anonym in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 00:04
  4. Preventivmedel?
    By Familjnu in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 13:34
  5. preventivmedel?
    By ~Ida~ in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 22:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar